مجلس دوازدهم : - وابن سیدالوصیین.. مقام افضلیت آنحضرت بر تمام امت و غیرامت چه آنکه رسول خدا على را بمنزله هارون

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

مجلس دوازدهم : - وابن سیدالوصیین..

  1. مقام افضلیت آنحضرت بر تمام امت و غیرامت چه آنکه رسول خدا على را بمنزله هارون معرفى کرده و حضرت هارون مطابق نص صریح قرآن و اجد مقام نبوت و خلافت حضرت موسى و افضل بر تمام بنى اسرائیل بوده است ولى ایمان من بجایى رسید که گفتم : لو کشف الغطاء ما ارذت یقینا. کنایه از آنکه علو درجه شخص بمقام یقین او میباشد که واجد مقام حق الیقین شود.
  2. عرض کرد شما افضلید یا موسى ؟ فرمود: من ، گفت : چرا؟ فرمود: وقتى خدا موسى را ماءمور کرد که براى دعوت فرعون بمصر رود
  3. عرض کرد: رب انى قتلت منهم نفسا فاخاف ان یقتلون و احى هارون هو افصح منى لسانا فارسله معى رداء یصدقنى انى اخاف ان یکذبون . (قصص 33-34)
  4. ولى وقتى رسول اکرم مرا از جانب خدا ماءمور ساخت که بروم مکه بالاى بام مکه آیات اول سوره برائت را بر کفار قریش قرائت نمایم با آنکه کمتر کسى بود که برادر یا پدر یا عم و یا خال و یکى از اقارب او بدست من کشته نشده باشد مع ذلک ابدا خوف نکردم و اطاعت امر نموده تنها رفتم ماءموریت خود را انجام دادم و برگشتم .
  5. على افضل از سایر انبیاء بوده : کنایه از اینکه فضیلت شخص با توکل بخداست هر کس توکلش بیشتر است فضیلت او بیشتر است موسى و اتکاء و اعتماد ببرادرش ‍ نمود ولى امیرالمؤ منین ( علیه السلام ) توکل کامل بخدا و اعتماد به کرم و لطف حق نمود
  6. صعصعه گفت : شما افضلید یا عیسى ؟ فرمود: من افضلم ، عرض کرد چرا؟ حضرت فرمود: پس از آنکه جبرئیل در گریبان مریم دمید بقدرت خدا حامله شدن چون وقت وضع حمل او گردید در بیت المقدس بمریم وحى شد که از بیت المقدس بیرون شو زیرا که اینخانه محل عبادتست نه محل ولادت و زائیدن فلذا از بیت المقدس بیرون رفت در میان صحرا پاى نخله اى خشکیده عیسى بدنیا آمد،
  7. اما وقتى مادرم فاطمه  بنت اسد را درد زائیدن گرفت در وسط مسجدالحرام بود بمستجار کعبه متمسک گردیده عرض کرد الهى درد زائیدن را بر من آسان گردان همانساعت دیوار خانه شکافته شد مادرم فاطمه  را با نداى غیبى دعوت بداخل نمود مادرم داخل بیت شدن و من در همانخانه کعبه بدنیا آمدم .
  8. دلیل سوم سومین چیزیکه افضلیت و برترى على ( علیه السلام ) را نسبت به اوصیاء  گذشته میکند داستان گفتگوى حره با حجاج است .
  9. یکى از دشمنان سرسخت على ( علیه السلام ) ((حجاج )) است او هر جا دوستان و شیعیان على ( علیه السلام ) را دید یا میدید بسخت ترین وجهى میکشت ، روزى ((حره دختر ((حلیمه سعدیه )) بر حجاج وارد شد از طرز ورود و بى اعتنایى نسبت بدستگاه دانست که این یک بانوى عادى نیست پس از اندکى تاءمل پرسید حره دختر ((
  10. حلیمه سعدیه )) تویى ، گفت بلى ؟ گفت ، مدتها در انتظار دیدار تو بودم بمن گفته اند که عقیده تو اینست که على ( علیه السلام ) افضل اصحاب پیغمبر است و تو على را بر ابوبکر و عمر و عثمان ترجیح میدهى؟
  11. حره به حجاج گفت بتو دروغ گفته اند عقیده من بیش از اینهاست که گفته اند
  12. من نه اینکه او را باصحاب ترجیح میدهم بلکه بر پیغمبران بزرگ مثل آدم و موسى و عیسى و ابراهیم و داود و سلیمان ترجیح میدهم ،
  13. حجاج گفت واى بر تو که اکتفا نکردى که على را افضل اصحاب دانى و او را در ردیف انبیاء نام بردى و تفضیلش دادى اگر دلیل واضحى بر این مدعى نیاوردى ترا خواهم کشت ،
  14. حره گفت خدا او را در قرآن بر آدم فضیلت داده آنجا که میفرماید: فعصى ادم ربه فعوى ولى درباره على ( علیه السلام ) فرمود: و کان سعیه مشکورا آدم از همه نعمتهاى بهشت استفاده میبرد و تنها از گندم ممنوع بود که فرمود: و لا تقربا هذه الشجرة معذلک آدم از گندم خورد على منعى نداشت و همه نعم الهى بر او حلال بود با اینحال نان گندم نخورد بى اختیار گفت احسنت یا جره ،
  15. آنگاه گفت دلیل تو بر تفضیل بر نوح و لوط چیست ؟ حقتعالى درباره نوح و لوط مى فرماید: ضرب الله مثلا للذین کفروا امرئة نوح و امرئة لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا فخانتا هما فلم یغینا عنهما من الله شیئا و قیل اوخلا النار مع الداخلین . (تحریم - 10)
  16. ولى از براى على بن ابیطالب ( علیه السلام ) همسرى است که خشنودى او خشنود خدا و خشم او خشم خداست اگر فاطمه  از کسى راضى نباشد خدا از او راضى نشود، حجاج گفت احسنت بگو بدانم دلیل تفضیل تو برابر چه خواهد بود؟
  17. گفت : در قرآن از گفته ابراهیم حکایت میکند: و اذ قال ابراهیم رب ارنى کیف یحیى الموتى قال اولم تؤ من قال بلى ولکن لیطمئن قلبى ولى على ( علیه السلام ) بتصدیق دوست و دشمن فرمود: لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا. حجاج گفت احسنت یا حره .
  18. حجاج گفت : به چه دلیل او را بر موسى ترجیح میدهى ؟ گفت بدلیل فرموده خدا آنجا که میفرماید، فخرج منها خائفا تیرقب وعلى ( علیه السلام ) لیلة المبیت جاى پیغمبر خوابید و جان خود را فداى پیغمبر نمود و خدا تقدیر و تقدیسش نمود و من الناس من یشترى نفسه ابتغاء مرضاة الله حجاج گفت احسنت یا حره ،
  19. سپس گفت : دلیلت بر تفضیل على بر سلیمان چیست ؟ گفت : سلیمان گوید: رب هب لى ملکا لاینبغى لاحد من بعدى و على فرماید : یا دنیا تنحى عنى غرى غیرى فقد طلقتک ثلاثا لارجعة لى فیک .
  20. در نهج البلاغه نقل شده از (( ضرار)) که گفت بعد از شهادت امیرالمؤ منین ( علیه السلام ) بر معاویه وارد شدم از حال على ( علیه السلام ) پرسید ضرار گفت در بعضى اوقات در شب تاریک على را دیدم که در جاى نماز خود ایستاده و محاسن شریفش را بدست گرفته مثل کسى که مار او را گزیده باشد بر خود مى پیچید و گریه با حزن و اندوه میکرد
  21. و میگفت : یا دنیا یا دنیا الیک عنى ابى تعرضت ام الى تشوقت لاحان حینک هیهات غرى غیرى لاحاجة لى فیک قد طلقتک ثلاثا لارجعة فیها فعیشک قصیر و خطرک یسیر و اءملک حقیر آه من قلة الزاد و طول الطریق و بعدالسفر و عظیم المورد .
  22. یعنى : اى دنیا بر گرد بسوى اهلت از جانب من آیا متعرض من شده اى یا بسوى من مشتاق گشته اى نزدیک مباد هنگام رسیدن تو چه بسیار مراد تو از من دورست غیر مرا فریب بده مرا بتو احتیاجى نیست بتحقیق ترا طلاق گفتم و قطع علاقه از تو نمودم در سه دفعه یعنى دفعه اى در عقل دفعه در خیال دفعه در حس ، رجوعى از براى من در آن نیست و تو حرام مؤ بد شدى بر من پس زندگانى تو کوتاه است و آرزوى تو پست است ، آه از اندک بودن توشه و درازى راه و دورى سفر و بزرگى منزل .
  23. معاویه پس از شنیدن این کلمات شروع بگریه کردن نمود و بقول سید مرتضى على ( علیه السلام ) کدام وقت دنیا را قبول کرد که میفرماید تو را سه طلاقه کردم .
  24. برگزدیم بر سر مطلب حجاج گفت : احسنت یا حره ، بکدام دلیل على بر عیسى افضل بود؟ گفت خدا در قرآن میفرماید : اذ قال الله یا عیسى بن مریم ء انت و قلت للناس اتخذونى و امى الهین من دون الله قال سبحانک ما یکون لى ان اقول ما لیس لى بحق ان کنت قلته فقد تعلم ما فى نفسى و لا اعلم ما فى نفسک ما قلت لهم الا ما امرتنى به . (مائده - 115)
  25. این قضاوت و حکومت را بروز قیامت انداخت ولى به على بن ابیطالب ( علیه السلام ) نیز قومى در حد پرستش گرویدند قائل بخدایى او گردیدند در دنیا آنها را مجازات فرمود و کیفر داد
  26. حجاج گفت احسنت یا حره او را بخشش داد و جایزه بخشید.
  27. دلیل چهارم : چهارمین دلیل بر سیدالوصیین بودن على ( علیه السلام ) فرمایش خود پیغمبر است
  28. چنانچه ((میر سیدعلى همدانى شافعى )) در کتاب ((مودة القربى )) از ((ابن عباس )) روایت میکند که گفت : دعانى رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم فقال لى ابشرک ان الله تعالى ایدنى بسیدالاولین و الاخرین و الوصیین على فجعله کفوابنتى فان اردت ان تنتفع به فاتبعه .على مرآت جمیع انبیاء بوده :
  29. ابن ابى الحدید چه خوب میگوید و ((فخر رازى )) در ذیل آیه مباهله و ((احمدبن حنبل )) در ((مسند)) و دیگران که رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) فرمود: من اراد ان ینظر الى ادم فى علمه و الى نوح فى تقوائه و الى ابراهیم فى خلة و الى موسى فى هیبته و الى عیسى فى عبادته فلینظر الى على بن ابیطالب .
  30. ((میر سیدعلى همدانى شافعى )) در ((مودة القربى )) این حدیث را با یک زیادتى نقل میکند که رسول خدا فرمودند: فان فیه تسعین خصلة من خصال الانبیاء جمعها الله فیه و لم یجمعهبا فى احد غیره تسعین -90. تشبیه علم على به آدم براى اینست که خداوند آدم را بواسطه عملش بر سایر موجودات فضیلت و برترى داد، پس چون على ( علیه السلام ) علمش از آدم بیشتر است باید افضل از همه موجودات غیر از پیغمبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) باشد.
  31. پس هر انسان باذوقى از تشبیه در علم على ( علیه السلام ) به آدم میفهمد که چون آن علم سبب افضلیت آدم و برترى مسجودیت او بر ملائکه و مقام خلافت او گردید على ( علیه السلام ) هم افضل و برتر از انبیاء عظام مانند موسى و عیسى باشد پس بطریق اولى از اوصیاء  آنها برتر خواهد بود.
  32. کاش آنزمان سرادق گردون و نگون شدى.....وین خرگه بلند ستون بى ستون شدى
  33. کاش آنزمان برآمدى از کوه تا بکوه..... سیل سیه که روى زمین قیرگون شدى
  34. کاش آنزمان که پیکر او شد درون خاک.....جان جهانیان همه از تن برون شدى
  35. کاش آنزمان ز آه جگر سوز اهلبیت..... یکشعله برق خرمن گردون دون شدى
  36. کاش آنزمان که کشتى آل نبى شکست.....عالم تمام غرقه دریاى خون شدى
  37. کاش آنزمان که این حرکت کرد آسمان..... سیماب وار روى زمین بى سکون شدى
  38. این انتقام گر نفتادى بروز حشر.....با این عمل معامله دهر چون شدى
  39. آل نبى چو دست تظلم برآورند......ارکان عرش را به تزلزل درآورند
  40. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید