مجلس سى و ششم1 : ان یرزقنى طلب ثارک مع حضرت  منصور من اهل بیت محمد صلى الله علیه و آله

  1. بسم الله الرحمن الرحیم
  2. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  3. مجلس سى و ششم1 : ان یرزقنى طلب ثارک مع حضرت  منصور من اهل بیت محمد صلى الله علیه و آله و از خدا درخواست میکنم که روزى من گرداند تا با حضرت  منصور از اهل بیت محمد صلى الله علیه و آله ((یعنى حضرت  ولى عصر)) خون خواه تو باشم .
  4. شرح لغات  :  رزق به فتح راء روزى دادن است و رزق به کسر راء نفس روزى است .
    حضرت  بمعنى پیشوا در امور دین و دنیا است و بعبارت دیگر به برنامه هاى دینى اعم از حکومت و اجراى حدود و احکام الهى تحقق میبخشد.
  5. حضرت  صادق (علیه السلام ) به مفضل فرمودند اى مفضل حضرت منصبى است الهى و خلافتى است ربانى که خداوند هر طور که مصلحت بداند و در هر مورد که حکمت ایجاب نماید آنرا قرار میدهد و کسى را نمیرسد که بگوید چرا در صلب حسین  (علیه السلام ) قرار داده شد و در صلب حضرت  حسن (علیه السلام ) قرار داده نشد
  6. و به تعبیر دیگر حضرت  بخورشیدى میماند که با اشعه زندگى بخش خود همه موجودات زنده را حیات میبخشد و بیمنه رزق الورى .طلب ثارک : یعنى طلب خونخواهى تو را بکنم .
  7. حضرت  سیدالشهداء علیه السلام عظمتى دارد که هیچکس جز خدایتعالى نمى تواند آن را بیان کند و فضل و ثوابش را شرح دهد زیرا عظمت خون و اهمیت خونخواهى هر کس به قدر بزرگى صاحب آنست و همانطور که شخص نمیتواند مقام و منزلت حسین  (علیه السلام ) را کاملا بشناسد همچنین نمى تواند عظمت و اهمیت خونخواهى آنجناب را درک کند.
  8. براى اینکه بتوانیم در حد استعداد و ظرفیت خود آن عظمت را دریابیم در این زیارت از خدا میخواهیم که ما را از خونخواهان آن حضرت  قرار دهد و این سعادت بزرگ را بما روزى فرماید.
  9. مع حضرت  منصور من اهل بیت محمد (صل الله علیه وآله وسلم ) در رکاب حضرت  نصرت یافته از اهل بیت محمد (صل الله علیه وآله وسلم ) اهل در لغت بمعنى خانواده و فامیل و افراد خاندان آمده است و گاهى بمعنى سزاوار و شایسته ذکر شده و همچنین به گروهى اطلاق میشود که پیوند جامعى با هم دارند.
  10. قرآن کریم آنان را که با پیغمبرى عقیده اند و باو ایمان دارند اهل او ذریه او میداند و کسانى که فرزند نسبى او باشند در صورت ایمان نیاوردن از اهل او بیرون میداند همچنانکه در داستان نوح که فرزندش فرد ناشایسته اى بود خدایتعالى فرمود: انه لیس من اهلک . او از اهل تو نیست .
  11. و همچنین قرآن کریم گاهى آنان را که یک مسیر حرکت میکنند و یا یک روش و مرام دارند و یا پیروى از یک کتاب آسمانى مینمایند و یا پیرو یک مکتب غیرآسمانى هستند اهل همان روش بخصوص دانسته مانند اهل کتاب ، اهل تقوى ، اهل نار، اهل دوزخ ، اهل بهشت و غیره و این معنى اهل است .
  12. اهل بیت پیغمبر چه کسانى هستند؟ این موضوع در قرآن مجید کاملا تصریح شده که در آیه تطهیر میفرماید: انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس و یطهرکم تطهیرا . اشاره بر اینکه خدا جز این منظور ندارد که پلیدى را از شما اهل بیت ببرد حالا باید دید اهل بیت چه کسانى هستند؟
  13. از روایاتى که در شاءن نزول آیه وارد شده تاءیید میشود که آیه شریفه در شاءن رسول خدا (صل الله علیه وآله وسلم  ) و على و فاطمه و حسن و حسین  علیهم السلام نازل شده و لذا رسول خدا (صل الله علیه وآله وسلم  ) فرمود: بار خدایا اینها اهل بیت و عترت من هستند.و در روایات زیادى آمده که ائمه هدى از اهل بیت میباشند.
  14. ابوسعید خدرى میگوید: از رسول خدا (صل الله علیه وآله وسلم  ) سئوال شد که حضرتان بعد از شما چند نفرند؟ فرمود: دوازده نفر از اهل بیتم .
  15. بنابراین روایات و روایات دیگرى که دوازده حضرت  را بنام آنها ذکر کرده است رسول اکرم (صل الله علیه وآله وسلم ) حضرت  مهدى را هم که آخرین حضرت  است از اهل بیت خود خوانده است .
  16. مع حضرت  منصور من اهل بیت محمد (صل الله علیه وآله وسلم ) در رکاب حضرت  نصرت یافته از اهل بیت محمد (صل الله علیه وآله وسلم ) که حضرت  عصر عجل الله تعالى فرجه باشد. و اختصاص آن حضرت  به لقب منصور از جهت آنست که طلب خون حضرت  سیدالشهدا ء در عهده شمشیر عاملگیر آن حضرت  میباشد چنانچه در آیه 31 سوره اسرى میفرماید: و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فى القتل انه کان منصورا .
  17. اخبار زیادى داریم که این آیه مبارکه در مورد قتل حضرت  سیدالشهدا ء ابا عبدالله الحسین  (علیه السلام ) نازل شده که ولى خون حضرت  حسین  (علیه السلام ) حضرت  قائم است و اگر جمیع آنها را بکشد اسراف در قتل نشده است
  18. و در بعضى از اخبار است که بعضى از روات سئوال کردند کسانیکه در زمان حضرت  بقیة الله هستند که قاتل نبودند براى چه آنها را میکشند جواب دادند که چون راضى بفعل آنها هستند. ((والراضى بفعل قوم کالداخل فیهم ))
  19. و در بحار از تفسیر عیاشى نقل میکند که حضرت  باقر (علیه السلام ) فرمودند: هو الحسین  بن على قتل مظلوما و نحن اولیائه و القائم منا اذا قام طلب بثارالحسین  فیقتل و حتى یقال قد اسرف فى القتل .در اینجا چند اشکال متوجه میشود:
  20. اولا: راضى بقتل را نباید قصاص کرد فقط در عقوبت شریک فاعل است .
  21. ثانیا: باید سهم دیه آنها را رد کرد چه اگر جماعتى یکنفر کشتند ولى مقتول میتواند تمام آنها را بکشد مشروط بر اینکه دیه  آنها را بدهند. مثلا اگر ده نفر یکنفر را بکشند باید به هر یک از وارث این ده نفر نه عشر 10/9 دیه بدهند.
  22. جواب تمام این اشکالات به این است که حضرت  ابا عبدالله الحسین  (علیه السلام ) مسلما جزو اهل بیت رسول خدا بوده و محبت نسبت بآن حضرت  از ضروریات دینست و کسانى که راضى به قتل او هستند منکر ضرورى دین میباشند، پس چنین کسى کافر و مرتد و واجب القتل میباشد. پس زمان رجعت آنها را زنده میکنند و حضرت  از آنها انتقام میکشد.
  23. ولى خون  حضرت حسین (علیه السلام ) حضرت  قائم است از حضرت  محمد باقر علیه السلام سئوال کردند ((فلم سمى القائم قائما)) به چه جهت لقب حضرت  مهدى قائم شد؟ فرمود: چون جدم حسین  علیه السلام را شهید کردند ملائکه آسمانها بخروش آمدند عرض کردند خدایا انتقام این مظلوم را از ظالمان بکش .
  24. خطاب رسید انظروا الى ضحضاح العرش چون نظر کردند پرده هاى نور از عرش الهى برداشته شد و حضرتان که از ذریه حسین  علیه السلام بودند دیدند که یکى از آنها به نماز ایستاده خطاب رسید که بذلک انتقم منهم اوست که انتقام میکشد از قتله حضرت  سیدالشهدا ء و هر کس از بنى امیه که راضى بقتل آن حضرت  بودند.
  25. شرح صلى الله علیه و آله ان یرزقنى طلب ثارک مع حضرت  منصور من اهل بیت محمد صلى الله علیه و آله
    این جمله در دو بخش شرح داده میشود.
    بخش اول : صلى الله علیه یعنى خداوند سلام و درود بر پیغمبر (صل الله علیه وآله وسلم ) میفرستد.
    بخش دوم : در معنى آل پیغمبر که چه کسانى هستند.
  26. حقتعالى در سوره احزاب آیه 57 میفرماید: ان الله و ملائکته یصلون على النبى یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما .
  27. در چند آیه قبل از این آیه بحثهایى پیرامون حفظ حرمت پیغمبر و عدم ایذاء او آمده در این آیه مورد بحث نخست سخن از علاقه خاص خداوند فرشتگان نسبت به پیغمبر میگوید بعد درین زمینه دستور به مؤ منان میدهد.
  28. حقتعالى در قرآن ، هر پیغمبرى را بنحوى ستوده و مخصوص به کرامتى گردانیده . مثلا حضرت  آدم را به سجود ملائکه اکرام فرمود: اسجدو لادم
  29. و حضرت  موسى را به کلام خود و کلم الله موسى تکلیما.
  30. داود را بخلافت تعیین فرمود یا داود انا جعلناک خلیفة فى الارض
  31. سلیمان را به منطق الطیر انا علمناه منطق الطیر
  32. و عیسى را به ابراء مرض و احیاء موتى تخصیص فرمود که : ابرى الاکمه و الابرص و احیى الموتى باذن الله
  33. ولى پیغمبر اکرم درباره اش فرمود: ان الله و ملائکته یصلون على النبى ازین تعریف باید دانست
  34. که فرق این پیغمبر با سایر پیغمبران چقدر بوده است
  35. و گویند مراد از صلوات خدا بر پیغمبر ثنا و مدح بر آنحضرت  است و از بسیارى ستایش حقتعالى بود که مسمى به محمد شد یعنى بسیار ستوده شده و از بسیارى ستایش او بود
  36. حقتعالى را که مسمى به احمد شد، یعنى بسیار ستاینده . کانه حقتعالى میفرماید بسیار ترا ستودیم که محمد گشتى و بسیار تو ما را ستودى که احمد شدى .
  37. در حکمت اینکه حقتعالى بر حبیبش صلوات میفرستد بعضى گفته اند که خداوند ملائکه را بسجود حضرت  آدم ماءمور ساخت ولى بسجود پیغمبر ماءمور نشدند اگر چه سجده آدم هم به واسطه نور پیغمبر در صلب آدم بود ولى بر حسب ظاهر پیغمبر مسجود واقع نشد و از این مطلب تفضیل آدم بر پیغمبر ظاهر میشد
  38. پس حقتعالى فرمود اى ملائکه اگر بشما گفتم بر آدم سجده کنید من خودم اول بر محمد صلوات فرستادم و شما مؤ منین بدون حاجت داشتن بآن حضرت  صلوات بر آن بزرگوار میفرستد ملائکه و انسانها که در دنیا و آخرت احتیاج بر آن حضرت  دارند بطریق اولى باید بر او صلوات فرستند.
  39. علت صلوات امت بر آن حضرت  فخر رازى در اسرارالتنزیل میگوید که سبب در امر به صلوات امت بر آن حضرت  آنست که روح انسانى بواسطه ضعف جبلى مستعد بقبول انوار و فیوضات الهى نتواند بود مگر وقتى که علاقه استفاضه میان خود و ارواح انبیاء را مستحکم نماید تا انوار فیض از عالم غیب بر ارواح انبیاء منعکس شده و بعدا به واسطه ایشان بما رسد
  40. چنانچه در موقع تابیدن آفتاب به اطاق انعکاس نور بر سطح اطاق و جدران آن ممکن نیست مگر وقتى که نور به واسطه آئینه اى که صفاى جبلى و شفافیت دارد انعکاسش بر سطح اطاق و جدران آن بیفتد پس ارواح انبیاء علیهم السلام واسطه فیض الهى بین ما و او میباشند و مسلما هر پیغمبرى که مقامش بالاتر است منبع فیض الهى بیشتر خواهد بود تا جایى که همه انبیاء باید کسب فیض از او بنمای
  41. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید