مكيال المكارم در فوائد دعا براى حضرت قائم  عليه السّلام، ج‏2، ص: 142 و أقم به الحرب و أيّده بجند من الملآئكة مسوّمين -

«سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/«                                           

صفرزاده-  https://safarzade.blog.ir 

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad 

-«بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِيمِ‏»

«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ  

مكيال المكارم در فوائد دعا براى حضرت قائم  عليه السّلام، ج‏ ص: 142

  1. و أقم به الحرب و أيّده بجند من الملآئكة مسوّمين - و دل ما را به (ولايت و معرفت) او ثابت و پايدار ساز و جنگ (نهايى) را به (ظهور) او برپا كن و با سپاهى از فرشتگان نشاندار تأييدش فرماى
  2. و سلّطه على أعدآء دينك أجمعين، - و بر تمام دشمنان دينت، او را مسلط بگردان، و به او الهام كن تا هيچ پايه‏اى از آنان (دشمنان) بر جاى نگذارد،
  3. و ألهمه أن لا يدع منهم ركنا إلّا هدّه - مگر این‏كه آن را ويران سازد و هيچ رئيسى مگر این‏كه از پاى درآورد،
  4. و لا هاما إلّا قدّه و لا كيدا إلّا ردّه - و هيچ نيرنگى جز این‏كه آن را بازگرداند،
  5. و لا فاسقا إلّا حدّه و لا فرعون إلّا أهلكه و لا سترا إلّا هتكه - و هيچ فاسقى مگر این‏كه بر او حد جارى كند، و هيچ فرعون گونه‏اى، مگر این‏كه نابود سازد، و هيچ پرده (عزّتى براى ظالمان)، مگر این‏كه آن را بدرد
  6. و لا علما إلّا نكسه و لا سلطانا إلّا كبته - و هيچ پرچمى، مگر این‏كه آن را سرنگون سازد و هيچ حكومت و رياستى، مگر این‏كه آن را خوار نمايد
  7. و لا شيطانا إلّا كبسه و لا رمحا إلّا قصفه - و هيچ شيطانى، مگر این‏كه آن را محدود و در فشار بگذارد و هيچ سرنيزه‏اى، مگر این‏كه آن را بسوزاند
  8. و لا مطردا إلّا خرقه و لا منبرا إلّا أحرقه - و هيچ سپاهى، مگر این‏كه آن را پراكنده سازد و هيچ شمشيرى، مگر این‏كه آن را بشكند
  9. و لا جندا إلّا فرّقه و لا سيفا إلّا كسره و لا صنما إلّا رضّه - و هيچ بتى، مگر این‏كه آن را لگدمال سازد
  10. و لا دما إلّا أراقه و لا جورا إلّا أباده - و هيچ خونى، مگر این‏كه آن را (از كافران و ظالمان) بريزد و هيچ ستمى را، مگر این‏كه از ميان بردارد
  11. و لا حصنا إلّا هدمه و لا بابا إلّا ردمه و لا قصرا إلّا أخربه - و هيچ دژى، مگر این‏كه آن را منهدم سازد و هيچ درى، مگر این‏كه آن را مسدود نمايد و هيچ كاخى، مگر این‏كه‏ آن را خراب و ويران كند
  12. و لا مسكنا إلّا فتّشه و لا سهل ا إلّا أوطأه - و هيچ منزل و مسكنى را، مگر این‏كه تفتيش نمايد و هيچ زمين هموارى را، مگر این‏كه تحت فرمان آورد
  13. و لا جبلا إلّا صعده و لا كنزا إلّا أخرجه - و هيچ كوهى را، مگر این‏كه از آن بالا رود و هيچ گنجى، مگر این‏كه آن را استخراج كند و بيرون سازد.
  14. برحمتك يا أرحم الرّاحمين» به رحمتت، اى مهربان‏ترين مهربانان. مكيال المكارم در فوائد دعا براى حضرت قائم(عليه السلام)، ج‏2، ص: 143
  15. و از دعاهاى مهمّى كه براى روا شدن حاجت روايت شده كه مشتمل بر دعا براى تعجيل فرج آخرين امامان مى‏باشد و توسّل به آن حضرت، براى دفع هر نوع گرفتارى است. در كتاب «جنّة المأوى» به نقل از كتاب «كنوز النجاج» شيخ طبرسى فضل بن الحسن صاحب تفسير آمده كه گويد: دعايى است كه حضرت صاحب الزمان- عليه السّلام اللّه الملك المنان- به ابو الحسن محمد بن احمد ابى اللّيث رحمه اللّه تعليم فرموده -1154- و من الأدعية المهمّة المرويّة لقضاء الحاجة، المشتملة على الدعاء لتعجيل فرج خاتم الأئمّة عليه السّلام، و التوسّل به لدفع كلّ ملمّة، ما في كتاب جنّة المأوى نقلا عن كتاب كنوز النجاح للشيخ الطبرسي الفضل ابن الحسن صاحب التفسير، قال: دعاء علّمه صاحب الزمان عليه السّلام الملك المنّان، أبا الحسن محمّد بن أحمد ابن أبي اللّيث- رحمه اللّه تعالى
  16. در شهر بغداد در مقابر قريش، و چنين بود كه ابو الحسن به مقابر قريش فرار كرده و از ترس كشته شدن به آن‏جا پناهنده شده بود، پس به بركت این دعا از كشته شدن نجات يافت. ابو الحسن مزبور گويد: آن حضرت عليه السّلام به من آموخت كه بگويم: - في بلدة بغداد، في مقابر قريش، و كان أبو الحسن قد هرب إلى مقابر قريش، و التجأ إليه من خوف القتل، فنجّي منه ببركة هذا الدعاء. قال أبو الحسن المذكور: إنّه علّمني أنّ أقول:
  17. «اللّهمّ عظم البلآء و برح الخفآء و انقطع الرّجآء - بار الها! فتنه و بلا بزرگ شد و مخفى بودن (امام عليه السّلام يا راه چاره) سخت گرديد و اميد قطع گشت
  18. و انكشف الغطآء و ضاقت الأرض و منعت السّمآء، - و پرده‏ها بالا رفت و زمين با [همه فراخى‏] تنگ شد و آسمان رحمتش را بازداشت
  19. و إليك يا ربّ المشتكى و عليك المعوّل في الشّدّة و الرّخآء. - و اى پروردگار! شكوه به درگاه تو است و در سختى و آسانى تكيه و اعتماد بر تو.
  20. اللّهمّ فصلّ على محمّد و آل محمّد أولي الأمر - خدايا!  پس بر محمد و آل محمد عليهم السّلام درود فرست اولى الأمرى
  21. الّذين فرضت علينا طاعتهم فعرّفتنا بذلك منزلتهم - كه فرمانبردارى از ايشان را بر ما واجب ساخته‏اى و بدين وسيله منزلتشان را به ما شناسانده‏اى،
  22. ففرّج عنّا بحقّهم فرجا عاجلا كلمح البصر - پس تو را به حقّ آنان سوگند كه بر ما گشايشى ده سريع و به زودى همچون يك چشم برهم زدن
  23. أو هو أقرب يا محمّد يا عليّ اكفياني - يا نزديك‏تر از آن، اى محمد! اى على! مرا كفايت كنيد
  24. فإنّكما كافياي و انصراني فإنّكما ناصراي - كه البتّه شما مرا كافى هستيد و مرا يارى نماييد كه به درستى شما ياور من مى‏باشيد.
  25. يا مولاي يا صاحب الزّمان - اى مولاى من! اى صاحب زمان!
  26. الغوث الغوث الغوث - به فرياد رس! به فرياد رس! به فرياد رس!
  27. أدركني أدركني أدركني» مرا درياب! مرا درياب! مرا درياب.
  28. مكيال المكارم در فوائد دعا براى حضرت قائم(عليه السلام)، ج‏2، ص: 145
  29. بخش هشتم: تكاليف بندگان نسبت به آن حضرت عليه السّلام‏ - الباب الثامن في سائر ما يتقرّب به إليه و يسرّه و يزلف لديه من تكاليف العباد بالنسبة إليه صلوات اللّه و سلامه عليه و هي امور:
  30. ديگر وظايف بندگان نسبت به آن حضرت عليه السّلام.
  31. اوّل: تحصيل شناخت صفات و آداب و ويژگى‏هاى آن جناب‏- الأوّل: تحصيل معرفة صفاته، و آدابه، و خصائص جنابه،
  32. و نيز شناخت علائم حتميه ظهور او عليه السّلام، به دليل عقل و نقل لازم مى‏باشد. و المحتومات من علائم ظهوره، و هذا لازم بالعقل و النقل:
  33. امّا دليل عقل: چون آن حضرت عليه السّلام امامى است كه اطاعتش فرض و واجب مى‏باشد، و هر كس كه اطاعتش واجب است بايد صفاتش را شناخت، تا با شخص ديگرى كه مقام او را به دروغ و ستم مدّعى گردد اشتباه نشود، أمّا الأوّل: فلأنّه إمام يفترض طاعته، و كلّ من يفترض طاعته يجب معرفة صفاته لئلّا يشتبه بغيره ممّن يدّعي مقامه كذبا و بغيا،
  34. بنابراین شناخت و دانستن صفات مولايمان حضرت حجّت عليه السّلام واجب است. و بايد دانست كه لازم است صفات خاص آن حضرت شناخته شود آنچه را كه از غير خودش جدا و تشخيص گردد، به گونه‏اى كه بين مدّعى راستگو و دروغگو فرق بگذارد، و این پوشيده نيست، و توضيح و بيان بيشترى براى این دليل در بين گفتار ان شاء اللّه تعالى خواهد آمد. فمولانا الحجّة عليه السّلام يجب معرفة صفاته، و ليعلم أنّ اللازم من تحصيل المعرفة بصفاته الخاصّة ما يمتاز به عن غيره، بحيث يفرّق به بين المحقّ و المبطل في دعواه، كما لا يخفى، و سيجي‏ء لهذا الدليل مزيد توضيح و تبيين في طيّ الكلام إن شاء اللّه تعالى.
  35. و امّا دليل نقل: شيخ صدوق از حضرت ابو الحسن موسى بن جعفر عليهما السّلام روايت آورده كه فرمود: هركس در چهار چيز شك كند به تمام آنچه خداى- تبارك و تعالى- نازل فرموده كفر ورزيده است ... يكى از آن‏ها شناختن امام در هر زمان از جهت شخص و صفات او مى‏باشد. 1155- و أمّا الثاني: فلما رواه الصدوق عن أبي الحسن موسى عليه السّلام، قال: من شكّ في أربعة فقد كفر بجميع ما أنزل اللّه تبارك و تعالى، أحدها: معرفة الإمام في كلّ زمان و أوان بشخصه و نعته.
  36. و نيز مؤيّد آن است آنچه در كتاب «كمال الدين» به سند خود از امام صادق عليه السّلام از پدرانش از امير مؤمنان على عليه السّلام روايت آورده كه بر منبر مسجد كوفه چنين خطبه خواند: 1156- و يؤيّده ما رواه أيضا في كمال الدين: بإسناده عن الصادق، عن آبائه، عن عليّ عليهم السّلام، قال في خطبة له على منبر الكوفة:
  37. اللّهمّ إنّه لا بدّ لأرضك من حجّة لك على خلقك، - خدايا!  به درستى كه زمين تو را حجّتى بر آفريدگانت
  38. يهديهم إلى دينك يعلّمهم علمك، - بايد كه آن‏ها را به دين تو هدايت كند، علم تو را به آنان بياموزد،
  39. لئلّا تبطل حجّتك و لا يضلّ أتباع أوليائك - تا حجتت از بين نرود و پيروان اوليايت-
  40. بعد إذ هديتهم به، إمّا ظاهر ليس بالمطاع، پس از آن‏كه به آن حجّت هدايتشان فرمودى- گمراه نشوند،
  41. اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید