بسم الله الرحمن الرحیم-
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
نشست ششم متقین جمعه 14/9/1397. بیست وهفتم ربیع الثانی 1440 استاد معمار منتظرین
«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»..بسم الله الرحمن الرحیم .الحمد الحمد للّه رب العالمین و صلاة وسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله ولعنة اللّه على اعدائهم الی یوم لقاء الله محضر مبارک ام ائمه فاطمه الزهرا علیها السلام وارواح طیبه شهداء کربلا وسلامتی وتعجل در فرج امام عصر عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف همه با هم صلوات قرایی حتم می کنیم .
- درمحضر خطبه متقین امام امیرالمومنین بهره می بریدم . این قسمتی که امام فرمودند: متقین کسانی هستند که، و لو لا الاجل الّذى کتب علیهم لم تستقرّ أرواحهم فى أجسادهم طرفة عین شوقا إلى الثّواب، و خوفا من العقاب، (اختیارمصباحالسالکین صفحهى 380) اگر نبود اجلهایی برای مقین خداوند قادر منصوب کرده است رواح ایشان را پرمی کشید و به لقاء خدا می رفتند، شوقا عن الثواب خوفا من العقاب....
- مبانی ملاقات خدا را به دکر خدا وعنایت ولی عصربه فضل الهی عنوان کردیم وگفته شد که مسئله لقاء الله که یکی ازموضوعاتی است که در زندگی هر انسانی اتفاق خواهد افتاد. در چند جلسه از قرآن کلام الله مجید به لطف الهی بهر برداری شد. یکی از نکات مهمی که ازهر مسلماتی در ملاقات خدا هست که برای هر انسانی اتفاق خواهد افتاد. فرحی لقاء الله هست. برای کسانی مشتاق لقا ء الله هستند فرح دارند. وهمه ما به لقاء الله لحظه به لحظه داریم نزدیک می شویم. ورسیدیم به این جا که مسئله لقاء الله تصدیق است .وبا تصدیق با قدرت الله. وانکار قدرت خدا مساوی با تقدیرقدرت الله. بعد ازبیان این مقدمات به این نکته رسیدیم که حین ملاقات خدا نکاتی را خدا بیان فرموده است.که ولایت هرکدام ازائمه معصومین ما را کمک می کند برای برطرف کردن این نکته ها درحین لقاء الله .یکی از نکات هنگام ملافات خدا این است که در حین ملاقات خدا ، خدا بنده وجنابعلی را خدا قبول بکند اینکه نبده وجنابعالی خود را برای ملاقات آماده کنیم .واینکه خدا بنده را قبول کند وبما نظر کند وازما روی نگرداند یک مطلب دیگری است. برای اینکه عزیزان آشنا بشوند که چنین مطلبی درقران کریم هست. فردآماده است ولی خدای مهربان با ایشان تکلم نمی کند! خود شما بلا تشبیه با کسی مواجه شوید که او را قبول قبلی نفرموده باشید. ازاو در دل مردی از اوداردید نعوذا بالله اولین خاصیت آن این است که میل ندارید با او سحن بگوید.
- در سوره مبارکه بقره عزیزان مشرف شوند ص26 برای اینکه اطلاع بیابیم که با کدامین دسته هستیم آیه174 را با هم می بینیم
- إِنَّ الَّذینَ یَکْتُمُونَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْکِتابِ وَ یَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَناً قَلیلاً أُولئِکَ ما یَأْکُلُونَ فی بُطُونِهِمْ إِلاَّ النَّارَ وَ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ (174)
- إِنَّ الَّذینَ یَکْتُمُونَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْکِتابِ:کسانی که آیاتی را که ازخدا نازل شده است کتمان کنند.
- خوب ما أَنْزَلَ اللَّهُ چیست ؟ تمام ما أَنْزَلَ اللَّهُ را در سوره (المایده/67) فرمود: یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ.. تمام ما أَنْزَلَ اللَّهُ اهل بیت وعصمت وطهارت هسنتد این متن صریح قرآن کریم است. وروایات هم در حصوص فراوان است. حالاکسانی معاذالله کتمان کنند ما أَنْزَلَ اللَّهُ را وچه کنند وَ یَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَناً قَلیلاً این قَلیل ! از مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلا مَتاعُ قلیل است. آن کسان دنیا را خریدند به ولایت مولی امیرالمومنین واهل بیت . أُولئِکَ ما یَأْکُلُونَ فی بُطُونِهِمْ إِلاَّ النَّارَ وَ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ آیت الله آقای بهاالدینی می فرمودند ! هیچ غذابی بالاتر از این نیست. بد ترین عذاب برای بنده این است که خدا بکسی بگوید برو گم شو! وَ لا یُزَکِّیهِمْ اصلا ما را ترد می کند . آن وقتی که خدای مهربان مثل دسته گل بنده اش را وارد بهشت می کند وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ اینها عذاب شان این است. دنباله آیه را ببینید.
- أُولئِکَ الَّذینَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى وَ الْعَذابَ بِالْمَغْفِرَةِ فَما أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ (بقره /175)
- أُولئِکَ الَّذینَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ ضلالة را خریدند و بِالْهُدى که ولایت آل محمد است را رها کردند ! «اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم»
- وعذاب را خریدند با اینکه مغقرت اللهی را داشتند. فَما أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ..
- این آیه جالب است. توضیح این آیه را نگاه کنید ص59 سوره آل عمران آیه 77آورده است.
- إِنَّ الَّذینَ یَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ أَیْمانِهِمْ ثَمَناً قَلیلاً أُولئِکَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ وَ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ (آل عمران/77)
- إِنَّ الَّذینَ یَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ حالا کسی بیاید این عهد را بفروشد به مال قلیل دنیا ، آن کسانی که عهد خدا را می فروشند به دنیا . أُولئِکَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ وَ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ (آل عمران/77)..سؤال عهد خداچیست؟
- وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ (بقره/124)
- قالَ ابراهیم وَ مِنْ ذُرِّیَّتی همه فرزندانم ؟ قالَ لا یَنالُ عَهْدِی حطاب رسید که نه ، امامت من بعصی اززریه اسماعیل تا پیامبر وآقا جان علی امیرالمومنین تا برسد به ولی عصرو کسانی که ولایت آقا جان علی امیرالمومنین را قبول ندارند نمی رسد. این نص قرآن .. حالا بیایند این عهد خدای مهربان را بفروشند به مطاع قلیل دنیایی روز عاشورا به ملک ری این عهد را بفروشند!!!
- بِعَهْدِ اللَّهِ وَ أَیْمانِهِمْ ثَمَناً قَلیلاً به مال اندک دنیا أُولئِکَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ خلا یعنی بهره یعنی هیچ بهره ای در آخرت ندارند دستشان خالی است. وقتی راوی سؤال کرد فرمودند. وَ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ خداهم با آنها تکلم نمی کند.
- وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ اصلا خدا به آنها نگاه هم نمی کند وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ..
- این دو آیه را مثال آوردم که سؤال چکاربکنیم موقعی که می رویم ملاقات خدا ، خدا ما را به پذیرد؟ خدا بما رو کند بما نگاه کند، حالا اول برویم قرآن بخوانیم وبعد برویم سراغ روایات .
- درقرآن یک دسته هستند خدا خودشان را قبول می کنند ویک دسته هستند که فعل وعملشان مورد قبول می گیرد. نمی خواهم اصطلاحات فنی بکارببرم .. یک دسته فاعلند ویک دسته صاحب فعلند خدا گاهی فاعل را قبول می کنند وگاهی صاحب فعل را. اجازه بدهید اول ببینیم خدا چه فعلی را از چه کسی قبول می کند. به قرآن مراجعه کنیم . اگرعزیزان ص 20 سوره مبارکه بقره ایه 127
- وَ إِذْ یَرْفَعُ إِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ إِسْماعیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ (127)
- حضرت ابراهیم یک دعا کردند ، دعایشان چیه ، رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ ..خدایا از من اسماعیل وابراهیم قبول بفرما..
- این قبول از اسماعیل وابراهیم قبول از عمل است. خدا هم قبول فرمودند.اما نمی خواهیم بگویم قاعده برای قبول چه است.پس قبول قبول عمل است. اما یک وقت قبول ، قبول عامل است. عامل چیه عامل آن کسی است که آن عمل ازاوسرزده. حالا می خواهیم قبول عمل بالاتر است یا قبول عامل ؟ مسلما قبول عامل بالاتر است. ان شاالله من وجنابعالی در یک مرتبه ای قرار می گیریم که هم خودمان را قبول کنند وهم عملمانرا ان اشاالله.
- حالا عامل چه است . زحمت بکشید مشرف بشویم به ص 54 سوره آل عمران آیه 35.
- إِذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّی نَذَرْتُ لَکَ ما فی بَطْنی مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّی إِنَّکَ أَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ (35) (آل عمران/35)
- آنجا عمل بود رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ حال عامل آن کسی است که عمل را انجام می دهد حال این عامل درنیت چه دارد می شنود سخن ما را و به اینکه در قلب ما چه می گذرد الْعَلیمُ است.پس چون علیم وعلم نیات مادارد باید مراقب نیاتمان باشیم اگر می خواهیم ما بخواهیم ما عملمان مورد قبول قرار بگیریم با ید مراقب نیاتمان باشیم .. امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّی نَذَرْتُ لَکَ ما فی بَطْنی..
- همسرِ «عمران» گفت: «خداوندا! آنچه را در رحم دارم، براى تو نذر کردم، که «محرَّر» (و آزاد، براى خدمت خانه تو) باشد. فَتَقَبَّلْ مِنِّی از من همسر عمران بپذیر، إِنَّکَ أَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ که تو شنوا و دانایى! (35) هم ابنجا وهم درآخر آیه که حضرت ابراهیم دعا کردند آخرآیه شد إِنَّکَ أَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ.. یعنی چه که خدا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ است. خدای مهربان نیات شما را علم دارد. این عامل درنیت چه دارد می شنود سخن ما را و به اینکه در قلب ما چه می گذرد الْعَلیمُ است.پس چون علیم وعلم نیات مادارد باید مراقب نیاتمان باشیم اگر می خواهیم ما بخواهیم ما عملمان مورد قبول قرار بگیریم با ید مراقب نیاتمان باشیم .چون خدا السَّمیعُ الْعَلیمُ. است. خوب درآیه بعد چه گفت:
- فَلَمَّا وَضَعَتْها قالَتْ رَبِّ إِنِّی وَضَعْتُها أُنْثى وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما وَضَعَتْ وَ لَیْسَ الذَّکَرُ کَالْأُنْثى وَ إِنِّی سَمَّیْتُها مَرْیَمَ وَ إِنِّی أُعیذُها بِکَ وَ ذُرِّیَّتَها مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمِ (آل عمران/36)
- فَلَمَّا وَضَعَتْها یعنی مریم به دنیا آمد. قالَتْ... إِنِّی أُعیذُها بِکَ. این جا تکه حدیث کساء . وَ ذُرِّیَّتَها مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمِ ...فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ حَسَن...(آل عمران/37) اینجا نمی گوید ما از همسر عمران قبول کردیم می گوید ما قبول کردیم خود مریم را..چون همسر عمران آنچه که در بطن خود بود نذرکرد برای خدا . اونذرکرد برای خدا، خداهم فرمود فَتَقَبَّلَها ما قبول کرد یم جناب مریم را ، اینجا قبول عامل است فَتَقَبَّلَهامنا قبول عامل است.
- صحبت ما دراینجا این است که وقتی ما میرویم ملاقات خدا ، خدا بجای اینکه نماز را قبول کند نماز گذاررا قبول کند. بجای اینکه روزه را قبول کند روزه گذاررا قبول کند. بجای اینکه حج را قبول کند حاج را قبول کند.تازه بشود نسخه صحیح.. یک جور دیگه توضیح می دهم آقاجان امیر فرمودند . فاعل خیر خیرمنه. عامل هر خیری از آن خیر بهتر است. شما که نماز می خوانید از نمازی که می خوانید بهترید، شما که می روید وقتی فارغ حج شدید ازاعمال حجی که بجا می آورید بهترید، این کلام آقاجان علی امیرالمونین. فاعل خیر خیرمنه.فواید خوب است اما شما که عمل را انجام میدهید بهترید از فواید. صحبت ما این است. وقتی که می رویم ملاقات خدا.چه کار بکنیم وقتی خدا عمل مارا قبول کرد خداخودمان را قبول بکند..
- گفتگوبرسر این مسئله است که چند روزی که فرصت داریم دردنیا کاری کنیم که وقتی به ملاقات خدا رفتیم خدای مهربان هم عملمان را قبول کند وهم خودمان را قبول کند.
- بعصی وقتها عملمان را قبول دارند وخودمان را قبول ندارد
- حالا که به اینجا رسیدیم بینیم قرآن کیا را قبول دارد. در قرآن کریم در این زمینه آیات فراوان داریم. ولی ما به دوسه آیه اشاره می کنیم.
- یک ص 486سوره مبارکه شوراآیه 25
- وَ هُوَ الَّذی یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ یَعْفُوا عَنِ السَّیِّئاتِ وَ یَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ (شورا/25)
- او توبه را قبول می کند از کیا از عباد.یعنی کیا عملشان مورد توجه خداست؟ عباد،
- خوب عباد کیا هستند که تمام اعمال عباد مورد قبول است.این عباد کیا هستند؟
- که خدای مهربان خیلی روشن مبین آشکار بدون تخصیص توبه انها را قبول می کند .نماز عباد قبول است. خوب عباد کیا هستند ؟ خدای مهربان در دوآیه مبین روشن واضح بدون توضیح کلی تعریف عباد را کرده است.
- باهم میایم ص 460 سوره زمر.آیه 17.18.
- وَ الَّذینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوها وَ أَنابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرى فَبَشِّرْ عِبادِ (زمر/17)
- الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ (زمر/18)
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم