- سایت: پایگاه شخصی -https://hosein128.ir/

- نهج البلاغه فرزاد - @nahjolbalaghehfarzad
- وبلاگ - پردازاربعین https://safarzade.blog.i
- بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لالله رب العالمین
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاًوقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طویلا
- الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خَذَلَهُ
- اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طویلا
- چهارشنبه 21آبان ۱۴۰۴...برابر 21جمادی الثانی ۱۴۴۷
- الغدير في الكتاب و السنة و الأدب، ج1، ص: 15 کتابخانه مهدی فاطمه سلام الله علیهما-2
- خلاصهاى از سخنان مؤلف «الغدير»
- بسم الله الرحمن الرحيم - بنام خداوند بخشنده مهربان
- الحمد لوليّه، و الصلاة على نبيّه، و آله الأئمة، و أولياء الأُمّة - ستایش خداوند را برای ولیّ او، و درود بر پیامبرش، و خاندانش، امامان و اولیای امت
- (هذا كِتابُنا يَنْطِقُ عَلَيْكُمْ بِالْحَقِ) (اين كتاب ما است كه بر شما سخن براستى و درستى مىگويد.)-
- حديث النبأ العظيم في غدير خُمّ حديث الدعوة الإلهيّة، حديث الولاية الكبرى، حديث إكمال الدين، و إتمام النعمة، و رضا الربّ على ما نزل به كتاب اللَّه المبين، و تواترت به السنّة النبويّة، و تواصلت حلقات أسانيده منذ عهد الصحابة و التابعين إلى اليوم الحاضر، و ما حوله من حقائق ناصعة تتعلّق بالمتن أو الإسناد، و إرحاض ما هنالك من جلبة و تركاض، حتى يتجلّى للقارئ الحقّ الصراح بأجلى مظاهره.- حدیث خبر عظیم در غدیر خم، حدیث دعوت الهی، حدیث ولایت اعظم، حدیث اکمال دین، کمال نعمت و رضایت پروردگار از آنچه در کتاب مبین خدا نازل شده و از طریق سنت نبوی منتقل شده و سلسله سند آن از زمان صحابه و تابعین تا به امروز ادامه داشته است، و آنچه پیرامون آن حقایق روشن مربوط به متن یا سلسله سند است و آنچه از سر و صدا و هیاهو وجود دارد، حذف شده است تا حقیقت آشکار در آشکارترین جلوههای خود برای خواننده آشکار شود.
- بسم اللّه الرّحمن الرّحيم- بر سخندانان و ارباب دانش پوشيده نيست كه گرد آوردن و فراهم ساختن اين كتاب نتيجه سالهاى متمادى صرف عمر و رنج بسيارى است كه متحمل شدهام تا اين مجموعه را بنام خدمت بدانش و ادب و بمنظور بر افراشتن پرچم فرهنگ قرآن كريم. -فرهنگ دين پاك و منزّه خدائى در دسترس اهل بصيرت قرار دادم.
- و جُلّ قصدنا من إرداف ذلك بتراجم شعراء الغدير و شعرهم فيه على ترتيب القرون الهجريّة إثبات شهرة الحديث و تواتره في كلّ جيل، و أنَّه من أظهر ما تلوكه الأشداق نظماً و نثراً، و تأتي هذه كلها في ستّة عشر جزءاً. هدف اصلی ما از دنبال کردن این بحث با شرح حال شاعران غدیر و اشعارشان در مورد آن به ترتیب قرنهای هجری، اثبات شهرت این حدیث و نقل آن در هر نسلی است و اینکه این حدیث از برجستهترین مطالبی است که مردم به نظم و نثر درباره آن صحبت میکنند و همه اینها در شانزده بخش آمده است
- و إنّا نعدّ ذلك كله خدمةً للدين، و إعلاءً لكلمة الحقّ، و إحياءً للأُمّة الإسلامية، و إشادةً بالذكر العلويّ الخالد، و ولاءً لصاحب الولاية، و أستمدُّ من المولى سبحانه أن يمدّني بإنجاز ما أعده، و تحقيق ما أضمره، و له الحمد أوّلًا و آخراً. ما همه اینها را خدمت به دین، اعتلای کلمه حق، احیای امت اسلامی، تجلیل از میراث جاودان علی و وفاداری به صاحب امر میدانیم. از خداوند متعال میخواهم که به من توفیق دهد تا آنچه را که آماده کردهام به انجام برسانم و آنچه را که در دل دارم به انجام برسانم. ستایش، اول و آخر، از آن اوست.
الأميني - الامینی
الغدير في الكتاب و السنة و الأدب، ج1، ص: 21-
- آنان كه در اين بحث شگرف با دقت مطالعه نمايند خواهند دانست كه چه سختىها ديدهام تا بانجام اين خدمت توفيق يافتهام؟! اطمينان دارم كه مطالعه اين كتاب حسّ قدردانى هر دانشمند و ذيعلاقه را تحريك نموده و بپاس كوشش و مجاهدت فراوانى كه در اين راه بكار رفته مرا در انتشار آن يارى خواهند نمود و با همين اطمينان و اميد، هم اكنون امتنان و سپاسگذاري لازم را به ارباب دانش و تميز و هوا داران حق و فضيلت كه با دليرى و شهامت مرا در راه اجراء اين برنامه مقدس پشتيبانى نموده و خواهند نمود تقديم داشته توفيق و پايدارى و ثبات قدم را براى آنها از خداى توانا مسئلت مىنمايم.
- امينى- نجفى
- ترجمه الغدير، ج1بخشاول، ص: 15
- [مقدمه مؤلف] هذا كتابنا ينطق عليكم بالحق[1]( اين كتاب ما است كه بر شما سخن براستى و درستى مىگويد.)
- و إنّا نعدّ ذلك كله خدمةً للدين، و إعلاءً لكلمة الحقّ، و إحياءً للأُمّة الإسلامية، و إشادةً بالذكر العلويّ الخالد، و ولاءً لصاحب الولاية، و أستمدُّ من المولى سبحانه أن يمدّني بإنجاز ما أعده، و تحقيق ما أضمره، و له الحمد أوّلًا و آخراً. داستان بزرگ و مهمّ (واقعه غدير خم) داستان دعوت خدائى است. داستان ولايت كبرى است. داستان آراستن و كامل ساختن دين. و تمام نمودن نعمت. و خشنودى پروردگار است. بر طبق آياتى كه كتاب صريح خداوند بدان نازل گشته و اخبار متواتره رسيده از پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله تصريح بدان نموده و رشته مدارك و اسناد آن مانند حلقههاى بهم پيوسته يك زنجير، از دوران صحابه (ياران پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله) و تابعين تا اين زمان امتداد يافته.
- اين كتاب متضمن مطالبى است كه در پيرامون حديث غدير رسيده، از حقايق روشن و آشكار مربوط به متن حديث مزبور و سند آن. در اين كتاب آنچه با درستى و صراحت و در آشكارترين مظاهر داير باين امر مهمّ ثبت و ضبط گشته از ميان انبوهى از مطالب درهم آميخته و آهنگهاى ناموزون و بهم ريخته استخراج شده تا حقيقت حال بر خواننده آن آشكار و جلوهگر شود.
- سپس. نام شعرائى را كه داستان غدير خم را بنظم در آوردهاند با شرح حال آنها و قصايد و اشعارشان را از قرن (صده) اول تا قرن حاضر بترتيب گذشت زمان در اين كتاب آوردهايم. و مقصود مهم ما از اين كار اينست كه شهرت و تواتر اين موضوع را بدين وسيله ثابت نمائيم تا دانسته شود كه داستان غدير خم بطورى شهرت داشته كه در هر قرن و زمان زبان زد ادبا و شعراى بنام بوده و خصوصيات اين امر را نظما و نثرا بيان داشتهاند:
______________________________
(1) اقتباس از قرآن كريم ترجمه: اين كتاب ما است كه بر شما سخن براستى و درستى مىگويد.
ترجمه الغدير، ج1بخشاول، ص: 16
- اين كتاب با خصوصياتى كه بيان شد مجموعا در شانزده مجلّد تدوين گرديده[2] و بنام خدمت بدين و اعلاء كلمه حق و تجديد بهترين و مهمترين خاطره تاريخ اسلام و بوجود آوردن يك زندگى نوين و با فروغ براى ملل مسلمان و همچنين بمنظور ابراز خلوص و ارادت بساحت مقدس صاحب ولايت مطلقه در اختيار ارباب دانش و بينش گذارده مىشود و از خداوند سبحان استمداد و استعانت مىجويم كه مرا در انجام اين وظيفه مهم و هدف مقدس يارى فرمايد و اين آرزوى مرا به تحقق رساند. و آغاز و سرانجام اين خدمت حمد و ستايش حق راست.
- (امينى)..
- ______________________________
(2) بعدا دامنه بحث بطورى امتداد يافته كه مؤلف جليل القدر احساس فرموده است كه ضمن شانزده مجلد حق مطلب اداء نمىشود و اعلام فرمودند كه مجلدات «الغدير» به بيست مجلد افزايش يافته است. مترجم - ترجمه الغدير، ج1بخشاول، ص: 17
- التاريخ الصحيح- تاريخ- تاريخ صحيح
- لا يكون انبعاث أيّةِ فِرقة من الفِرق إلى تدوين التاريخ أقلَّ من انبعاث أخواتها إليه، فكلٌ يتحرّى منه غاية، و يرمي إلى غرض يخصّه، فإن كان المؤرّخ يريد به الحيطة[3] بحوادث الدهر، و الوقوف على أحوال الأجيال الغابرة، - تمام اقوام و ملل جهان از هر طبقه بتاريخ محتاجند. و اين انگيزه در تمام طبقات و در هر قوم و ملّت بدون كم و كاست وجود دارد، و هيچ فرقهاى از فرق مسلمين نيازش بتاريخ كمتر از ديگرى نمىباشد؛ منتهى هر صنفى مقصود خود را از تاريخ مىجويد و هر گروهى هدف مخصوص بخود را تعقيب مىنمايد.
- فالجغرافيّ يطلبه لتحقيق القسم السياسيّ به؛ لاختلافه بتغلّبات الدول، و انعكاف[4] أُمم على خطط معيّنة و انثيال[5] أُمم عنها.
- جغرافيادان، منظورش در تاريخ تشخيص قسمتهاى سياسى است كه پيروزىها و مغلوبيتهاى ملل را در جهات گوناگون مىجويد؛ كه كدام ملّت بر حدود چه ممالكى دست يافته و در آن استقرار گرفته و كدام ملّت در اثر مغلوبيت از مرزهاى خود رانده شدهاند.
- و إن انبعث الخطيب إلى سَبْر غَور التاريخ لما فيه من عِبَر و عِظات بالغة في تدهور الأحوال و فناء الأجيال، و هلاك ملوك و استخلاف آخرين، و ما انتاب أقواماً من جرّاء ما اجترحوه من السيّئات، و ما فاز به آخرون بما جاءوا به من صالح الأعمال، فالدينيّ يبتغيه للوقوف على ما وُطِّد به أُسس المعتقد؛ و عُلِّيَ عليه صروحُه و علاليُّه[6]، و إفرازه عمّا كان حوله من لعب الأهواء، و تَركاض أهل المطامع.- خطيب و سخنور- تاريخ را بررسى مىكند تا بر موارد عبرت و پند واقف شود و سرنوشت اقوام و ملل و ملوك- آنها كه منقرض و نابود شدند و آن گروه ديگر كه جايگزين آنها گشتند بر او روشن گردد و آن ملّتهائى را كه در كشاكش بديها و ارتكاب ناروائيها دوچار نكبت و ادبار شدند و بالعكس اقوامى كه در اثر نيكى و التزام بامور پسنديده برستگارى و نيك بختى رسيدند بشناسد. مورخ- بطور كلّى، منظورش احاطه بر حوادث روزگار و آگهى از احوال امم و اقوام پيشين و ثبت و ضبط آنهاست.
- جغرافيادان، منظورش در تاريخ تشخيص قسمتهاى سياسى است كه پيروزىها و مغلوبيتهاى ملل را در جهات گوناگون مىجويد؛ كه كدام ملّت بر حدود چه ممالكى دست يافته و در آن استقرار گرفته و كدام ملّت در اثر مغلوبيت از مرزهاى خود رانده شدهاند.
- خطيب و سخنور- تاريخ را بررسى مىكند تا بر موارد عبرت و پند واقف شود و سرنوشت اقوام و ملل و ملوك- آنها كه منقرض و نابود شدند و آن گروه ديگر كه جايگزين آنها گشتند بر او روشن گردد و آن ملّتهائى را كه در كشاكش بديها و ارتكاب ناروائيها دوچار نكبت و ادبار شدند و بالعكس اقوامى كه در اثر نيكى و التزام بامور پسنديده برستگارى و نيك بختى رسيدند بشناسد.
- مرد دينى- مىخواهد بوسيله بررسى تاريخ موارد پايهگذارى دين را پيدا كند و مراتب ارتقا و شئونى را كه بر آن اساس و پايه نهاده شده احراز نمايد و اصول و شئون مزبور را از آنچه كه در پيرامون آن بر مبناى هوى و هوس و از روى مطامع مادى بصورت دين جلوهگر شده جدا و متمايز نمايد.
______________________________
(1). كذا.
(2). كذا.
- (3). انثالوا عليه: انصبّوا عليه و اجتمعوا، و مراد المؤلف هنا: التفرّق.
- (4). العلاليّ: جمع عِلِّيّة و هي الغرفة.
- (5). تردّى بالرداء: ارتداه و لبسه.
- الغدير في الكتاب و السنة و الأدب، ج1، ص: 22- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
[1] ( 1) اقتباس از قرآن كريم ترجمه: اين كتاب ما است كه بر شما سخن براستى و درستى مىگويد.
[2] ( 2) بعدا دامنه بحث بطورى امتداد يافته كه مؤلف جليل القدر احساس فرموده است كه ضمن شانزده مجلد حق مطلب اداء نمىشود و اعلام فرمودند كه مجلدات« الغدير» به بيست مجلد افزايش يافته است. مترجم
[3] ( 1). كذا.
[4] ( 2). كذا.
[5] ( 3). انثالوا عليه: انصبّوا عليه و اجتمعوا، و مراد المؤلف هنا: التفرّق.
[6] ( 4). العلاليّ: جمع عِلِّيّة و هي الغرفة.




