سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
وبلاگ صفرزاده- https://safarzade.blog.i
شنبه3/3/ 1404 برابر 26ذالقعده 1446-مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک
جلسه89- - بحث بصیرت وآگاهی بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بصرو نظر و استبصر-بصیرت صدق رمزاصلی وحقیقی پیروزی- غلبه ملتها تکیه برایمان وبصیرت
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لالله رب العالمین
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً
الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خَذَلَهُ
- بحث ما محوریت غلبه ملت تکیه برایمان وبصیرت است –
- امروز به مناسبت 3 خرداد وروز مقاومت وایثار –
- روز فتح خرمشهر درعملیات بیت المقدس (1361شمسی)
- توجه به تاریخ عملیات آزادی خرمشهر در 3 خرداد سال 61
- خرمشهر پس از 578 روز محا صره دشمن یعنی پس از 19 ماه در عملیات بیت المقدس سال 61 آزاد شد.
- حضرت امام خمینی رحمته الله علیه فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد این روز پیروزی را تبریک می گویم ( روز مقاومت وایثار)
- به مناسبت بحث بصیرت درجهاد در این موضوع مناسبت دارد
- حدیث : قال امیر المومنین علی علیه السلام در تفسی نور الثقلین ج 1ص 407می فرمایند.
- ان الجهاد اشرف الاعمال بعد الاسلام جهاد، شریفترین اعمال پس از اسلام است. جهاد، شریفترین اعمال پس از اسلام است. این پایه و اساس دین است و پاداش آن عظیم است، همراه با عزت و حفاظت. بازگشتی است که در آن اعمال نیک و بشارت بهشت پس از شهادت و رزق فردا نزد پروردگار و کرامت وجود دارد. خداوند متعال میفرماید: «و هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدهاند...» إِنَ الْجِهَادَ أَشْرَفُ الْأَعْمَالِ بَعْدَ الْإِسْلَامِ- وَ هُوَ قِوَامُ الدِّينِ وَ الْأَجْرُ فِيهِ عَظِيمٌ مَعَ الْعِزَّةِ وَ الْمَنَعَةِ وَ هُوَ الْكَرَّةُ فِيهِ الْحَسَنَاتُ وَ الْبُشْرَى بِالْجَنَّةِ بَعْدَ الشَّهَادَةِ وَ بِالرِّزْقِ غَداً عِنْدَ الرَّبِّ وَ الْكَرَامَةِ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ-
- - آیه: پس همانا وحشت و ترس از جهاد مستحق جهاد و شریک ضلالت، ضلالت در دین و غارت دنیا همراه با ذلت و خواری است. و در آن پاسخ به آتش با فرار از میدان جنگ در هنگام جنگ است. خداوند متعال می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید، چون در جنگ با کافران روبرو شدید، به آنان پشت نکنید و از دشمن بپرهیزید. به امر خداوند متعال در این مواقع که صبر موجب سخاوت و سعادت و رستگاری دنیا و آخرت می شود -الْآيَةَ ثُمَّ إِنَّ الرُّعْبَ وَ الْخَوْفَ مِنْ جِهَادِ الْمُسْتَحِقِّ لِلْجِهَادِ وَ الْمُتَوَازِرِينَ عَلَى الضَّلَالِ ضَلَالٌ فِي الدِّينِ وَ سَلْبٌ لِلدُّنْيَا مَعَ الذُّلِّ وَ الصَّغَارِ وَ فِيهِ اسْتِيجَابُ النَّارِ بِالْفِرَارِ مِنَ الزَّحْفِ عِنْدَ حَضْرَةِ الْقِتَالِ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا زَحْفاً فَلا تُوَلُّوهُمُ الْأَدْبارَ فَحَافِظُوا عَلَى أَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي هَذِهِ الْمَوَاطِنِ الَّتِي الصَّبْرُ عَلَيْهَا كَرَمٌ وَ سَعَادَةٌ وَ نَجَاةٌ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ
- - از وحشت و ترس وحشتناک، پس خداوند متعال به آنچه بندگان در شب و روز خود انجام می دهند، اهمیتی نمی دهد. او در علم خود ملایم است. همه اینها در یک کتاب است. پروردگار من نه خطا می کند و نه فراموش می کند. پس شکیبا باشید و استقامت کنید و پیروزى بطلبید و خود را براى جنگ آماده کنید و از خداى عزّ و جلّ بترسید که همانا خداوند با پرهیزگاران و آنان که از او مى ترسند است... نیکوکاران - مِنْ فَظِيعِ الْهَوْلِ وَ الْمَخَافَةِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَا يَعْبَأُ بِمَا الْعِبَادُ مُقْتَرِفُونَ فِي لَيْلِهِمْ وَ نَهَارِهِمْ لَطُفَ بِهِ عِلْماً فَكُلُّ ذَلِكَ فِي كِتابٍ لا يَضِلُّ رَبِّي وَ لا يَنْسى فَاصْبِرُوا وَ صَابِرُوا وَ اسْأَلُوا النَّصْرَ وَ وَطِّنُوا أَنْفُسَكُمْ عَلَى الْقِتَالِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُون
- همنا جهاد شریفترین کارها بعد از اسلام است )
- جهاد مایه پایداری دین است علاوه بر آنکه عزت واقتدار میاورد وامل مهم رشد بصیرت بشیوه وامل؛ اجر بزرگ دارد
- جهاد یورش اوردن بر دشمن است . در آن نیکی ها وثواب هاست.
- جهاد در آمدن در بهشت را نوید می دهد. ورسیدن به شهادت است .
- ازجمله عوامل مهم رشد بصیرت وبیداری عموم است.
- از موضوع جهاد و مبارزه ؛ آنهم به شیوه مختلف آمده است .
- حدیث قال امیر المومنین علی علیه السلام بحار الانوارج 100 / 49
- از على (علیه السلام) نقل شده كه فرمود: با دستهاى خويش در راه خدا جهاد كنيد، اگر نتوانستيد بوسيله زبانتان و اگر بر آن نيز قدرت نداشتيد بوسيله دلهايتان پيكار نمائيد. - عن عليّ عليه السّلام أنّه قال: جاهدوا في سبيل اللَّه بأيديكم فإن لم تقدروا فجاهدوا بألسنتكم فإن لم تقدروا فجاهدوا بقلوبكم.
- در راه خدا جهاد کنید با دستانتان اگر نتوانستید با زبانتان جهاد کنید ؛ اگر نتوانسنید با دل هایتان جهاد کنید.
حدیث : قال علی علیه السلام خطبه 27
- اما بعد فان الجهاد باب من ابواب الجنه فتحه الله لخاصه اولیاءه وهولباس لتقوی ودرع الله الحصینه وجنته والوثیقه
- فمن ترکه رغبته اادبه الله ثوب الذل وشمه البلاء وذنب بالصغاروالقماء ه ضرب علی قلبه بالاسحاب- وادیل الحق منه بتضیع الجهاد ویسم الخف ومنع ال
- بعد ازحمد وثنای حق : جهاد دری از درها یبهشت است . که خداوند آن را به رویدوستان خودگشوده است – وآن لباس تقوی ودرع محکم خداوند وسپر مطمین او است هر که انرا از روی بی اعتنایی ( نه بخاطر عذر) رها کند لباس ذلت و خواری در اندام او می پوشاند- وبخاطر – وبلا از هرسواو را احاطه می کند وگرفتارحقارت وپستی می گردد ؛ عقل او وفهم او تباه میگردد.
- وبخاطر تضیع جهاد حق از او گرفته می شود ودر راه نا بودی پیش می رود و از عدالت محروم می گردد.
- اهم مطالب = 1-در مقدمه این خطبه 27 از چهار بخش تشکیل شده
فلسفه جهاد یوام با بصیرت و آثارپر برکت آن در چند جمله پر معنا بیان گردیده
سپس آثار شوم ترک جهاد هفت جمله تشریع شده است .
- 2- جهاد در اسام دو شعبه دارد ..الف : جهاد بادشمن بیرونی ب : جهاد با دشمن درونی جهاد با نفس ؛ جهاد اصغر وجهاد اکبر هردو دری از درهای بهشت به روی او باز می شود . تسلط برهردو دشمن انسان باعث ورود به بهشت.
- عدالت در احكام جهاد* كسانى كه از قدرت وتوانايى كمترى برخوردارند، تكليف و مسئوليّت كمترى به عهده دارند. قرآن حضور افراد نابينا، ناتوان و بيمار را در جبهه جنگ و جهاد، لازم نمىداند. «لَيسَ علَى الاعمى حرجٌ وَ لا علَى الاعرَج حَرج»
- جهاد در راه خدا -دو نفر از بزرگان مكّه به نام شيبه و عباس بر سر افتخارات و فضيلتهاى خود بحث و مجادله مىكردند. يكى مىگفت: من كليددار مسجدالحرام هستم، پس برترم و عباس عموى پيامبر مىگفت: من مسئول آبرسانى به حجّاج و زائران خانه خدا هستم، پس برتر از تو هستم. حضرت على عليه السلام از آنجا عبور مىكرد و سخنان آنان را شنيد، با شرم و حيا فرمود: من با اين سن و سال كم، فضيلت و افتخارى دارم كه شما بزرگان نداريد! من بودم كه با دشمنان به جهاد پرداختم تا شما به خدا و پيامبر او ايمان آورديد. «أ جَعلتم سقاية الحاج و عمارة المسجد الحرام كمَن آمن باللّه واليوم الآخر و جاهد فى سبيل اللّه»
- نماز، جهاد، شهادتبعضى براى اقامه نماز كتكها خوردند، مثل انقلابيون در زندان شاه و اسرا.بعضى تير خوردند مثل زُهير كه روزعاشورا جلو امامحسين ايستاد تا امام نمازش را بخواند.بعضى در راه نماز شهيد شدند، مثل شهداى محراب: آية اللَّه اشرفى اصفهانى، دستغيب، صدوقى، مدنى و قاضى طباطبائى.وبعضى در حال نماز شهيد شدند مثل علىبن ابيطالب عليهما السلام.
- جهاد براى حفظ نمازخانه ديگر اديان در آيه 40 سوره حج مىخوانيم: «ولولا دفع اللَّه الناس بعضهم ببعض لهدّمت صوامع و بيع و صلوات و مساجد يذكر فيها اسم اللَّه» اگر مؤمنان دست به اسلحه نبرند و جلو مفسدين را با قدرت و جنگ نگيرند، تمام نمازخانهها و عبادتگاههاى يهوديان و مسيحيان و مسلمانان خراب مىشود.
- نماز و جهاد-دستورات اسلام از يكديگر جدا نيست ولذا قرآن مىفرمايد: «لاتصلّ على احد منهم مات ابداً ولا تقم على قبره» «2» به جنازه فراريان از جبهه نماز نخوانيد:فراموش نمىكنم در ايّام دفاع مقدّس، جوانى وصيّت كرد كه اگر من شهيد شدم مرا دفن نكنيد مگر آن دو دستهاى كه با هم قهرند، آشتى كنند و اين جوان از خون مقدّس خودش به نفع اصلاح ذاتالبين استفاده كرد، در حالى كه مىتوانست بگويد اگر شهيد شدم راضى نيستم فلان شخص يا گروه به تشييع جنازه من بيايد و بدينوسيله آتش فتنه را بيشتر و كينهها را عميقتر نمايد.
- حج، جهاد ضعفا - امام صادق عليه السلام از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل مىكند كه درباره حج چنين فرمودند: «و هو احد الجهادين و هو جهاد الضعفاء و نحن الضعفاء» ، حج جهاد افراد ضعيف است. سپس امام صادق عليه السلام فرمود: ضعفا ما هستيم.
- حج يا جهاد - تيمسار بابائى هنگام سفر حج، به اتّفاق همسرش تا پاى پلكان هواپيما آمد، امّا همسرش را فرستاد و خودش برگشت. همسرش گفت: شما هم واجب الحج هستى. گفت: حج واجب است، جهاد هم واجب است، امّا در شرائط كنونى تكليف من جهاد است، به جبهه برگشت و در روز عيد قربان به شهادت رسيد.
- سؤال: جهاد در راه خدا، چه نقشى در سازندگى جامعه اسلامى دارد؟ - پاسخ: نوك بيل به خاطر درگيرى با خاك، همواره سائيده مىشود، ولى در عوض سفيد و برّاق و تيز است، امّا قسمتهاى بالاى آن گرچه آهن ضخيم است، ولى سياه و زنگ زده است.
- جنگ و جهاد- كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُم وَ عَسَى أَن تَكْرَهُوا شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَكُم وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُم وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُم لا تَعْلَمُونَ (بقره، 218) جهاد بر شما مقرّر شد، در حالى كه براى شما ناخوشايند است و چه بسا چيزى را ناخوش داريد، در حالى كه خير شما در آن است و چه بسا چيزى را دوست داريد، در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند (صلاح شما را) مىداند و شما نمىدانيد.
- جهاد در اديان ديگر - برخلاف تبليغاتى كه دنيا براى صلح و عليه خشونت دارد، مسئله جهاد در راه دين و سرزمين وكيان دينداران، در تمام اديان آسمانى بوده و يك ضرورت است.
- فراريان از جبهه و جهاد- لَا يَسْتَوِى الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُوْلِى الضَّرَرِ وَ الُمجَاهِدُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الُمجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلّاً وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَ فَضَّلَ اللَّهُ الُمجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً (نساء، 95) مؤمنانى كه بدون عذر و ضرر (مثل بيمارى و معلوليّت) از جهاد بازنشستهاند، با مجاهدانى كه با اموال و جانهاى خويش در راه خدا جهاد مىكنند، يكسان نيستند. خداوند، جهادگران با اموال و جانشان را بر وانشستگان (از جنگ) به درجهاى برترى داده است. خداوند همه مؤمنان را وعدهى (پاداش) نيكتر داده است، ولى خداوند مجاهدان را بر وانشستگان، با پاداش بزرگى برترى داده است.
- فلسفه جهاد -فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُواْ فَضَرْبَ الرّقَابِ حَتَّى إذَآ أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّواْ الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنّاً بَعْدُ وَإِمَّا فِدَآءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذلِكَ وَلَوْ يَشَآءُ اللَّهُ لَاْنتَصَرَ مِنْهُمْ وَ لكِن لّيَبْلُوَاْ بَعْضَكُم بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَلَن يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ (محمّد، 4) پس هرگاه با كسانىكه كافر شدند (در ميدان جنگ) روبرو شديد، گردنهايشان را بزنيد تا آنكه آنان را از پا درآوريد (و چون در دست شما اسير شوند) پس آنان را سخت ببنديد (تا فرار نكنند) سپس، يا بر آنان منّت نهيد (و آزادشان كنيد) و يا با گرفتن فديه و عوض رهايشان كنيد تا جنگ بار سنگين خود را بر زمين نهد. اين است (دستور خداوند)
- بهانههاى افراد فرارى از جهاد- طَاعَةٌ وَقَوْلٌ مَّعْرُوفٌ فَإِذَا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوَ صَدَقُواْ اللَّهَ لَكَانَ خَيْراً لَّهُمْ (محمّد، 21) فرمانبردارى بايد و سخن سنجيده. پس هنگامىكه امر (كارزار) قطعى شد، اگر به خدا راست گويند (و صادقانه جهاد كنند)، قطعاً برايشان بهتر است.
- هدايت در پرتو جهاد- «68» وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِالْحَقّ لَمَّا جَآءَهُ أَلَيْسَ فِى جَهَنَّمَ مَثْوىً لّلْكَافِرِينَ-و كيست ستمكارتر از كسى كه بر خدا دروغ بندد يا هنگامى كه حقّ به سراغش آمد آن را تكذيب كند؟ آيا براى كافران، در دوزخ جايگاهى نيست؟
جهاد و مبارزه نيز چند قسم است: الف) جهاد علمى يعنى با منطق و پاسخ دادن به شبهات دشمنان ب) جهاد با شمشير- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم