«سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/«
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
-«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»
«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
مكيال المكارم در فوائد دعا براى حضرت قائم عليه السّلام،ج2- ص: 317
- 5- امر به درود فرستادن بر آن جناب بهطور خاص در اخبار متعدد. و از جمله در روايتى كه سيد اجل على بن طاووس در كتاب جمال الاسبوع و ديگران بهطور مسند از مولايمان حضرت حسن بن على عسكرى عليه السّلام آوردهاند، كه بر هركدام از امامان عليهم السّلام بهطور خاص صلواتى ياد فرموده، و در آن روايت صلوات بر ولىّ امر منتظر حضرت حجة بن الحسن عليه السّلام چنين آمده است: و منها: الأمر بالصلاة عليه بخصوصه في عدّة من الأخبار، و من جملتها ما رواه السيّد الأجلّ عليّ بن طاووس (ره) في كتاب جمال الاسبوع. 1446- و رواه غيره أيضا مسندا إلى مولانا الحسن بن عليّ العسكريّ عليهما السّلام من ذكر الصلاة على كلّ واحد من الأئمّة عليهم السّلام بالخصوص، و فيها: الصلاة على وليّ الأمر المنتظر، الحجّة بن الحسن عليهما السّلام:
- «اللّهمّ صلّ على وليّك و ابن أوليآئك الّذين فرضت طاعتهم - خدايا! بر ولىّات و فرزند اوليائت درود فرست، آنان كه اطاعتشان را فرض دانسته
- و أوجبت حقهم و أذهبت الرّجس و طهّرتهم تطهيرا. - و حقشان را واجب فرمودهاى، و هرگونه پليدى و رجس را از آنان دور داشته و آنان را از هرگونه آلودگى و عصيان پاك و مبرّا ساختهاى،
- اللّهمّ انصره و انتصر به لدينك و انصر به أوليآئك - بار خدايا! او را يارى فرماى و به (دست) او دينت را يارى كن و به وجود او دوستانت
- و أوليآئه و شيعته و أنصاره و اجعلنا منهم. - و دوستان و شيعيان و ياران او را پيروزمند گردان، و ما را هم از آنان قرار ده.
- اللّهمّ أعذه من شرّ كلّ طاغ و باغ - بار خدايا او را از شرّ هر سركش و ظالم و از شر تمام خلق خود در پناهت محفوظ بدار،
- و من شرّ جميع خلقك و احفظه من بين يديه - و او را از پيش رو (از همه حوادث ناگوار) محافظت فرماى،
- و من خلفه و عن يمينه و عن شماله- و پشت سر و طرف راست و چپ (از همه حوادث ناگوار) محافظت فرماى،
- و احرسه و امنعه من أن يوصل إليه بسوء - و از رسيدن هرگونه بدى و ناملايمى به ساحت مقدسش ممانعت و حضرتش را از آنها حراست بنماى،
- و احفظ فيه رسولك و آل رسولك - و در وجود او (دين و آيين) رسول و آل رسولت را محفوظ بدار،
- و أظهر به العدل و أيّده بالنّصر - و به (دست) او عدل و داد (مطلق و همه جانبه) را آشكار ساز، و با نصرت (مخصوصت) او را تأييد گردان،
- و النصر ناصريه و اخذل خاذليه و يارىكنندگانش را يارى كن، و مخالفانش را خوار بنماى،
- و اقصم به جبابرة الكفر و اقتل به الكفّار و المنافقين - و به (قدرت) او سركشان و جبّاران كفرپيشه را درهم بشكن، و به (تيغ) او كفار و منافقين
- و جميع الملحدين حيث كانوا من مشارق الأرض - و تمامى ملحدين را در هر كجاى از مشارق و مغارب زمين
- و مغاربها و برّها و بحرها و سهلها و جبلها - و خشكى و دريا و كوه و صحرا هستند همه را به هلاكت برسان، و زمين را
- و املأ به الأرض عدلا و أظهر به دين نبيّك عليه و آله السّلام - به (ظهور) او آكنده از عدل كن، و دين پيغمبرت- كه بر او و آل او سلام باد- را به (دست) او (در سراسر عالم) ظاهر (و غالب) گردان،
- و اجعلني اللّهمّ من أنصاره و أعوانه و أتباعه - و اى خدا مرا از ياران و مددكاران و پيروان و شيعيانش قرار ده،
- و شيعته و أرني في آل محمّد عليهم السّلام - و آنچه آل محمد عليهم السّلام آرزومندند (از ظهور حق و حكومت اسلام) در زمان حيات من آشكار كن،
- ما يأملون و في عدوّهم ما يحذرون- و آنچه در مورد دشمن خود اميد دارند (كه خوار و نابود گردند) به من بنما،
- إله الحق ربّ العالمين آمين» اى خداى بر حق؛ پروردگار عالميان؛ دعايم را مستجاب كن.- مكيال المكارم در فوائد دعا براى حضرت قائم(عليه السلام)، ج2، ص: 316
- تذكّر: در آخر بخش هفتم صلواتى را كه مشتمل بر دعا براى آن حضرت عليه السّلام مىباشد، از مصباح الزائر روايت آورديم، اين تذكر را غنيمت شمرده و به آن صلوات رجوع نماييد. تذكرة: قد ذكرنا في آخر الباب السابع صلاة مشتملة على الدعاء له، مرويّة عن مصباح الزائر، فاغتنم و راجع
- چهل و دوم: هديه كردن ثواب نماز به آن جناب عليه السّلام
- و دليل بر اين، روايتى است كه سيّد بن طاووس در كتاب جمال الاسبوع آورده. وى گويد: 1447- و الدليل على ذلك: ما رواه السيّد ابن طاووس في جمال الاسبوع قال (ره):
- ابو محمد صيمرى حديث آورد، گفت: حديث كرد ما را ابو عبد اللّه احمد بن عبد اللّه بجلى به سندى كه به امامان عليهم السّلام بالا برده كه فرمودند: هركس ثواب نماز خود را براى رسول خدا و امير المؤمنين و اوصياى بعد از آن حضرت عليهم السّلام قرار دهد، خداوند ثواب نمازش را آنقدر افزايش مىدهد كه از شمارش آن نفس قطع مىگردد و پيش از آنكه روحش از بدنش برآيد به او گفته مىشود: حدّث أبو محمّد الصيمريّ، قال: حدّثنا أبو عبد اللّه أحمد بن عبد اللّه البجلي بإسناد رفعه إليهم صلوات اللّه عليهم، قال: من جعل ثواب صلاته لرسول اللّه صلى اللّه عليه و اله و سلم و أمير المؤمنين و الأوصياء من بعده صلوات اللّه عليهم أجمعين و سلّم أضعف اللّه له ثواب صلاته أضعافا مضاعفة حتّى ينقطع النفس، و يقال له
- اى فلان! هديه تو به ما رسيد، پس امروز روز پاداش و تلافى كردن [نيكىهاى] تو است، دلت خوش و چشمت روشن باد به آنچه خداوند برايت مهيّا فرموده، و گوارايت باد آنچه را به آن رسيدى. راوى گويد: [به امام عليه السّلام] عرض كردم چگونه نمازش را هديه نمايد و چه بگويد؟ فرمود: نيّت مىكند ثواب نمازش را براى رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله وسلم .... قبل أن تخرج روحه من جسده: يا فلان، هديّتك إلينا، و ألطافك لنا، فهذا يوم مجازاتك و مكافاتك فطب نفسا، و قرّ عينا، بما أعدّ اللّه لك، و هنيئا لك بما صرت إليه. قال: قلت: كيف يهدي صلاته و يقول؟ قال: ينوي ثواب صلاته لرسول اللّه صلى اللّه عليه و اله و سلم إلخ.
- مصنّف اين كتاب محمد تقى موسوى- عفى اللّه تعالى عنه- مىگويد: مقتضاى اين حديث شريف، مستحب بودن هديه ثواب نمازها بهطور مطلق- چه واجب و چه مستحب- به رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله وسلم يا حضرت صاحب الدار (صاحب الدار از جمله القاب مولايمان حضرت مهدى عليه السّلام مىباشد.( مؤلف).)يا ساير ائمه اطهار عليهم السّلام مىباشد و آنچه پس از اين كلام در سخنان امام عليه السّلام آمده، گواه بر اين است. يقول مصنّف هذا الكتاب محمّد تقيّ الموسويّ عفا اللّه تعالى عنه: مقتضى هذا الحديث الشريف استحباب إهداء ثواب الصلوات مطلقا، واجبة كانت أم مندوبة، إلى رسول اللّه صلى اللّه عليه و اله و سلم، أو صاحب الدار، أو سائر الأئمّة الأطهار عليهم السّلام و يشهد لذلك ما بعد هذا الكلام المذكور في الحديث المسطور.
- چهل و سوم: هديه نماز مخصوص الأمر الثالث و الأربعون: [إهداء صلاة مخصوصة الى الامام عليه السلام و ذكر ما يهديه الى على وفاطمة و الأئمة]
- اينكه شخص مؤمن نماز مخصوصى به عنوان هديه به آن حضرت عليه السّلام يا به يكى از امامان عليهم السّلام به جاى آورد و هيچ حدّ و وقت و شمارهاى براى اين نماز نيست و مؤمن به مقدار محبّت و توانايىاش به محبوبش هديه تقديم مىكند و برحسب طاقتش او را خدمت مىنمايد.
- و دليل بر آنچه ياد كرديم آن است كه در حديث سابق پس از آن عبارت آمده است: و اگر بتواند بر پنجاه ركعت نماز چيزى را بيفزايد- هرچند در هر روز دو ركعت باشد- و آن دو ركعت را به يكى از ايشان عليهم السّلام هديه نمايد، 1448- و الدليل على ما ذكرنا ما رواه في الحديث المزبور بعد الكلام المذكور سابقا قال: و لو أمكنه أن يزيد على صلاة الخمسين شيئا، و لو ركعتين في كلّ يوم و يهديها إلى واحد منهم،
- پس آن دو ركعت نماز را همچون نمازهاى واجب آغاز كند كه هفت تكبير يا سه تكبير بگويد، يا در هر ركعت يك تكبير. و پس از تسبيح ركوع و سجود در هر ركعت سه مرتبه بگويد: «صلّى اللّه على محمّد و آل محمّد الطّيّبين الطّاهرين» و چون تشهّد گفت و سلام داد، بگويد: يفتتح الصلاة في الركعة الاولى مثل افتتاح صلاة الفريضة بسبع تكبيرات أو ثلاث مرّات أو مرّة في كلّ ركعة، و يقول بعد تسبيح الركوع و السجود ثلاث مرّات: صلّى اللّه على محمّد و آله الطيّبين الطاهرين في كلّ ركعة، فإذا شهد و سلّم قال:
- «اللّهمّ أنت السّلام و منك السّلام - خدايا! تويى سلامتدهنده و سالم از هر عيب، و سلامت از [سوى] تو است.
- يا ذا الجلال و الإكرام صلّ على محمّد و آل محمّد - اى صاحب جلال و بزرگوارى! بر محمد و آل محمد عليهم السّلام
- الطّيّبين الطّاهرين الأخيار و أبلغهم أفضل التّحيّة و السّلام. - آن پاكيزگان پاك بهترين خلق درود فرست و برترين تحيت و سلام را به ايشان برسان.
- اللّهمّ إنّ هذه الرّكعات هديّة منّي إلى عبدك و نبيّك - بار خدايا! به درستى كه اين ركعات هديهاى از من است به بنده و پيغمبر
- و رسولك محمّد بن عبد اللّه خاتم النّبيّين و سيّد المرسلين. - و رسول تو محمد بن عبد اللّه خاتم پيغمبران و سيّد رسولان.
- اللّهمّ فتقبّلها منّي و أبلغه إيّاها عنّي - خدايا! پس اين [هديه] را از من بپذير و از من به او برسان
- و أثبتني عليها أفضل أملي و رجآئي فيك - و پاداش مرا بهترين آرزوهايم قرار ده و به مقدار اميدم درباره تو
- و في نبيّك و وصيّ نبيّك - و درباره پيغمبرت و وصى پيغمبرت
- و فاطمة الزّهرآء ابنة نبيّك - و فاطمه زهرا دخت پيامبرت
- و الحسن و الحسين سبطي نبيّك - و حسن و حسين دو سبط و نواده پيامبرت
- و أوليآئك من ولد الحسين عليهم السّلام - و اوليائت از فرزندان حسين عليهم السّلام
يا وليّ المؤمنين يا وليّ المؤمنين يا وليّ المؤمنين»- اى ولىّ مؤمنين اى ولىّ مؤمنين اى ولىّ مؤمنين. مكيال المكارم در فوائد دعا براى حضرت قائم(عليه السلام)، ج2، ص: 318«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ