شرح زیارت عاشورا... مجلس اول : فضیلت زیارت عاشورا 3-

  1. بسم الله الرحمن الرحیم        
  2. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم     
  3. شرح زیارت عاشورا... مجلس اول : فضیلت زیارت عاشورا 3-
  4. چراغى را که ایزد برفروزد...هرآنکس فوت کند ریشه اش بسوزد.... هرآن کس پف کند ریشش بسوزد.
  5. درزیارت رجبیه که در ماه رجب در مشاهد مشرفه خوانده میشود آمده است که انا ساملکم و املکم فیما الیکم التفویض و علیکم التعویض فبکم یخبر المهیض و یشفى المریض و عندکم ما ترذاد الارحام و ما تغیض .
  6.  یعنى از شما سؤ ال و آرزو مى کنم آنچه را که خداوند بشما واگذارد و تفویض کرده است از شفاعت و اعانت در وقت مرگ و سائر شدائد تا فرستادن به بهشت - زیرا شما قسیم النار و الجنه هستید.
  7.  شاعرى درباره امیرالمؤ منین علیه السلام گفته است :سرور شیعیانش بینى و افسوس اعدیش...کور روى پل گوید خذى هذا ذرى هذا. و لذا به حارث همدانى فرمود: یا حار همدان من یمت یرنى الخ .الیکم التفویض
  8. اشاره به اینست که شما میتوانید بمیرانید و زنده کنید مثل آن شیر که نقش پرده بود و حضرت رضا علیه السلام امر فرمود آن مرد را نزد ماءمون خورد و از بین برد و یا مثل آن گاوى که موسى بن جعفرعلیه السلام زنده کرد و یا سایر مرده هایى که ائمه علیهم السلام زنده کردند که در نمونه معجزات آنها بسیار زیاد است و کارهاى دیگرى که غیر از آنها کسى نمى تواند بکند.
  9. وعلیکم التعویض وعوض دادن یعنى حساب قیامت با شماست هر که را بخواهید به بهشت میبرید و هر که را بخواهید به جهنم ، در این باب وارد است که فرداى قیامت هم راجع به حق الله و هم راجع به حق الناس از دوستانشان شفاعت میکنند.
  10. این معنى هم ممکن است که خداوند به واسطه ولایت شما عوض اعمال مردم را میدهد یعنى اعمال اشخاص را به اندازه معرفت و محبت اهلبیت اجر میدهند،
  11. در زیارت جامعه میخوانى : و بموالاتکم تقبل الطاعة المفترضه ، یعنى بولایت و دوستى شما طاعت فریضه خلق پذیرفته میشود
  12. فبکم یجبر المهیض یعنى به واسطه شما استخوان شکسته پیوند خورده و سالم مى گردد و سختیها رفع و دفع میشود.
  13. و یشفى المریض و به واسطه شما مریض شفا مییابد. وعندکم ما تزداد الارحام و ما تغیض وعلم اینکه طفل در رحم مادر سالم میماند.
  14. یا خیر، سالم متولد شده و یا سقط میشود، نزد شماست و این کنایه بعلم امام بما کان و بما یکون الى یوم القیامة عیاشى از حسین بن خلف روایت میکند که گفت از حضرت اباالحسن علیه السلام از قول خداى تعالى سئوال کردم که میفرماید
  15. :و ما تسقط من ورقة الا یعلمها و لا حبة فى ظلمات الاءرض و لا رطب و لا یابس الا فى کتاب مبین فرمود: ورقه سقط جنین است که قبل از رحم مادر میافتد و حبة یعنى طفلى که قبل از ولادت و بعد از دمیدن روح سقط میشود و بعد از دمیدن روح سقط میشود.
  16. ورطب یعنى نطفه اى که خلقت او تمام نشده و یابس یعنى طفلى که خلقت او کامل است و کتاب مبین عالم به تمام اینهاست .
  17. در زیارت جامعه میخوانى : و خزان العلم . امامان خزینه هاى علوم الهى میباشند و دراخبار زیادى وارد شده که فرمودند: نحن خزان علم الله .
  18. خداوند در سوره لقمان آیه 27 میفرماید: و لو ان فى الارض من شجرة اقلام و البحر یمده من بعده سبعة ابحر ما نفدت کلمات الله عنى : واگر هر درخت روى زمین در کف نویسندگان قلم شده و آب دریاها هفت بار برآید باز نگارش کلمات خداوند ناتمام بماند.
  19. امام هادى علیه السلام فرمودند: ما همان کلمات خداوندیم که فضایل ما فهمیده نمیشود و نهایت ندارد دراحتجاج طبرسى آمده که یحیى بن اکثم معنى کلمات را از حضرت عسکرى علیه السلام پرسید حضرت فرمودند:نحن الکلمات التى لا تدرک فضائلنا و لا تستقصى .نابراین معلوم مى شود غیر از خداوند کسى بمقام فضائل و مناقب آل محمد پى نخواهد برد.
  20. -4 چگونگى پیدایش واقفیه : یکدسته از اصحاب امام کاظم علیه السلام در مکتب امام صادق علیه السلام تربیت شده بودند و بعد هم ملازم امام کاظم علیه السلام شدند، بیش از 35 سال درآن محضر حاضر مى شدند و امام آنها را به وکالت و نمایندگى خود باطراف میفرستاد تا هم مردم را باحکام شریعت هدایت نمایند و هم وجوهات شرعى از قبیل خمس و سهم امام و زکوة و صدقات دیگر و هدایا و تحفى که مردم میخواستند.بدست امام برسد تحویل این نمایندگان ووکلا برگردد.
  21. براى مثال احمد بن اسحاق که وکیل حضرت عسکرىعلیه السلام و در قم بود به قدرى ازین وجوه نزد وى جمع شد که از حضرت اجازه گرفت تا مسجدى بسازد و مسجد امام را در قم ساخت . از اینجا معلوم مى شود که با پول وجوهات میتوان مسجد ساخت .
  22.  در زمان هارون که حضرت موسى بن جعفر علیه السلام به تقاضاى هر یک از شهرها و کشورها وکیل و نماینده ى بآنجا اعزام میفرمود این نمایندگان با یک جنبش دینى و نیز با توسعه ممالک اسلامى مواجه شدند.
  23. مورخین بر حسب اخبار، تعداد آنها را تا چهارصد نفر نوشته اند. مانند زمان ما که مراجع بزرگ در هر شهرى وکیلى دارند که فتواى آنها را بمردم بگوید و وجوهات را گرفته بمراکز علمى نزد مراجع بزرگ بفرستد عظمت مقام حضرت موسى بن جعفرعلیه السلام وتوسعه نفوذ است.
  24. توسعه نفوذ آنحضرت موجب شد که هارون ازین نیرو و ثروتى که سیل آسا بدربار حضرت موسى بن جعفرعلیه السلام میرسید متوحش شود زیرا هرچه خواست عوامل ارتباط مردم را با امام قطع کند یا تقلیل دهد نتوانست .
  25. او (هارون)از سال 170 که بخلافت نشست تا سال 179 که بمدینه آمد تا امام هفتم را دستگیر کند قریب نه یا ده سال با این جریان مماشات کرد تا بالاخره دید نمیتوان مردم را از حضرت منصرف ساخت ناچار آنحضرت را در مدینه دستگیر نموده به بغداد آورد و زندانى کرد تا رابطه حضرت با مردم قطع شود.
  26. درمدتى که حضرت در زندان بودند و تا هنگامى که بشهادت رسیدند جمعى از نمایندگان آنحضرت در معرض امتحان واقع شدند.
    وجوهى که نزد بعضى از آنها جمع شده بود به قدرى زیاد بود که طمع بر آنان غالب شد و کم کم رابطه خود را از امام بریدند و گفتند امامت در وجود موسى بن جعفر پایان پذیرفت و پس از او کسى امام نیست و راجع بمرگ وى هم گفتند مردن او کمال او بوده است .
  27. اولین افرادى که این عقیده را ظاهر ساختند - على بن ابى حمزه بطاینى  و زیاد بن مروان قندى وعثمان بن عیسى بودند. به تدریج که افکار آنها شیوع یافت و تعدادشان زیاد شد گفتند که امامت به موسى بن جعفر خاتمه یافته است .
  28. مطلب مهم اینجاست که اگر اینها مى گفتند امامت بحضرت موسى بن جعفر خاتمه یافته است پس چرا پولها را به صاحبانش ندادند وخودشان برداشتند؟ ثلا نزد زیاد بن مروان هفتاد هزار دینار و نزد على بن حمزه سى هزار دینار جمع شده بود و این وجوه در آنزمان پول زیادى بوده است .
  29. یونس بن عبدالرحمن میگوید که من بمردم توجه میدآدم که واقفیه بیربط میگویند: امام وقت شما حضرت رضاعلیه السلام آمده است  به او رجوع کنید، زیاد بن مروان و على بن حمزه براى من پیغام فرستادند که سبب این کار تو چیست ؟ ما به تو ده هزار دینار میدهیم که ساکت شوى و مردم را بحضرت رضا علیه السلام معرفى نکنى .
  30. گفتم این حدیث از ائمه علیهم السلام رسیده که : اذا ظهرت البدع فعلى العالم ان یطهر علمه فان لم یفعل سلب نور الایمان و بنابر روایات دیگر فعلیه لعنت الله.
  31. شیخ مفید در ارشاد میگوید زیاد بن مروان از خواص امام کاظم علیه السلام بوده و روایت نص امامت حضرت على بن موسى را از او نقل کرده و گفتارش موثق و باورع و فقیه و شیعه پاکى بوده است اما یاللعجب که همین فرد در آخر کار فریب مال دنیا را خورد و همه فضائل خود را فداى مال و منال دنیا نمود و منکر امام شد و اموال حضرت موسى بن جعفر را مخفى و انکار کرد.
  32. علامه مجلسى مى نویسد که عثمان بن عیسى روالسى نماینده امام در مصر و سى هزار دینار و پنج کنیز نزد وى بود. امام رضا علیه السلام براى او پیغام فرستادند که آنچه از پدرم نزد تست بفرست که من وارث آسمانى پدرم میباشم .
  33. او جواب داد که پدرت نمرده و زنده و قائمست و هر که بگوید مرده مبطل دین است .اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  34. شیخ صدوق علت تمرکز اموال را در نزد ثقات روات چنین مینویسد که چون هارون بر امام هفتم سخت گرفت و تمام زندگى آنحضرت را تحت نظر داشت و بازرسان و جاسوسان به وى خبر میدادند که اموال زیادى براى موسى بن جعفرعلیه السلام میآورند،
  35. لذا حضرت که در مقام جمع مال دنیا نبود دستور فرمود این مال که حق سادات علوى بود نزد وکلاى ایشان بماند که خود حضرت دستور دهند باشخاص مستحق برسانند و این سر را مکتوم بدارند تا درباریان هارون و دشمنان حضرت متوجه نشوند و نزد هارون سعایت ننمایند.
  36. راجع به عقاید واقفیه از حضرت رضا علیه السلام پرسیدند. حضرت فرمودند: سبحان الله پیغمبر خدا که عقل اول بود از دنیا رفت چطور میشود که موسى بن جعفرعلیه السلام نمرده باشد، قسم بخداى عالم که موسى بن جعفرعلیه السلام رحلت کرد. من اموال و ترکه او را بین برادران و خواهرانم تقسیم کرده و کنیزان او را شوهر دآدم .
  37. بعضى از واقفیه از عمل خود پشیمان شده ، توبه کردند و برگشتند از جمله احمد بن ابى بشر سراج که ده هزار دینار نزد او بود که گفت : چون موسى بن جعفر علیه السلام رحلت نمود من این پول را به ورثه اش ندآدم و گفتم امام نمرده است ولى اکنون این پولها را بگیرید و بحضرت رضا علیه السلام برسانید و مرا از آتش جهنم نجات دهید و بگوئید آنحضرت توبه مرا بپذیرند.
  38. بارى واقفیه فریب مال دنیا را خورده یک حقیقت آسمانى را انکار کردند و خلقى را از راه به در نمودندعلى بن عبدالله زبیرى  نامه اى خدمت حضرت رضاعلیه السلام نوشت که واقفیه در چه حالى هستند؟ حضرت فرمودند آنکس که بر حضرت موسى بن جعفر واقف گردد از راه حق بدور افتاده و اگر در آنحال بمیرد جایش در جهنم است و آنجا بد جایگاهى است .
  39. فضل بن شاذان از حضرت رضا علیه السلامدر مورد واقفیه نقل میکند که فرمودند آنها در سرگردانى و حیرانى زیست میکنند و در زندقه و کفر و بدکیشى خواهند مرد.
  40. امام صادق علیه السلام فرمودند: شرورترین مردم آنهایى هستند که در امامت فرزندم موسى توقف نمایند.قل از فرقه ناجیه شیرازى راجع به واقفیه - ج 2 صفحه 207.
  41. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید