جلسه 19- عوامل رشد بصیرت در قرآن و نهج البلاغه .. قبول نصیحت پزیری عامل رشد بصیرت انسان ؛
قسمت اول جلسه 19عوامل رشد بصیرت شنبه 10 دی 1401؛ 8جمادی 144 . -استاد سالک
عوامل رشد بصیرت در قرآن ونهج البلاغه - —1445 حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار
@nahjolbalaghehfarzad یا https://safarzade.blog.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم .
موضوع جلسه برسی رشد بصیرت 12 عامل آوردند 1- تفکرو اندیشه یعنی اندیشیدن > عقل. 2- تعقل 3- التعلم 4- الاعتبار وعبرت گرفتن 5- تقوی 6- ذکر ویاد خدا 7- پاکی واخلاص : پاکی 8- زهد و پارسایی 9- قبول نصیحت پذیری 10 – الاستقبال الامور 11- المسموع وگرسنگی 12 – الدعا؛
قسمت اول جلسه 19جلسه 19 عوامل رشد بصیرت از دید گاه امی المومنین در نهج البلاغه شنبه 10 دی 1401؛ 8جمادی 144
- جلسه 19 قبول نصیحت پزیری عامل رشد بصیرت انسان ؛
- نصیحت در کتاب لغت : پند دادن؛ اندرز گیری ؛ پند گو؛ پندپزیر ؛
- اولین کلام 86 قسمت 10 مجموعه ارزش های اخلاقی: قال علی علیه السلام : مورد نظر ما.. عباد اللّه انّ انصح النّاس لنفسه اطوعهم لربّه و انّ اغشّهم اى بندگان بدرستى که نصیحت کنندهترین مردمان مر نفس امّاره خود را فرمان برندهترین ایشانست خدا را و بتحقیق که خیانت کنندهترین ایشان آن کس است که نصیحت پذیر نباشد.
- لنفسه اعصاهم لربّه و المغبون من غبن نفسه و المغبوط من سلم : مر نفس خود را عاصىترین ایشانست مر پروردگار خود را و زیانکار کسیست که زیان سازد نفس خود را در معصیت و سودمند باشد کسى که سلامت باشد
- آن کسی که نسبت به خودش خیر خواهی کند اطاعتش از خدا بیشتر است ؛
- آن کسی که نصیحت بیشتر می کند از خدا بیشتر اطاعت می کند؛
- آن کسی که نصیحت بیشتر می کند نسبت به خودش خیر خواهی می کند؛
- آن کسی که نصیحت بیشتر می کند از پروردگار علم فرمانبرداری بیشتر می کند؛
- آن کسی که خودش را بیشتر گنه کار بداند افتادن به خاک بیشتر دارد؛
- آن کسی که بیشتر خودش را بفریبد گنه کارتر است در برابر خداوند ؛
- آن کسی که خودش را بیشتر پند دهد اطاعتش در برابر خدا بیشتر است ؛
- این یک فرمول است< خودش را بیشتر پند دهد اطاعتش در برابر خدا بیشتر است؛
- این یک فرمول است< خودش را پند ندهد اطاعتش در برابر خدا کمتر است؛
- خطبه 7را آقای جوادی آملی خوب تفسیر کرده
- امیر المومنین می آید در دامن کسی که اطاعتش در برابر خدا کمتر است؛ بچه هایش را می فرستد در دامن کسی که نصیحتش برای خدا کمتر است؛
- کسی که پند دهد به خودش نزد بندگان خدا عزیز تر است؛
- پند موجب بصیرت وبینایی است ، آقای جوادی آملی زیباتر تفسیر کرده؛
- اموال واولاد یکی از بخش های این مقوله است؛
- قال علیه السلام خطبه 147 سطر 11: بخش نصیحت های حکیمانه حضرت امیرالمومنین ایّها النّاس انّه من استنصح اللّه : اى مردمان بدرستى که هر که طلب نصیحت کند از خدا ؛ وفّق و من اتّخذ قوله دلیلا هدى للّتى هى اقوم و بانّ جار اللّه امن : توفیق داده شود و هر که فرا گیرد گفتار خدا را راهنما نموده شود بملتى که آن را استر تمام ملتهاست و بدرستى که همسایه خدا ایمن است هرکسی از خدا خیر خواهی طلب کند وخودش را در معرض حضرت حق قرار بدهد...
- طلب نصیحت از خدا :حضرت امام خمینی(ره) یک عمر خیر خواهی کرد نصیحت نمود : مصداق کلیت این کلام است. که همساییه خدا قرار گرفت ، عبادت ها را یکی یکی انجام می داد با آن همه مشغله های انقلابی؛ وقت نماز در مقابل رییس جمهور های کشور های مختلف صدای اذان بلند می شد می فرمود وقت نماز است جلسه را برای نماز واجب نرک می کردند؛
- طلب نصیحت کند از خدا : آقای شهید رجایی هنگام سخرانی صدای اذان را که می شنید اماده برای نماز بود میگفت اگر یک مقام بالاترین به شما زنگ بزند شما چه می کنید؟ شما اجازه می دهید من جواب بدهم؟ الان صدای اذان می آید وقت نماز است؛ در مقابل خدا ول وله ای رخ داد؛ صدای الله اکبر بلند شد.
- طلب نصیحت کند از خدا مرحوم صیاد شیرازی این چنین بود؛ توسل به امام زمان کرد؛ گفت
- آقایان اجازه می دهید تلفن جواب دهم؛گفت همگی نماز را خواندیم برگشتیم دنبال جلسه؛ کسیکه خودش را برای خدا انتخاب کند خدا او را برای خودش انتخاب خواهد کرد؛
- لوازم انتخاب 1-مراقبت 2- مشارکت 3- مصاحبت 4- معاشرت 5- معاهدت
- دربخش دوم است خوبی وزیبایی های دنیا را می فرماید؛ ان الذی دار، ربّ صادق من خیر الدّنیا عندک مکذّب بسا راست گوینده از خوبى دنیا که نزد تو دروغگو است (و حال این که او راست گو است و دنیا تجارتخانه مردان خدا است).
- برای کسی که کلمه صادق دارند تندرستی وعافیت ؛ و الدار آخره هم برایشان است
- برای کسی که.کلمه صدق ندارد. دار البلاء و آخرت هم دار المکافات .
- دنیا محل انسان های ناشی و برای متقین تندرستی وعافیت است ؛
- خیلی ها دنیا را نمی شناسند ؛ ما عرضه ان را نداریم که از خوبی ها وزیبایی های دنیا استفاده کنیم؛
- نصیحت آقا جانم امیرالمومنین علی علیه السلام : ترجمهغررمحلاتى ج 1 صفحة 382 : انّ الدّنیا دار صدق لمن صدّقها، و دار عافیة لمن فهم عنها، و دار غنى لمن تزوّد منها، و دار موعظة لمن اتّعظ بها، قد آذنت ببینها، و نادت فراقها و نعت نفسها و اهلها، فمثّلت لهم ببلائها البلاء، و شوّقتهم بسرورها الى السّرور راحت بعافیة و تبکّرت بفجیعة، ترغیبا و ترهیبا و تخویفا و تحذیرا، فذمّها رجال غداة النّدامة، و حمدها آخرون ذکر تهم فذکر وا، و حدّثتهم فصدّقوا و وعظتهم فاتّعظوا منها الغیر و العبر. به راستى که دنیا خانه صدق و راستى است براى آن کس که با آن به راستى رفتار کند، و خانه تندرستى است براى آن کس که از آن چیزى بفهمد، و سراى بىنیازى است براى آن کس که از آن توشه بر گیرد، و جاى اندرز است براى کسى که از آن اندرز گیرد، جدایى خود را اعلام داشته، و از فراق خود خبر داده و مرگ خود و اهلش را بیان کرده، پس دنیا با نمونههایى از بلا، گرفتارى را به آنها نشان داد، و با سرور و خوشحالىاش دلها را به خوشحالى متوجه ساخت، گاه به هنگام عصر در عافیت است، و به هنگام صبح در مصیبت، تا ترغیب کند و بترساند، و بیم دهد و بر حذر دارد، مردمى در بامداد پشیمانى، بدگوى او بودند، و مردمى دیگر (در روز قیامت) آن را ستودند، به یادشان آورد و یاد آور شدند، با آنان سخن گفت و تصدیقش کردند، و اندرزشان داد و آنها از آن دگرگونیها و عبرتها پذیرا شدند.
- نصیحت آقا جانم امیرالمومنین علی علیه السلام : الدنیا دار العافیه ؛ برای دنیا طلب ها خانه وبرانی؛ الدنیا دار الموعظه برای پند پزیران ؛ دنیا محل سجده انسان هااست؛ دنبا خانه ملایکه الله است؛ دنیا جایگاه فرشته گان اللهی؛ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِ أَمْرٍ
- از امام صادق علیه السلام پرسیدند: آیا روح همان جبرئیل است؟ فرمود: جبرئیل از ملائکه است و روح برتر از ملائکه است. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ .)
- نصیحت : انسان به طور طبیعى، خواهان آرامش و رفاه و زندگانى جاوید است و خداوند، راه رسیدن به تمام این خواستهها را در گرو ایمان و عمل صالح پایدار مىداند..الأحقاف : 13 إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون
- 1223قال علی علیه السلام : کلمه حیاه طیبه انسان؛ (و سئل علیه السلام عن قوله تعالى) و پرسیده شد آن حضرت از «حیوة طیبه» که واقع شده در قول حضرت عزّت عزّ شأنه و عظم برهانه که: (فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیوةً طَیَّبَةً) یعنى هر آینه زندگانى دهیم بنده صالح را در دنیا به زندگى خوب (فقال) پس حضرت در جواب فرمود (القناعة) یعنى حیات طیّبه ، حلاوت قناعت است و اکتفا نمودن به اندک بضاعت. از خداى متعال تقاضا مىکنیم که بما توفیق بدهد که از مرگ تغذیه شویم و در این حیات، حیات طیّبه بدست آوریم.
- پند آموزی در دنیا . «و اتّعظوا فیها بالّذین قالوا: مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً،» و پند گیرید در دنیا به آنانى که گفتند: کیست سختتر از ما به قوّت. «حملوا إلى قبورهم فلا یدعون رکبانا،» حمل کردند ایشان را تا قبرها، پس نخواندندشان که سوار شوند. «و انزلوا«» فلا یدعون ضیفانا،» و فرود آوردند ایشان را در منازل، پس نخواندندشان به مهمانى..
- اگر کسی مرا نصیت کرد بگویم چشم ؛کسی که مرا نصیحت می کند در دنیا خطرات دنیا را دیده
- اوصاف متقین : الاجل الّذى کتب علیهم لم تستقرّ أرواحهم فى أجسادهم طرفة عین شوقا إلى الثّواب، و خوفا من العقاب، عظم الخالق فى أنفسهم فصغر ما دونه فى أعینهم،
- حکمت 129 : پند از مرگ ؛ الموت علی الاموات؛ حضرت اشک می ریخت وگریه می کرد. درتشیع جنازه می رفتند حضرت پند می دهد ؛
- خطبه 105پند پزیری جاودانه ایها الناس واعظ وکان حق وکان ونعلوا صراط کل واحد
- نصیحت از کوثر ولایت : کوثر آب ولایت است خودت رابا سرچشمه ولایت وآ ب جوشان ولایت بساز
- نصیحت از آفا امبرالمومنین : شاهد مثال گشته امامان برای تک تک ما ؛ فرمودند ما به گور وارد می شویم حضرت فرمودند مرگ مگر برای غیرما نوشته شده ؛ می شنیدند و میخندید؛ پایان قسمت اول جلسه
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم