«سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/«
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
-«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
-مكيال المكارم در فوائد دعا براى حضرت قائم عليه السّلام ، ج.2.ص:56
- يا سيّدى كانت - پس اى آقاى من!تویی
- وفادتى و تهيئتي و إعدادي - توجّه و ورود و آمادگى
- و استعدادي رجآء رفدك و انتظارم به اميد بخششها
- و جوآئزك و نوافلك. و جايزهها و عنايتهاى تو است،
- اللّهمّ صلّ على محمّد عبدك و رسولك - خداوندا! بر محمد بنده و فرستاده و برگزيده از خلقت درود بفرست
- و خيرتك من خلقك و على أمير المؤمنين - و نيز بر امير مؤمنان
- و وصيّ رسولك و صلّ - و جانشين فرستادهات (درود فرست)
- يا ربّ على أئمّة المؤمنين الحسن و الحسين و اى پروردگار! بر امامان مؤمنين حسن و حسين
- و عليّ و محمّد و جعفر و موسى و عليّ - و على و محمد و جعفر و موسى و على
- و محمّد و عليّ و الحسن و صاحب الزّمان. و محمد و على و حسن و صاحب الزمان عليهم السّلام درود فرست.
- اللّهمّ افتح له فتحا يسيرا - خدايا! فتحى به آسانى برايش قرار ده
- و انصره نصرا عزيزا. - و او را با عزّت پيروز گردان.
- اللّهمّ أظهر به دينك و سنّة رسولك - بار خدايا به او دين و سنّت رسولت
- حتّى لا يستخفي بشيء را آشكار ساز تا ديگر چيزى مخفی نماند.
- من الحقّ مخافة أحد من الخلق. از حق را از بيم احدى از خلق پنهان ننمايد.
- اللّهمّ إنّا نرغب إليك في دولة كريمة - خداوندا! ما به سويت زارى مىكنيم در جهت خواهش دولتى گرامى
- تعزّ بها الإسلام و أهله - كه در آن اسلام و اهل آن را عزيز گردانى
- و تذلّ بها النّفاق و أهله، و به آن نفاق و اهل آن را خوار سازى
- و تجعلنا فيها من الدّعاة إلى طاعتك - و ما را در آن دولت از دعوتكنندگان به سوى طاعتت
- و القادة إلى سبيلك - و راهبران به سمت راهت قرار دهى
- و ترزقنا بها كرامة الدّنيا و الآخرة. - و به آن گراميداشت دنيا و آخرت را به ما روزى فرمايى.
- اللّهمّ ما أنكرنا من حقّ فعرّفناه - خداوندا! آنچه از حق ندانستهايم به ما بشناسان
- و ما قصرنا عنه فبلّغناه. - و به آنچه از آن قصور داشتهايم برسان.
- و تدعو اللّه تعالى له و على عدوّه - و براى آن حضرت دعا و بر دشمنانش نفرين كن
- و تسأل حاجتك و يكون آخر كلامك: و حاجتت را بخواه و آخرين سخنت اين باشد كه:
- اللّهمّ استجب لنا، - خدايا! دعاى ما را به اجابت برسان.
- اللّهمّ اجعلنا ممّن تذكّر فيه فيذّكّر» خدايا! ما را از كسانى قرار ده كه در اين روز مورد يادآورى قرار گرفتند و به يادشان آمد.
- مكيال المكارم در فوائد دعا براى حضرت قائم ( عليه السلام)، ج2، ص: 56
- 18- روز دحو الارض (گسترده شدن زمين)
- و آن روز بيست و پنجم ماه ذى القعده است، و دليل بر اهتمام به دعا براى مولايمان صاحب الزمان عليه السلامدر اين روز و درخواست زودتر رسيدن فرج آن حضرت از درگاه خداوند خالق منّان، دعايى است كه در كتابهاى «اقبال» و «زاد المعاد» نقل شده است. و براى اين درخواست در اين روز نكات ارزندهاى به خاطر رسيده كه براى تشويق بندگان خدا ياد مىكنيم: و منها: يوم دحو الأرض، و هو اليوم الخامس و العشرون من شهر ذي القعدة و يدلّ على الإهتمام بالدعاء فيه لمولانا صاحب الزمان، و مسألة تعجيل فرجه من الخالق المنّان، الدعاء المنقول في الإقبال، و زاد المعاد.و قد اختلج بالفؤاد نكت شريفة لهذا الارتياد نذكرها تشويقا للعباد:
- روزى است كه خداوند در مانند آن وعده فرموده كه آن جناب- صلوات اللّه عليه- را ظاهر گرداند و هنگامى كه مؤمن مىبيند چنين روزى در اين سال فرا رسيد و امامش ظهور ننمود، اندوهش تجديد و غصهاش شديد مىگردد و عقل و ايمانش او را بر دعا كردن براى آن حضرت و درخواست تعجيل امر فرجش وامىدارند. منها: أنّه اليوم الّذي وعد في مثله ظهوره صلوات اللّه عليه، فإذا رأى المؤمن أنّ هذا اليوم من هذه السنة قد أتى، و لمّا يظهر إمامه عليه السلامتجدّد حزنه، و عظم غمّه، و بعثه عقله و إيمانه على الدعاء له، و طلب تعجيل فرجه.
- اينكه در چنين روزى رحمت گسترش مىيابد و دعا مستجاب مىشود- چنانكه در روايت آمده- پس مؤمن كه امامش را از جانش عزيزتر مىداند، و او را از اولاد و خاندان و عشيرهخويش بيشتر دوست مىدارد، دعاى خالصانه خود را به برطرف شدن غم و اندوه مولايش اختصاص مىدهد. مكيال المكارم در فوائد دعا براى حضرت قائم ( عليه السلام)، ج2، ص: 57- و منها: أنّ في هذا اليوم تنشر الرحمة، و تستجاب الدعوة، كما ورد في الرواية، فالمؤمن الّذي يكون إمامه أعزّ عليه من نفسه، و أهله و ولده، و عشيرته يجعل خالص دعائه لكشف الكرب عن وجه مولاه.
- اين روزى است كه خداى تعالى بر او نعمت داده، اينكه زمين را گسترانيده تا زندگى كند و سكونت نمايد و لذت برد و از آنچه در زمين هست و از آن برمىآيد و بر آن فرو مىريزد بهره گيرد و به آنها زيست كند و چون بداند كه تمام اينها به بركت مولايش انجام مىشود- چنانكه در بخش سوم كتاب توجّه داديم- بر خود حتم و لازم مىشمارد كه از آن حضرت به وسيله دعا مراتب سپاسگزارى را انجام دهد، چونكه او است واسطه تمام اين نعمتها، و هرگاه اين را توجّه داشت در دعا مسامحه و سهلانگارى نخواهد كرد. - و منها: أنّ هذا يوم أنعم اللّه عليه، بأن دحى الأرض لتعيّشه، و سكناه، و تلذّذه، و انتفاعه بما يهواه من صنوف ما يخرج من الأرض، و ما ينزل إليها، و يعيش فيها و إذا علم أنّ جميع ذلك إنّما هو ببركة مولاه كما نبّهنا عليه في الباب الثالث، حتم على نفسه التشكّر له بالدعاء، لأنّه الواسطة في تنعّمه بهذه النعماء، و لم يتسامح في ذلك.
- در اين روز به ياد خدا بودن و ذكر او- عزّ و جلّ- را بر زبان داشتن تأكيد و ترغيب شده است، و بىترديد دعا كردن درباره مولايمان صاحب الزمان عليه السلاماز بهترين مصاديق اين عنوان مىباشد. و منها: أنّه قد ورد الحثّ و الترغيب في هذا اليوم على الإشتغال بذكر اللّه عزّ و جلّ، و لا ريب أنّ الإشتغال بالدعاء في حقّ مولانا صاحب الزمان من أفضل مصاديق ذلك العنوان.
- 19- روز عاشورا
- دليل بر اين، دعايى است كه در «اقبال» و «مزار بحار» و «زاد المعاد» به روايت عبد اللّه بن سنان از امام صادق عليه السلامرسيده، و در اوّل آن دعا آمده است: «اللّهمّ عذّب الفجرة الّذين شاقّوا رسولك ...»؛ پروردگارا! فاجرانى كه با فرستاده تو به مخالفت برخاستند عذاب كن .... و سرّش اين است كه در چنين روزى آنهمه مصيبت و محنت بر مولايمان سالار شهيدان عليه السلاموارد آمده و خداى- عزّ و جلّ- وعده فرموده كه از ظلمكنندگان بر آن حضرت به وسيله مولاى قائم ما- عجل اللّه فرجه الشريف- انتقام گيرد، و من الأوقات الّتي يتأكّد فيها ذلك، يوم عاشوراء:1085- و يدلّ عليه الدعاء المروي في الإقبال، و المزار، و زاد المعاد، عن الصادق عليه السلامرواه عبد اللّه بن سنان (ره) و أوّله: اللّهمّ عذّب الّذين حاربوا رسلك و شاقّوك ... إلخ،و السرّ في ذلك: أنّ في مثل هذا اليوم ورد ما ورد من المصائب و البلاء على مولانا سيّد الشهداء، و قد وعد اللّه عزّ و جلّ أن ينتقم
- چنانكه در روايات به اين مطلب تصريح شده است، بنابراين هرگاه مؤمن در روز عاشورا مصيبتهاى امام مظلوم را به ياد آورد و دانست كه خداى تعالى براى او انتقام گيرندهاى را تعيين فرموده، ايمان و علاقهاش به آن حضرت او را به دعا كردن و ظهور آن منتقم را خواستن برمىانگيزاند كه صميمانه قيام امام عصر- عجل اللّه فرجه الشريف- را از خداى قادر بخواهد، من ظالميه بمولانا القائم عجّل اللّه فرجه، كما نطقت به الروايات.فإذا تذكّر المؤمن في هذا اليوم لمصائب الإمام المظلوم، و علم أنّ اللّه تعالى قد قدّر لذلك منتقما، بعثه إيمانه و ودّه على الدعاء، و طلب ظهور ذلك المنتقم من سلطان السماء، و لذا ورد هذا السؤال في الدعاء المذكور بهذا المنوال.
- لذا اين درخواست در دعاى مشار اليه آمده است. و نيز به همين جهت است كه در بخش گذشته گفتيم: هركس براى اين امر بزرگ دعا كند، به پاداشى نايل مىشود كه جز خداى تعالى كسى آن را نمىداند، و آن خونخواهى براى امام مظلوم شهيد- صلوات اللّه و سلامه عليه- است. مكيال المكارم در فوائد دعا براى حضرت قائم ( عليه السلام)، ج2، ص: 58- و من هنا قلنا في الباب السابق: أنّ الداعي لهذا الأمر الجليل يدرك به ما لا يحصي ثوابه إلّا اللّه تعالى، و هو طلب ثار مولانا المظلوم الشهيد عليه السلام.
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم