کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
- شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص594
- اسناد اصحابی کالنجوم ضعیف است
- چنانچه قاضی عیاض در صفحه 91 جلد دوّم شرح الشفاء این حدیث را نقل نموده و گوید دارقطنی در فضائل و ابن عبد البرّ از طریق او آورده اند که باسناد این حدیث حجّتی نمی باشد.
- و نیز از عبد ابن حمید در مسند خود از عبد اللّه ابن عمر نقل نموده که بزار منکر صحت این حدیث بوده.
- و نیز گوید ابن عدی در کامل باسناد خود از نافع از عبد اللّه ابن عمر نقل نموده که اسناد این حدیث ضعیف است.
- و همچنین گوید بیهقی روایت نموده که متن این حدیث مشهور است ولی اسانید او ضعیف است انتها. ص :594
6-
- 1) کسی که دشنام دهد علی را پس بتحقیق مرا سب و دشنام داده و کسی که مرا سب و دشنام دهد خدا را سب و دشنام داده.
- چه آنکه در اسناد این حدیث حارث ابن غضین مجهول الحال و حمزة ابن ابی حمزه نصیری که متهم به کذب و دروغ گوئی بوده اند می باشند لذا ضعف حدیث ثابت است.
- و نیز ابن حزم گفته است این حدیث مکذوب و موضوع و باطل است.
- پس چنین حدیثی با سلسله اسناد ضعیفه قابل اعتماد و اتکاء باستناد بآن نمی باشد و بر فرض بگوئیم این حدیث صحیح است قطعا عمومیت آن منظور نظر نبوده بلکه مراد اقتداء بخوبان و نیکوکاران از اصحاب بوده که بحکم آن حضرت تبعیت از کتاب کریم و عترت طاهره نمودند.
- صحابه معصوم نبودند
- پس با این مقدماتی که عرض شد اگر نقد و انتقادی از بعض صحابه بشود مورد مذمت نخواهد بود چه آنکه صحابه عموما بشری بودند عادی و غیر معصوم پس وقتی معصوم نبودند جایز الخطا بوده اند.
- حافظ- ما هم قائلیم که صحابه معصوم نبودند ولی مسلّما همگی آنها عدول بودند معصیتی از آنها صادر نمی شد.
- داعی- بی لطفی فرمودید که بطور مسلّم آنها را عادل و مبرّا از معاصی دانستید زیرا که اخبار منقولۀ در کتب معتبرۀ علمای خودتان بر خلاف این معنی حکم می کند که بسیاری از اکابر صحابه روی عادت دیرینه گاهی مرتکب معاصی می شدند.
- حافظ- ما که از چنین اخبار اطلاع نداریم چنانچه شما دارید بیان فرمائید.
- داعی- گذشته از آنچه در جاهلیت می نمودند در اسلام هم مرتکب بسیاری از معاصی می شدند که داعی من باب نمونه به نقل یکی از آن اخبار اکتفا می نمایم.
- زیرا که بزرگان از علماء خودتان در کتب معتبره خود نقل می نمایند که سال فتح مکه(هشتم هجری)عدّه ای از کبار صحابه مجلس انسی داشتند که در آن مجلس سرّی شراب صرف نمودند.
- حافظ- بطور قطع این خبر از مجعولات مخالفین است زیرا که صحابه بزرگ در مجلس فساد حاضر نمی شدند تا چه رسد بنوشیدن شراب بعد از حکم بحرمت؟. ص :595
- داعی- قطعا از مجعولات مخالفین نیست بلکه اگر جعل نمودند علماء خودتان نمودند.
- نواب- قبله صاحب چنین مجلسی اگر بوده حتما نام صاحب خانه و مدعوین برده شده است شما می توانید این مطلب را برای ما باز نمائید.
- داعی- بلی این مطلب کاملا در نزد علماء شما بطور وضوح بیان گردیده.
- نواب- متمنی است بیان فرمائید تا حلّ معمّا گردد.
- شراب خوردن ده نفر از صحابه در مجلس سری
- داعی- ابن حجر در ص 30 جلد دهم فتح الباری می نویسد ابو طلحه زید بن سهل در منزل خود مجلس شرابی تشکیل داد و ده نفر را بآن مجلس دعوت کرد که همگی شراب نوشیدند و ابی بکر اشعاری در مرثیۀ کفار مشرکین و کشته شدگان بدر سرود؟!.
- نواب- آیا نامهای مدعوین را ذکر نموده اند چنانچه نقل نموده اند برای ما بیان فرمائید تا کشف حقیقت شود.
- داعی- 1-ابو بکر بن ابی قحافه 2-عمر بن الخطّاب 3-ابو عبیدۀ جراح 4-ابیّ بن کعب 5-سهل بن بیضاء 6-ابو أیوب انصاری 7-ابو طلحه(دعوت کننده و صاحب البیت)8-ابو دجانۀ سماک بن خرشه 9-ابو بکر بن شغوب 10-انس بن مالک که در آن وقت هیجده ساله و ساقی مجلس بوده-چنانچه بیهقی در ص 29 جلد هشتم سنن از خود انس نقل می نماید که گفت من در آن روز از همه کوچکتر و ساقی مجلس بودم-(هم همۀ شدید در مجلس).
- شیخ- (با عصبانیت)بذات پروردگار این خبر از ساخته های دشمنان ما می باشد.
- داعی- (با تبسّم)خیلی تند رفتید و قسم بی جائی یاد نمودید تقصیر شما هم نیست مطالعاتتان کم است و اگر زحمت مراجعۀ بکتب را بخود می دادید می دیدید که اکابر علماء خودتان نوشته اند-پس استغفار کنید.
- ناچار شدم برای روشن شدن ذهن آقایان محترم که بدانید ما آنچه می گوئیم نقل قول علمای خودتان را می نمائیم ببعض از اسناد این واقعه که در نظر دارم اشاره نمایم. ص :596
- محمد بن اسماعیل بخاری در تفسیر آیه خمر در سوره مائده در صحیح خود-و مسلم ابن حجّاج در کتاب اشربه باب تحریم الخمر صحیح خود-و امام احمد حنبل در ص 181 و 227 جلد سیم مسند-و ابن کثیر در ص 93 و 94 جلد دوم تفسیر خود-و جلال الدین سیوطی در ص 321 جلد دوّم درّ المنثور-و طبری در ص 24 جلد هفتم تفسیر-و ابن حجر عسقلانی در ص 22 جلد چهارم اصابه و در ص 30 جلد دهم فتح الباری-و بدر الدین حنفی در ص 84 جلد دهم عمدة القاری و بیهقی در ص 286 و 290 سنن و دیگران شرح قضایا را مفصّل و مبسوط نقل نموده اند.
- شیخ- شاید قبل از تحریم بوده نه بعد از تحریم.
- داعی- روی قواعد مندرجۀ در کتب تفاسیر و تاریخ معلوم می شود بعد از ورود آیات تحریم بعض از مسلمین و صحابه شراب ممنوع را می خوردند.
- چنانچه محمد بن جریر طبری در ص 203 جلد دوم تفسیر کبیر خود مسندا از أبی القموس زید بن علی نقل نموده که گفت خداوند سه مرتبه آیات خمریه نازل فرموده مرتبۀ اول آیه 219 سوره(بقره) یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمٰا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَ مَنٰافِعُ لِلنّٰاسِ وَ إِثْمُهُمٰا أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمٰا (1)نازل گردید ولی مسلمین متنبّه نگردیده و می خوردند شراب را حتی دو نفر شراب خورده و مست بنماز مشغول شدند و کلمات بی معنی می گفتند خداوند آیه 43 سوره 4(نساء)را نازل فرموده که: یٰا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاٰ تَقْرَبُوا الصَّلاٰةَ وَ أَنْتُمْ سُکٰاریٰ حَتّٰی تَعْلَمُوا مٰا تَقُولُونَ (2) ص :597
- بازهم می خوردند شراب را ولی در حال مستی بنماز نمی ایستادند تا آنکه روزی مردی شراب خورد(بنا بروایت بزّار و ابن حجر و ابن مردویه أبو بکر بود)و اشعاری در مرثیۀ کشته گان بدر گفت رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم شنید با حال غضب تشریف آورد با چیزی که در ما حصل از آنچه عرض شد آن بود که آقایان بدانید صحابه هم مانند سایر مؤمنین و مسلمین خوب و بد داشتند یعنی هر کدام از آنها که در اطاعت اوامر خدا و پیغمبر جدّی بودند به منتها درجه سعادت رسیدند و هر کدام تابع هوای نفس فریب شیطان خوردند فاسد شدند.
- 1)ای پیغمبر از تو از حکم شراب و قمار می پرسند بگو این دو کار گناه بزرگ است و سودهائی برای مردم دارد ولی زیان گناه آن بیش از منفعت آنست.
- 2) ای اهل ایمان هرگز در حال مستی بنماز نزدیک نشوید تا بدانید چه می گوئید(و چه می کنید).
- دست مبارکش بود خواست او را بزند گفت پناه می برم بخدا از غضب خدا و پیغمبرش بخدا قسم دیگر نمی خورم آنگاه نازل گردید آیۀ 91 سوره 5(مائده)که یٰا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصٰابُ وَ الْأَزْلاٰمُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطٰانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (1).
- پس آن کسانی که در مقام طعن و انتقاد بصحابه هستند دلائل منطقی دارند می گویند مطاعن زشت و ناپسند صحابه علاوه بر آنکه در کتب معتبرۀ خودتان ثبت است با شواهد آیات قرآنیه مورد مذمت قرار گرفته بهمین جهت مورد انتقاد شیعیان واقع چنانچه جواب منطقی در مقابل انتقادات منطقی باشد مورد قبول است.
- یکی از صفات مذمومه اینست که آدمی حب و بغض بی جا بکار برد یعنی روی محبت و علاقه ای که بفردی یا افرادی دارد اعمال و یا افعال و گفتار آنها را تماما با چشم خوبی به بیند و بگوید ابدا بدی در عالم وجود ندارد.
- حافظ- بسیار خوب بفرمائید اعمال و افعال زشت و ناپسند اصحاب از چه قبیل بوده چنانچه منطبق با دلیل و برهان باشد ما هم قبول می نمائیم. . «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ