نهج البلاغه – امیر المومنین– متقین  70- سهولت در برخوردها «سهلا امره»

  1. بسم الله الرحمن الرحیم
  2. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  3. نهج البلاغه – امیر المومنین– متقین 
  4. 70- سهولت در برخوردها «سهلا امره»
  5. (مى‏بينى پرهيزكار را كه) امورش آسان و به اصطلاح خفيف المؤوْنه است. ***
  6. شرح: از صفات ديگر متقيان سادگى امور و كم‏خرجى آنها است. آنها با مسائل، ساده و آسان برخورد مى‏كنند، نه با سختى و شدت و تكلّف، و اين ناشى از روح بلند و ايمان قوى آنها است.
  7. گاهى انسان افرادى را مى‏بيند كه وقتى مى‏خواهند از خانه خارج شوند، يا به ميهمانى روند، يا مسافرتى كنند، بسيار ساده امور خود را ترتيب مى‏دهند و سريع به كار خود مى‏رسند
  8. ولى بعضيها براى يك ميهمانى رفتن آن قدر خود را در چهارچوب آداب و رسوم تجملاتى محصور مى‏كنند و جدا خود را به تكلف و زحمت مى‏اندازند، مسافرت رفتن آنها نيز با مشقت و زحمت همراه است، بايد حتماً چند چمدان از اين طرف لباس ببرند و چند چمدان سوغاتى خريده از آن طرف بياورند،
  9. به زيارت حج و طواف خانه كعبه مى‏روند ولى تجملات و تكلّفات آنها را ببين چه قدر است، برعكس انسان خفيف المؤونة و ساده كه با يك كيف كوچك به سفرى‏ چند ماهه مى‏رود و بازمى‏گردد و خود را مقيد به اين قيود و آداب زائد نكرده است.
  10. انسان پرهيزكار در معامله با مرد آسان مى‏گيرد، در قرض دادن و كارهاى خير ديگر سختگيرى نمى‏كند، در گرفتن طلب و قرض خود شدت به خرج نمى‏دهد،
  11. در مسائل ازدواج بسيار راحت برخورد مى‏كند، و از تنگ نظرى به دور است نه خود را به زحمت مى‏اندازد و نه ديگران را به دردسر.
  12. و همين نيك نفسى و خوش حسابى با مردم موجب مى‏شود، كه رحمت الهى بر او نازل شده و خداوند نيز با او همانگونه محاسبه كند.
  13. براى اين كه سهل الامر بودن و در مقابل آن سخت‏گير بودن روشن شود، حديثى را از تفسير برهان كه در ذيل آيه 21 سوره رعد وارد شده است نقل مى‏كنيم، خداوند در آيه 18 همين سوره در مورد كسانى كه دعوت حق را اجابت نكردند مى‏فرمايد: أُولئِكَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسابِ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمِهادُ: «براى آنها حساب سخت و جايگاهشان جهنم است كه بسيار بد جايگاهى است».
  14. و در آيه 21 همان سوره درباره كسانى كه دستورات خداوند را عمل كرده و خاشع شدند مى‏فرمايد: يَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ‏: «از سختى و بدى حساب مى‏ترسند».
  15. حمّاد بن عثمان گفت: مردى بر امام صادق (عليه السلام) وارد شد و از يكى از اصحاب او شكايت كرد، در همان موقع آن مردى كه از اصحاب بود، سررسيد، حضرت به او فرمودند: چرا فلانى از تو شكايت مى‏كند! گفت چون تمام حقّم را از او مى‏خواهم بگيرم (تا دينار آخر را مى‏خواهم در سر وقت بگيرم) حضرت با حالت غضب نشستند و فرمودند: تو گمان مى‏كنى وقتى تا آخرين حقّت را گرفتى بدى نكرده‏اى، و كار سوئى انجام نداده‏اى! آيا نديده‏اى قول خداوند را كه از قول افراد نيك حكايت مى‏كند: يَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ‏: آيا فكر مى‏كنى از خدا مى‏ترسند كه ظلم بر آنها روا دارد، نه به خدا قسم نمى‏ترسند مگر از اين كه خداوند تا آخرين چيز آنها را محاسبه كند اين‏گونه حساب را خداوند عزوجل به حسابى (سوء الحساب) ناميده است.
  16. از آيات قرآن به خوبى استفاده مى‏شود كه مردم در قيامت به دو گروه تقسيم مى‏شوند: گروهى هستند كه خداوند حساب آنها را به آسانى و سهولت رسيدگى مى‏كند و هيچ‏گونه سختگيرى در موردشان نخواهد كرد فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ- فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسِيراً
  17. و به عكس كسانى هستند كه با شدّت به حساب آنها رسيدگى مى‏شود و ذره مثقال آن مورد دقت قرار مى‏گيرد، چنانكه درباره بعضى از شهرها كه مردم آن سركش و گنهكار بودند، مى‏فرمايد: فَحاسَبْناها حِساباً شَدِيداً وَ عَذَّبْناها عَذاباً نُكْراً و يا در آيه 18 سوره رعد فرمود: أُولئِكَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسابِ:
  18. به خاطر اين است كه عده‏اى در زندگى دنيا و رسيدگى به حساب ديگران فوق العاده سختگيرند، و به اصطلاح مو را از ماست مى‏كشند و سعى دارند حق خود را تا آخرين دينار به هر قيمتى كه شده بگيرند، و به هنگامى كه خطائى از ديگرى سر زده، تا آخرين حدّ ممكن او را مجازات كنند، اينها كسانى هستند كه در زندگى كمترين گذشت حتى در مورد زن و فرزند و برادر و دوستان ندارند،
  19. و از آنجا كه زندگى جهان ديگر بازتاب و انعكاس از زندگى اين جهان است، خداوند نيز در حساب آنها چنان سختگيرى مى‏كند، كه‏ بايد در برابر هر كارى كه كرده‏اند، جوابگو باشند، بى آنكه كمترى گذشتى درباره آنها شود!
  20. امّا به عكس، كسانى هستند آسانگير و پرگذشت و بزرگوار، مخصوصاً به هنگامى كه در برابر دوست و آشنا و يا كسانى كه بر آنها حق دارند و يا افراد ضعيف قرار مى‏گيرند، آن قدر بزرگوارند كه سعى مى‏كنند، در بسيارى از موارد خود را به تغافل زنند و گناهان بعضى را ناديده بگيرند،
  21. البته گناهانى كه نسبت به آنها جنبه شخصى دارد، خداوند در مورد اين‏گونه اشخاص آسان مى‏گيرد و آنها را مشمول عفو بى‏پايان و رحمت وسيع خود قرار مى‏دهد و با حساب يسير و آسان آنها را محاسبه مى‏كند و اين درسى است بزرگ براى همه انسانها، مخصوصاً كسانى كه مصدر كارى هستند و با گروه زيادى سر و كار دارند.
  22. اگر ما در محاسبات خود سختيگرى نكنيم خداوند نيز حساب ما را آسان مى‏گيرد و بلكه بدون حساب وارد بهشت مى‏كند، و بدون حساب روزى مى‏دهد يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيها بِغَيْرِ حِسابٍ
  23. اگر انسان سهل الامر و خفيف المؤونه شد كارهاى او را خداوند سريع سامان مى‏دهد، گاهى انسان تعجب مى‏كند از بعضى افراد كه چگونه كارهاى زندگى آنها سريع و راحت حلّ مى‏شود، گويا دست خداوند قبل از رسيدن او گره را باز كرده است،
  24. حتى ديده شده چنين افرادى مرگ و كارهاى بعد از مرگشان به راحتى انجام مى‏گيرد و مى‏گويند چه مرگ راحتى كرد و چگونه كارها و قرضهايش سريع انجام و پرداخت شد، اينان هم خود سبكبار و سبكبالند و به راحتى به سوى آخرت پرواز مى‏كنند و هم بار مردم را سبك مى‏كنند و تكليفى به دوش ديگران نمى‏گذارند، ديگران را براى كار خود به زحمت نمى‏اندازند.
  25. امام صادق (عليه السلام) در روايتى مى‏فرمايند: «تكلّف در هر بابى و موردى از اخلاق و سيره صالحين نيست و خداوند متعال به پيامبرش فرمود: «قل لا اسئلكم عليه من اجر و ما انا من المتكلفين»: «بگو بر امور رسالت خود اجر و پاداشى از شما نمى‏خواهم و من از افراد متكلّف سختگير نيستم».»
  26. زندگی آرام - مسائل را آسان و زمينه‏ها را فراهم سازيم. امام سجاد (علیه السلام) نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا را با هم خواندند. سؤال شد چرا بي‏فاصله خوانديد؟ فرمود: بچه‏ها با من بودند و كار من براي‏ آسان‏گيري و سرعت‏بخشي براي كودكان بود و به نماز واجب اكتفا كنيد:
  27. رسول الله (صل الله علیه وآله ) فرمود:" افرادي در قيامت دست خالي هستند و در دادگاه مي‏گويد: خدايا من هيچ عملي ندارم، ليكن هرگاه به كسي وام مي دادم و نداشت كاري به او نداشتم. خداوند مي‏فرمايد: اكنون كه تو هم كار خيري نداري، من هم كاري به تو ندارم" محجة البيضاء، ج 3، ص 186.
  28. رواياتي داريم كه كسي كه سهل البيع و سهل الشرا است، محبوب خداوند است. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ((صل الله علیه وآله )): غَفَرَ اللَّهُ لِرَجُلٍ كَانَ قَبْلَكُمْ كَانَ سَهْلا إِذَا بَاعَ سَهْلا إِذَا اشْتَرَي سَهْلا إِذَا قَضَي سَهْلا إِذَا اسْتَقْضَي‏ وسائلالشيعة، ج 17، ص 450.
  29.  آسان‏ گيري‏ و نفي حرج‏ خداوند- ما يُرِيدُ اللّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ مائده/ 6
  30. امام فرمود: «أَكْلُ الْخُبْزِ وَ الْمِلْحِ وَ أَنْتَ تَقْدِرُ عَلَى غَيْرِهِ» اين است كه مى‏توانى نان و آب گوشت بخورى، نان و نمك بخورى. مى‏توانى عيد براى بچه‏ات لباس بهتر بخرى سخت بگيرى. گاهى وقت‏ها سخت‏ گيرى‏ بد است. حالا ميانه روى آن‏ خوب است.
  31. سخت‏گيرى‏هاى نامشروع‏ -اين سخت‏ گيرى‏ غير اسلامى است و خلاف شرع است ولى بعضى سخت گيرى‏ها لازم است، به خاطر آن عوامل نفوذى و زمينه‏اى است كه منافقين به وجود آوردند. ولى سخت گيرى‏هاى ديگر به خاطرنداشتن اسلام درست و يا بدبين كردن مردم نسبت به اسلام است.
  32. يكى از اصحاب پيامبر از سر خانه‏ى كسى بالا رفت و ديد در خانه مردى نشسته و مى‏خواهد شراب بخورد گفت: شراب مى‏خورى؟ و مرد گفت: من يك گناه كردم و تو سه گناه از ديوار بالا آمدى، قرآن مى‏گويد: «وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ‏ابْوابِها» (بقره/ 189) از در بياييد داخل (و اين معناى عميق‏ترى دارد و آن اين است كه كار را از راهش وارد شويد)
  33. حضرت شعيب برای داماد جمله‏اى فرمود كه براى پدر زن‏ها مفيد است‏ «وَ ما أُريدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْك» (قصص/ 27) و اين توصيه‏ى پدر زن به داماد در قرآن مى‏باشد كه حضرت شعيب فرمود: كه بنا ندارد سخت‏ گيرى‏ كند بر دامادش. يعنى مهريه‏اى طلب كرد كه به واسطه‏ى آن حضرت موسى به مشقت نيفتد.
  34. كمى سخت‏ گيرى‏ - (خصال صدوق، ج 2، ص 626) اميرالمؤمنين (علیه السلام ) فرمود: به بچه هايتان نماز ياد بدهيد و مؤاخذه كنيد كه چرا نماز نخوانديد. يك تشر بزن، خوب نماز مى‏خواند. گوشواره برايش نخر. دوچرخه و موتور و كفش برايش نخر. عكس العمل نشان بده، بى تفاوت نباش يعنى وقتى 8 ساله شدند، كمى سخت‏ گيرى‏ كن.
  35. آسان‏گيرى‏ دستورات، كارى حكيمانه است. «لَوْ شاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» به همين دليل، در نمازهاى مستحب، برخى ارفاق‏ها و تسهيلاتى وجود دارد كه در نمازهاى واجب نيست. اين آسان‏گيرى‏، براى جذب بيشتر افراد است. از جمله اينكه: 1- نماز مستحب را، هم مى‏توان ايستاده خواند، هم نشسته.2- در نمازمستحب، مى‏توان فقط سوره حمد را خواند وبه ركوع رفت.3- در نماز مستحب، شكّ ميان ركعت اوّل و دوّم، نماز را باطل نمى‏كند و نمازگزار مى‏تواند تصميم بر هر كدام بگذارد.4- انجام كم و زيادهاى اشتباهى در نماز مستحب، سجده سهو ندارد. 5- براى نمازهاى واجب، بهتر است انسان به مسجد برود ولى درباره نوافل، چنين دستورى نيست.
  36. اين ساده‏گيرى‏ها براى تشويق افراد به اين عبادت‏هاى سازنده است. حتى اگر نماز مستحب را كسى در وقتش نتوانست بخواند، قضاى آنرا مى‏تواند انجام دهد، كه در اينصورت، طبق حديث، خداوند به فرشتگان مباهات كرده و مى‏فرمايد: به بنده‏ام بنگريد! چيزى را كه بر او واجب نكرده‏ام، قضا مى‏كند!
  37. آسان‏گيري‏ و سرعت‏بخشي براي كودكان بود و به نماز واجب اكتفا كنيد:
  38. آسانگيرى‏ و پرهيز از سختگيرى: «ما يُريدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُريدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» (مائده/ 6)
  39. سخت‏ گيري‏ ما نه عرفي است و نه شرعي، ولي افراط نشانه احساس حقارت است.
  40. اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين)، ج‏2، ص: 391
  41. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید