امیر المومنین – نهج البلاغه – متقین -72- خاموش كردن شعله‏ هاى شهوت

بسم الله الرحمن الرحیم

  1. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  2. امیر المومنین – نهج البلاغه – متقین -72- خاموش كردن شعله‏ هاى شهوت
  3. «ميتة شهوته» ترجمه: (مى‏بينى براى پرهيزكار كه) شهوت او مرده است. ***
  4. شرح: از ويژگيهاى ديگر پرهيزكاران خاموش كردن شعله‏هاى شهوت است، مراد از مرگ شهوت، كنترل و اعتدال آن و عدم سركشى آن است، نه اين كه واقعاً اين غريزه خدادادى را نابود كنند كه اين نيز طبق روايات عملى نكوهيده و غير جائز است، حضرت، موت را كنايه از فروشى شهوت و عدم طغيان گرفته‏اند، زيرا مرده نيز بعد از مرگ ديگر قدرت طغيانگرى ندارد، شهوت دشمنى است كه اگر رها شود، انسان را به هلاكت مى‏اندازد.
  5. امام صادق (عليه السلام) از رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) نقل كردند كه: «ثلاث اخافهن على امتى بعدى: الضلالة بعد المعرفته و مضلات الفتن و شهوة البطن و الفرج»: «سه چيز است كه بعد از خود بر امت خود مى‏ترسم: گمراهى بعد از معرفت و شناخت، و گمراهى در آزمايشها و امتحانات، و شهوت شكم و فرج» (اشاره به شهوت جنسى).
  6. امام باقر (عليه السلام) مى‏فرمايند: «عبادتى با فضيلت‏تر از پاكدامنى شكم و فرج نيست».
  7. امام صادق (عليه السلام) مى‏فرمايند: اميرالمؤمنين (عليه السلام) بسيار فرمودند كه: «افْضَلُ العبادةِ العِفاف»: «بهترين عبادت، عفاف و پاكدامنى و كنترل شهوات است».
  8. مولى على (عليه السلام) در وصيتى به فرزند خود محمدبن حنفيه، مى‏فرمايند: مَنْ لَم يُعطِ نَفْسَه شهوتها اصابَ رُشْدَه؛ «كسى كه خواهش‏هاى نفس را در اختيارش نگذاشت و به خواسته‏ها و تمايلات آن جواب مثبت نداد، به رشد و هدايت رسيده است».
  9. ميلها و خواسته‏ها در هر زمينه‏اى كه باشد، براى پرهيزكاران واقعى قابل كنترل است، و هيچگاه اسير و برده شهوت نمى‏شوند.
  10. زيرا برده شهوت پست‏ترين مردگان است‏ «عبدالشهواة اذلُّ من عبدالرّق»  و كسى كه اسير شهوت شد، اسارتش پايان نپذيرد، مگر با مرگ‏
  11. بردگی شهوت «عبدُ الشّهوة اسيرٌ لا ينفك أسْرهُ»  و پرهيزكاران به مقتضاى علم (و ايمانى) كه دارند به بردگى شهوت كشيده نمى‏شوند كه‏
  12. جاهل برده شهوت «الجاهلُ عَبدُ شهوته»: «جاهل برده شهوت خود است» و اساساً خواهشهاى نفسانى جاهلان را اسير مى‏كند
  13. کنترل شهوت «الشهواتُ تَسْتَرِقُّ الجُهُول» و اگر شهوت كنترل شد يعنى عقل حاكم شده است: كدخداى تن بشر عقل است ..... از همه حال باخبر عقل است‏ ..... هر كه با عقل آشنا باشد ...... از همه عيبها جدا باشد.
  14. يكى از عرفا گفته است: چه حيوان چموشى محتاج‏تر است به لجام محكم، از نفس خودت.
  15. يكى از زاهدان گفته: دشمنان انسان سه چيز است: دنيا، شيطان و نفس او، خود را از دنيا با زهد و بى‏اعتنائى به آن و از شيطان با مخالفت با آن و از نفس با ترك شهوات آن، حفظ كن.
  16. سقراط حكيم مريض بود به او گفتند: براى شما مرغى ذبح كنيم، گفت: دلهاى كسانى كه در باب معرفت حقايق غرق باشند، منبرهاى فرشتگان و ملائكه است و شكم‏هاى كسانى كه از شهوات لذت برند، قبرهاى حيوانات هلاك شده است.
  17. يكى از حكماى هند گفت: از دو دسته از مردم بايد پرهيز كرد و دورى گزيد، يكى كسى كه بگويد: نه ثوابى، نه عقابى، نه معادى و نه نيكى و نه گناهى است (منكر اين امور باشد و خداشناس نباشد) و ديگر آنكه مالك شهوت خود نباشد و قادر بر گرداندن قلب و ديده‏اش از شهوت نباشد.[12]
  18. در روايتى آمده است: «اسْتَهِينُوا بِالموت كيلا تَمُوتوا و امِيْتُوا الشهواتِ تَخْلُدُوا»: «مرگ را خوار و حقير شماريد تا نميريد و شهوات را بميرانيد تا زندگى جاودانه يابيد».
  19. يكى از عوامل خاموش كردن شعله‏هاى خانمان‏سوز شهوات، حفظ شكم و عدم پرخورى است كه حضرت در فراز قبل متذكر شده‏اند و گويا اين فراز معلول فراز قبلى است و حضرت پس از آن ذكر كردند.
  20. خداوند ما را از همنشينى شهوت دور گرداند كه مولى فرمودند: «قَرين الشَهوة مريضُ النّفس مَعْلُولُ العقل»: «همنشين شهوت و تمايلات نفسانى، داراى نفس مريض و عقل عليل است».اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين)، ج‏2، ص: 401 .
  21. بيشتر گناهان، از دو ريشه غضب،، و شهوت‏ سرچشمه مى‏گيرند و روزه، جلوى تندى‏هاى اين دو غريزه را مى‏گيرد و لذا سبب كاهش فساد و افزايش تقواست.
  22. پرهيز از گناهان، خالى بودن دل از غير خداست. روزه، انسان را شبيه فرشتگان مى‏كند، فرشتگانى كه از خوردن و آشاميدن و شهوت‏ دورند.
  23. مركزيّت، امنيّت، قداست، عبادت، قدمت، وحدت، سياست و برائت، معرفت، سادگى، صفا، خلوص، دورى از جدال، شهوت‏ و فسوق در حج است.
  24. اگر پيامبر و الگوى انسان‏ها فرشته باشد، چگونه مى‏تواند پيشواى انسان‏هايى باشد كه دچار طوفان غرائزند و شكم و شهوت‏ دارند؟
  25. از امام صادق عليه السلام سؤال شد: آيا ملائكه افضل هستند يا بنى‏آدم؟ آن حضرت روايتى را از حضرت على عليه السلام نقل كردند. فرمود: «خداوند ملائكه را از عقل بدون شهوت‏ و حيوانات را با شهوت‏ بدون عقل آفريد؛ امّا انسان را با تركيبى از عقل و شهوت‏ آفريد، اگر عقل انسان بر شهوتش غالب شود، از ملائكه برتر است و اگر شهوتش برعقلش غالب شود، از حيوانات پست‏تر است». «فمَن غلب عقله شهوته فهو خير من الملائكة و من غلب شهوته عقله فهو شرّ من البهائم».
  1. آدميزاده طرفه معجونى است‏
 

كز فرشته سرشته و از حيوان‏

گر كند ميل اين، شود به از اين‏

 

ور كند ميل آن، شود پس از آن‏

  1. قدرت شهوت‏ به اندازه‏اى است كه همسر پادشاه را نيز اسيرِ برده خود مى‏كند.
  2. امام صادق عليه السلام فرمودند: يوسف انسان حرّ و آزاده‏اى بود كه حسادت برادران، اسارت در چاه، شهوت‏ زنان، زندان، تهمت، رياست و قدرت در او اثر نگذاشت.
  3. صبر، گاهى از روى ناچارى و بيچارگى است، چنانكه اهل دوزخ مى‏گويند: «سَواءٌ عَلَيْنا أَ جَزِعْنا أَمْ صَبَرْنا» صبر كردن و يا جزع كردن براى نجات ما اثرى ندارد. و گاهى صبر آگاهانه و داوطلبانه و تسليم رضاى خداوند است كه چهره اين صبر در هر جايى با يك عنوان مطرح است؛ صبر در ميدان جهاد، شجاعت است. صبر در دنيا، زهد است. صبر در برابر گناه، تقواست. صبر در برابر شهوت‏، عفّت است و صبر در برابر مال حرام، ورع است.
  4. جنّ همانند انسان داراى شهوت‏ است. چنانكه درباره زنان بهشتى مى‏خوانيم كه آنها باكره هستند، نه انسانى با آنها آميزش كرده و نه جنّى. «لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ» و طبق اين آيه آفرينش آن از آتش و قبل از انسان بوده است. چنانكه ابليس از جنّ است، «كانَ مِنَ الْجِنِّ» وهمانند ديگر كافران از جنّ به دوزخ مى‏رود. «لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ»
  5. زناكار، طرف مقابل را شريك زندگى نمى‏داند، وسيله‏ى اطفاى شهوت‏ مى‏داند.
  6. دل كندن از شهوت‏؛ يوسف، درخواست كاميابى همسر عزيز مصر را نپذيرفت.
  7. شهوت‏، طغيانگر است و به كنترل و حفاظت نياز دارد. «حافِظُونَ»
  8. حضرت عيسى عليه السلام فرمود: از نگاه به نامحرم بپرهيزيد كه بذر شهوت‏ را در دل مى‏نشاند و همين براى دچار شدن انسان به فتنه كافى است.
  9. همچون مردان كه بايد از نگاه آلوده به زنان بپرهيزند، زنان نيز نبايد از روى شهوت‏ به مردان نامحرم بنگرند، بلكه بايد نگاه خود را كنترل كنند و زينت و زيبايى خود را از نامحرم بپوشانند، جز صورت و دست‏ها كه به طور طبيعى ظاهر است و پوشش آنها، موجب مشكلاتى در انجام امور زندگى مى‏شود.
  10. از آيات قرآن استفاده مى‏شود كه حجاب و پوشش بانوان در برابر افراد نامحرم، نبايد تحريك كننده و شهوت‏ انگيز باشد،
  11. پوشش تحریک کننده - قسم ديگر با خران ملحق شدند ..... خشم محض و شهوت‏ مطلق شدند..
  12. خطرناك‏ترين غريزه‏اى كه انسان را به گناه وادار مى‏كند، غريزه غضب،، و شهوت‏ است ومؤمن بايد بر غرائز خود مسلط باشد. «لا يَقْتُلُونَ- لا يَزْنُونَ»
  13. دفع شهوت‏ بايد از طريق مشروع باشد. أَ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً ..

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید