بصیرت- - سایت: پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
وبلاگ صفرزاده- https://safarzade.blog.i
شنبه12/7/ 1404 برابر 11 / ربیع الثانی 1446-مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک
جلسه100- -1 بحث بصیرت وآگاهی بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی (علیهم السلام ) بصرو نظر و استبصر-بصیرت صدق رمزاصلی وحقیقی پیروزی- غلبه ملتها تکیه برایمان وبصیرت
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لالله رب العالمین
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طویلا
الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خَذَلَهُ
- بحث ما محوریت موضوع بصیرت درعلم و دانش
- بمناسبت هجرت امام از عراق به پاریس روز شمار تاریخ جمهوری اسلامی و برکات کشورایران اسلامی
- ازپانزده خرداد 1342،شروع شد قیام مردم در اعتراض به بازداشت امامخمینی و سرآغاز نهضت اسلامی ایران، ۱۳۴۲. پس از اعتراض امامخمینی به اصلاحات آمریکایی شاه و حمله رژیم به فیضیه، صدای اعتراض مردم در شهرهای مختلف بلند شد.
- امامخمینی در ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ (عصر عاشورا) در سخنانی حکومت پهلوی را به دستگاه بنیامیه تشبیه کرد و ضمن نصیحت به شاه، او را به عبرتگرفتن از سرانجام پدرش فرا خواند.
- از قیام مردم قم می گذرد – 301 هجری قمری تا کنون- قیام خونین و تاریخ ساز ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ نقطه عطفی در تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی ایران محسوب میشود که با تقدیم شهدایی از اقشار مختلف، آن زمان شاه و ساواک را حیران و سردرگم کرد و امروز به استناد شواهد و قرائن موجود، پایهگذار اصلی حکومت اسلامی در ایران است.
- طلوع انقلاب امام خمینی (ره) در ۱۵ بهمن ۵۷ دولت موقت انقلاب را تعیین کرد.
- انقلاب دوم - سیزدهم آبان سال ۱۳۵۸ به مناسبت سفارت آمریکا در تهران را که به مرکز جاسوسی علیه ملت ایران تبدیل شده بود، به تصرف خود درآوردند.
- دفاع مقدس سی و یکم شهریور ۱۳۵۹، در حالی که تنها ۱۹ ماه از پیروزی انقلاب میگذشت، ارتش رژیم بعث عراق با هجوم و تجاوز به مرزهای غرب و جنوب کشور، جنگ ۸ ساله تحمیلی را علیه نظام نوپای اسلامی آغاز کرد.
- رحلت بنیانگذار انقلاب سیر بیماری امام خمینی (ره) از روز اول خرداد سال ۱۳۶۸ به طور جدی آغاز و بیماری ایشان با وجود عمل جراحی هم درمان نشد. سرانجام امام خمینی (ره) در ساعت ۲۲:۲۰ روز شنبه سیزدهم خرداد ماه سال ۱۳۶۸ به ملکوت اعلا پیوست
- انتخاب رهبری -پس از رحلت امام خمینی (ره) معاندان داخلی و خارجی آرزو داشتند که شکاف بزرگی در رأس سیستم سیاسی ایران ایجاد شود اما خیالپردازیهای رویا گونه آنان تنها در همان روز ۱۴ خرداد خلاصه شد
- خلاصه دست آورد وبرکات های انقلاب اسلامی ایران تا کنون - در حوزه «سلامت و بهداشت»-- در حوزه «استقلال ملي و اقتدار بين المللي»-- دستاورد هاي انقلاب در حوزه «اقتصاد»- در حوزه «امنيت»-- در حوزه «آموزش عالي، تحقيقات و فناوري»-- در حوزه «رفاه و ارتقاء سطح زندگي»-- در حوزه «زيرساخت هاي عمراني» در حوزه «صنعت»-- در حوزه «قانون گذاري»-- انقلاب اسلامي در حوزه «قرآن» در حوزه «كشاورزي و منابع طبيعي»-- در حوزه «ورزش» - دست آورد های انقلاب اسلامی ایران تا کنون هر کدام بیشاز ده مورد
- و در روز شمار تاریخ فردا روزهجرت امام از عراق به پاریس (نوفل لوشا تو) البته این هجرت برکات فراوانیدر جریان بیداری وبصیرت ملت ها بویژه فرانسه واروپا داشت. که حضرت امام ازاین فرصت کمال استفاده را نموده و دو حرکت را دنبال کرد 1-معرفی اسلام ناب محمدی بصورت علم وعمل به جهانیان – 2-افشاگری نسبت به حکومت شاه مذور وآمریکا واسراییل ومعرفیاستکبار جهانی
- بصیرت درعلم و دانش واین دوحرکت موجب بیداری و آگاهی ملت ها بود که باورد امام به ایران در جهان غو غایی بر پاشد .
- در همین ضمیه در این بحث استفاده می کنیم از خطبه 154 حضرت علی علیه اسلام می فرمایند :
- بصیرت درعلم و دانش - الامام علي «علیهم السلام »: خطبه 154.. فالناظر بالقلب، العامل بالبصر، يكون مبتدأ عمله أن يعلم : أعمله عليه أم له؟ فإن كان له مضى فيه، و إن كان عليه وقف عنه. فإنّ العامل بغير علم كالسّائر على غير طريق، فلا يزيده بعده عن الطّريق الواضح إلّا بعدا من حاجته. و العامل بالعلم كالسّائر على الطّريق الواضح. فلينظر ناظر: أسائر هو أم راجع.
- زیرا آنکس که بدون آگاهی و بصیرت و مطالعه کافی به انجام دادن کاریبپر دازد همچو کسی است که از بیرهه می رود چنین کسی هر قدر جلوتر می رود ازمنزل دور تر می شود واز منزل مقصود بیشتر فاصله میگیرد ولی آنکس که با علم وآگاهیوبصیرت وعلم عمل مکندهمچون راهبری است که در جاده روشن گام بر می دارد وبه زودی به مقصد می رسد .حال که چنین است هر شخص باید بنگرد که آیا حرکتش به مقصود پیشمی رود یا به عقب بازمی گردد
- اهم مطالب : بصیرت درعلم و دانش
- این چند مطلب ویؤ گی های حکمران ورهبران جامعه است در حکومت جمهوریاسلامی است
- بیان شریط امامت ورهبری عبارت است از چند مطلب -الف راهنمای مردم باشد –باء- برمردم راست بگوید- تاء- در زندگی راه خود را راه انبیا واولیاء الهی است بپیماید – جیم- از فرزندان آخرت باشد چونبه سوی او باز میگردد
- سه چیز شرط پیروزی در نظام الهیاست و هر سه شاخه های علم ودانش است - الف اندیشیدن وتفکر در اصل کار که صلاح جامعه را در نظر داشته یا زیان آنرا ؟. باء - ودر این موقع با ید به عالم دین وجاهل در دین توجه داشته باشد .تاء -حال که چنین است هر شخص باید بنگرد که آیا درره مقصود قدم برمی دارد یا به عقب باز می گردد.
- بصیرت در علم ودانش است که قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ عَمِلَ عَلَى غَيْرِ علم كَانَ مَا يُفْسِدُهُ أَكْثَرَ مِمَّا يُصْلِح
- جمع بندی ونتیجه بصیرت درعلم و دانش و العامل بالعلم كالسّائر على الطّريق الواضح. فلينظر ناظر: أسائر هو أم راجع.
- اینمطلب مشکل دنیای فعلی ما می باشد در حالی است که
- الف قوای مختلف طبیعت وتسخیر انسان زحماترا از دوش او برداشته وبه سبک وسنگین افکنده است.
- باء- زخایرزیزمینی یکی پس از دیگریکشف در اختیار انسان قرار گرفته حتی کشتار انسانها .. وجهان غارت زده نفت معادن ومعادن افغانستان ... جنایات صهیون
- دال – حجم ثروت از هر زمان بیشتر – گروه وسیعی از مردم دنیا در فقر وگرسنگی وبد بختی دست به گریبان هعلت اصلی آن ضعف در مدیریت ها – و خیانت در امانت های الهی
- اهم مطالب : بصیرت درعلم و دانش
- بیان شریط امامت ورهبری عبارت است از چند مطلب
- با امامان معصوم علیهم السلام (4) (شرایط امامت و رهبری)
- 1- تناسب «مسؤولیت » و 2-«شرایط »
- همیشه میان «مسؤولیت ها» و «شرایط » ، تناسب وجود دارد. برای مسؤولیتهای بزرگ، ضوابط و معیارهای بیشتر، دقیق تر و دشوارتری در نظر گرفته می شود.
- باتوجه به اهمیت رهبری و مسؤولیت بسیار سنگین «امامت » - که حیات امت و سرنوشت مکتب به آن وابسته است. - به همان اندازه نیز ویژگی ها و شرایطی سنگین دارد که هرکس را یارای به دوش کشیدن این رسالت نیست و جز با داشتن زمینه و لیاقت و شایستگی های لازم، نمی توان سرنوشت امت را به کسی به عنوان «امام » سپرد.
- هرچند سخن ما از امامت پیشوای معصوم است و انتخاب او به فرمان الهی است و ملاک ها را نیز خداوند تعیین می کند، ولی در «ولایت » در عصر غیبت نیز به تناسب بارسنگین رهبری، توانایی ها و فضیلت های متعددی در «پیشوا» باید فراهم باشد تا اختیار جامعه و جان و مال افراد و سرنوشت کشور را بتوان به او سپرد.
- امام امت قدس سره در نامه مورخ 8/1/68 در پاسخ به استعفای آن که نامزد قائم مقامی رهبری بود، نوشت: «... همان طور که نوشته اید، رهبری نظام جمهوری اسلامی کار مشکل و مسؤولیت سنگین و خطیری است که تحملی بیش از طاقت شما می خواهد و به همین جهت، هم شما و هم من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودیم و در این زمینه هردو مثل هم فکر می کردیم....» (1)
- با این حساب، اوصاف و شرایط و ویژگی هایی که در «وصی پیامبر» و ادامه دهنده مکتب او معتبر است، حساس تر و مهم تر می باشد. اینک به برخی از آن ها اشاره می شود:
- 3- عصمت
- به همان دلایلی که پیامبران باید معصوم باشند تا سخنان و دستورها و عمل هایشان برای مردم «حجت » باشد، امامی هم که می خواهد جانشین پیامبرخدا صلی الله علیه و آله باشد و امت را در خط رسالت، هدایت و رهبری کند، باید از ویژگی «عصمت » برخوردار باشد.
- عصمت » ، مصونیت امام از انحراف، گناه، خطا و اشتباه در اندیشه و عمل و بیان احکام و تطبیق قانون اسلام برجامعه است.
- عصمت ، دستاورد حد اعلای آگاهی و رشد دینی و خداباوری و رهایی از هرگونه هواپرستی و هوس گرایی و تمایل به شهوات است و این موهبت را خداوند به خاطر لیاقتی که امامان دارند، به آنان می بخشد. در زیارت جامعه کبیره، از پیشوایان دین به عنوان برگزیدگان الهی و پیشوایان هدایت و چراغ های تاریکی ها و حجت های الهی برهمه اهل دنیا و آخرت یاد شده و عصمت را موهبتی الهی معرفی کرده است: عصمکم الله من الزلل و آمنکم من الفتن و طهرکم من الدنس و اذهب عنکم الرجس و طهرکم تطهیرا» (2)
- به همین جهت ازاین دودمان پاک به «خاندان عصمت و طهارت » یاد می کنیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم