امیر المومنین – نهج البلاغه – متقین -100- هرگز از سكوت‏‏ غمگين نمى‏شود «ان صمت لم يغمه صمته»

 

  1. بسم الله الرحمن الرحیم
  2. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  3. امیر المومنین – نهج البلاغه – متقین -100- هرگز از سكوت‏‏ غمگين نمى‏شود «ان صمت لم يغمه صمته»
  4. ترجمه: اگر پرهيزگار ‏‏ سكوت‏‏ كند، سكوت‏‏ او، او را محزون نمى‏كند.***
  5. شرح: فرد متقى وقتى سكوت‏‏ مى‏كند، كه حرفى پسنديده نداشته باشد، و كسى كه بداند اگر بخواهد سخن‏‏ گويد، حرف بيهوده و چه بسا باطل‏‏ كه منجر به به گناه مى‏شود، مى‏زند، از سكوت‏‏ خود خشنود است، اگر صاحب مارى، مارى را در سوراخ خود محبوس كرده باشد، مگر ناراحت مى‏شود، نه هرگز! زيرا بيرون آمدن مار همان و نابود كردن انسانها و بلكه خود صاحب مار همان!
  6. غصه خوردن بر سكوت‏‏ براى كسى است كه زبان خود را عادت به بيهوده‏گوئى و سخن‏‏ان زائد داده است و اهل تقوى به جهت آگاهى از فوائد و ثمرات دنيوى و اخروى سكوت‏‏ و مفاسد و آفات سخن‏‏ گفتن مثل خطا و دروغ و غيبت و سخن‏‏‏چينى و نفاق و اهانت و ستيزه‏جوئى و ايذاء خلق و غير اينها، خود را عادت داده‏اند كه بيشتر از مقدار لازم سخن‏‏ نگويند.
  7. رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) مى‏فرمايند : «طوبى لِمَنْ امسك الفضل من لسانه و انفَق الفضل من ماله»:

«خوشا به حال كسى كه زياده‏گوئى را از زبانش گرفت و زيادى مال‏ خود را انفاق كرد».

  1. اميرمؤمنان (عليه السلام) مى‏فرمايند: «اگر كلام تو از نُقره باشد، يقين بدان كه سكوت‏‏ از طلا است».
  2. و در كلمات بزرگان آمده است: لايق‏ترين چيزى كه در زندان مى‏باشد، زبان است «(اليق شى يكون فى السجن هو اللسان»
  3. ) و نيز گفته شده: زبان كم وزن ولى بزرگ جُرم است! « اللسان صغيرُ الجِرم و عظيمُ الجُرم».
  4. ) ابوبكر بن عياش مى‏گويد: چهار پادشاه هند و چين و كسرى و قيصر اجتماع كردند (كسرى لقب پادشاهان ايران و قيصر لقب پادشاهان روم بوده است)، يكى از آنها گفت، من بر آنچه گفته‏ام پشيمانم و بر آنچه نگفته‏ام پشيمان نيستم، دومى گفت: من هنگامى كه سخن‏‏ مى‏گويم و كلمه‏اى بر زبانم جارى مى‏كنم، آن كلمه مالك من است ولى من مالك و صاحب اختيار او نيستم و وقتى آن كلمه را نگويم مالك آن هستم و آن مالك من نيست، سومى گفت: تعجب مى‏كنم براى متكلّم كه وقتى سخن‏‏ او به سوى او برگردد، كلمه او ضرر و زيان به او مى‏زند و اگر رجوع به او نكرد نفع به او نمى‏رساند (يعنى تعجب از بعضى كه وقتى سخن‏‏ مى‏گويد، يا به ضرر او تمام مى‏شود، يا نفعى براى او ندارد) چهارمى گفت: من بر برگرداندن آنچه نگفتم قدرتمندتر هستم، تا آنچه گفتم (آنچه از دهان بيرون آمد ديگر برنمى‏گردد).
  5. گفته‏اند چهار چيز است كه: هرگز برنمى‏گردد: 1- سخن‏‏ى كه گفته شود. 2- تيرى كه انداخته شود. 3- ساعتى كه بگذرد. 4- فرصتى كه از دست برود.
  6. امام صادق (عليه السلام)‏ فرمودند: سكوت‏‏ شعار محق ‏‏‏‏ ‏‏قين به حق ‏‏‏‏ ‏‏ائق گذشتگان و حق ‏‏‏‏ ‏‏ائق ثابت و محق ‏‏‏‏ ‏‏ق است (و در آن فوائدى است).
  7. سکوت كليد همه راحتيهاى دنيا و آخرت است. 2- رضايت خداوندى در آن است. 3- سبك كردن حساب. 4- حفاظت از خطاها و لغزشها. 5- پوششى بر جاهل است كه جهل و نادانيهاى او آشكار نشود. 6- زينت و زيبائى و ابهّت عالم است. 7- در سكوت‏‏ گوشه‏گيرى و انزواى هواى نفسانى است. 8- رياضت و مجاهدت با نفس در آن است. 9- شيرينى عبادت. 10- از بين رفتن قساوت قلب. 11- عفت. 12- جوانمردى و مروّت. 13- تدبر صحيح و فهم و كياست و عقل.
  8. پس تا مجبور و ناچار نشدى، لب به سخن‏‏ مگشاى و زبان فرو بند، خصوصاً اگر شنونده اهليت كلام تو را نداشته باشد.
  9. ربيع بن خثيم كاغذى در برابر خود مى‏گذاشت، و هر چه تكلم مى‏كرد مى‏نوشت و شبانگاه محاسبه مى‏كرد، كه چه به نفع او بوده و چه به ضرر او و مى‏گفت: «آه آه نَجَا الصامِتُون و بَقينا»: «آه آه سكوت‏‏ كنندگان نجات يافتند و ما باقى مانديم» (و گرفتار سخن‏‏ شديم)!
  10. بعضى از ياران رسول الله (صلى الله عليه و آله)‏ مرتب سنگ در دهان خود مى‏گذاردند، وقتى مى‏خواستند حرف بزنند و مى‏دانستند براى خدا و در راه خدا و براى انجام وظيفه الهى است، سنگ را از دهان بيرون آورده و سخن‏‏ مى‏گفتند. بسيارى از صحابه (سكوت‏‏ مى‏كردند) و گاهى آه بلندى مثل تنفس انسان غمديده از سينه مى‏كشيدند و مانند اشخاص مريض (كه به زور حرف مى‏زند) حرف مى‏زدند!
  11. و جز اين نيست كه سبب هلاكت خلق و نجات آنها در سخن‏‏ و سكوت‏‏ است (سخن‏‏ موجب هلاكت و سكوت‏‏ موجب نجات است)!
  12. پس خوشا به حال كسى كه معرفت عيب كلام و درستى آن و فوائد سكوت‏‏ نصيبش شد كه اين از اخلاق انبياء (عليهم السلام) و شعار برگزيدگان است، كسى كه ارزش و مقدار تأثير كلام را فهميده باشد سكوت‏‏ را شعار خود قرار داده و بدون دقت و تفكر سخن‏‏ نمى‏گويد و كسى كه اطلاع و احاطه بر آثار لطيف و خصوصيات دقيق و باريك سكوت‏‏ پيدا كرده و سكوت‏‏ را نگهبان امين اسرار و حق ‏‏‏‏ ‏‏ائق قلبى خود قرار داده است، البته كلام و سكوت‏‏ چنين آدم، عبادت خواهد بود و كسى بر اين عبادت او آگاهى نمى‏يابد بجز پادشاه با جبروت كه خداوند متعال است.
  13. ابن ابى الحديد در ذيل اين فراز مى‏گويد: پرهيزگار ‏‏ از فوت كلام و سخن‏‏ نگفتن محزون و ناراحت نمى‏شود، زيرا سكوت‏‏ را غنيمت مى‏داند، نه خسران و زيان‏ (لانه يَرى الصمتَ مَغْنَماً لا مَغْرَماً)
  14. آرى پرهيزگار‏‏ان‏‏ ساكتان ناطقند، آنها گرچه ساكتند ولى روش و منش آنها گوياى ارزشهاى اخلاقى است آنها مجسمه و تابلوى تمام‏نماى قرآنند، قرآن هم امر و هم نهى مى‏كند و ساكت ناطق است‏ (القرآن آمر زاجرو صامتٌ ناطق).
  15. رسول اكرم (صلى الله عليه وآله)‏ مى‏فرمايند: «چهار چيز است كه فقط مؤمن دارا است، يكى از آنها سكوت‏‏ است و آن اولين عبادت است».
  16. امام صادق (عليه السلام)‏ مى‏فرمايند: كسانى كه قبل از شما بودند، سكوت‏‏ را فرا گرفتند و شما سخن‏‏ را، اگر فردى از شما خواست متعبّد و عبادت كننده (با خلوص نيت) باشد، بايد سكوت‏‏ را قبل از آن به مدت ده سال فرا گيرد، اگر اين كاررا به خوبى انجام داد و صبر بر آن كرد، متعبّد مى‏شود وگرنه بايد بگويد: من اهليت آنچه را در نيت دارم، ندارم‏ «ما انا لِما اروم بِاهْل».
  17. از نبى اكرم (صلى الله عليه و آله)‏ نقل شده كه حضرت به مردى كه نزد ايشان آمده بود فرمودند: «آيا تو را به امرى كه وارد بهشت مى‏كند، راهنمائى كنم» گفت بله يا رسول الله (صلى الله عليه و آله)‏! فرمودند: «از آنچه خدا به تو داده به ديگرى بده»، گفت: اگر محتاجتر از ديگرى بودم چه طور؟! فرمودند: «مظلوم را يارى كن» گفت: اگر ضعيف‏تر از كسى باشم كه ياريش مى‏كنم؟! فرمودند: «راهنماى انسان جاهل و احمق باش»، گفت: اگر خود، جاهلتر از ديگرى بودم؟! فرمودند: «فَاصْمت لِسانك الّا مِنْ خير»: «زبان خود را ساكت كن، جز براى خير». تو را خوشحال نمى‏كند اين كه در وجودت خصلتى از اين خصال باشد، كه به سوى بهشت تو را سوق دهد.
  18. مولى على (عليه السلام)‏ نيز در صفات مؤمن در نهج‏البلاغه مى‏فرمايند: «كثيرٌ صمته، مشغول وقته»:

«مؤمن سكوت‏‏ش زياد و وقتش مشغول است».[12] آن قدر به دنبال كار خير است كه ديگر، وقتى براى كلام و سخن‏‏ بيهوده ندارد.

  1. كم گوى و بجز مصلحت خويش مگوى‏
 

چيزى كه نپرسند تو خود پيش مگوى‏

گوش تو دو دادند و زبان تو يكى‏

 

يعنى كه دو بشنو و يكى بيش مگوى‏

  1. آن را كه شراب معرفت نوش كنند
 

از هر چه به جز اوست فراموش كنند

آن را كه زبان دهند، ديده ندهند

 

و آن را كه دهند ديده خاموش كنند

  1. امام صادق (عليه السلام) مى‏فرمايند: «در حكمت آل داود (عليه السلام)‏ چنين آمده است:«على العاقل ان يكون عارفاً بزمانه مُقْبلا على شأنه حافظ‏‏اً لِلِسانه»: «بر فرد عاقل لازم است كه عارف به زمان خود باشد و روى آورنده به شأن و امورات خود گردد و بررسى احوال خود كند و حافظ‏‏ زبان خود باشد».
  2. «وَشّا» مى‏گويد: شنيدم از امام هشتم (عليه السلام)‏ كه مى‏فرمود: اگر مردى از بنى‏اسرائيل مى‏خواست عابد بشود مى‏بايست ده سال قبل از آن سكوت‏‏ اختيار كند.

زبان بسيار سر بر باد داده است‏

 

زبان سر را عدوى خانه زاد است‏

  1. عدوى خانه خنجر تيز كرده‏
 

تو از خصم برون پرهيز كرده‏

نشد خاموش كبك كوهسارى‏

 

از آن شد طعمه باز شكارى‏

  1. اگر طوطى زبان مى‏بست در كام‏
 

نه خود را در قفس ديدى نه در دام‏

خموشى پرده پوش راز باشد

 

نه مانند سخن‏‏ غمّازباشد

   
  1. اتفاق عجيبى كه براى ابويوسف كه از اكابر علماء ادبيات و بزرگان شيعه و از اصحاب امام جواد و امام‏ هادى (عليهما السلام) است اين كه در پرهيز از لغزشهاى زبان گفته:

يصابُ الفَتى مِنْ عَثْرَة بلسانِه‏

 

و ليس يصاب المرء مِنْ عثرَةِ الرِجل‏

  1. فَعَثْرَتُه فى القول تذهب رأسَه‏
 

و عثرته فى الرَّجل تذهب عن مَهَل‏

   
  1. (از لغزش زبان به جوان صدمه مى‏رسد و از لغزش پا به مرد صدمه نمى‏رسد). (لغزش او در گفتار سر او را مى بد و لغزش او در پا زود رسيدن را مى برد) اگر خواهى مرد حق ‏‏‏‏ ‏‏يقت باشى سكوت‏‏ كن،
  2. كه گويند شخصى در چين نزد پيرمرد آگاه و صاحب نظرى رفت، و گفت مرا از حق ‏‏‏‏ ‏‏يقت آگاه كن. پير گفت: حق ‏‏‏‏ ‏‏يقت ده جزو است: يكى كم گفتن و نه ديگر خموش بودن، «باز» (اين پرنده شكارى) به سبب خاموشى به دست پادشاهان است و بلبل به جهت آواز خوشش در قفس. چون چشمه در جوش مباش تا از خاموشى، دريا گردى. درين دريا به گوهر هر كه ره داشت، به غواصيش بايد دم نگه داشت.
  3. پيرگوى (گوينده‏اى كه پيرمرد بود) خودستايى نزد حكيمى لاف مى‏زد، كه بر سه زبان مسلط است و مى‏تواند با آن زبانها نطق كند. حكيم گفت: بفرمائيد كه به چه زبانى مى‏توانيد سكوت‏‏ كنيد.
  4. در مجلس معاويه يكى از بزرگان خاموش بود و هيچ نمى‏گفت، معاويه گفت: چرا سخن‏‏ نمى‏گوئى؟ آن مرد فاضل گفت: چه گويم، اگر راست گويم از تو بترسم و اگر دروغ گويم از خدا بترسم، پس در اين مقام سكوت‏‏ اولاتر.
  5. مرحوم الهى، عارف معارف، در ذيل اين فراز (ان صمت لم تَغُمّه صَمتُه) گويد:

لب ار خاموش سازد از تكلم‏

 

غمش نبود كه دل دارد ترنّم‏

به خاموشى توان با دل سخن‏‏ گفت‏

 

گهرهاى حق ‏‏‏‏ ‏‏ائق بى زبان سفت‏

به خاموشى گل آرايد چمن را

 

هزاران راز گويد ياسمن را

به خاموشى يكى مرد روان پاك‏

 

ز باغ دل زدايد خار و خاشاك‏

ز لب چون زشت و زيبا در حجابست‏

 

خموشى به ز گفت ناصواب است‏

  1. ز خاموشى نكوتر گفتن خوش‏
 

و اگر ناخوب گوئى باش خامش‏

ز خاموشى تو را زنهار نايد

 

كه گفت بد دَرِ حسرت گشايد

ز خاموشى خيال مرد هشيار

 

در آسايش بود ز اندوه و تيمار

به گاه خامشى نادان غمين است‏

 

كه گوئى با خيال خود به كين است‏

هر آن كو در دلش نقش نگار است‏

 

به گاه خامشى سرگرم يار است‏

لبش خاموش و دل در صحبت دوست‏

 

كه با دل صحبت دلدار نيكوست‏

چو غم دارد زبانش گر خموشست‏

 

دلش با روى دلبر در خروش است‏

ببند اى دل لب از گفتن زمانى‏

 

كه دلبر گويدت راز نهانى‏

  1. اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين)، ج‏2، ص: 577
  2. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید