«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» درآثارآمده که حضرت رسالت (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) فرموده که در روز قیامت ببنده امر شود که بدوزخ رود چون بکناره دوزخ رسد بگوید«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» و قدم در دوزخ نهد آتش، دوزخ از وى هفتاد هزار ساله راه بگریزد,«بِسْمِ اللَّهِ..»
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» آمده که در روز قیامت بنده را بحساب گاه آرند و نامه اعمال وى که مملو باشد از قبایح اعمال و فضایح افعال بدست وى دهند بنده در حین گرفتن آن نامه بر سبیل عادتى که در دنیا داشته باشد برزبان آرد بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ سفید بیند.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» بر زبان راند و نامه را بستاند چون بگشاید همه آن را سفید بیند و هیچ نوشته بنظروى در نیاید تابخواند.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» فرشته گان گویند که دراین نامه سیئات و خطیئات تو نوشته بود اما از برکت و میمنت بِسْمِ اللَّهِ زایل گشت.
عارفى وصیت کرد که «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» را بر کفن او بنویسند تا چون قیامت قایم شود و همه مردمان از قبر برخیزند گویم،
بارخدایا براى ما کتابى فرستادى و درعنوان آن «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» ثبت کردى امروز بعنوان اول کتاب خود با ما معامله فرما.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» آثارمتواترعبادة بن صامت از رسول (ص) (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) روایت کرده که فاتحه عوض همه قرآنست،
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» هیچ سوره عوض فاتحه نیست و ازاینجا است که همه قران را در یک رکعت نماز بخوانند روا نباشد،
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»اگرفاتحه را درنماز تنها خوانند صحیح باشد ولی بدون«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» تسمیه بمثانى کامل نیاید.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» گویند تسمیه آن بمثانى جهت آنست که نصفى در بیان صفات خالق است و نصفى در حق وخواسته مخلوق.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» جزء سوره وبرای شروع وابتداء امراست هم چنان که در حدیث قدسى وارد شده که اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ (علق/1).
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» فرمان حضرت نوح (علیه السّلام) درآن طوفان سخت و عجیب هنگام سوار شدن برکشتى و حرکت روى دریا.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» روی کوه امواج آب که هر لحظه با خطرات فراوانى روبرو بود براى رسیدن به سرمنزل مقصود فرمود.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» برای پیروزى برمشکلات به یاران خود دستوردهد که در هنگام حرکت و درتوقف کشتى" بِسْمِ اللَّهِ" گویند.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» حدیث معروف است" على ع از سر شب تا به صبح براى" ابن عباس" از تفسیر" بِسْمِ اللَّهِ" سخن مىگفت، صبح شد در حالى که از تفسیر" با" بِسْمِ اللَّهِ فراتر نرفته بود"
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» بیهقى محدث مشهوراهل سنت با سند صحیح ازابن جبیرازابن عباس نقل کند: استرق الشیطان من الناس،
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» ابن عباس : استرق الشیطان من الناس اعظم آیة من القرآن؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ:"
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» مردم شیطان صفت، بزرگترین آیه قرآن را سرقت کردند" (اشاره به اینکه در آغاز سورهها آن را نمىخوانند)
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» چرا صفات دیگر خدا در" بِسْمِ اللَّهِ" نیامده ؟! بخاطررحمت فراگیر خداوندیست که تمام جهان رافرا گرفته.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» آثاررحمت برسراسر جهان پرتوافکن است، وهمه موجودات را فرا گرفته و گرفتاران را درلحظات بحرانى نجات بخشیده است.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» رحمت اوحقیقتی از زبان قرآن:"وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ:"(عراف/156)رحمت من همه چیز را فرا گرفته.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» حضرت على (علیه السلام) فرمود: بِسْمِ اللَّهِ مایه برکت کارها و ترک آن موجب نافرجامى است.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» همچنین آن حضرت به شخصى که جملهى بِسْمِ اللَّهِ را مىنوشت، فرمود: «جَوِّدها» آن را نیکو بنویس.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» بر زبان آوردن «بِسْمِ اللَّهِ» در شروع هر کارى سفارش شده است در خوردن و خوابیدن و نوشتن، سوارشدن بر مرکب و مسافرت و بسیارى کارهاى دیگر. حتّى اگر حیوانى بدون نام خدا ذبح شود، مصرف گوشت آن حرام است و این رمز آن است که خوراک انسانهاى هدفدار و موحّد نیز باید جهت الهى داشته باشد.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» سؤال: چرا در شروع هر کارى «بِسْمِ اللَّهِ» سفارش شده است؟ پاسخ: «بِسْمِ اللَّهِ» آرم و نشانهى مسلمانى.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» باید همه کارهاى او رنگ الهى داشته باشد. همانگونه که محصولات و کالاها آرم ونشانه دارد.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» آرم و علامت کارخانه آدم سازی است خواه به صورت جزء جزء انسان باشد یا کلّى انسان باشد.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» علامت کارخانه چینى سازى، روى تمام ظروف خود مىزند، خواه ظرفهاى بزرگ باشد یا کوچک.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» پرچم کشوراسلام است برفراز ادارات و مدارس و پادگانها وهم بر فراز کشتىها دردریاهاهم برروى میز.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»علی بن أبی طالب (علیه السّلام)کرم الله وجهه أنه قال فی قوله" بِسْمِ اللَّهِ،شفاء من کل داء، و عون على کل دواء.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»، شفاء من کل داء، وعون على کل دواء. وأما" الرَّحْمنِ " فهوعون لکل من آمن به، وهواسم لم یسم به غیره.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» " الرَّحْمن" عون لکل من آمن به، وهواسم لم یسم به غیره.وأما" الرَّحِیمِ " فهو لمن تاب وآمن وعمل صالحا.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» " فقال:" أما الباء فبلاء الله و روحه و نضرته و بهاؤه و أما السین فسناء الله و أما المیم فملک الله و أما الله فلا إله غیره و أما الرحمن فالعاطف على البر و الفاجر منخلقه و أما الرحیم فالرفیق بالمؤمنین خاصة".*
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» و روى عن کعب الأحبار أنه قال: الباء بهاؤه و السین سناؤه فلا شی أعلى منه و المیم ملکه و هو على کل شی قدیر فلا شی یعازه. وقیل أن کل حرف هو افتتاح اسم من أسمائه، فالباء مفتاح اسمه بصیر، و السین مفتاح اسمه سمیع، و المیم مفتاح اسمه ملیک، و الألف مفتاح اسمه الله، و اللام مفتاح اسمه لطیف، و الهاء مفتاح اسمه هادی، و الراء مفتاح اسمه رازق، و الحاء مفتاح اسمه حلم، و النون مفتاح اسمه نور،*
پیامبر(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) فرمودند: من قرأ «بِسْمِ اللَّهِ- الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»کتب اللّه له بکلّ حرف اربعة آلاف حسنة و محاعنه اربعة آلاف سیّئة و رفع له اربعة آلاف درجة
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» هر که این آیت بر خواند خداى تعالى او را بعدد هر حرفى چهار هزار حسنه بنویسد و چهار هزار سیّئه بسترد و چهار هزار درجه رفع کند.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» عبد الله عباس گفت: معلّمان بهترین مردمانند چیزى که بدیشان دهید بر وجه عطیّه دهید و ایشان را در حرج میندازید بدانکه بمزد ستانند که چون معلّم کودک را تعلیم «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»کند و کودک بگوید خداى تعالى براءتى بنویسد براى کودک از دوزخ و براى مادر و پدرش و براى معلّم.