بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- فهرست شرح امیر المومنین متقین 22- درمان طلبیدن از قرآن - و یستثیرون به دواء دائهم.1
- پرهیزگاران درمان درد هاى خود را از قرآن بهره مىگیرند.***: ا (إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیداً- وَ نَراهُ قَرِیباً)
- داروخانه عظیم -آیات قرآن هر بیمارى به مقتضاى ظرفیّت علمى خود مىتواند توشه برگیرد،
- بیمار بی سواد وبیمار عالم - و بیمار بىسواد و بدون اطلاع که نیاز به دارو دارد، ولى متحیّر است
- ائمه معصومین معرّف دارو- و هادیان دستگاه الهى ، داروهاى مختلف را براى هر دردى معرّفى کنند.
- داروخانه الهی بسته نیست- دردسترس هر فردى است و اگر نباشد به راحتى قابل تهیّه است،.
- تحویل دارو بی معطّلى- در داروخانه الهى به هیچ وجه داروى اشتباهى تحویل داده نمىشود.
- ریشهکن کردن بیمارى داروهاى داروخانه الهى بدون شک در صورت تشخیص دقیق آنها
- داروهاى داروخانه الهى به موازات بهبودى بیمار اثر سوئى ندارد
- منظور مریض جسمى - درباره درد و درمان در ذیل فراز «مَشْیُهُم التواضع»
- مریض جسمی قضاء بیاورد ، تکلیف ندارد- (فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَرِیضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ) (لَیْسَ عَلَى الْأَعْمى حَرَجٌ وَ لا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لا عَلَى الْمَرِیضِ حَرَجٌ)
- نمونه مرض روحى - «فى قلوبهم مرض» یک مرتبه «فى قلبه مرض» که مجموعاً 13 مرتبه
- مرض روحى منا فقین - (فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً) آدم منافق انسان سالمى نیست، باشد،
- منافق در بلاترین مرض روحی - خروج از فطرت ممکن نباشد، اگر این فطرت دستخوش حوادث گردیده،
- طمع مرض روحی قلب - (یا نِساءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً):
- شایعه سازی مرض روحی قلب - (لَئِنْ لَمْ یَنْتَهِ الْمنافقونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لا یُجاوِرُونَکَ فِیها إِلَّا قَلِیلًا):
- سخنان ناروا مرض روحی قلب - آنها را آزار مىدادند، در این مواقع این آیات نازل شد.
- شک و نفاق بیماری منافق - انسان منافق بیمار است، زیرا قلبى که با شک و نفاق آمیخته شد،
- بیماری جنون جنسی- در برابر تمایلات نفسانى باید از حالات آنها عبرت گرفت، و روح را ایمن کرد،
- ذکر مرض جسمانی و روحانی در قرآن - هم مرض جسمانى و هم مرض روحانى در قرآن ذکر شده،شفاء جسمانی در قرآن - الف-(یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فِیهِشفاء لِلنَّاسِ):
- نوشیدنى خاصّى که در آن شفاى مردم است- (وَ أَوْحى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبالِ بُیُوتاً.. نکاتى بسیار جالب درباره عسل و زنبور عسل - نکاتى بسیار جالب درباره عسل (مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ)
- یکصد هزار نوع گیاه و گلها - جمله عجیبى که از موریس مترلینگ دانشمند زیستشناس نقل شده،
- مأمور شناسائى گلها -به زنبور عسل وحى و الهام کرد که (فاسلکى سبل ربّک):
- شهد گلها به عسل تبدیل گردیده - (یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ).
- رنگهاى مختلف عسل - رنگ عسل گاهى نقرهاى سفید، گاه بىرنگ، گاه زردرنگ، گاه شفاف .گویائى تنوع رنگ - قدیمىها نیز گویت این مسئله روانى را درک کرده بودند که به غذاهاى.. عسل مادهاى شفابخش: هم جنبه درمانى وهم پیشگیرى وهم نیروبخشى دارد
- خواص عسل - 1) عسل زود جذب خون شده و به همین جهت نیروبخش و در خونسازى مؤثر است.
- عسل برای لطافت پوست - طول عمر، ورم دهان و زبان، ورم چشم، خستگى و ترک خوردگى ..
- مواد و ویتامینهاى وجود در عسل مواد معدنى : آهن، فسفر، پتاسیم، ید، منیزیم، سرب، مس، سولفور،
- 72نوع شفا در عسل- «ما اشْتَشْفى الناس بمثل عسل »«مردم به چیزى مانند عسل استشفاء نمىکنند»
- تلاش زنبور عسل براى انسانها است هر ساعت بطور متوسط روى دویست و پنجاه گل نشسته.
- عدم فاسد شدن عسل : ویتامینهاى آن هم به مرور زمان از دست نمىرود، اسید فورمیک است
- نیش زنبور عسل خاصیت درمانى دارد: رماتیسم، مالاریا، درد اعصاب و بعضى دیگر از امراض .
- ب-شفاء روحانى و باطنى- (قَدْ جاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَشفاء لِما فِی الصُّدُورِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ):
- قرآن شفا و رحمت -«نازل مىکنیم (وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقرآن ما هُوَشفاء وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ):
- قرآن هدایت و شفا - قرآن شفاء درد هاى بىدرمان معنوى و باطنى (قُلْ هُوَ لِلَّذِینَ آمَنُوا هُدىً وَشفاء):
- قرآن داروئ روحهاى مستعدّ - (وَ لا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَساراً) نه با روح منافقین و کافرین لجوج نه
- قرآن شفا بخش طالب درمان است-البته قرآن مایه هدایت وشفاء هر بیمارى است، که طالب شفا باشد،
- حیات بخش چون قطرات باران - قرآن در باغ لاله روید و در شورهزار خس،
- درخت وجود ظالم ؛کافر؛ منافق – درخت آنها گرچه با آب حیات قرآن آبیارى شود
- قرآن علاوه بر اینکه دواى درد مؤمنین است نسخه شفابخشى نیز براى کفار و منافقین و گمگشتگان وادى ضلالت است که طالب حقیقتند و نمىیابند.
- 40- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
39- درختى که تلخ است اندر سرشت | گرش بَر نشانى به باغ بهشت | |
و از جوى خُلْدَش به هنگام آب | به بیخ انگبین ریزى و شهد ناب | |
سرانجام گوهر به کار آورد | همان میوه تلخ بار آورد |