امیر المومنین – نهج البلاغه – متقین -93- در امانت‏‏ خيانت نمى‏كند «لا يضيع ما استحفظ ‏‏»


  1. بسم الله الرحمن الرحیم
  2. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  3. امیر المومنین – نهج البلاغه – متقین -93- در امانت‏‏ خيانت نمى‏كند «لا يضيع ما استحفظ ‏‏»
  4. ترجمه: پرهيزگار ‏‏ آنچه را به او سپرده‏اند ضايع نمى‏كند. ***
  5. شرح: از خصلتهاى ديگر پرهيزگار ‏‏ان‏‏ امانت‏‏دارى آنها است بر آنچه خداوند به آنها فرموده محافظ‏‏ت ‏‏ كنند.
  6. مرحوم خوئى مى‏فرمايد: آنچه را خداوند امر به محافظ‏‏ت ‏‏ آن كرده مثل نمازهاى پنجگانه و مانند آن از عبادتهاى ديگر، محافظ‏‏ت ‏‏مى‏كنند و آنها را پايمال نمى‏كنند، خداوند متعال مى‏فرمايد: «حافظ‏‏وا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‏»: بر نمازها و نماز ميانه محافظ‏‏ت ‏‏ كنيد».
  7. و كسانى كه ايمان به آخرت آوردند، ايمان به قرآن و كتاب خدا آوردند و آنها بر نمازشان محافظ‏‏ت ‏‏مى‏كنند». «وَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ يُحافظ‏‏ونَ»:
  8. محافظ‏‏ت ‏‏بر نماز از صفات اهل ايمان به قرآن و معاد شمرده شده است، خداوند در سوره مؤمنون اينها را بشارت مى‏دهد: «وَ الَّذِينَ هُمْ عَلى‏ صَلَواتِهِمْ يُحافظ‏‏ونَ أُولئِكَ هُمُ الْوارِثُونَ‏ الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيها خالِدُونَ»: «كسانى كه بر نمازهايشان محافظ‏‏ت ‏‏ مى‏كنند* آنها وارثين هستند كه بهشت فردوس را ارث مى‏برند و در آن جاودانى مى‏شوند».
  9. و نيز در سوره معارج مى‏فرمايد: «وَ الَّذِينَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ يُحافظ‏‏ونَ أُولئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُكْرَمُونَ»: «كسانى كه بر نماز خود حفاظت مى‏كنند آنها در بهشتها اكرام مى‏شوند».
  10. مراد از محافظ‏‏ت ‏‏، محافظ‏‏ت ‏‏ بر اوقات و حدود و مراعات آداب و شرائط و مداومت بر آن است و عكس محافظ‏‏ت ‏‏، سستى و كاهلى در امر نماز و خصوصيات آن است، اولى از جنود و سپاه عقل است و دومى از سپاه جهل، چنانكه در حديث كافى آمده و مراد به تضييع اعمّ از ترك نماز و سستى و اخلال به حدود آن است.
  11. مرحوم خوئى در ذيل اين فراز اين چنين سخن‏‏ گفته است ولى تعجب از ايشان است كه چرا فقط به مسئله محافظ‏‏ت ‏‏ بر نمازهاى پنجگانه يا مثل آن از عبادات، مثل نمازهاى مستحبى اشاره كرده‏اند.
  12. در حالى كه پيمان حفاظت تنها بر نماز گرفته نشده است، مى‏توان گفت تمام قوانين اسلام و حدود و مرزهاى الهى بايد حفظ ‏‏ شود.
  13. در مورد اهل ايمان قرآن مى‏فرمايد: «الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ‏ الْمُنْكَرِ وَ الْحافظ‏‏ونَ لِحُدُودِ اللَّهِ»: «امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنند و حدود و مرزهاى خداوند را كه در اوامر و نواهى او متجلّى شده حفظ ‏‏ مى‏كنند».
  14. از ما پيمان گرفته شده كه خداپرست باشيم و شرك به خدا نورزيم و لازمه اين پيمان رعايت و امانت‏‏دارى و حفاظت از تمام دستورات الهى است.
  15. در جاهاى متعدد نيز قرآن اشاره به بعضى مصاديق حدودى كه بايد محافظ‏‏ت ‏‏ شود، مى‏كند، از جمله در سوره احزاب مى‏فرمايد: «إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتِينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقِينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرِينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعِينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقِينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمِينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافظ‏‏ينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافظ‏‏اتِ وَ الذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً»: «همانا كليه مردان مسلمان و زنان مسلمان و مردان و زنان باايمان و مردان و زنان اهل طاعت و عبادت و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان صابر و مردان و زنان خداترس و خاشع و مردان و زنان خيرخواه و مسكين نواز و مردان و زنان روزه‏دار و مردان و زنانى كه ياد خدا بسيار كنند خدا براى همه آنها مغفرت و پاداش بزرگ مهيا ساخته است.
  16. گرچه بالفظ «حافظ‏‏ين و حافظ‏‏ات» بر مسئله مسائل جنسى اشاره فرموده ولى ديگر امور ياد شده در آيه هم لازم است محافظ‏‏ت ‏‏ شود، اسلام و ايمان و صداقت و اهل عبادت بودن و صبر و خشوع و كمك به محرومين و روزه و ياد خداوندى از امورى است و از حدودى است كه حفظ ‏‏ آن واجب است، اگر خداوند متعال امر به عمل صالح‏ مى‏كند و غير آن را خسران و زيان مى‏داند، چنانكه در سوره عصر مى‏فرمايد: «همانا انسان در خسران و زيان است مگر كسانى كه ايمان و عمل صالح‏داشته باشند، و سفارش به حق‏‏‏‏و صبر كنند». مسلماً محافظ‏‏ت ‏‏ بر آن ايمان و اعمال صالح را به طريق اولى از او مى‏خواهد.
  17. در جاى ديگر قرآن در مورد زنان صالح و پاكدامن مى‏فرمايد: زنان صالح كسانى هستند كه به عبادت پروردگار پرداخته و در غياب شوهران خود، خود را حفظ ‏‏ مى‏كنند و پاكدامنى را رعايت كرده و حق ‏‏‏‏ ‏‏وق شوهران را محافظ‏‏ت ‏‏ مى‏كنند و از طرف ديگر آنچه را خداوند امر به حفظ ‏‏ آن كرده، حفظ ‏‏ مى‏كنند، يعنى حق ‏‏‏‏ ‏‏وق خداوند را هم رعايت مى‏كنند فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافظ‏‏اتٌ لِلْغَيْبِ بِما حفظ ‏‏ اللَّهُ
  18. پس نه فقط حق‏‏‏‏نماز و رعايت آن لازم است، بلكه تمام حق ‏‏‏‏ ‏‏وق الهى نيز لازم الاتباع و محافظ‏‏ت ‏‏ و حفظ ‏‏ آن واجب مى‏باشد و پرهيزگار ‏‏ واقعى آن است كه اين حق ‏‏‏‏ ‏‏وق را تضييع و پايمال نكند.
  19. اسرار مردم، گفته‏هاى خصوصى انسانها، دست و پا و اعضاء و جوارح ما همه و همه از امانات الهى و از امورى است كه حفظ ‏‏ آن واجب است.
  20. و از بزرگترين امورى كه حفظ ‏‏ آن بر ما واجب است كتاب خداوند و عترت اهل‏بيت پيامبر (صلى الله عليه و آله)‏ است يعنى همان دو گوهر گرانبها كه در حديث ثقلين آمد (كتاب الله و عترتى) وحفظ ‏‏ اين دون، توجه و عمل به دستورات آنها و محبت آنها است.
  21. مولى على (عليه السلام)‏ نيز در نهج‏البلاغه مى‏فرمايند: «واسْتَتِمُّوا نِعْمةَ اللّهِ عَلَيكُم بالصَّبر عَلى طاعةِ اللّه و المُحافظ‏‏ة عَلى ما اسْتَحفظ ‏‏كُم مِنْ كِتابه»: «با صبر بر عبادت و بندگى خدا و با محافظ‏‏ت ‏‏ بر كتاب خدا و آنچه از شما در آن خواسته بر آن محافظ‏‏ت ‏‏ كنيد، نعمت خدا را بر خود تمام كنيد (اگر اطاعت و حفاظت كرديد خداوند نعمت خود را بر شما تمام خواهد كرد»
  22. مرحوم الهى، در ذيل اين فراز (لا يضيّع ما استحفظ ‏‏) چنين سروده است:

امانات حق‏‏‏‏و خلق و دل و دين‏

 

نگه دارد نكو آن پاك آئين‏

  1. نگه دارد همه راز جهان را
 

نسازد فاش اسرار نهان را

هر آن رازى كه محفوظيش بايست‏

 

نمودن فاش آن را نيست شايست‏

  1. در حديث مى‏خوانيم: اگر به امانت‏‏‏ خيانت كرديم و در گفتار دروغ گفتيم و به وعده‏هاى خود عمل نكرديم، منافق هستيم گرچه اهل نماز و روزه باشيم.
  2. پس كسى كه امين شمرده شده، امانت‏‏‏ (و بدهى خود را بموقع) بپردازد و از خدايى كه پروردگار اوست پروا كند.بقره /283
  3. در روايات آمده است: «امانت‏‏‏ را به صاحبش برگردانيد، حتّى اگر او فاسق باشد».
  4. ارزشهاى اخلاقى، ثبات دارند. حفظ ‏‏ امانت‏‏‏، در نزد همه نيكو و خيانت در آن، نسبت به هر كسى باشد زشت است. ردّ امانت‏‏‏، يك ارزش است، گرچه از مخالفان باشد. «يُؤَدِّهِ ... لا يُؤَدِّهِ»
  5. خيانت به امانت‏‏‏، علامت نفاق است. در حديث است: به ركوع و سجود طولانى افراد نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و امانت‏‏دارى آنان بنگريد
  6. شايد بتوان گفت: خيانت در امانت‏‏‏ شامل كتمان علم، حرفه وحق ‏‏‏‏ ‏‏، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غير الهى، انتخاب همسر يا معلّم نااهل براى فرزندان و ... مى‏شود.
  7. در اداى امانت‏‏‏ و دادگرى، ايمان شرط نيست. نسبت به همه‏ى مردم بايد امين و دادگر بود. «أَهْلِها، النَّاسِ»
  8. اگر مردم هم خيانت در امانت‏‏ يا ستم در قضاوت را نفهمند، خدا بينا و شنواست. «إِنَّ اللَّهَ كانَ سَمِيعاً بَصِيراً»
  9. در حديث مى‏خوانيم: هنگامى كه وقت نماز فرا مى‏رسيد، لرزه بر اندام حضرت على عليه السلام مى‏افتاد و مى‏فرمود: وقت نماز است، نماز همان امانت‏‏‏ الهى است كه كوه‏ها و آسمان‏ها از تحمّل آن سرباز زدند. در زيارت جامعه كبيره خطاب به اهل بيت عليهم السلام مى‏خوانيم: «انتم الامانة المحفوظة» شما آن امانت‏‏ حفظ ‏‏ شده هستيد
  10. امانت‏‏‏ الهى مسئوليّت‏آور است. آنكه امانت‏‏ را حفظ ‏‏ كند، مشمول رحمت و آنكه با كفر و شرك، خيانت كند، كيفر مى‏بيند. لِيُعَذِّبَ اللَّهُ الْمُنافِقِينَ ... وَ يَتُوبَ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِين
  11. امام حسين عليه السلام مى‏فرمايد: مجراى امور و احكام بايد به دست علماى خداشناس و با تقوى باشد، كسانى كه در حرام و حلال خدا خيانت نمى‏كنند و امانت‏‏‏ را حفظ ‏‏ مى‏نمايند
  12. وظيفه سنگين همه در حفظ ‏‏ اين امانت‏‏‏ بزرگ الهي است. (در امانت‏‏‏ سه كار لازم است: حفظ ‏‏، اصلاح، و اداء) نمونه، ج 14، ص 200.
  13. اگرمن بچه‏ام را نزد شما فرستادم گفتم: بچه من نزد شما امانت‏‏‏ باشد شما بايد به او هنر و علم بياموزى. به همين مقدار كه من چيزى را نزد شما به امانت‏‏ گذاشتم و شما اين امانت‏‏ را قبول كردى، به همان مقدار حق‏‏‏‏را توليد مى‏كند. يعنى اگر من امانت‏‏ى را به شما سپردم و شما كوتاهى كردى، من حق‏‏‏‏اعتراض دارم.
  14. بيت المال امانت‏‏‏ است و در حفظ ‏‏ بيت المال افراد كمى مراعات مى‏كنند و كسانى كه پشت ماشين خودشان مى‏نشينند با زمانى كه پشت ماشين بيت المال مى‏نشينند فرق دارند. افراد زيادى هستند كه ماشين خودشان را مى‏خوابانند و از ماشين بيت المال استفاده مى‏كنند.
  15. بايد بدانيم و بفهميم كه مغز ما براى ما نيست و اگر اين را بدانيم هرچيزى را حفظ ‏‏ نمى‏كنيم. چشم و دندان شما هم براى شما نيست. پس حق‏‏‏‏ندارى پرخورى كنى يا در تاريكى مطالعه نمايى. چون صاحب دارى و امانت‏‏‏ است و نبايد به امانت‏‏ خيانت كرد. خداشناسى هر سال بايد تكرار شود
  16. براى حفظ ‏‏ مردم از شر ظالم حتى دروغ هم جايز است، آقا مال مردم نزد شما امانت‏‏‏ است كه اينجا اگر راستش را بگويى مى‏آيند مى‏گيرند اينجا دروغ هم بگويى جايز است، و حتى بعضى گفتم‏اند قسم دروغ هم مى‏شود خورد، براى اينكه مال مردم را حفظ ‏‏ كنى.
  17. حفظ ‏‏ امانت‏‏‏ شهدا، وفادارى به راه امام‏ - نسبت به گذشتگان، رأى نشانه امانت‏‏ دارى است، بالاخره اين خون شهدا است، نسبت به كشور، اين كليد كشور است، رأى شما كليد كشور است، كليد كشور را به كى مى‏دهى؟ نسبت به آينده، سرنوشت است، سرنوشت كشور است، نسبت به بيگانگان، آنهايى كه از دور ما را مى‏بينند، مشت است، مشت محكم است. يعنى انتخابات را ساده نگيريد.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم


 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید