جلسه 86- 2بحثبصیرت‏ وآگاهیبصیرت‏  در قرآن ونهج البلاغه- وضرورتبصیرت‏  سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام  بصرو نظر و استبصر-بصیرت‏ صدق رمزاصلی وحقیقی پیروزی- غلبه ملتها

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad 

وبلاگ صفرزاده-  https://safarzade.blog.i

شنبه8/2/ 1404 برابر 28 شوال 1446-مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک  

جلسه 86- 2بحثبصیرت‏ وآگاهیبصیرت‏  در قرآن ونهج البلاغه- وضرورتبصیرت‏  سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام  بصرو نظر و استبصر-بصیرت‏ صدق رمزاصلی وحقیقی پیروزی- غلبه ملتها

بسم الله الرحمن الرحیم  الحمد لالله رب العالمین

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله‌ لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خَذَلَهُ

در جلسه قبل چهار مانع رشدبصیرت‏ ذکر کردیم در 1-دنیا 2- خلق 3- نفس 4 شیطان در این جلسهبصیرت‏ در تاریخ اسلامی  مختص غلبه در خصوص ایمان وبصیرت مورد توجه است.در قرآن سوره مایده آیه 23 ودرنهج البلاغه  اخ القرآن خطبه 160 – بطورتطبیقی در زمان حاضر و رسالت ما از این بحث کدام است

  1. بصیرت در تاریخ اسلامی ؛غلبه ملت با دوخضوصیت ایمان وبصیرت مورد توجه است.
  2. اصالت در بحث ایمان وبصیرت -احیاء روح اطاعت از رهبری رمز موفقیت وپیروزی است.
  3. در اطاعت از رهبری علاوه بر حقیقت توکل وروح رضا وتسلیم  ؛ آرامش بچشم می خورد -«فَتَوَكَّلُوا إِنْ‏ كُنْتُمْ‏ مُؤْمِنِينَ‏» حزن وخوف در اطاعت فرماندهی نیست فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدىً فَمَنْ تَبِعَ هُدايَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون‏ «همگى از آن، فرود آييد! هرگاه هدايتى از طرف من براى شما آمد، كسانى كه از آن پيروى كنند، نه ترسى بر آنهاست، و نه غمگين شوند.» (38بقره)
  4. ماحصل ونتیجه هرکه اطاعت ولایت در دنیا را قبول کرد در قیامت هم در آرامش بسر می برد
  5. نکاتی از آیات  3 و 11و 19و اطرفها راجع به سرزمین مقدس آمده به حضرت موسی علیه اسلام خطاب شد که  سرزمین مقدس را باید از آدمهای زور گوی جامعه آن زمان بگیرید ؛ فرمان موسی را اطاعت نکردند باعث شد 40 سال در بیابانهای سینا سرگردان شدند
  6. این آیه درس احیاء روح حق شناسی را بخاطر اطاعت از رهبری را در ما شکوفا می کند وامر رهبری تحقق می کند در اطاعت.
  7. در آن زمان فرمان حضرت موسی را مردم اطاعت نکردند 40 سال عقب ماندند
  8. حال زمان ما آقا با مذکره مستقیم با آمریکا را گفتند نه  دراین جا سازمان ملل 7 مرحله مذکره را تحریم کرده  دیروز مرحله سوم آن گذشت . حق در این مقام رشد می کند دراطاعت از رهبری عقب افتادگی ندارد.      
  9. 2- باید توجه داشت که چه عواملی باعث شد که دستور موسی عمل نشود 1-سستی 2- تنبلی 3- کامجویی 4- ترس موجب محرومیت از فرمان موسی شد. إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ (24)  چرا این حرف را زدند از طاغوت فرعونی می ترسیدند وحشت داشتند.
  10. 3- قرآن سه نعمت و مرحمت اللهی رابرای قوم موسی علیه اسلام  بیان دارد؛ وَ إِذْ قالَ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَعَلَ فيكُمْ أَنْبِياءَ وَ جَعَلَكُمْ مُلُوكاً وَ آتاكُمْ ما لَمْ يُؤْتِ أَحَداً مِنَ الْعالَمين
  11. ياد نعمت‏ها، عامل عشق به خدا، شكر نعمت‏هاى او و تعبّد و تسليم در برابر دستورات اوست. «اذْكُرُوا نعمت‏ اللَّهِ‏ عَلَيْكُمْ‏»
  12. نعمت‏هايى چون: عبور از رود نيل، نزول منّ و سلوى و جوشيدن دوازده چشمه‏ى آب از نعمت‏هاى ويژه‏ى بنى‏اسرائيل بود كه اين آيه با جمله‏ى «آتاكُمْ‏ ما لَمْ‏ يُؤْتِ‏ أَحَداً» به آن اشاره مى‏كند.
  13. 1- براى دعوت مردم، خوب است از ابزار عاطفه استفاده كرد. «يا قَوْمِ‏»
  14. 2- بايد پيش از دستورات الهى، مردم را با ذكر الطاف الهى، آماده كنيم. اذْكُرُوا نعمت‏ اللَّهِ‏ ... (در اين آيه ذكر نعمت‏هاست و در آيه‏ى بعد يك فرمان مهم صادر شده است.)
  15. 3- نعمت نبوّت، حكومت و قدرت از نعمت‏هاى خداوند است. إِذْ جَعَلَ‏ فِيكُمْ‏ أَنْبِياءَ وَ جَعَلَكُمْ‏ مُلُوكاً ...
  16. 4- از وظايف انبيا، يادآورى نعمت‏هاى الهى به مردم است. «اذْكُرُوا نعمت‏ اللَّهِ‏»
  17. 5- قبل از حضرت موسى نيز در ميان بنى‏اسرائيل پيامبرانى وجود داشته كه حضرت موسى وجود آنان را به عنوان نعمت يادآورى مى‏كند. «جَعَلَ‏ فِيكُمْ‏ أَنْبِياءَ»
  18. 6- از تاريخ عبرت بگيريم. قوم موسى پس از برخوردارى از لطف ويژه‏ى الهى و رسيدن به حكومت، گرفتار ذلت و مسكنت شدند. «لَمْ‏ يُؤْتِ‏ أَحَداً مِنَ‏ الْعالَمِينَ‏» به «باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ» تبديل شد.
  19. 5- برخوردارى از نعمت‏هاى الهى، مسئوليّت دارد. جَعَلَ‏ فِيكُمْ‏ أَنْبِياءَ وَ جَعَلَكُمْ‏ مُلُوكاً ... ادْخُلُوا
  20. رفاه و آزادى رسيدند، «جَعَلَكُمْ‏ مُلُوكاً» طغيان كردند، به سراغ گساله‏پرستى رفتند و در برابر نهى از منكر هارون، تا مرز پيامبر كشى پيش رفتند. «وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي»
  21. مفسرین می گویند حضرت موسی علیه السلام با 70 پیامبر به کوه طور سینا رفت وبا شرارت وبت پرستی مقابله کردند ولی همین قوم یهودی ها در نیم روز 70 پیمبر را کشتد وظهر سر سفره نشتند غذا خوردن  و به کار خود رسیدند–
  22. امروز تطبقی این آیات این است که بازوی به حق مردم خدا شناس ایران در ظل عنایات حضرت صاحب الامر وجود مقدس مقام معظم رهبری حفط الله است جَعَلَ‏ فِيكُمْ‏ أَنْبِياءَ .در بین شما نعمت برزگی است که خداوند در بین ما قرار داده است قدر این نعمت اطاعت حضرت ایشان وپاسداری ارزش هاست.
  23. پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری این مرد بزرگوار گردونه جهان رابه سوی حق شناسی عوض خواهد شد .وقت شناسی وموقعیت شناسی از اساس  تحول جهانی است در زمان حاضر نعمتی است از برای مردم ما
  24. نعمتی که بخدا به قوم موسی داده بود - اوَ إِذْ قالَ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَعَلَ فيكُمْ أَنْبِياءَ وَ جَعَلَكُمْ مُلُوكاً وَ آتاكُمْ ما لَمْ يُؤْتِ أَحَداً مِنَ الْعالَمين (المائدة20)
  25. ياد نعمت‏ها، عامل عشق به خدا، شكر نعمت‏هاى او و تعبّد و تسليم در برابر دستورات اوست. «اذْكُرُوا نعمت‏ اللَّهِ‏ عَلَيْكُمْ‏»
  26. نعمت‏هايى چون: عبور از رود نيل، نزول منّ و سلوى و جوشيدن دوازده چشمه‏ى آب از نعمت‏هاى ويژه‏ى بنى‏اسرائيل بود كه اين آيه با جمله‏ى «آتاكُمْ‏ ما لَمْ‏ يُؤْتِ‏ أَحَداً» به آن اشاره مى‏كند.
  27. بايد پيش از دستورات الهى، مردم را با ذكر الطاف الهى، آماده كنيم. اذْكُرُوا نعمت‏ اللَّهِ‏ ... (در اين آيه ذكر نعمت‏هاست و در آيه‏ى بعد يك فرمان مهم صادر شده است.)
  28. نعمت نبوّت، حكومت و قدرت از نعمت‏هاى خداوند است. إِذْ جَعَلَ‏ فِيكُمْ‏ أَنْبِياءَ وَ جَعَلَكُمْ‏ مُلُوكاً ...
  29. از وظايف انبيا، يادآورى نعمت‏هاى الهى به مردم است. «اذْكُرُوا نعمت‏ اللَّهِ‏»
  30. قبل از حضرت موسى نيز در ميان بنى‏اسرائيل پيامبرانى وجود داشته كه حضرت موسى وجود آنان را به عنوان نعمت يادآورى مى‏كند. «جَعَلَ‏ فِيكُمْ‏ أَنْبِياءَ»
  31. از تاريخ عبرت بگيريم. قوم موسى پس از برخوردارى از لطف ويژه‏ى الهى و رسيدن به حكومت، گرفتار ذلت و مسكنت شدند. «لَمْ‏ يُؤْتِ‏ أَحَداً مِنَ‏ الْعالَمِينَ‏» به «باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ» تبديل شد.
  32. 5- برخوردارى از نعمت‏هاى الهى، مسئوليّت دارد. جَعَلَ‏ فِيكُمْ‏ أَنْبِياءَ وَ جَعَلَكُمْ‏ مُلُوكاً ... ادْخُلُوا
  33. رفاه و آزادى رسيدند، «جَعَلَكُمْ‏ مُلُوكاً» طغيان كردند، به سراغ گوساله‏پرستى رفتند و در برابر نهى از منكر هارون، تا مرز پيامبر كشى پيش رفتند. «وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي»
  34. خلاصه جمع نعمت هایی که قوم موسی دریافت کردند. 1- مال 2- نعمت نبوّت، 3-حكومت و4- قدرت 5- نجات ازفرعونیان-6- استفاده از غذاهای مخصوص من وسلوا 7- شکفتن دریا 8- حکمرانی و....
  35. وآیات بعدی در گروه بنی اسراییل بحث دنیا مطرح است وحکمرانی دنیا ودنبال آن حکمرانی آخرت.
  36. اما در باب حکمرانی این زمان هوش مصنوعی  آمده که در باب حکمرانی دروغ می گوید بلکه در خیلی موضوعات تمام محتوا دروغ است. اساس حکمرانی فراعنه است.
  37. موسی گفت المائدة : 21 يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتي‏ كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى‏ أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرين
  38. مراد از «لا تَرْتَدُّوا» پشت نكردن به فرمان الهى يا برگشت و عقب‏نشينى نكردن در مسير حركت است.
  39. رابطه‏ى رهبر و مردم، بايد عميق و عاطفى باشد. «يا قَوْمِ‏»
  40. سرزمين‏هاى مقدّس را بايد از چنگ نااهلان بيرون آورد. «ادْخُلُوا الْأَرْضَ‏ الْمُقَدَّسَةَ»
  41. همه جاى زمين يكسان نيست، برخى جاها قداست دارد. «الْأَرْضَ‏ الْمُقَدَّسَةَ»
  42. فرار از جبهه، حرام است. ادْخُلُوا ... وَ لا تَرْتَدُّوا
  43. برخوردارى از نعمت‏هاى الهى، مسئوليّت دارد. جَعَلَ فِيكُمْ أَنْبِياءَ وَ جَعَلَكُمْ مُلُوكاً ... ادْخُلُوا... وَ لا تَرْتَدُّوا ... فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِين‏ ... اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید