بسم الله الرحمن الرحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- فهرست شرح متقین نهج البلاغه 23- 27- واکنش پرهیزگاران* در برابر قرآن مجید 1- (فاذا مروا بآیة فیها تشویق رکنوا الیها طمعا و تطلعت نفوسهم الیها شوقا و ظنوا انها نصب اعینهم و اذا مروا بآیة فیها تخویف أصغوا مسامع قلوبهم و ظنوا ان زفیر جهنم و شهیقها فى اصول آذانهم):
- «پرهیزکار ان هرگاه به آیهاى برسند که در آن تشویق باشد با علاقه فراوان به آن روى آورند
- تلاوت توأم با تأمّل و تفکّر - آنها مثل کسانى نیستند که فقط الفاظ قرآن را لقلقه زبان کنند؛
- عبادت ؛ تلاوت تأمّل و تدّبر - «آگاه باشید که خیرى در تلاوتى نیست که در آن تدبّر و دقت نباشد،
- آیا جاى نکوهش و سرافکندگى نیست اگر قرآن بخوانیم- براى فهم قرآن بکار نمىبندیم، آیا زشت نیست.
- چقدر قبیح است که گوینده اخبار وقتى یک آیه کوچک به او مىدهند نتواند صحیح بخواند،
- تفکّر، حیات قلب انسان بصیراست، قرآن است که نور هدایت و چرا غ تاریکىها است،
- قرآن هدایت و چرا غ شب تاریکی - «انّ القرآن فیه مَنار الهُدى و مصابیح الدُّجى، فَلْیَجُلْ جال بَصَرَه و یفتَح للضیاء نَظَره، فَانّ التفکّر حیاة قلب البصیر کما یمشى المستنیر فى الظلمات بالنور»:
- «این قرآن راهنماى هدایت و چرا غ شب تاریک، صاحبنظر چشم بصیرت خود را در آن و بگشاید
- قرآن عهد و پیمان الهى با بندگان خود است«القرآن عهد اللّه الى خلقه فقد ینبغى للمرء المسلم ان ینظُرَ فى عهده و انْ یَقْرَأ منه فى کلّ یوم خمسین آیة»:
- هر آیه اى گنجى است - «آیات القرآن خزائن فکلّما فتِحتْ خزینةٌ ینبغى لک ان تنظر ما فیها»:
- «آیات قرآن گنجینههائى است که هرگاه گنجینهاى باز شد سزاوار است آنچه در آن است دقت و نظر کنى»
- گنج سودمند دو دنیا - و چه گنجى از این بهتر که هم براى دنیاى فانى سودمند است
- کوتاه جلوگیرى مىکردند گفت:«من قرآن را در یک شب ختم مىکنم»، و تو قرآن را در کمتر از یک ماه ختم کنى».
- بیشتر مخوان بلکه بیشتر بدان- «بخوان یک دور قرآن را در هر ماه»، یا «در 20 شب بخوان»،
- توجه اولیاء دین به تدبردر قرآن - از عدم تفکّر در آیات، اصحاب را منع مىکردند
- خواندن سریع قرآن به تلاوت صحیح بی ضررنیست - می گویند بسیار قرآن بخواند و بسیار ختم قرآن کند
- تکیه بر کیفیت و فهم قرآن است - هدف هدایت مردم و توسعه در بینش آنهاست،
- انسان به وادى تفکر ؛ ملاک است - گاهى انسان حالت روحى او مناسب دقیق شدن در مطلبى است.
- زیاد خواندن با تفکّر و تدبّر تضاد ندارد- به آیات مشتمل بر خوف و ترس و عذاب برخورد به خدا پناه مىبرند.
- گریه با تلاوت قرآن - و بهشت را از خدا طلب و از آتش جهنم پناه به او مىبردند.
- آیات جهنم ؛ بسوی گنهکاران - (وَ جِیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ):«جهنم آورده مىشود» یعنى چه،
- آیات بهشت بسوی پرهیز کاران - (وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِینَ) (نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ- الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ)
- جهنم را میآورند - گفت اى پیامبر خدا، پدرم و مادرم فداى تو باد چه اتفاقى رخ داده؟ (وَ جِیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ)
- امت من ؛ امت من- هفتاد هزار ملک با 70 هزار ملک با 70 هزار زمام امام او را مىکِشَند
- قلوب ما سنگ است - قلوب ما از سنگ هم سختتر شده است! (کَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً).
- مرحوم خوئى در منهاج البراعة- - «ینبغى للعبد اذا صلّى ان یُرتّل فى قرائته فاذا مَرّ بآیة فیها ذکر الجنّة و ذکر النار سأل الله الجنة و تَعَوّذ بالله مِنَ النار و اذا مَرّ بِیا ایّها الناس و یا ایها الذین آمنوا یقول لبّیک ربّنا»:
- درآیه عذاب به خدا پناه برد ودر خطاب لبیک گوید- «یا أَیُّهَا النَّاسُ* و یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا»* را قرائت کرد بگوید لبیک ربّنا».
- در قرایت قرآن بهترین چیز را طلب کن- بهترین چیزى را که امید دارد، و طلب کند عافیت و رهائى از آتش ».
- پرهیزگاران قرآن بخواند، بزرگترین نعمت عطا گردد- اذا قَرَءَ «ملک» یوم الدین یُکرّرها حتّى کاد انْ یموت»:
- خداوند قرآن خواندن را نعمت بسیار عظیم دانسته - «من قرأ القرآن ثمّ رأى انّ احداً اوُتِىَ افْضَل مما اوُتِى فقد استصغَر ما عظّمه الله»:
- متّقین مَحَکى ما - «یا أَیُّهَا النَّاسُ* و یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا»* رسیدید لبیک گوئید، چیست؟
- درخواست نعمت ودوری از عذاب- توفیق تدّبر و تفکّر در آیات خودش را به ما عنایت فرماید.
- اى برادرى که هنوز سنّى از تو نگذشته، گاهى مىشود انسان به جائى رسد که باطن او عین ذکر و عبادت شود.
- آرى تا جوانى بکوش که قلب- جوان بسیار پذیرش دارد، بذر را مىگیرد، چه بذر خدا باشد، چه بذر شیطان،
- قرائت قرآن جوان مومن- «مؤمنى که قرائت قرآن کند در حالى که جوان است (نورانیّت)
- هزار آیه خواند، هزار «قنطار» نیکى برایش نوشته -: «مَنْ قَرَأَ عَشْر آیات فى لیلة لم یُکتَبْ مِنَ الغافلین و مَنْ قَرَأ خمسین آیةً کُتِبَ من الذّاکرین و مَنْ قَرَأ مِأتة آیه کُتِبَ مِن القانطین و مَنْ قَرَأ مِائتى آیة کُتِبَ من الخاشعین و مَنْ قَرَأ ثلاثمائِة آیة کُتِبَ منَ الفائزین و مَنْ قَرَأ خمسمائه آیة کُتِبَ مِن المجتهدین و مَنْ قَرَأ الف آیة کُتِبَ له قِنطارٌ مِن بِرٍّ، القنطارُ خمسةَ عَشَرِ الفَ (خمسون الفَ) مثقال مِنْ ذَهَب و المثْقال اربعةٌ و عِشْرون قیراطا اصغره مِثلُ جَبَل احُد و اکبرها ما بینَ السماء و الارض».
- «رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: هر کس پانصد آیه بخواند از کوششگران به حساب آید،
- اخلاص در قرائت قرآن -از مسائل مهم که باید آن را جزو ارکان تأثیر قرآن در قلوب دانست،
- قرآن قصد کسب دارآمد نباشد! - «مَنْ قَرَأ القرآن یاکُلُ به الناس جاء یوم القیامة و وجهُهُ عظمٌ لا لَحم فیه»
- قرآن را دکان قرار ندهید ! تا قرآن را به عنوان دکّانى مورد استفاده قرار ندهند،
- علم آلت نشود برای خوردن مال مردم -.«یا ابا النعمان لا تستاکل بنا النّاسفلا یزیدک الله بذلک الّا فقراء»
- اراده کردن آخرت خیر دنیا و آخرت را در بر دارد- «مَنْ اراد الحدیث لمنفعة الدنیا لم یکن له فى الاخرة نصیب و مَنْ اراد به الاخرة اعطاه الله خیر الدنیا و الآخرة»:.اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم