فهرست شرح متقین نهج البلاغه 23- 27- واکنش پرهیزگاران* در برابر قرآن   مجید 1-

بسم الله الرحمن الرحیم

  1. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  2. فهرست شرح متقین نهج البلاغه 23- 27- واکنش پرهیزگاران* در برابر قرآن   مجید 1- (فاذا مروا بآیة فیها تشویق رکنوا الیها طمعا و تطلعت نفوسهم الیها شوقا و ظنوا انها نصب اعینهم و اذا مروا بآیة فیها تخویف أصغوا مسامع قلوبهم و ظنوا ان زفیر جهنم و شهیقها فى اصول آذانهم):
  3. «پرهیزکار ان هرگاه به آیه‏اى برسند که در آن تشویق باشد با علاقه فراوان به آن روى آورند
  4. تلاوت  توأم با تأمّل و تفکّر - آنها مثل کسانى نیستند که فقط الفاظ قرآن  را لقلقه زبان کنند؛
  5. عبادت ؛ تلاوت تأمّل و تدّبر - «آگاه باشید که خیرى در تلاوتى نیست که در آن تدبّر و دقت نباشد،
  6. آیا جاى نکوهش و سرافکندگى نیست اگر قرآن  بخوانیم- براى فهم قرآن  بکار  نمى‏بندیم، آیا زشت نیست.
  7. چقدر قبیح است که گوینده اخبار وقتى یک آیه کوچک به او مى‏دهند نتواند صحیح بخواند،
  8. تفکّر، حیات قلب انسان بصیراست، قرآن  است که نور هدایت و چرا غ تاریکى‏ها است،
  9. قرآن  هدایت و چرا غ شب تاریکی - «انّ القرآن  فیه مَنار الهُدى و مصابیح الدُّجى، فَلْیَجُلْ جال بَصَرَه و یفتَح للضیاء نَظَره، فَانّ التفکّر حیاة قلب البصیر کما یمشى المستنیر فى الظلمات بالنور»:
  10. «این قرآن  راهنماى هدایت و چرا غ شب تاریک، صاحب‏نظر چشم بصیرت خود را در آن و بگشاید
  11. قرآن  عهد و پیمان الهى با بندگان خود است«القرآن  عهد اللّه الى خلقه فقد ینبغى للمرء المسلم ان ینظُرَ فى عهده و انْ یَقْرَأ منه فى کلّ یوم خمسین آیة»:
  12. هر آیه ‏اى گنجى است - «آیات القرآن  خزائن فکلّما فتِحتْ خزینةٌ ینبغى لک ان تنظر ما فیها»:
  13. «آیات قرآن  گنجینه‏هائى است که هرگاه گنجینه‏اى باز شد سزاوار است آنچه در آن است دقت و نظر کنى»
  14. گنج سودمند دو دنیا - و چه گنجى از این بهتر که هم براى دنیاى فانى سودمند است
  15. کوتاه جلوگیرى مى‏کردند گفت:«من قرآن  را در یک شب ختم مى‏کنم»، و تو قرآن  را در کمتر از یک ماه ختم کنى».
  16. بیشتر مخوان بلکه بیشتر بدان- «بخوان یک دور قرآن  را در هر ماه»، یا «در 20 شب بخوان»،
  17. توجه اولیاء دین به تدبردر قرآن   - از عدم تفکّر در آیات، اصحاب را منع مى‏کردند
  18. خواندن سریع قرآن  به تلاوت صحیح بی ضررنیست - می گویند بسیار قرآن  بخواند و بسیار ختم قرآن  کند
  19. تکیه بر کیفیت و فهم قرآن  است  - هدف هدایت مردم و توسعه در بینش آنهاست،
  20. انسان به وادى تفکر ؛ ملاک است - گاهى انسان حالت روحى او مناسب دقیق شدن در مطلبى است.
  21. زیاد خواندن با تفکّر و تدبّر تضاد ندارد- به آیات‏ مشتمل بر خوف و ترس و عذاب برخورد به خدا پناه مى‏برند.
  22. گریه با تلاوت قرآن - و بهشت را از خدا طلب و از آتش جهنم پناه به او مى‏بردند.
  23. آیات جهنم ؛ بسوی گنهکاران - (وَ جِی‏ءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ):«جهنم آورده مى‏شود» یعنى چه،
  24. آیات بهشت بسوی پرهیز کاران  - (وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِینَ) (نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ- الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ)
  25. جهنم را میآورند - گفت اى پیامبر خدا، پدرم و مادرم فداى تو باد چه اتفاقى رخ داده؟ (وَ جِی‏ءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ)
  26. امت من ؛ امت من- هفتاد هزار ملک با 70 هزار ملک با 70 هزار زمام امام او را مى‏کِشَند
  27. قلوب ما سنگ است - قلوب ما از سنگ هم سخت‏تر شده است! (کَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً).
  28. مرحوم خوئى در منهاج البراعة-  - «ینبغى للعبد اذا صلّى ان یُرتّل فى قرائته فاذا مَرّ بآیة فیها ذکر الجنّة و ذکر النار سأل الله الجنة و تَعَوّذ بالله مِنَ النار و اذا مَرّ بِیا ایّها الناس و یا ایها الذین آمنوا یقول لبّیک ربّنا»:
  29. درآیه عذاب به خدا پناه برد ودر خطاب لبیک گوید-  «یا أَیُّهَا النَّاسُ* و یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا»* را قرائت کرد بگوید لبیک ربّنا».
  30. در قرایت قرآن  بهترین چیز را طلب کن- بهترین چیزى را که امید دارد، و طلب کند عافیت و رهائى از آتش ».
  31. پرهیزگاران قرآن  بخواند، بزرگترین نعمت عطا گردد- اذا قَرَءَ «ملک» یوم الدین یُکرّرها حتّى کاد انْ یموت»:
  32. خداوند قرآن  خواندن را نعمت بسیار عظیم دانسته - «من قرأ القرآن  ثمّ رأى انّ احداً اوُتِىَ افْضَل مما اوُتِى فقد استصغَر ما عظّمه الله»:
  33. متّقین مَحَکى ما - «یا أَیُّهَا النَّاسُ* و یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا»* رسیدید لبیک گوئید، چیست؟
  34. درخواست نعمت ودوری از عذاب- توفیق تدّبر و تفکّر در آیات خودش را به ما عنایت فرماید.
  35. اى برادرى که هنوز سنّى از تو نگذشته، گاهى مى‏شود انسان به جائى رسد که باطن او عین ذکر و عبادت ‏شود.
  36. آرى تا جوانى بکوش که قلب- جوان بسیار پذیرش دارد، بذر را مى‏گیرد، چه بذر خدا باشد، چه بذر شیطان،
  37. قرائت قرآن   جوان مومن- «مؤمنى که قرائت قرآن  کند در حالى که جوان است (نورانیّت)
  38. هزار آیه خواند، هزار «قنطار» نیکى برایش نوشته -: «مَنْ قَرَأَ عَشْر آیات فى لیلة لم یُکتَبْ مِنَ الغافلین و مَنْ قَرَأ خمسین آیةً کُتِبَ من الذّاکرین و مَنْ قَرَأ مِأتة آیه کُتِبَ مِن القانطین و مَنْ قَرَأ مِائتى آیة کُتِبَ من الخاشعین و مَنْ قَرَأ ثلاثمائِة آیة کُتِبَ منَ الفائزین و مَنْ قَرَأ خمسمائه آیة کُتِبَ مِن المجتهدین و مَنْ قَرَأ الف آیة کُتِبَ له قِنطارٌ مِن بِرٍّ، القنطارُ خمسةَ عَشَرِ الفَ (خمسون الفَ) مثقال مِنْ ذَهَب و المثْقال اربعةٌ و عِشْرون قیراطا اصغره مِثلُ جَبَل احُد و اکبرها ما بینَ السماء و الارض».
  39. «رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: هر کس پانصد آیه بخواند از کوششگران به حساب آید،
  40. اخلاص در قرائت قرآن ‏ -از مسائل مهم که باید آن را جزو ارکان تأثیر قرآن  در قلوب دانست،
  41. قرآن  قصد کسب دارآمد نباشد! - «مَنْ قَرَأ القرآن  یاکُلُ به الناس جاء یوم القیامة و وجهُهُ عظمٌ‏ لا لَحم فیه»
  42. قرآن  را دکان قرار ندهید ! تا قرآن  را به عنوان دکّانى مورد استفاده قرار ندهند،
  43. علم آلت نشود برای خوردن مال مردم -.«یا ابا النعمان لا تستاکل بنا النّاس‏فلا یزیدک الله بذلک الّا فقراء»
  1. اراده کردن آخرت خیر دنیا و آخرت را در بر دارد- «مَنْ اراد الحدیث لمنفعة الدنیا لم یکن له فى الاخرة نصیب و مَنْ اراد به الاخرة اعطاه الله خیر الدنیا و الآخرة»:.اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید