بحث ما درس خارج کفایه  اصول مرحوم آخوند - ممقصد هشتم .فصل تعدی الی المرجحات غیر...شنبه 24آبان ۱۴۰۴...برابر 17جمادی الثانی ۱۴۴۷

  1. سایت: پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
  2. نهج البلاغه فرزاد -    @nahjolbalaghehfarzad
  3. وبلاگ صفرزاده- پردازاربعین  https://safarzade.blog.i
  4. شنبه 24آبان ۱۴۰۴...برابر 17جمادی الثانی ۱۴۴۷
  5. مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح – استاد سید ابوالحسن مهدوی زید عزه
  6. بسم الله الرحمن الرحیم  الحمد لالله رب العالمین
  7. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  8. اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاًوقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طویلا
  9. الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله‌ لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خَذَلَهُ
  10. بحث ما درس خارج کفایه  اصول مرحوم آخوند - ممقصد هشتم .فصل تعدی الی المرجحات غیر...
  11. اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طویلا روایت..يأتي عنكم الخبران أو الحديثان المتعارضان فبأيهما نأخذ قال خذ بما اشتهر بين أصحابك ودع الشاذ النادر قلت فإنهما معا مشهوران قال خذ بأعدلهما عندك و أوثقهما بحر الفوائد في شرح الفرائد / طبع جدید، جلد: ۲، صفحه: ۲۹۹
  12. اصول شنبه 24آبان04-- اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم بحث امروز ما تعارض تخصیص با  نسخ  اگه با هم تعارض کرد کدام مقدمه مثال را دقت بکنید چون یه مقدار بحث پیچیده است ما باید رو مثال بریم جلو
  13. اما مثال شرعی ظاهرا اصلا نداریم یه بحث علمیست تو اصول دارن می‌کنن مثال اینه. که اول یه خاصی داریم میگه اکرم زیدان الفاسق فرض کنید زمان عملشم رسید یعنی حتی یک سال عمل می‌کرد زید فاسق اکرام می‌کرد بعد یک سال یه عامی اومد گفت لاتکرم الفساق هیچی شونو هیچ کدام را اکرام نکن
  14. سوال اینه که آیا ما تعارض این دو را چون راجع به زید بالاخره این مشکل است تو ذهن ما. که زید را قبلا گفته بود اکرام بکن یه سالم داشتیم مهمانیش می‌کردیم دعوتش می‌کردیم امسال که گفت لاتکم الفساق این عام شامل زیدم میشه دیگه آیا زید را اکرام نکنیم یا زیدو بازم اکرام بکنیم این میشه  نسخ  و تخصیص اما فرقش اینه و خیلی یواش یواش میگم که ببینید دقیقاً چیه وقتی میگه لاتکم الفساق امسال اگه گفتین لا شامل زید میشه دیگه از حال بعد دیگه زید را اکرام. نکن امشب چی امشب  نسخ  یعنی عام امسال اومد خاص گذشته رو چیکار کرد  نسخش کرد .
  15. چون  نسخ  در واقع چیه واقعیتش تخصیص زمانیه میگید اکرام زید یک سال واجب بود تا حالا این زمانش بریده شد این می‌شه  نسخ تخصیص و نثر فرق اساسی زمانیه تخصیص تخصیص افرادیه. خوب پس اگر صورت اول این شد اگر ما گفتیم لاتکم الفساق می‌گوید زید را ازاین حال به بعد اکرام نکن یه ساله گذشته درست بودا ؛ از حال بعد اکرام نکن زید را نتیجه اینه که پس حکم زید  نسخ  شد اگه گفتیم تخصیص به عکسه به عکس یعنی خواسته تخصیص میزنه و میگیم تا حالا اکرم زید میگفت زید رو اکرام بکن یک سال اکران کردیم. از حالا به بعدم اکرم زیدا تخصیص می‌زند آن را بانک عام گفت لاتکرم لاتکم الفساق الا زید
  16. پس توجه کردید اگه نصب شد نصب از طرف عامه این فرقشو دقت داشته باشید که عام میاد نصب می‌کنه خاص را اگه گفتید تخصیص تخصیص از طرف خاص نسبت به عامه اون خاصی که یک سال عمل می‌کردیم حالا میاد من دیگه مثل مثال خیلی سادهش کردم که تمام حرفایی که الان میخویم بزنیم بدونیم. به قول معروف سر کیو داری می‌تراشیم،
  17. حالا ما تردید داریم یه همچین مثالی یک سال اکرام می‌کردیم طبق اکرم زیدان الفاسق حالا که گفت لاتکم الفساق نمی‌دونیم راجع به زید چیکار کنیم خلاصه تردید داریم  نسخخش کنیم دیگه اکرام نکنیم یا تخصیص بزنیم زیدو بازم اکرام بکنیم میشه تعریف ما بعضی گفته‌اند ترجیح با تخصیص است تخصیص مقدم بر نسخ است.
  18. دلیلشون چیه. چه موارد تو قرآن دنبال کردن دو سه مورد رو پیدا کردن که میگن اینا  نسخه بعد بعضی بزرگان اومدن همون دو سه مورد هم گفتن
  19. ما قبول نداریم  نسخه اصلاً  نسخ  انقدر تعدادش کمه اونم آیه قبله رو باید بگیم که نصب کرده زمان قبله به طرف بیت المقدس آیه ۱۴۳ بقره به بعد هفت هشت تا آیه که مربوط به تغییر قبله خب قبله اول به سمت بیت المقدس بود. زمانش اومد تا رسید به سال دوم هجری ظاهراً نیمه رجبم هست تو ذهنمه نیمه رجب سال دوم هجری پیامبر تو مسجد ذوق قبله تین بودند ببینید زمان به قبله اون زمان قطع شد ما گفتیم  نسخ  زمانی شد  نسخ  دیگه تخصیص نیست یعنی ما زمان گفت َ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرام‏ رضای پیامبر کردن به سمت مسجدالحرام اینو میگن نسخ  
  20. یا مثلاً. ذبح اسماعیل اگه می‌خواید مثال‌های قرآنی پیدا کنید تو ذهنتون یه دور تو قرآن که بچرخید این دو مورد سه مورد پیدا می‌کنند دو مورد ذبح اسماعیل که اول گفت هرچی تو رو یا دیدی واجب بود عمل کنه دیگه رویای او مثل امر بیداریه بهش گفتن ذبح کن فرزند گفت چشم بعد نسخ شد یعنی این زمانش که گذشت مثلاً ۱۰ ساعت وظیفه داشت که بچه رو ذبح بکنه این ۱۰ ساعت که گذشت رسید به اونجا که کارد گذاشت گلو زمانش نسخ شد. رویا دیگه به همین اندازه تو تصدیق کردی رویاتو چون می‌خواستی اقدام بکنی  نسخ  ز دی
  21. حالا موردی که من نمی‌دونم دیگه چه جوری پیدا بکنیم نسخ نیست نجوا اینا یه چی بود که پیامبر اطلاع پیدا کردن از چی که اونا نجوا کرده بودن نسخ یعنی یه حکمی بوده بعد قطع بشه نه عمل نکنه ها اون صدقه رو میگید بله اونم. یه مورد استثنایی که گفتن هرکس خدمت پیامبر می‌خواد بره صدقه بده یکی دو روز حالا یا یه هفته نمی‌دونم یه مدتی هیچکس عمل نکرد آنهگاه  کم کم داشت ضرر بزرگتری متوجه مسلمان‌ها می‌شد چون محروم بودند از خدمت پیامبر درکم نداشتن که صدقه رو بدن و برن چیز یاد بگیرن اون پول براشون مهمتر بود ازجونشون واجب تر بود.
  22. مثل همین امسال هم همینطور اگه بگید هر کی میخواد بره مسجد باید هزار تومن پول بده بعد بره. یعنی همون موردهای اندکم اهل بیت علیهم السلام میگن اگه نگویند نیست و یا اختلافه ما کاری به اندک و زیادش نداریم اما بیان  نسخ  و تخصیص نمیدونم ظاهر و اظهر بیان نص و ظاهر مشتبه و محکم و از جمله ناسخ و منسوخ اما خاص مطلق و مقید همه اینا تا برسه به تأویل و تفسیر اون خیلی مهمه. شان نزول شان نزول که می‌دونید متخصصاً نیست دیگه حالا شاید نزول یه مورد خاص اما مخصص عام نیست خود آیه وقتی عام وارد شده کلیه
  23. خب بحث ما الان اینه تو اصول می‌خوایم ببینیم یه مثال زدیم که اول گفته زید فاسق و اکرام بکن خاص هم هست یک سال هم اکرام می‌کرده بعد بعدی گفت هیچ فاسقی را اکرام نکن آیا این هیچ فاسقی  نسخ  میکنه زید و. نصب زمانشو دیگه قطع میکنه میگه از اینحال به بعد دیگه اکرام نکن یا بالعکس بگیم خاصی که در سال گذشته بود نسبت به زید اون تخصیص می‌زند عام امسال ما را ولاتمل فسا یعنی غیر ذیل غیر زیدا هیچ فاصله را اکرام نکن نسبت به زید هنوز تخصیص میزنیم که اکرام ادامه بدیم
  24. اخوند قالوا ببینید عالم وقتی میگه قالوا یعنی نظر من نیستا بعد میخوام رد بکنم قالوا فی وجه تقدیم التخصیص. علی النصر چی چی گفتن گفتن به غلبت تخصیص و ندرت  نسخ  گفتن چون تخصیص زیاده میلیون‌ها تخصیص داریم اما عددش کمه اینو ما دلیل می‌گیریم تو این مورد ما نحن فی که نمیدونیم نسخ بکنیم یا تخصیص انشالله اینم تخصیصه . میریم جز مورد غلبه آیا این درسته یا نه عرض شود که
  25. صاحب کفایه جواب میده جوابشونو دقت بکنید میفرمایند که اگه خواستید تخصیص بزنید. معناش اینست که می‌خوای هنوز به زید چیکار کنی اکرام بکنی و معناش اینه که  نسخ  نه خب می‌خوای  نسخ  بذاری کنار و ادامه بدی اکرام زید را در حالی که دلالت خاص یا عام برای استمرارش انما هو بالاطلاق لا بالوضع این درسته میگه که اکرام نکن
  26. اما دلالت بر استمرارش که بخواد امسال بعد بگه دیگه هیچکس را حتی زید و شما. دلالت  برای استمرار که نداری که عام دلالت بر عمومش وضعیه یعنی میگه همه را تو لغت وضع شده برامون
  27. اما استمرارش در لغت نیست خب نتیجه اینه که ما میایم سر اطلاق تو اطلاق یه دلیل عقلی داشتیم نه دلیل لفظی تو اطلاق دلیل عقلیشون میگفت ؛ میگفت اطلاق در صورتی بهش عمل می‌کنی که. سته مقدمات اکبر یکیش این بود قرینه بر خلاف نیاد در نتیجه ظهور مطلق تعلیقی تا میگیم تعلیقی دیگه خودتون بدونید یعنی چه تعلیقیست یعنی معلق است به عدم البیان اگه بیان نشده شما به اطلاق عمل کن اما اگه بیان شد دیگه مطلقا بزار کنار با توجه به این شما عمر رو حق ندارید بهش عمل کنی راجع به زید چون با اطلاق رفتی جلو اطلاق چی می‌گفت. میگفت به این عام که میگه لاتکرم الفساد در صورت عمل کن که بیانی بر خلافش نیاید حالا بیان اومده بر خلافش بیان چیه اما اکرم زیدان الفاسق که سال گذشته بود خب یه بار دیگه این بحث را من تکرار می‌کنم
  28. صاحب کفایه چه دقتی دارم می‌کنم خدا هم رحمتشون بکنه هم رضوانش را شامل حالشون بکنه ببینید که دارن ایراد میگیرن که چرا تخصیص و به خاطر غلبه مقدم انداختی بر نسخ . نباید این کارو بکنی ایراد آخوند اینه میگن تخصیص می‌خوام عام عام که الان اومده گفته لاتکرم الفساق دلالت بر عمومش بالوضعش اینکه به درد من حالا نمی‌خوره اما دلالت بر استمرارش که از حالا به بعد دیگه به زید اکرام نکنیم این بالوضع نیست بالاطلاقه
  29. وقتی باطلاق شد معلق یعنی اطلاق همیشه معلقه به عدم البیانه یکی از مقدماتش اینه. اصلاح عمل کن اگه بیانی بر خلافش نبود مفهومش اینه که هرگاه این اطلاقه بیانی بر خلافش بود دیگه به اطلاق عمل نکن الان اینجا همینه الان اینجا لاتکرم الفساق گفت این لاتکرم الفساق اطلاقش میگه که زید را جلوش را بگیر یه تخصیص بزن و برو جلو آخرش وسط جمله من میگه ظهورعام در اطلاق در استمرارش. و در عموم و استمرارش استمرار
  30. حالا اینجا میگن برای اینکه استمرار پیدا کنه و بخواد دیگه زید را ما تخصیص بزنیم از اینحال به بعد چون میگفت تخصیص مقدمه دیگه اون که میگه تخصیص مقدمه باید چیکارکنیم باید زید را تخصیص به عام و از حال بعد به ۹۹ تاش مثلاً عمل کنیم ببینید همه اینا مشهود به اینه که این اطلاقه عام اثبات بشه و اینجا قابل اثبات نیست
  31. چرا چون وقتی گفت حکیم. لاتکرم الفساقا قبلش بیان کرده بود گفته اکرم کن زید را خود گوینده این بیانشه بیانش می‌رسد که زید و نباید چیز بکنی نباید اکرامش که بکنی
  32. خب نه گذشتش درسته از حالا فرض ما این بود اول خاص صادر شده یک سال خاص بود اون درست بود تو یک سال اما حالا که گفت لا اگه  نسخ  بگیم دیگه زید و اکرام نمیکیم میگیم حکم زیر است هر ۱۰۰ تا فاسق دیگه اکرام. ازاین بعد نمی‌کنیم
  33. اگه تخصیص زدید به عکسه یعنی اون خاص گذشته میاد تقسیم عام رو و ۹۹ تروما به عام عمل می‌کنیم
  34. این را دارن آخوند بهش ایراد می‌گیرند میگن اگه خواستید تخصیص بزنی معلق است اطلاقش اطلاق عموم معلق به عدم البیانه در حالی که الان بیان شده وقتی بیان شده دیگه نمی‌تونیم بگه هنوز این سر جاشه لذا تخصیص مقدم نینداز بر نسخ این حرفشون اینه این فرمایش آخونده.
  35. یه ایرادی ما به آخوند اینجا داریم ایرادی که داریم اینه ایشون فرمودند قبلا یادمون دادندا فرمودند که اطلاق رو که میگه معلق به عدم البیان است معلق به عدم البیان فی مقام تخاطب لاالی الابد این و خودشون گفتن حالا اینجا دارن الی الابدش می‌کنن میگن اکرم زید الفااسق الی الابده و الله همینطور
  36. در حالی که قبلا گفت تو مقام تخاطب اگه اطلاق گفت. و قرینه برخلاف نیاورد اطلاق منعقد می‌شد اسلام منعقد میشه باید عمل کنی به اطلاقات چرا عمل نکنیم در نتیجه من فقط میگم غایت الامر اینه که تا قرینه برخلاف نیومده بود یعنی امسال اما ذکر نکرده بود عمل به خاص انجام می‌شد و خاصه اطلاق داشت اطلاق چی اطلاق استمراری همینطور این خواسته رو میگه استمرار زمانی داره تا کی وقتی که قرینه .
  37. این نظر ما ا ست. تا وقتی که امسال عامه بیاد برخلافش بیاد خب دیگه عمل نمی‌کنه اما طبق نظر آخوند نباید این حرف را بزنند باید می‌گفتن خاصه سال گذشته که صادر شد قرینه بر خلافش که نبود که وقتی نبود دیگه تو مقام وقتی نباشه اطلاق تمامه دیگه وقتی اطلاق تمام بشه باید به اطلاق خاص عمل بکنن یعنی تخصیص بزنه عام رو در حالی که آخوند قبول نداره میگن  نسخ  
  38. خلاصه این کلام آخوند به یه اشکالی مواجه است و در نتیجه. این چیزی که آخوند گفتن  نسخ  و مقدم بنداز بعد تخصیص با صراحت نمی‌گندا ؛ اما ما بالاخره استشمام می‌کنیم از کلامشون چون گفتن تخصیص رو بخوای غلط به خاطر غلبه مقدم است گفتن نه خب این نه معناش اینه که پس نسخ را مقدم بندازیم یعنی چه یعنی عامه
  39. خب پس گفتم دیگه ببینید یه خاصی داریم. اکرم زید الفاسق این سال گذشته بوده اول خاص بوده عام ما امساله با یه سال فاصله می‌گیریم گفته لاتکرم الفساقین تردید اینه که ما زید و اکرام بکنیم از حالا به بعد یا نه نسبت به گذشته رو اصلاً نمی‌خوام حرف بزنیم گذشته درست بوده از حال به بعد تردید داریم یا زید را دیگه اکرام نمی‌کنیم یا زید رو بازم اکرام می‌کنیم اینا دو حالت داره اگه گفت اکرام نکنیم معناش این نیست که عامه امروز  نسخ  کرد زید را گفت سه تا را اکرام نکن که یکشم زیده.  نسخه نتیجه چیه استمرار استمرار حکم زید از بین رفت مگه زید استمرار نداشته استمرار زمانیش قیچی شد اگه گفتیم زید و اکرام بکنیم بر چه مبنایی می‌گیم می‌گیم زید تخصیص میزنه اکرم زید الفاسق میاد لاتکرم را تخصیص می‌زنه حالا میگه ۹۹ و زید رو بازم اکرام می‌کنیم
  40. دو تا نظریه است. بعد گفتم که قانون اینه که بیا تخصیص مقدمه داره چون غلبه داره آخوند اینو قبول ندارن میگن نسخ  را مقدم بنداز
  41. خب نسخ مقدم داشت یعنی چه یعنی زمان زید از امروز باید منقطع شد خب  نسخ  را بخواهیم مقدم بندازی به چه دلیل اول دلیل آخوند میگه  به خاطر اینکه قرینه استمرار زید به اطلاق بود دیگه مگه نگفت که اکرامش بکنه الیوم القیامه میگه این به اطلاقه چون به اطلاق است شما. معلق به عدم البیان است یعنی تا بیان نشده زید ادامه بده خب امسال بیان شد امسال که گفت فساق را اکرام نکن این بیان بر خلاف اونه چون برخلافشه هیچی دیگه عمل نمی‌کنه نسخ عمل می‌کنیم و دیگه تخصیص نمی‌زنیم این بیان آخونده
  42. ایراد ما اینه که شما قبلاً گفتید که اطلاق در صورتی قرینه برخلافشه که همون قرینه الخلاف بیاد یعنی همون سال گذشته. بله انجا میگفتید اطلاقه به قرینه مقابلش که عمل نمی‌شود و کلام آخوند درست بود نسخ را مقدم می‌داختی

اما الان فاصله افتاده چون فاصله افتاد طبق نظر آخوند درست نیست طبق نظر ما بازم درسته طبق نظر ما ما چی میگیم ما میگیم همون اکرم زید الفاسق تا یک سال بود الان قرینه برخلافش اومد الان هم ولی به آن بکن. و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید