- کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
- سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
- صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
- نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
- «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
- کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
- شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص599
- در نقض عهد نمودن صحابه
- داعی- عجب است که بعد از این همه صفات مذمومۀ آنها (که مختصری از مفصل عرض شد)تازه می فرمائید صفات مذمومۀ آنها چه بوده-اینک برای تأیید عرایضم بیکی از اعمال زشت و ناپسندی که از آنها صادر گردیده و در تمام کتب فریقین ثبت می باشد اشاره می نمایم و آن عمل نقض عهد و بیعت آنها بوده که خداوند متعال در قرآن مجید ناقضین عهد را مورد انتقاد و لعن قرار داده علاوه بر آنکه در آیه 93 سوره 16(نحل) ص :598
- 1) ای اهل ایمان شراب و قمار و بت پرستی و تیرهای گروبندی(که رسمی بود در جاهلیت) تماما پلید و از عمل شیطان است البته از آن دوری کنید تا رستگار شوید.
- وفای بوعده و عهد را واجب نموده که می فرماید وَ أَوْفُوا بِعَهْدِ اللّٰهِ إِذٰا عٰاهَدْتُمْ وَ لاٰ تَنْقُضُوا الْأَیْمٰانَ بَعْدَ تَوْکِیدِهٰا (1).
- و در آیه 25 سوره 13(رعد)ناقضین عهد را ملعون خوانده که می فرماید وَ الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللّٰهِ مِنْ بَعْدِ مِیثٰاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ مٰا أَمَرَ اللّٰهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولٰئِکَ لَهُمُ اللعنةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدّٰارِ (2).
- پس بحکم آیات قرآن مجید و اخبار بسیاری که در کتب ما و شما وارد است نقض عهد نمودن گناه بزرگ است خصوصا نقض عهد با خدا و بامر خدا و بدستور رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم که قطعا برای اصحاب و نزدیکان آن حضرت اقبح قبایح بوده است.
- حافظ- کدام عهد و بیعتی بوده که بامر خدا و رسول ابلاغ شده و اصحاب و یاران پیغمبر صلّی اللّه علیه و سلّم نقض عهد نمودند تا بگوئیم مشمول آیات قرآنی واقع شدند گمان می کنم اگر توجه نمائید خواهید تصدیق نمود که اینها از جعلیّات عوام شیعه می باشد و إلاّ صحابۀ رسول اللّه صلّی اللّه علیه و سلّم مبرّای از این اعمال بوده اند.
- محمد و علی صادقین در قرآنند
- داعی- مکرر عرض کرده ام که شیعیان چون ناچارند پیروی از موالی صادق و مصدّق خود بنمایند و إلا شیعه نخواهند بود پس خواص و عوام آنها هرگز جعل خبر نمی نمایند و دروغ نخواهند گفت برای آنکه موالی آنها بتمام معنی صادق و مصدّق بودند که قرآن مجید بصدق آنها شهادت داده بنا بر آنچه علماء بزرگ خودتان از قبیل امام ثعلبی و جلال الدین سیوطی در تفسیر و حافظ ابو نعیم اصفهانی در ما نزل من القرآن فی علی و خطیب خوارزمی در مناقب و شیخ سلیمان بلخی حنفی در باب 39 ینابیع المودّة از خوارزمی و حافظ ابو نعیم و حموینی-و محمد بن یوسف گنجی شافعی در باب 62 - ص :599
16-
- 1) (امر در این آیه برای وجوب است علی الاقوی)چون(با خدا و رسول و بندگانش) عهدی نمودید بآن عهد وفا کنید سوگند پیمان را که مؤکد و استوار گردید مشکنید.
- 2) آنان که پس از پیمان بستن(با خدا و رسول)عهد خدا را شکستند و هم آنچه خدا امر به پیوند آن کرده(مانند صله رحم و دوستی و ولایت علی علیه السلام)پاک بگسستند و در روی زمین فتنه و فساد بر انگیختند مر ایشان راست لعنت دوری از رحمت و ابتلاء بعذاب دوزخ.
- کفایت الطالب مسندا و نیز از تاریخ محدث شام همگی نقل نموده اند که مراد از صادقین در آیه 120 سوره 9(توبه)که می فرماید یٰا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّٰهَ وَ کُونُوا مَعَ الصّٰادِقِینَ (1).
- محمّد و علی علیهما السّلام اند و در بعضی از آن روایات مراد از صادقین پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم و أئمّه از اهل بیت آن حضرت اند.
- پس پیروان آن خاندان جلیل از عارف و عامی أهل جعل و دروغ نیستند زیرا جعل و دروغ را باید کسی بگوید که دلائل صدق و راستی بر حقّانیّت خود نداشته باشد آنچه را شیعیان می گویند همانست که اکابر علماء و مورخین خودتان ثبت و ضبط نموده اند اگر ایرادی هست اول باید بعلماء خودتان بگیرید که چرا نوشته اند.
- اگر أکابر علماء خودتان نقض عهد صحابه را در کتب معتبر خود ننوشته بودند هرگز داعی در هم چو مجلسی تفوّه بچنین کلامی نمی نمودم.
- حافظ- کدام یک از علماء جماعت و در کجا نوشته اند که صحابه نقض عهد نمودند و نقض عهد آنها چه بوده بحرف که مطلب درست نمی شود.
- داعی- حرف نیست بلکه برهان و منطق و حقیقت است در بسیاری از جاها صحابه نقض عهد نمودند و بیعتی را که خاتم الانبیاء صلی اللّه علیه و آله و سلّم أمر بآن نمود شکستند که اهم از همه آنها عهد و بیعت در غدیر خم بوده است.
- در حدیث غدیر و چگونگی آن ص :600
- که جمهور علماء فریقین(شیعه و سنی)معترف اند که روز هیجدهم ذی الحجة الحرام در حجة الوداع سال دهم هجرت زمان برگشتن از مکّه معظمه تمامی اصحاب را در بیابانی که آنجا را غدیر خم می گفتند جمع نمود حتی جلورفته گان قافله را بامر آن حضرت برگرداندند و عقب ماندگان هم رسیدند که بسند شیعه و اکثر علماء و مورخین بزرگ خودتان هفتاد هزار نفر و بسند بعض از علماء شما از قبیل امام ثعلبی در تفسیرش و سبط ابن
26-
- 1) ای اهل ایمان خدا ترس باشید و پیرو باشید با مردمان راستگو(که محمد و علی و ائمۀ از عترت آنها باشند).
- جوزی در تذکره خواص الامّه فی معرفة الائمّه و دیگران یکصد و بیست هزار نفر حاضر در غدیر خم بودند.
- رسول اکرم خاتم الانبیاء صلی اللّه علیه و آله و سلّم تشریف برد بالای منبری که برای آن حضرت مرتب نمودند خطبۀ بسیار طولانی قرائت فرمود که غالب آن خطبه در مدایح و فضایل مولانا أمیر المؤمنین علی علیه السلام بود و غالب آیاتی که درباره علی نازل شده قرائت و تجدید نمودند و جامعه امت را بخوبی متوجه مقام مقدس ولایتامیر المؤمنین علیه السلام نموده آنگاه فرمودند معاشر الناس الست اولی بکم من انفسکم قالوا بلی قال من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه (1).
- آنگاه دستها را برداشت و دعا کرد اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله (2)سپس امر فرمود خیمه ای برپا کردند و أمیر المؤمنین را امر فرمود در خیمه بنشیند و بتمام امت که حاضر بودند امر فرمود بروید و با علی بیعت کنید زیرا که من از جانب پروردگار مأمورم که از شما بیعت برای علی بگیرم اوّل من بایع ذلک الیوم علیّا کان عمر ثمّ ابا بکر ثمّ عثمان ثمّ طلحة ثمّ زبیر و کانوا یبایعون ثلاثة ایام متواترة (3).
- حافظ- آیا می شود باور نمود که امر با این پراهمیتی که شما بیان نمودید واقع شده باشد و علماء بزرگ آن را نقل ننموده باشند.
- داعی- هیچ انتظار نداشتم که شما این قسم بیان نمائید در حالتی که قضیّۀ غدیر خم کالشمس فی رایعة النهار ظاهر و هویدا می باشد و کسی انکار این معنی را نمی نماید مگر عنود لجوج که خود را رسوا و مفتضح نماید. ص :601
32-
- 1) ای جماعت مردم آیا من اولی بتصرف از شما در نفسهای شما نیستم(اشاره بآیه شریفه النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم)عرض کردند چرا فرمود هر کس را من مولای او هستم(یعنی اولی بتصرف در امر او هستم)پس این علی(ع)مولای اوست(یعنی اولی بتصرف در امر او می باشد).
- 2) خداوندا دوست بدار کسی که علی را دوست بدارد و دشمن بدار کسی که علی را دشمن بدارد یاری کن کسی که علی را یاری کند و واگذار کسی که علی را واگذارد.
- 3) اول کسی که آن روز بیعت کرد عمر و پس از آن ابی بکر و عثمان و طلحه و زبیر بودند و این پنج نفر هر سه روز که پیغمبر در آن بیابان توقف فرمود متوالیا بیعت نمودند.
- چه آنکه جمهور علماء ثقات شما این وقعۀ مهم را در کتب معتبرۀ خود ثبت نموده اند که ببعض آنها که در نظر دارم برای وضوح مطلب اشاره می نمایم تا بدانید که مورد قبول و باور جمهور از أکابر علماء خودتان می باشد.
- روات معتبره از علماء عامه در نقل حدیث غدیر خم.
- (1)امام فخر الدین رازی در تفسیر کبیر مفاتیح الغیب.
- «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ