سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
وبلاگ صفرزاده- https://safarzade.blog.i
شنبه 23 / 1/ 1404 برابر 13 شوال 1446-مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک مولود حضرت امام جواد علیه السلام بر شما مبارک
جلسه84- -بحث بصیرت وآگاهی بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بصرو نظر و استبصر- بصیرت صدق رمزاصلی وحقیقی پیروزی
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لالله رب العالمین
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً
الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خَذَلَهُ
- جلسه 84 بحث بصیرت از نگاه حضرت امیر المومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه موضوع عید..عید معنوی نوروز که با دعای یا مقلب یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ شروع می گردد.
- همراه با ماه مبارک رمضان وشهادت امیر المومنین علی علیه السلام که حقیقت امسال سال علی علیه السلام است وامسال را برشما بزرگوارتبریک عرض می نمایم بحث جلسه بصیرت وآگاهی بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در مهور عید در قرآن شروع می کنیم.
- در سوره مایده آیه 114-قالَ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آيَةً مِنْكَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقينَ (114
- عيد وجشن مذهبى از نظر قرآن كار صحيحى است. «تَكُونُ لَنا عِيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا» (ميلاد اولياى خدا وبعثت پيامبر، كمتر از نزول مائده آسمانى نيست) مىكند. «آيَةً مِنْكَ»
- در دعا، خدا را با ادب كامل و با صفت مناسب با خواسته، صدا بزنيم. ابتداى آيه «اللَّهُمَ رَبَّنا» آمده و آخر آيه «خَيْرُ الرَّازِقِينَ»
- به درخواستهاى مادى جهت معنوى دهيم. (حواريّون اوّلين هدف خود را خوردن و سپس اطمينان داشتن «نَأْكُلَ مِنْها وَ تَطْمَئِنَّ» بيان كردند، ولى حضرت عيسى ابتدا برجا گذاشتن نشانهى سرور براى تاريخ «عِيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا» سپس نشانه قدرت خداوند «وَ آيَةً مِنْكَ» و در مرحله سوم مسئله رزق را مطرح فرمود «وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ» و بدين گونه به همه فهماند كه مسائل معنوى و اجتماعى بر مسائل گروهى و اقتصادى مقدّم است).
- به خدا توجّه كنيم و به سراغ ديگران نرويم. «وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ»
- دعاى پيامبران مستجاب مىشود. رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا ... إِنِّي مُنَزِّلُها
- آن كه توقّع بيشترى دارد ومائدهى آسمانى مىخواهد، بايد تعهّد بيشترى هم داشته باشد. مائِدَةً مِنَ السَّماءِ ... عَذاباً لا أُعَذِّبُهُ أَحَداً- دعاى حضرت عيسى: «رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً»
- عسی بن مریم گفت : خداوندا ای پروردگارا از آسمان مایده ای برای ما نازل کن تا برای ما عید باشد برای اول ما وآخرما ونشانه دارا از توا باشد وبه ما روزی ده که تو بهترین روزی دهندگانی
- پیرامون این آیه و آیات قبل وبعدآن باید توجه نمود که نکاتی مهمی مزرح است از میان این آیات روی کلمه عید – نظرتان را جلب می نمایم
- عید از ماده عود یعود عید است به معنی باز گشت است
- لذا به روزهایی که مشکلات از قوم یا جمعیتی بر طرف می شود وبازگشت به پیروزی ها و راحتی ها ی نخستین می کند = عید گفته می شود .
- در اعیاداسلامی بمنا سبت اینکه اطاعت یک ماه روزه با انجام فریضه الهی بزرگ که آلودگی ها از بین می رود و روح وجان انسان نورانی می شود ؛ وپاکی ایمان به حد اعلای خود می رسد به آن اطلاع عید می شود؛
- وحضرت مسیح بن مریم آنرا عید نامیده است ؛
- حدیث قال علی علیه السلام کلمه حکمت 427
- فی بعض الاعیاد ؛ انماهو عیدلمن فبل الله صیامه وشکر قیامه و کل یوم لا یعصی الله فیه فهو عید؛
- در این رابطه حضرت امام در یکی از اعیاد (ظاهراعید فطر) فرمودند:
- امروز تنها برای کسانی روزعید است که روزه آنها قبول در گاه پروردگار – وعبادت های شبانه آنان مورد پذیرش او قرارگفته است ؛
- بنابر این هر روزی که در آن عصیان خداوند نشود آنروزعید است ؛
- در اسلام اعیاد یک امر مهمی قرار دارد؛
- جشن امامت فرمان حق و یکماه عباده وروزه دار بودن – نماز وعبادت شبانه روزیکه دشمنان از آن محرومند –تقویت اراده وتسلط بر هوای نفس روزی بزرگی است ؛ پس عید توام با شادی ونشاط است،
- عید قربان در بین اعیاد اسلامی است که پس از اتمام انجام مناسک واعمال حج می باشد. زوارخانه خدا عید قبولی اعمال واطاعت حق دستوربه مراسم عید ادده شوده است.
- عید غدیر خم همان عید ولاتیت .منصوب شدن حضرت علی علیه السلام بر امامت امت و عید خلافت حضرت است که نبی اکرم صلی الله علیه وآله آن روز را عید قرار داد ه است. امام صادق(علیه السلام) از پدران خویش نقل می کند که، پیامبر(صل الله علیه وآله وسلم) فرمود: «یوم غدیر خم افضل اعیاد امتی و هو الیوم الذی امرنی الله تعالی ذکره فیه بنصب اخی علی ابن ابیطالب علما لامتی یهتدون به من بعدی; روز غدیرخم برترین عیدهای امت من است; و آن روزی است که خدا مرا به جانشینی علی - علیه السلام - دستور داد تا نشانه ای برای امت من باشدو به وسیله او هدایت شوند. (7)
- در روایت دیگری امام صادق(علیه السلام) در پاسخ این پرسش که آیا برای مسلمین عیدی غیر از فطر و قربان هست فرمود: آری، عیدی است که بزرگترین و شریفترین عیدهاست و آن روزی است که امیر مؤمنان به جانشینی پیامبر منصوب شد. (8) علاوه بر این از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که فرمود: هوعید الله الاکبر و ما بعث الله عز و جل نبیا ...عید فی هذا الیوم; روز غدیرخم بزرگترین عید الهی است و خداوند متعال پیامبری را مبعوث نکرد مگر اینکه این روز را عید گرفت. ()
- با توجه بدین حقایق در دعا و نیایشی که در این روز ذکر شده است، می خوانیم: اللهم فکما جعلته عیدک الاکبر... صل علی محمد و آل محمد; خدایا، چنانکه این روز را بزرگترین عید خود قرار دادی، بر محمد و آل محمد درود فرست. (10)
- اولیای الهی و معصومین - علیهم السلام - این روز را پاس می داشتند و برنامه هایی برای بزرگداشت آن تدارک می دیدند، که دو نمونه از آن را یاد آور می شویم:
- چرا غدیر،عید است؟ آیات قرآن کریم و گفتار معصومین - علیهم السلام - بیانگر عظمت و جایگاه رفیع امامت در اعتقادات اسلامی است. با نگاهی به آیات غدیر می توان بخوبی رمزعید بودن این روز را دریافت بخشی از اشارات قرآن کریم و معصومان در این باره چنین است:
- للهم فکما جعلته عیدک الاکبر و سمیته فی السماء یوم العهد المعهود و فی الارض یوم المیثاق الماخوذ و الجمع المسؤول صل علی محمد و آل محمد و اقرر به عیوننا.
- «خدایا، چنانکه این روز را بزرگترین عید خود قرار دادی، [آن را] در آسمان روز پیمان و در زمین روز میثاق و جمع مورد بازپرسی نام نهادی، بر محمد و آل محمد(صل الله علیه وآله وسلم) درود فرست و چشمان ما را بدان روشن فرما».
- تقدیر الهی بر این قرار گرفت که «غدیر» به ابدیت بپیوندد، و جلوه ای از آیات الهی و تجسمی از تاریخ جاودانه اسلام شود. گویا «برکه خم » به پاس سالیان طولانی خزانه داری بارانهای رحمت الهی و آبرسانی به زائران حرم، اینک باید پایگاه ریزش کلام الهی و قله کمال دین شود. غدیر دیگر برکه ای کم آب نیست که به آبهای سرزمین «رابغ » نیازمند باشد. بلکه در پرتو آن فروغ آسمانی، خود به چشمه سار زمزم و کوثر پیوسته، آب گوارای عدالت و پاکی از مولود کعبه و فرزند «زمزم » و «صفا» گرفته است. غدیر از هنگامی که نظاره گر جلوه زیبای وصایت و جانشینی علی - علیه السلام - بر دستان پر مهر و سراسر رحمت خاتم رسولان(صل الله علیه وآله وسلم) شد،
- دیگر نقطه ای پست در جغرافیای جحفه نیست، پرچم عدالت علوی است که بر بام بلند تاریخ افراشته شده است. غدیر اینک بزرگترین و دل انگیزترین هدیه آسمان «امامت » را به آدمیان ارزانی می دارد. بدین گونه غدیر، سرزمینی مقدس شد و روز هجدهم ذی حجه بزرگترین عید اسلامی; و چنان شد که امام صادق - علیه السلام - در باره اش فرمود: «و ان یوم غدیر خم بین الفطر و الاضحی و الجمعة کالقمر بین الکواکب » روز غدیر خم در میان اعیاد «فطر» و «قربان » و «جمعه »، بسان ماه در میان ستارگان، می درخشد در این نوشتار بر « عیدک الاکبر»، که در دعای روز غدیر آمده است، درنگ می کنیم; وعید بودن این روز بزرگ را در سنت پیامبر و عترت معصومش جویا می شویم و مشاهده می کنیم که شیعه در برگزاری جشن غدیر، بسان دیگر معتقدات خویش، پایبند وحی الهی و سر سپرده سنت رسول گرامی(صل الله علیه وآله وسلم) است.
- ازعلماء اهل تسنن بنام ابوالفنح دبیرینی در کتابه طهارت القاب نقل می کند؛ در یکی از روزی های عید حضرت علی علیه السلام را مشاهده کرد که حضرت نان خشکی می خورد عرض کرد که شما در روز عید نان خشک را می خورید خضرت فرمودند : انّما هو عيد لمن قبل اللَّه صيامه و شكر قيامه و كلّ يوم لا يعصى اللَّه فيه فهو يوم عيد.
- حضرت على (علیه السلام) ترجمه: حضرت در روز عيدى چنين فرمود: امروز عيد است لكن براى كسى كه خداى روزهاش بپذيرد، و نمازش را پاداش دهد و هر روز كه انسان خداى را نافرمانى نكند آن روز عيد است.
- در همین موضوع با آدرس دیگر- قَالَ وَ قَالَ (علیه السلام)فِي بَعْضِ الْأَعْيَادِ إِنَّمَا هُوَ عِيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِيَامَهُ وَ شَكَرَ قِيَامَهُ وَ كُلُ يَوْمٍ لَا تَعْصِي اللَّهَ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ تفصيل وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة، ج15، ص: 309
- و- قِيلَ لِرَاهِبٍ مَتَى عِيدُكُمْ قَالَ كُلَ يَوْمٍ لَا أَعْصِي اللَّهَ فِيهِ فَهُوَ عِيدٌ.
- 2- عامل مهم نزول مایده آسمانی بر حضرت عیسی واطرافیان مومن با اخلاص حضرت مسیح بوده
- 3- مایده آسمانی طبق نقل مفسرین روز یکشنبه نازل شد به همین دلیل آن روز را روز مستحب می دانند وجلسات عبادی دارند
- 4- عید ازنگاه حضرت علی علیه السلام متکی بد ستورات عبادی الهی است .
- بصیرت آن حضرت جهت هدایت جامعه وتعین با محوریت ومحتوی دینی است . در معنویت افراد جهت آمادگی برای خدمت ودر راستای حکمرانی وحکومت الهی است ؛
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بصرو نظر و استبصر- بصیرت صدق رمزاصلی وحقیقی پیروزی
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لالله رب العالمین
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً
الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خَذَلَهُ
- جلسه 84 بحث بصیرت از نگاه حضرت امیر المومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه موضوع عید..عید معنوی نوروز که با دعای یا مقلب یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ شروع می گردد.
- همراه با ماه مبارک رمضان وشهادت امیر المومنین علی علیه السلام که حقیقت امسال سال علی علیه السلام است وامسال را برشما بزرگوارتبریک عرض می نمایم بحث جلسه بصیرت وآگاهی بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در مهور عید در قرآن شروع می کنیم.
- در سوره مایده آیه 114-قالَ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آيَةً مِنْكَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقينَ (114
- عيد وجشن مذهبى از نظر قرآن كار صحيحى است. «تَكُونُ لَنا عِيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا» (ميلاد اولياى خدا وبعثت پيامبر، كمتر از نزول مائده آسمانى نيست) مىكند. «آيَةً مِنْكَ»
- در دعا، خدا را با ادب كامل و با صفت مناسب با خواسته، صدا بزنيم. ابتداى آيه «اللَّهُمَ رَبَّنا» آمده و آخر آيه «خَيْرُ الرَّازِقِينَ»
- به درخواستهاى مادى جهت معنوى دهيم. (حواريّون اوّلين هدف خود را خوردن و سپس اطمينان داشتن «نَأْكُلَ مِنْها وَ تَطْمَئِنَّ» بيان كردند، ولى حضرت عيسى ابتدا برجا گذاشتن نشانهى سرور براى تاريخ «عِيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا» سپس نشانه قدرت خداوند «وَ آيَةً مِنْكَ» و در مرحله سوم مسئله رزق را مطرح فرمود «وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ» و بدين گونه به همه فهماند كه مسائل معنوى و اجتماعى بر مسائل گروهى و اقتصادى مقدّم است).
- به خدا توجّه كنيم و به سراغ ديگران نرويم. «وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ»
- دعاى پيامبران مستجاب مىشود. رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا ... إِنِّي مُنَزِّلُها
- آن كه توقّع بيشترى دارد ومائدهى آسمانى مىخواهد، بايد تعهّد بيشترى هم داشته باشد. مائِدَةً مِنَ السَّماءِ ... عَذاباً لا أُعَذِّبُهُ أَحَداً- دعاى حضرت عيسى: «رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً»
- عسی بن مریم گفت : خداوندا ای پروردگارا از آسمان مایده ای برای ما نازل کن تا برای ما عید باشد برای اول ما وآخرما ونشانه دارا از توا باشد وبه ما روزی ده که تو بهترین روزی دهندگانی
- پیرامون این آیه و آیات قبل وبعدآن باید توجه نمود که نکاتی مهمی مزرح است از میان این آیات روی کلمه عید – نظرتان را جلب می نمایم
- عید از ماده عود یعود عید است به معنی باز گشت است
- لذا به روزهایی که مشکلات از قوم یا جمعیتی بر طرف می شود وبازگشت به پیروزی ها و راحتی ها ی نخستین می کند = عید گفته می شود .
- در اعیاداسلامی بمنا سبت اینکه اطاعت یک ماه روزه با انجام فریضه الهی بزرگ که آلودگی ها از بین می رود و روح وجان انسان نورانی می شود ؛ وپاکی ایمان به حد اعلای خود می رسد به آن اطلاع عید می شود؛
- وحضرت مسیح بن مریم آنرا عید نامیده است ؛
- حدیث قال علی علیه السلام کلمه حکمت 427
- فی بعض الاعیاد ؛ انماهو عیدلمن فبل الله صیامه وشکر قیامه و کل یوم لا یعصی الله فیه فهو عید؛
- در این رابطه حضرت امام در یکی از اعیاد (ظاهراعید فطر) فرمودند:
- امروز تنها برای کسانی روزعید است که روزه آنها قبول در گاه پروردگار – وعبادت های شبانه آنان مورد پذیرش او قرارگفته است ؛
- بنابر این هر روزی که در آن عصیان خداوند نشود آنروزعید است ؛
- در اسلام اعیاد یک امر مهمی قرار دارد؛
- جشن امامت فرمان حق و یکماه عباده وروزه دار بودن – نماز وعبادت شبانه روزیکه دشمنان از آن محرومند –تقویت اراده وتسلط بر هوای نفس روزی بزرگی است ؛ پس عید توام با شادی ونشاط است،
- عید قربان در بین اعیاد اسلامی است که پس از اتمام انجام مناسک واعمال حج می باشد. زوارخانه خدا عید قبولی اعمال واطاعت حق دستوربه مراسم عید ادده شوده است.
- عید غدیر خم همان عید ولاتیت .منصوب شدن حضرت علی علیه السلام بر امامت امت و عید خلافت حضرت است که نبی اکرم صلی الله علیه وآله آن روز را عید قرار داد ه است. امام صادق(علیه السلام) از پدران خویش نقل می کند که، پیامبر(صل الله علیه وآله وسلم) فرمود: «یوم غدیر خم افضل اعیاد امتی و هو الیوم الذی امرنی الله تعالی ذکره فیه بنصب اخی علی ابن ابیطالب علما لامتی یهتدون به من بعدی; روز غدیرخم برترین عیدهای امت من است; و آن روزی است که خدا مرا به جانشینی علی - علیه السلام - دستور داد تا نشانه ای برای امت من باشدو به وسیله او هدایت شوند. (7)
- در روایت دیگری امام صادق(علیه السلام) در پاسخ این پرسش که آیا برای مسلمین عیدی غیر از فطر و قربان هست فرمود: آری، عیدی است که بزرگترین و شریفترین عیدهاست و آن روزی است که امیر مؤمنان به جانشینی پیامبر منصوب شد. (8) علاوه بر این از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که فرمود: هوعید الله الاکبر و ما بعث الله عز و جل نبیا ...عید فی هذا الیوم; روز غدیرخم بزرگترین عید الهی است و خداوند متعال پیامبری را مبعوث نکرد مگر اینکه این روز را عید گرفت. ()
- با توجه بدین حقایق در دعا و نیایشی که در این روز ذکر شده است، می خوانیم: اللهم فکما جعلته عیدک الاکبر... صل علی محمد و آل محمد; خدایا، چنانکه این روز را بزرگترین عید خود قرار دادی، بر محمد و آل محمد درود فرست. (10)
- اولیای الهی و معصومین - علیهم السلام - این روز را پاس می داشتند و برنامه هایی برای بزرگداشت آن تدارک می دیدند، که دو نمونه از آن را یاد آور می شویم:
- چرا غدیر،عید است؟ آیات قرآن کریم و گفتار معصومین - علیهم السلام - بیانگر عظمت و جایگاه رفیع امامت در اعتقادات اسلامی است. با نگاهی به آیات غدیر می توان بخوبی رمزعید بودن این روز را دریافت بخشی از اشارات قرآن کریم و معصومان در این باره چنین است:
- للهم فکما جعلته عیدک الاکبر و سمیته فی السماء یوم العهد المعهود و فی الارض یوم المیثاق الماخوذ و الجمع المسؤول صل علی محمد و آل محمد و اقرر به عیوننا.
- «خدایا، چنانکه این روز را بزرگترین عید خود قرار دادی، [آن را] در آسمان روز پیمان و در زمین روز میثاق و جمع مورد بازپرسی نام نهادی، بر محمد و آل محمد(صل الله علیه وآله وسلم) درود فرست و چشمان ما را بدان روشن فرما».
- تقدیر الهی بر این قرار گرفت که «غدیر» به ابدیت بپیوندد، و جلوه ای از آیات الهی و تجسمی از تاریخ جاودانه اسلام شود. گویا «برکه خم » به پاس سالیان طولانی خزانه داری بارانهای رحمت الهی و آبرسانی به زائران حرم، اینک باید پایگاه ریزش کلام الهی و قله کمال دین شود. غدیر دیگر برکه ای کم آب نیست که به آبهای سرزمین «رابغ » نیازمند باشد. بلکه در پرتو آن فروغ آسمانی، خود به چشمه سار زمزم و کوثر پیوسته، آب گوارای عدالت و پاکی از مولود کعبه و فرزند «زمزم » و «صفا» گرفته است. غدیر از هنگامی که نظاره گر جلوه زیبای وصایت و جانشینی علی - علیه السلام - بر دستان پر مهر و سراسر رحمت خاتم رسولان(صل الله علیه وآله وسلم) شد،
- دیگر نقطه ای پست در جغرافیای جحفه نیست، پرچم عدالت علوی است که بر بام بلند تاریخ افراشته شده است. غدیر اینک بزرگترین و دل انگیزترین هدیه آسمان «امامت » را به آدمیان ارزانی می دارد. بدین گونه غدیر، سرزمینی مقدس شد و روز هجدهم ذی حجه بزرگترین عید اسلامی; و چنان شد که امام صادق - علیه السلام - در باره اش فرمود: «و ان یوم غدیر خم بین الفطر و الاضحی و الجمعة کالقمر بین الکواکب » روز غدیر خم در میان اعیاد «فطر» و «قربان » و «جمعه »، بسان ماه در میان ستارگان، می درخشد در این نوشتار بر « عیدک الاکبر»، که در دعای روز غدیر آمده است، درنگ می کنیم; وعید بودن این روز بزرگ را در سنت پیامبر و عترت معصومش جویا می شویم و مشاهده می کنیم که شیعه در برگزاری جشن غدیر، بسان دیگر معتقدات خویش، پایبند وحی الهی و سر سپرده سنت رسول گرامی(صل الله علیه وآله وسلم) است.
- ازعلماء اهل تسنن بنام ابوالفنح دبیرینی در کتابه طهارت القاب نقل می کند؛ در یکی از روزی های عید حضرت علی علیه السلام را مشاهده کرد که حضرت نان خشکی می خورد عرض کرد که شما در روز عید نان خشک را می خورید خضرت فرمودند : انّما هو عيد لمن قبل اللَّه صيامه و شكر قيامه و كلّ يوم لا يعصى اللَّه فيه فهو يوم عيد.
- حضرت على (علیه السلام) ترجمه: حضرت در روز عيدى چنين فرمود: امروز عيد است لكن براى كسى كه خداى روزهاش بپذيرد، و نمازش را پاداش دهد و هر روز كه انسان خداى را نافرمانى نكند آن روز عيد است.
- در همین موضوع با آدرس دیگر- قَالَ وَ قَالَ (علیه السلام)فِي بَعْضِ الْأَعْيَادِ إِنَّمَا هُوَ عِيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِيَامَهُ وَ شَكَرَ قِيَامَهُ وَ كُلُ يَوْمٍ لَا تَعْصِي اللَّهَ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ تفصيل وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة، ج15، ص: 309
- و- قِيلَ لِرَاهِبٍ مَتَى عِيدُكُمْ قَالَ كُلَ يَوْمٍ لَا أَعْصِي اللَّهَ فِيهِ فَهُوَ عِيدٌ.
- 2- عامل مهم نزول مایده آسمانی بر حضرت عیسی واطرافیان مومن با اخلاص حضرت مسیح بوده
- 3- مایده آسمانی طبق نقل مفسرین روز یکشنبه نازل شد به همین دلیل آن روز را روز مستحب می دانند وجلسات عبادی دارند
- 4- عید ازنگاه حضرت علی علیه السلام متکی بد ستورات عبادی الهی است .
- بصیرت آن حضرت جهت هدایت جامعه وتعین با محوریت ومحتوی دینی است . در معنویت افراد جهت آمادگی برای خدمت ودر راستای حکمرانی وحکومت الهی است ؛
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم