بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم :اهمیت آن 2-
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» را جبرئیل برپیامبر(صلی الله علیه آله وسلم) مىخواند، حضرت مىفهمید که ازاینجا سورهاى دیگرشروع مىشود. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ترک «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» هنگام خواندن سورههاى قرآن- مثل آن است که یک صد و چهارده آیه آن کتاب خدا را ترک کرده.
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» من ترک «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» فقد ترک مائة و اربع عشر آیة من کتاب اللَّه.(قال ابن عباس)
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»وقتى معلم به بچه میگوید واو بگوید خداوند براى خود آن بچه و پدرومادرومعلمش بیزارى از آتش مینویسد.
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» ابن مسعود گوید: هر کسى میخواهد که خدا او را از شعله هاى نوزدهگانه آتش جهنم رهایى دهد ،
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» را بخواند که آن نیز19 حرف است و خدا هرحرفى را سپر یک شعله قرار میدهد.
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»علت تقدّم کلمه «الرحمن» این است که چون رحمن فقط بخدا گفته شود و«رحیم»برغیر خدا صحیح است.
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» قیصرروم نامهاى براى حضرت على بن أبى طالب (علیه السّلام) نوشت وشکایت از(صداع)سر درد کرد واطباء از عهده معالجه آن بر نیامده بودند. حضرت أمیر یک کلاه براى پادشاه روم فرستاد و دستور فرمود هرگاه دچار صداع شدى این کلاه را بر سر خود بگذار تا نجات یابى. هنگامى که قیصر روم أمر آن حضرت را اجراء نمود خداى توانا او را شفا داد. چون این موضوع بنظرقیصر روم شگفت آور شد لذا دستور داد تا آن کلاه را شکافتند.پس از اجراء این أمر با کاغذى مواجه شدند که در آن نوشته شده بود «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» هنگامى که وى دریافت شفایش بخاطر این نام مبارک بوده اسلام آورد.ولى اسلام خود را پنهان میداشت-فتوح.
- هنگامى که «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» نازل شد آن بزرگوار دستور داد تا بنویسند:«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» مشرکین بعد از شنیدن (الرَّحْمنِ) و (الرَّحِیمِ) گفتند: ما نه رحمان را مىشناسیم و نه رحیم را.لما
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» روى انّ لکلّ شیء أساسا الى ان ذکر و أساس القرآن الفاتحة و أساس الفاتحة بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ،
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» والنّقطة تحت الباء اشارة الى تعیّن الفعل بالإمکان و لذلک ورد: بالباء ظهر الوجود اشارة الى مقام المشیّة،
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» و بالنّقطة تحت الباء تمیّز العابد عن المعبود اشارة الى تعیّنها بالإمکان الاوّل العقلانی
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» و قیل ظهرت الموجودات من باء بسم اللّه، و بلحاظ انّ الحروف بإزاء مراتب الوجود و لحاظ انّ جمیع الکتب السّماویّة لتصحیح النسب الحقیّة و النسب الخلقیّة و جمیع النسب الحقیّة و الخلقیّة مجتمعة بحسب الامّهات فی فاتحة الکتاب و جمیع ما فی الفاتحة مجتمعة فی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ و جمیع ما فی تمام بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ مجتمعة فی باء بسم اللّه صحّ ان یقال نقته فی ولایة
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» صحّ ان یقال جمیع ما فی القرآن فی سورة فاتحة الکتاب،وجمیع ما فی سورة فاتحة فی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ،
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» وجمیع ما فی بسم اللّه، فی باء بسم اللّه، وعلىّ (علیه السلام) باعتبارتعیّنه الاوّل هوالنقطة تحت الباء وصحّ ان یقال،
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» درتفسیر سوره فاتحه حضرت علىّ (علیه السلام) فرمودند..درتفسیر سوره 70 شتربار می کنم لو شاء العالم لاوقر سبعین بعیرا من تفسیر فاتحة الکتاب أو من تفسیر بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» أو من تفسیر باء بسم اللّه کما نسب أکثرهذه المضامین الى مولانا أمیر المؤمنین (علیه السّلام).(تفسیر بیان السعادة)
- فأوحى الىّ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ فی علىّ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ معاشر النّاس، ما قصّرت فی تبلیغ ما أنزله و انا مبیّن لکم سبب هذه الآیة انّ جبرئیل هبط الىّ مرارا ثلاثا یأمرنی.
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» یا امیرالمؤمنین تفسیر «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» چیست فرمود ؟ هرگاه بنده بخواهد قرائت کند یا کارى انجام دهد بگوید «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» باین اسم خدا این عمل را انجام میدهم پس کارى را که با ذکراین جمله شروع کنید مبارک باشد.
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»از حضرت عسکرى (علیه السّلام) تفسیر«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»را سؤال نمودیم فرمود اللّه کسى است که مردم پس از ناامید شدن از مخلوق در موقع حاجت وابتلاى شدید باو توجه کامل مینمایند، چون گوئى بِسْمِ اللَّهِ یعنى یارى واستعانت میطلبم
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» درکار خود بخدائى که نیست مستحق پرستش جزآن خدائى که هرگاه بسویش استغاثه کنى بفریادت میرسد
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» و هر وقت او را بخوانى و دعا کنى مسئولت را اجابت نماید«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» وشروع مبارک باشد.
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»حضرت رضا (علیه السلام) روایت کرده درتفسیرفرمودند باء اشاره است به بهاء خدا و سین بسنا و میم بملک و سلطنت پروردگارواللّه ملجاء وپناه هر موجودیست و رحمن نعمت دهنده بتمام مخلوقات ورحیم نعمت عطا کردن بمؤمنین خاصه (تفسیر جامع)
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» امیرالمؤمنین فرمود هرگاه بشما حزنى و یا کارى پیش آمد نماید ازروى خلوص دل بگوئید بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ و با دل پاک توجه تام بخدا نمائید تا خداوند حاجات شما را دردنیا برآورد و یا آنکه نزد خود ذخیره کند براى مؤمن بهتراست.
- بعلی (علیه السّلام) عرض کردند مردمانى هستند درنماز بِسْمِ اللَّهِ را نمیخوانند فرمود آن یکى از آیات قرآن است و شیطان از یاد آنها برده.
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»موسى بن جعفر(علیه السّلام) فرمود علامت مؤمن پنج چیزاست یکى بلند قرائت نمودن بِسْمِ اللَّهِ درنمازهاى آهسته.
- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ حضرت صادق (علیه السّلام) روایت نموده فرمود باسم اعظم خدا نزدیکتراست از سیاهى چشم بسفیدى آن.
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»و در تفسیر امام فرمود حضرت صادق(علیه السّلام) فرموده اگرشیعیان مادر شروع به کارهاى خود گفتن بِسْمِ اللَّهِ را ترک نمایند خداوند آنها را بمکروهى مبتلا نماید تا متنبه شده و شکر و ثناى او را بجا آورند.
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»عبد اللّه عرض کرد یا امیر المؤمنین تفسیربِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ چیست فرمود هرگاه بنده بخواهد قرائت کند یا کارى انجام دهد بگوید بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ یعنى باین اسم خدا این عمل را انجام میدهم پس کارى را که با ذکر این جمله شروع میکنید مبارک باشد.
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» از حضرت عسکرى (علیه السّلام) تفسیر بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ را سؤال نمودیم فرمود اللّه کسى است که مردم پس از ناامید شدن از مخلوق در موقع حاجت و ابتلاى شدید باو توجه کامل مینمایند، چون گوئى بِسْمِ اللَّهِ یعنى یارى و استعانت.
- حضرت رضا (علیه السّلام) روایت کرده در تفسیر«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» فرمودند باء اشاره است به بهاء خدا و سین بسنا و میم بملک و سلطنت پروردگار و اللّه ملجاء و پناه هر موجودیست و رحمن نعمت دهنده بتمام مخلوقات و رحیم نعمت عطا کردن بمؤمنین خاصه.
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» حضرت صادق (علیه السّلام) روایت نموده فرمود سزاوار است بِسْمِ اللَّهِ بلند تلاوت بشود
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»همان آیه باشد که خداوند اشاره فرموده «وَ إِذا ذَکَرْتَ رَبَّکَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلى أَدْبارِهِمْ نُفُوراً»(اسرائیل/ 49)
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» اى پیغمبر زمانى که تلاوت قرآن نمائى و خدا را بیگانگى یاد کنى کافران پشت گردانیده و گریزان شوند،
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» فرمود هرگاه بشما حزنى دست بدهد و یا کارى پیش آمد ازروى خلوص دل بگوئید بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم.
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» هنگام روانه ساختن سگ صاحبش بِسْمِ اللَّهِ گفته و نام خدا را بزبان جارى کند و اگر نکند صید حلال نمیشود.
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» پنج شرط ذبح حیوان :روبه قبله ، بریدن چهاررگ ، باآهن، ذابح مسلمان باید، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم بگوید.
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» گفته و نام خدا را بزبان جارى کرد در فقیه از ورد بن زید روایت کرده گفت از حضرت باقر(علیه السّلام) سؤال کردم اگر مسلمانى در موقع ذبح نام خدا را بزبان جارى نکند ذبیحه چه صورت دارد؟ فرمود ازآن نخورید زیرا خداوند در قرآن میفرماید.
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» از هر آنچه نام خدا را بر آن گفته شده بخورید: فَکُلُوا مِمَّا ذُکِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ لا تَأْکُلُوا مِمَّا لَمْ یُذْکَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَیْهِ.
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» تسبیح و یا تکبیرو یا الحمد للّه گفته باشد چه صورت دارد؟ فرمودند تمام این کلمات نامهاى خداست وکفایت کند.
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم