بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل غلی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- معاویه لعنت الله والعذاب آمده بود مدینه : وقتی آمد مدینه جاسوسان وجیره خورانش به او خبردادند معاویه چه نشته ای!
- گفت ند واقف هستی ؟ ابن عباس دارد تفسیر بین مردم می گوید! گفت بگوید هرچه باشد اینها اهل بنی هاشمند ! قران بین اینها نازل شده من که نمی توانم با اینها پنجه در پنجه کنم !
- گفت ند آقای معاویه ظاهرآ تفسیر قرآن میگوید اما در با طن امردرمدح ومنقبت وتبین وتشریع ولایت علی بن ابیطالب سخن می گوید!
- گفت عجب در پناه قرآن فضایل علی بن ابیطالب می گوید ؟ گفت ند بله ؟
- گقت بگویید ابن عباس را بیاورند؛ ابن عباس را آوردند؛ معاویه لعنت الله والعذاب یک نگاهی بهش کرد؛
- گفت ابن عباس چه کار دارد می کنی؟ گفت هیچی ؛ تفسیرقرآن داریم برای مردم جلسات قرآن داریم ؛
- گفت تفسیر قرآن عیبی ندارد؛ اما حق نداری در تفسیر قرآنت اسمی از علی بیاوری حق نداری از فضایل علی بن ابیطالب حرفی بیاوری! جناب ابن عباس روکرد به معاویه
- گفت معاویه یک سوال ازت بپرسم ؟
- گفت بفرمایید! گفت این حدیث ازپیامبر شندیده ای که پیامبر فرمودند: هرکس قرآن را تفسیر به رای بکند خدا روز قیامت شکمش را پر از آتش می کنند ؟
- گفت آری این حدیث را حدیث معتبر میدانم خیلی ها از پیامبر نقل کردند؛
- گفت اگر این حدیث را قبول داری که هر کس قرآن را تفسیر به رای به خود بکند از خود چپزی به قرآن ببند خدا روز قیامت شکمش را پر از آتش می کند ! بگو ببینم آیا درقرآن بخواهم این آیه را معنا کنم؛ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِنْ رَبِّهِ إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ « الرعد/7» اگر بخواهم آین آیه را درست کنم باید چه جور معنا کنم البته درست معنا کرده باشم؟ (روایت در نور الثقلین است که على (علیه السلام ) هادى است. بعد از من على بن ابیطالب هادى مردم است. این آیه نشان دهنده این است که على بن ابیطالب عاشق تحصیل بود)
- معاویه گفت چرا به این آیه گیر دادی برو یک آیه دیگر برای مردم بخوان ؟
- ابن عباس گفت : اگر خوندم «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُونَ» (مائده/ 55)
- معاویه گفت انگشترش را که درنماز در راه خدا داد این آیه نازل شد اما چه لزومی دارد که تواین آیه را بخوانی برو یک آیه دیگر برای مردم بخوان ؟
- ابن عباس گفت : إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهّرَکُمْ تَطْهِیراً (احزاب، 33)
- معاویه گفت : چرا به این آیه گیر دادی چه لزومی دارد که این آیه را بخوانی برو یک آیه دیگر برای مردم بخوان ؟
- ابن عباس گفت : قبول دارم قصیه طهارت علی از دل این قابل اثبات است. این آیه در شان علی ابیطالب نازل شد اما چه لزومی دارد که تواین آیه رابرای مردم بخوانی برو یک آیه دیگر برای مردم بخوان؟
- ابن عباس گفت : وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً «انسان/8»
- معاویه گفت قبول دارم نان سفره اش را یک شب به مسکین داد یک شب به اسیر داد این آیه در شان علی ابیطالب اماچرا به این آیه گیر دادی چه لزومی دارد که این آیه را نمی خواد تو این آیه را بخوانی برو یک آیه دیگر برای مردم بخوان ؟
- ابن عباس گفت : قُلْ کَفى بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ «رعد/43»
- معاویه گفت : قبول دارم علم علی در دل این آیه قابل اثبات است این آیه در شان علی ابیطالب چرا به این آیه گیر دادی چه لزومی دارد که این آیه را بخوانی اما تو برو یک آیه دیگر برای مردم بخوان ؟
- ابن عباس گفت : فَقُل تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَ أَبْنَآءَکُمْ وَ نِسَآءَنَا وَ نِسَآءَکُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ (آلعمران، 61)
- معاویه گفت : قبول دارم این آیه این آیه درداستان مسیحیانِ نجران علی از دل این آیه نفس پیامبر است! ازجان پیامبر نازل شد اما تو چه لزومی دارد که تواین آیه را برای مردم بخوانی برو یک آیه دیگر برای مردم بخوان؟
- ابن عباس: روکرد به معاویه گفت : عَمَّ یَتَساءَلُونَ (1) عَنِ النَّبَإِ الْعَظیمِ (2) الَّذی هُمْ فیهِ مُخْتَلِفُونَ (3)
- معاویه گفت قبول دارم نباء عظیم به تعبیر پیامبرعلیست این آیه در شان علی ابیطالب چرا به این آیه گیر دادی چه لزومی دارد که این آیه را بخوانی برو یک آیه دیگر برای مردم بخوان ؟
- ابن عباس گفت : وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا (آل عمران- 103)
- معاویه گفت : قبول دارم این آیه را اما تو این آیه را برای مردم نخوان برو یک آیه دیگر برای مردم بخوان؟
- ابن عباس گفت : یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ « المایده / 67»
- معاویه گفت قبول دارم این آیه در شان علی ابیطالب چرا به این آیه گیر دادی چه لزومی دارد که این آیه را بخوانی برو یک آیه دیگر برای مردم بخوان ؟
- ابن عباس گفت : الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِینا(مایده/3)
- معاویه گفت این آیه را نخوان برو یک آیه دیگر برای مردم بخوان؟
- ابن عباس گفت : «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ» معاویه گفت این آیه را نخوان برو یک آیه دیگر برای مردم بخوان؟
- ابن عباس گفت : من کجای قرآن را بخوانم از فضیلت علی بن ابیطالب نباشد؟
- معاویه گفت : بخوان إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها (زلزله/1)
- ابن عباس گفت : ماسفم این آیه هم شان ومنزلت علیست؛ فضیلت امیرالمومنین را اثبات می کند؛
- گفت چه تور؟
- ابن عباس گفت : مگر نشنیدی بعد از فوت پیامبر چند سالی گذشته بود زمین مدینه دچار زلزله شد؛ می لرزید وآرام می شد یک مرتبه دیدند آقا امیرالمومنین به درآمد با دیدن امیر المومنین زمین شروع کرد به لرزیدن ؛ مرد م به وحشت افتاده بودند؛ امیرالمومنین این آیه را تلاوت کرد إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها بعد پایش را محکم کوبید برزمین فرمو زمین ابوتراب برتوآمر می کند آرام باش! ابوتراب برتوآمر می کند آرام باش! مردم مدیه از آن روز به بعد زمین لرزه مدینه را به خود ندیدن؛ واز آن روز به بعد هر کس این آیه را خوند این منقبت امیر المومنین را نقل کرد !
- گفت معاویه که مثل مارگذیده به خود می پیچید گفت : بلند شد روکرد به دور وری هاش گفت من مادر مرده آمده ام جلوی فضایل علی ابیطالب را بگیرم درحالی که قرآن مملوع از فضایل علی ایست من اگر بخواهم جلوی فضایل علی را بگیرم قرآن را باید از بین مردم بگیرم! فضایل علی در قرآن قابل جمع نیست باید قرآن را ازمیان مردم جمع کنیم؛
- قبول دارم این آیه در شان علی ابیطالب چرا به این آیه گیر دادی چه لزومی دارد که این آیه را بخوانی برو یک آیه دیگر برای مردم بخوان ؟
- ابن عباس گفت : : خداوند در قرآن مىفرماید: یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ یَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ
- معاویه گفت : قرآن را بخوانید و تأویل هم بکنید، ولى آن آیاتى را که در شأن شما نازل شده براى مردم روایت نکنید! موضوعات دیگرى را روایت کنید.
- ابن عباس گفت : خدا میفرماید: میخواهند: نور خدا را خاموش کنند، اما خدا نور خود را کامل میکند و لو اینکه کفار را خوش نیاید.
- معاویه گفت : اى ابن عباس! آرام باش، جلو زبان خود را بگیر! اگر هم میگوئى در خفا بگو، آشکارا مگو! موقعى که معاویه وارد منزل شد مبلغ صد هزار درهم (000، 100) براى ابن عباس فرستاد، تا شاید جلو زبان خود را بگیرد... سپس معاویه دستور داد تا منادیان ندا کردند: هر کس حدیثى در باره فضائل و مناقب على بن ابى طالب و اهل بیت او نقل کند در امان نخواهد بود.
قال: سمعت أبا جعفر علیه السّلام یقول: دعا رسول اللّه صلى اللّه علیه و اله بطهور فلمّا فرغ أخذ بید علی فألزمها یده ثم قال: إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ ثم ضمّ یده إلى صدره قال: وَ لِکُلِ قَوْمٍ هادٍ. ثم قال: یا علی أنت أصل الدین و منار الایمان و غایة الهدى و قائد الغرّ المحجّلین أشهد لک بذلک. انذار براى آن است که گمراهان از بیراهه به راه آیند، و در متن صراط مستقیم جاى گیرند ولى هدایت براى این است که مردم را پس از آمدن به راه به پیش ببرد. فرمود:" من منذرم و على هادى است" قال لعلى انا المنذر و انت الهادى بک یا على یهتدى المهتدون من بعدى" او برترین مصداق هادى بوده و چنین مطلبى جدا از ولایت و خلافت پیامبر ص نخواهد بود.