بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- مجلس هفدهم :1 علیکم منى جمیعا سلام الله و ابدا ما بقیت وبقى الیل و النهار
سلام و رحمت خداى تعالى همیشه و مستمر مادامیکه من زنده باشم و شب و روز پاینده باشد از من به همه شما باد - شرح : علیکم خبر مقدم ، سلام الله مبتدا مؤ خر منى ظرف لغو متعلق به عامل مقدر، جمیعا حامل از براى ضیمر جمع .
- این چند جمله مقام دوستى و محبت شخص زائر را نسبت به امام حسین و شهداء دشت کربلا میرساند و میگوید: حسین جان سلام و رحمت خدا بر شما و اصحاب و یارانت باد همیشه تا مادامیکه این شب و روز برقرار است ،
- یعنى اگر خدا عمرى بمن بدهد تا آخر دنیا همیشه در شب و روز از خدا طلب رحمت و درود براى شما مینمایم . ازین عبارت معلوم میشود که شیعه و سنى دوست اهلبیت نباید زیارت آنحضرت را ترک کند باید هر شب و روزى خدمت آنحضرت و یارانش سلام بنماید.
- کسیکه آنحضرت را زیارت نکند ناقص الایمان است : در ((کامل الزیاره )) از امام صادق ( علیه السلام ) روایت میکند فرمود: هر کسى بمیرد و قبرحسین علیه السلام را زیارت نکند ناقص الدین و ناقص الایمان از دنیا رفته و هر گاه بهشت رود درجه او پائین درجه مؤ منین خواهد بود. و در خبر دیگر است که ، کسیکه آنحضرت را زیارت نکند اگر اهل بهشت باشد از مهمانان اهل بهشت خواهد بود.
- ((دربندى )) در ((اسرارالشهاده )) از ((منصور بن هازم )) نقل میکند که گفت از امام صادق ( علیه السلام ) شنیدم که میفرمود هر که سالى بر او بگذرد و بزیارت قبر حسین ( علیه السلام ) نرود خدایتعالى یکسال از عمر او کم میکند
- و اگر بگویم که از شماها کسى هست که سى سال قبل از اجل خود میمیرد راست گفته ام زیرا زیارت قبرحسین (علیه السلام ) را ترک میکند پس زیارت آنحضرت را ترک نکنید تا خدا عمر شما را طولانى کند و روزى شما را زیاد فرماید. الخبر
- فضیلت زیارت حسین علیه السلام در شب جمعه ((طریحى )) در منتخب از ((سلیمان ابن اعمش )) نقل میکند که گفت من در کوفه منزل داشتم و در همسایگى من شخصى بود که با او ماءنوس بودم و نزد او میرفتم و با وى صحبت میکردم ، یک شب جمعه بمنزل او رفتم و در بین حرفها و صحبتها باو گفتم چه میگویى در خصوص زیارت حسین ( علیه السلام ) جوابداد که بدعت است و هر بدعت ضلالت و هر پیرو و ضلالت در آتش خواهد بود. ((
- سلیمان ) ابن اعمش )) گوید من غضبناک شدم و از نزد او برخاسته و بیرون آمدم و با خود گفتم که وقت صبح میروم و او را قدرى نصیحت میکنم و از فضایل زیارت حسین ( علیه السلام ) براى او نقل میکنم اگر قبول نکرد و بر اعتقاد خود باقى ماند او را میکشم .
- ((سلیمان )) گوید: وقت صبح بخانه او آمدم دق الباب نمودم و او را صدا کردم زوجه اش جوابداد که دیشب عازم زیارت کربلا شد و بزیارت آنحضرت رفت ،
- سلیمان گوید منهم عازم زیارت حسین گشتم و وقتى که بزیارت قبر مطهر مشرف شدم دیدم همان شخص سر بسجده گذاشته و در سجده اش گریه میکند و دعا مینماید و از خدا طلب مغفرت مینماید بعد از مدتى که سر از سجده برداشت مرا نزد خود دید،
- گفتم اى شیخ دیشب تو میگفتى زیارت حسین ( علیه السلام ) بدعت است و هر بدعت ضلالت و هر پیرو ضلالت در آتش خواهد بود و حال خودت آنحضرت را زیارت میکنى ؟
- گفت اى سلیمان مرا ملامت مکن ، شب گذشته در خواب شخص جلیل القدرى را در کمال بزرگى و جلال و کمال و بهاء دیدم که قادر به وصف او ینستم دور او را جماعتى گرفته بودند و با سرعت او را میاورند و در پیش روى او سوارى بود که تاجى بر سر نهاده بود که چهار رکن داشت و در هر رکن جواهرى بود که از مسافت سه روزه میدرخشید،
- بیکى از خدام او گفتم این شخص کیست ؟ گفت محمد مصطفى صلى الله علیه و آله و سلم گفتم این دیگرى کیست ؟ گفت على مرتضى علیه السلام وصى رسول الله خدا، پس از آن نگاه کردم شترى از نور دیدم که در او هودجى از نور بود و در میان وى دو نفر نشسته و آن ناقه میان زمین و آسمان طیران میکرد
- پرسیدم این شتر از براى کیست ؟ گفت از براى خدیجه کبرى و فاطمه زهرا(سل الله علیها) گفتم این جوان کیست ؟ گفت حسن بن على علیه السلام ، پس از آن نزد هودج فاطمه زهرا((سل الله علیها)) رفته دیدم که رقعه هایى نوشته شده از آسمان نازل میشود،
- پرسیدم اینها چیست ؟ گفت این رقعه هایى است که در آنها برات آزادى از آتش براى کسى که حسین ( علیه السلام ) را در شب جمعه زیارت کند نوشته شده است ، منهم رقعه اى طلب نمودم ، بمن گفتند تو میگویى زیارت حسین ( علیه السلام ) بدعت است تا تو بزیارت آنحضرت مشرف نشوى ازین رقعه ها بتو نمیرسد، پس از خواب بیدار شدم و در همانساعت عازم زیارت قبر آنحضرت شدم و ازین قبر جدا نمى شوم تا جان از تنم بیرون رود.
- زیارت کردن موسى بن عمران حضرت سیدالشهداء را در کتاب ((کامل الزیارة )) از ((ابى حمزه ثمالى )) نقل میکند در پایان زمان دولت ((بنى مروان )) قصد زیارت قبر حسین بن على ( علیه السلام ) را نمودم ، مخفى از اهل شام رفتم تا به کربلا رسیدم
- و در گوشه اى پنهان شدم تا نصف شب گذشت ، طرف قبر آمدم چون نزدیک قبر رسیدم مردى بطرف من آمد و گفت برگرد که به قبر مطهر نمیرسى ، من خوفناک برگشتم تا نزدیک صبح شد
- باز قصد قبر مطهر را نمودم تا به قبر نزدیک شدم همان مرد نزد من آمد و بمن گفت اى مرد نمیتوانى بزیارت قبر برسى گفتم خدا ترا عافیت بدهد چرا نمى توانم بزیارت قبر مشرف شوم با اینکه از کوفه بقصد زیارت این قبر آمده ام مانع من مباش میترسم صبح شود و اهل شام مرا دیده بکشند،
- جوابداد قدرى صبر کن موسى بن عمران از خدا اذن خواسته که بزیارت حسین ( علیه السلام ) مشرف شود خدا هم به وى اذن داده با هفتاد هزار ملک از آسمان نازل شده اند و انتظار طلوع صبح را دارند که تا به آسمان عروج کنند گفتم تو کیستى ؟ گفت من از آن ملائکه اى هستم که بحفظ قبر حسین ( علیه السلام ) ماءمور شده ام و براى زوار او استغفار مینمایم ،
- پس برگشتم و چون صبح شد بسوى قبر آمدم و کسى مانع من نشد زیارت کردم و نماز صبح خواندم با تعجیل تمام برگشتم تا کسى از اهل شام مرا نبیند.
تارک زیارت حسین ( علیه السلام ) عاق رسول الله (صل الله علیه وآله وسلم ) در ((اسرارالشهاده )) از ((عبدالرحمن ابن کثیر)) از حضرت صادق ( علیه السلام ) روایت کرده که فرمود اگر یکى از شما تمام عمر خود را حج کند و بزیارت حسین ( علیه السلام ) مشرف نشود حقى از حقوق رسول خدا (صل الله علیه وآله وسلم ) را ترک کرده زیرا که حق حسین ( علیه السلام ) از جانب خدا بر هر مسلمى فریضه است . - ((حلبى )) گوید که خدمت حضرت صادق ( علیه السلام ) عرض کردم چه میفرمائید در حق کسیکه قدرت داشته و ترک زیارت حسین ( علیه السلام ) را کرد فرمود او عاق رسول الله خدا گشته است .
- اخباریکه دلالت بر وجوب زیارت دارد: اخبار زیادى وجود دارد که دلالت بر وجوب زیارت سیدالشهداء دارد و ما بعضى از آنها را ذکر مى کنیم .
- ((محمد بن مسلم )) از حضرت باقر ( علیه السلام ) روایت کرده که فرمود: شیعیان ما را بزیارت قبر حسین ( علیه السلام ) امر کنید زیرا زیارت آنحضرت بر هر مؤ منى که اقرار به امامت آنحضرت دارد واجبست .
- و در خبر دیگر فرمود: زیارت آنحضرت روزى را زیاد میکند و عمر طولانى و بلا را دفع میکند و هر مؤ منى که اقرار به امامت آنحضرت دارد زیارت آنحضرت بر او واجبست
- در ارشاد مفید از امام صادق ( علیه السلام ) روایت نموده که فرمود: زیارة الحسین ابن على علیهماالسلام واجبة على کل مؤ من تقر للحسین علیه السلام بالامامة من الله عز و جل .
- مرحوم ((دربندى )) در ((اسرارالشهاده )) پس از نقل اخبار وجوب میفرماید: اگر چه سند این اخبار به اصطلاح متاءخرین صحیح نیست ولى صاحب وسایل ایندسته اخبار را از کتب معتبرى جمع کرده که نزد متقدمین و متوسطین علماى ما معتبر است و همچنین نزد جمعى از متاءخیرین نظر به قواعد رجالیه سند بعضى ازین اخبار از درجه اعتبار ساقط نیست ،
- گذشته از این مطالب ما علم و یقین داریم که در بین اخبار وجوب ممکنست یکى از آنها از معصوم صادر شده باشد و همچنین در بین اخباریکه بعنوان منطوق یا فحوى بر حرمت ترک زیارت در همه عمر دلالت دارد یک خبر آن اقلا از امام صادر شده باشد و همین ما را کفایت میکند.
- بعد میفرماید: قائل به وجوب و حرمت هم در بین علماء بوده اند مانند صاحب وسائل و مرحوم مجلسى و والد ایشان و کسانیکه قریب العصر آنها بوده اند بعد میفرماید: اقوى در نزد من حرمت ترک کلى زیارت است براى کسانیکه توانایى رفتن داشته باشد.
- زیارت در حال خوف و امن فرق ندارد: اخبارى وارد شده بر اینکه زیارت حضرت سیدالشهداء ( علیه السلام ) در حالت امن و خوف فرق نمیکند. در روایتى از زراره وارد شده که میگوید:
- خدمت امام باقر ( علیه السلام ) عرض کردم ما تقول فیمن زار ابائک على خوف قال یومیه الله یوم الفزع الاکبر و تلقاه الملائکة بالبشارة و یقال له لاتخف لاتحزن هذا یومک الذى فیه فوزک .
- چه میفرمائید درباره کسى که با حالت خوف پدران تو را زیارت کند؟ حضرت فرمود: خداوند او را از عذاب روز قیامت امان میدهد و ملائکه او را ملاقات میکنند در حالتى که به او بشارت میدهند که مترس و محزون مباش ، این همانروزیست که در آن رستگار خواهى شد.
- ((ابن کثیر)) میگوید خدمت امام صادق ( علیه السلام ) عرض کردم که میلى قلبى مرا بزیارت قبر پدرت حرکت میدهد از وقتى که بیرون میآیم تا وقت مراجعت از سلطان و از اطرافیان او دلم خائف است ،
- حضرت فرمود: یابن بکیر آیا دوست نمیدارى که خدا ترا در راه ما ترسان ببیند؟ آیا نمیدانى کسى که در راه ما به او ترسى روى دهد خدا او را در سایه عرش جاى دهد و در زیر عرش با حضرت حسین ( علیه السلام ) مصاحب شود و از فزعهاى روز قیامت در امان باشد و اگر خوفى به او روى دهد ملائکه به او تسکین قلب و بشارت دهند.
- ((محمد بن مسلم )) میگوید حضرت صادق بمن فرمود: آیا قبر حسین ( علیه السلام ) را زیارت میکنى ؟ عرض کردم بلى با ترس و خوف . حضرت فرمود: هر قدر سختتر باشد ثوابش بقدر خوفست هر کس در راه او خوفى ببیند در روز قیامت خائف نمیشود و خدا او را امان میدهد و بر میگردد و در حالتى که گناهان او بخشیده شده و ملائکه بر او سلام و پیغمبر او را زیارت میکند.
- مرحوم ((دربندى )) پس از ذکر این رویات میفرماید: عموم اخباریکه گذشت اطلاق آنها به همه اقسام خوف شامل است ، مثل خوف شماتت دشمنان و ناسزا گفتن آنها به زوار و غارت کردن اموال و انواع اذیت کردن از چوب زدن و حبس نمودن و همچنین از جهت ناامنى راهها از دزدان و راهزنان و امثال اینها، پس همه این خوفها را شامل میشود.
- و همچنین اخبار شامل است باینکه خوف مظنون به هر نوع ظن باشد یا نباشد و آیا این حکم شامل یقین به خوف از اینگونه اموریکه اشاره بآنها شد، میشود یا خیر؟ ظاهرا اخبار هم شمول دارد بلى
- ممکن است گفته شود در صورتیکه خوف بمرتبه یقین رسید اخبار شامل آن صورت نیست و آیا خوف تلف بعضى از اعضا مثل چشم و گوش و دست و پا و امثال اینها حکم هلاکت نفس را دارد یا نه ؟ در آن اشکال است و حکم به عدم الحاق و اجراى حکم اطلاق اخبار در نظر اقوى میباشد.
- و مؤ ید گفته ما است آنچه در زمانهاى دولت بنى امیه و دولت بنى عباس واقع مى گشت
- مخصوصا در عهد متوکل عباسى که بحکم آنملعون دست و پاى زوار را قطع میکردند و چشمهاى ایشانرا در میآوردند با وجود این امام علیه السلام و وکلا اومناى او مردم را ازین عمل منع نمیکردند. از صبح ازل تاروز محشر.... گریم زغم حسین بی سر
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم