بسم الله الرحمن الرحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- . مجلس پانزدهم :36 السلام علیک یا ثارالله وابن ثار الوتر الموتور
- 3. دلیل از اخبار : اما اخبار و روایاتیکه در این باب رسیده زیاد است منجمله در ((حوایج )) نقل میکند که یکى از طایفه انصار بزغاله اى داشت او را ذبح نمود به عیال خود گفت نصف از گوشت این حیوان را بپز و نصف دیگر آن را کباب کن تا حضرت رسول را امشب براى افطار دعوت کنیم
- 4. شب در مسجد حاضر شده از پیغمبر دعوت نمود این مرد انصارى دو پسر داشت که در وقت صبح ذبح بزغاله حاضر بودند و تماشا میکردند چون پدرشان از منزل بیرون رفت یکى از آن دو پسر بدیگرى گفت بیا تا ترا سر ببرم چنانچه پدرمان بزغاله را سر برید پس کاردى را برداشته سر برادر خود را برید چون مادر آن کیفیت را دید صیحه زده در صدد گرفتن آن برادر برآمد بچه خود را از بالاى بام بزیر انداخت و فورى جان بداد،
- 5. مادر نعش آندو فرزند را پنهان کرد و مشغول پختن غذا شد تا آنکه حضرت رسول (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) وارد شد جبرئیل نازل شده گفت یا رسول الله بصاحب منزل بگو که دو فرزند خود را براى صرف غذا حاضر کند چون حضرت بآن مرد گفت صاحب منزل بیرون آمد دو فرزند خود را طلبید مادر گفت حاضر نیستند.
- .6 صاحب منزل خدمت پیغمبر رسید و گفت حاضر نیستند حضرت فرمود چاره اى جز حاضر کردن آنها نیست صاحب منزل نزد عیالش آمد و گفت باید پسرها را حاضر کنى تا حضرت غذا تناول کنند تا بالاخره نعش آن دو بچه را نزد حضرت حاضر کردند حضرت دعا کرد خدا آنها را زنده نمود و سالها در دنیا زندگى میکردند تا مردند.
- نظیر این معجزه از سایر ائمه بسیار است که جاى شرح آن نیست .و باید دانست که این از ضروریات مذهب است نه ضروریات دین و امریست سمعى یعنى با احادیث اهلبیت و اجماع علماء ثابت میشود و عقل را بر اثبات آن مدخلیتى نیست اگر چه بر امتناع آنهم نیز دلالت نمیکند.
- .7 باید دانست که اگر انسان علائم مرگ را ببیند دیگر توبه قبول نمیشود، در موقع رجعت هم جاى توبه نیست خداوند مؤ من و کافر را زنده میکند تا سلطنت مؤ من را در دنیا بکافر نشان دهد ولى منکرین رجعت تمام آیات و اخبارى که در اثبات رجعت وارد شده هر کدام را بنحوى توجیه میکنند. مثلا آیه : و اذ قلتم یا موسى لن حتى نرى الله جهرة فاخذتکم الصاعقة و انتم تنظرون ثم بعثنا کم من بعد موتکوم لعلکم تشکرون . (بقره - 56،55)
- .8 این آیه صریح است که آن هفتاد نفر بموسى گفتند ما میخواهیم خدا را ببینیم پس از موت زنده شدند، لذا بلفظ بعثنا گفت که جاى هیچگونه شبهه نباشد و همه مردم آنزمان هم اینموضوع را مشاهده کردند مطلب بر کسى مخفى نبود لذا میفرماید: و انتم تنظرون .
- .9 ولى منکر رجعت مثل (( شریعت سنگلجى )) میگوید مراد از موت غشوه است نه موت حقیقى و دلیل میآورد به آیه : و یاءتیه الموت من کل مکان و ما هو بمیت . (ابراهیم - 17)
- 10. باید باین مرد بیچاره گفت این آیه مربوط بعالم آخرت است نه در دنیا چون در آخرت موتى نیست علایم موت را مى بیند از سختى عذاب ولى موتى براى آنان نیست .و میگوید مراد از بعث بهوش آمدنست بعد از بیهوشى و نیز میگوید ممکنست مراد از موت نادانى و جهالت باشد ولى بر دانایان واضح ست که اینگونه مطالب بی مغز را هیچ عاقلى قبول نمیکند.
- 11-اى مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه تست..... عرض خود میبرى و زحمت ما میدارى
- 12. باید به منکرین رجعت گفت بنظر شما رجعت محالست یا خدا قدرت بر آن ندارد.
- 13. اگر بگویى محالست باید معاد را هم انکار کنى اگر بگویى خدا قدرت ندارد که در مسئله توحید شک دارى ، اگر میگویى دلیلى بر اثبات آن نداریم اینهم دروغست چه دلیلى ازین آیات قرآنى بهتر و واضحتر است و بیش از دویست خبر ائمه طاهرین در اینموضوع رسید که مفاد همه آنها اینست که باید مردگان در دنیا زنده شوند.
- 14.شخصى از معصوم پرسید که من پیر شده ام قواى من تحلیل رفته دلم میخواهد که درین آخر عمرى در رکاب شما کشته شوم تا از شهداء محسوب گردم ، حضرت فرمود شهادت در رکاب مخصوص دنیا نیست در عالم رجعت هم ممکن میشود که ملازمت ما را اختیار کرده شهید شوید.
- 15.و اخبارى از طریق شیعه و سنى وارد شده که هر چه در امم سابقه اتفاق افتاده درین امت هم باید باشد یکى از چیزهائیکه در امم سابقه بوده ، همین رجعت بدنیا بوده که بسیارى بدنیا برگشتند و پس از زندگانى زیادى مردند پس باید در این امت هم باشد.
- 16. اگر این اخبار تواتر لفظى نباشد مسلما تواتر معنوى هست و آنهم حجت است و این شخص منکر رجعت میگوید شیخ صدوق در ((نهایه )) فرموده که رجعت مذهب قومى از عرب در زمان جاهلیت ست .
- 17. در صورتیکه این عبارت صدوق نیست بلکه عبارت یکى از علماء عامه است که در مجمع البحرین نسبت باو داده و خود صدوق در رساله اعتقادیات خود میگوید اعتقاد امامیه اینست که مسئله رجعت حق است و بزودى کتابى در کیفیت رجعت خواهیم نوشت .
- 18. دلیل از اجماع و عقل : گفتیم بادله اربعه میتوان اثبات رجعت را نمود، آیات و اخبار گذشت اما اجماع که در بین علماء امامیه محقق است .
- 19. و اما عقل : چون درین دنیا مردم ظلم کردند و یا نیکى نمودند و یا اعمال زشتى انجام دادند مقتضى عدل الهى اینست که در همین دنیا مختصرى از نتیجه اعمال خود را مشاهده کرده و مفصل آنرا در عالم آخرت ببینند، پس عقل هر عاقلى حکم میکند که باید در رجعتى در دین دنیا باشد.
- 20. ابوحنیفه ((بمومن طاق )) گفت تو که قایل برجعت هستى پانصد دینار بمن بده تا در عالم رجعت بتو بدهم گفت تو هم التزامى بمن بده که بصورت انسان برگردى تا این وجه را بتو دهم .
- 21. ما در سوره حمد در مبحث معاد ذکر کردیم حیواناتى هستند که بعد از مردن زنده میشوند و مجددا زندگى را از سر میگیرند پس بوسیدن بدن مورد اشکال نیست همانطور که در مبحث معاد اینمطلب را ثابت نمودیم .
- 22. زیارات و دعاها در موضوع رجعت : در زیارات جامعه است و یکر فى رجعتکم خدا مرا در رجعت شما برگرداند و یملک فى دولتکم و در دولت شما مالک شوم و یشرف فى عافتیکم و یمکن فى ایامکم و تقر عینه غدا برؤ تیکم .
- 23. در زیارت وداع ائمه دارد که و مکنى فى دولتکم و احیانى فى رجعتکم مرا در ایام دولت شما متمکن و صاحب قدرت نماید.
- 24. در زیارت اربعین حسین (علیه السلام ) که امام صادق (علیه السلام ) بصفوان جمال دستور میفرماید که بخواند یکى از فقرات آنها اینست که : اشهد انى بکم مؤ من و بایابکم موقن .
- 25. زیارت حضرت عباس : انى بکم و بایابکم من الموقنین .
- 26. سید بن طاووس در مصباح الزائر در اعمال سرداب مقدس این جمله را ذکر نموده : و وفقنى یا رب للقیام بطاعته و المکث فى دولته فان توفیتنى قبل ذلک فاجعلنى یا رب فیمن تکر فى رجعته و یملک فى دولته و تیمکن فى ایامه و تسیظل تحت اعلامه و یحشیر فى زمرته و تقر عینه برؤ یته .
- 27. در دعاى عهدى که از حضرت صادق (علیه السلام ) منقولست که هر کس چهل صباح این دعا را بخواند از باوران قائم ما باشد.
- 28. و اگر پیش از ظهور آنحضرت بمیرد خداوند او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آنحضرت باشد و حقتعالى بهر کلمه ازین دعا هزار حسنه او را کرامت فرماید و هزار گناه ازو محو نماید، یکى از فقرات آن اینست :
- 29. اللهم ان حال بینى و بینه الموت الذى جعلته على عبادک حتما مقتضیا فاخرجنى من قبرى مؤ تزرا کفنى شاهرا سیفى مجردا قناتى دعوة الداعى فى الحاضر و البادى .
- 30. یعنى : خدایا اگر حایل شده است بین من و امام زمان من مرگ آنچنان مرگى که بر بندگان خود حتم فرموده اى پس در موقع ظهور آنحضرت مرا از قبر بیرون آورد در حالیکه کفن خود را بکمر بسته و شمشیر کشیده و نیزه افراشته داعى دعوت حق را اجابت کنم .
- 31. ازین قبیل ادعیه و زیارت بسیار است که مجال ذکر آن نیست و بهمین چند جمله اکتفا شد پس معلوم شد که چون امام زمان (علیه السلام ) براى خونخواهى جد غریبش حسین (علیه السلام ) بیاید خوب و بد و دوست و دشمن زنده خواهند شد تا آنحضرت و یارانش تقاص خود را از بنى امیه بنمایند.
- 32. و اما ولى دم و خونخواهى خدا در قیامت است چون امام زمان انتقام دنیوى میکشد و جزاى کلى آنست که در قیامت باشد.
- 33. در ((اسرارالشهاده )) در بندى از کتاب ((عقاب الاعمال )) مسند از ((محمدبن سنان )) از بغض اصحاب خود از حضرت صادق (علیه السلام ) و آنحضرت از وجود مبارک پیغمبر خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) روایت نموده که چون روز قیامت شود قبه اى از نور براى فاطمه (علیه السلام ) نصب شود، فرزندم حسین بمحشر آید در حالیکه سر مبارکش در دستش باشد چون فاطمه حسین را به آن حالت ببیند شهقه اى میزند که همه انبیاء مرسل و ملائکه مقربین و مؤ منین صداى آن بانو را بشنود و به سبب ناله فاطمه ناله نمایند،
- 34. پس خدایتعالى امام حسین (علیه السلام ) را با صورت خوب برانگیزاند که با قاتلان خود مخاصمه نماید و سر مبارکش در دستش باشد.
- 35. آنگاه حقتعالى قاتلان و شرکت کنندگان در قتل آنحضرت را جمع فرماید پس خود خدا آنها را کشته و بعد زنده شوند پس امام حسین (علیه السلام ) آنها را کشته باز زنده میشوند، پس فرمود کسى از ذریه ما باقى نماند مگر اینکه یکدفعه ایشان را میکشند تا آخر روایت .
- 36. و در روایت دیگر در ((اسرارالشهاده )) است که قاتل امام حسین (علیه السلام ) در تابوتى است که در قعر جهنم که دست و پاهایش بزنجیرهاى آتشین بسته شده در حالیکه در قعر جهنم سرنگونست و نصف عذاب تمام اهل جهنم براى او میباشد و براى او بوى گندیست که اهل آتش بخدا پناه میبرند از بوى بد آن ، و او در جهنم مخلد است و عذاب دردناک میکشد.
- 37. معنى والوتر و الموتور : وتر عطف است بر ثار که مناداى مضاف منصوب است ، وتر در لغت بمعنى فرد و طاق آمده و بمعنى کینه و خون هم ذکر شده و همچنین بمعنى جنایت و کشتن نزدیکان هم آمده ولى بیشتر بمعنى اول ذکر میشود که فرد باشد و لذا نماز وتر را براى وتر میگویند که بین نمازها فرد و طاق است چه نماز یک رکعتى غیر از آن نداریم و اگر بمعنى کشتن نزدیکان هم آمده ، براى آنست که کسیکه نزدیکان او کشته شوند قهرا تنها میماند باین لحاظ به او وتر میگویند، و اگر بمعنى خون گرفتیم آن هم بمعنى فرد است چه اگر در بین کسى کشته شود او را فرد وتر میگویند یعنى بین ده یا صد نفر یکى کشته شده و بناحق خونش ریخته گشت .
- 38. موتور هم در لغت بچند معنى استعمال شده : 1- طاق و فرد شده .2 - کسى که کسى از او کشته شده باشد.3 - کسى که کشته شود و حق خون او گرفته نشود. بنابراین معانى که در لغت ذکر شد این عبارت از زیارت را سه قسم میتوان معنى کرد:
- 39. 1 - وتر بمعنى یگانه و فرد باشد و موتور هم تاکید معنى سابق شود مثل حجر محجور و این معنى را در بحار و مشکلات نراقى ذکر نموده اند.2 - وتر بمعنى فرد باشد، موتور هم بمعنى آن کسیکه کسانى ازو کشته شده باشد، یعنى اى حسین یگانه اى که اقرباء و یاران تو کشته شدند.3 - وتر بمعنى خون ریخته باشد یعنى اى قتیلى که اقرباء و اصحاب ترا کشتند.
- 40. در بین این سه معنى دومى بهتر است زیرا حقیقتا حسین وتر است از حیث اینکه در مقام امامت مثل و مانندى ندارد و همچنین در مقام شهادت هم نظیر ندارد چه از اول دنیا تا کنون مثل او کسى مظلوم کشته نشده و اینهمه مصیبت ندید و همچنین چیزهائیکه خدا به او مرحمت فرموده است مثل شفاء در تربت ، اجابت تحت قبه ، بودن ائمه از نسل او، ثواب زیارت او و چیزهاى دیگرى که خداوند در مقابل شهادت فقط با آنحضرت مرحمت فرموده است .
و کسان او هم همگى در کربلا کشته شدند حتى طفل شیرخواره او و اگر على بن الحسین امام سجاد ( علیه السلام ) کشته نشد براى آن بود که نسل امامت از بین نرود پس آنحضرت موتور است باینمعنى که همه اصحاب و یارانش در کربلا روز عاشورا کشته شدند.
مجلس شانزدهم : السلام علیک و على الارواح التى حلت بفنائک درادامه
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم