بسم الله الرحمن الرحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- مجلس هفدهم : 2علیکم منى جمیعا سلام الله و ابدا ما بقیت و بقى الیل و النهار ..اغنیاء باید همه ساله بزیارت بروند
- اخباریکه درباره اغنیاء وارد شده اینست که سالى دو مرتبه یا چهار ماه یکمرتبه بروند ولى فقراء سالى یک مرتبه را ترک نکنند...امام صادق ( علیه السلام ) فرمود بمن خبر رسیده که بعضى از شیعیان ما یکسال و دوسال بر آنها میگذرد که بزیارت امام حسین ( علیه السلام ) نمیروند، بخدا قسم که به نصیب خودشان خطا کرده اند و از ثواب خدا بیمیل شده اند و از جوار پیغمبر دور افتاده اند،
- عرض کردم در چه مدت باید آنحضرت را زیارت نمود؟ فرمود: هر گاه مقدر بشود در هر ماه یک مرتبه آنحضرت را زیارت کن ، عرض کردم دستم نمیرسد زیرا کارگرى هستم که باید با دسترنج خود نان بخورم و یک روز هم نمیتوانم کارم را ترک کنم ؟ حضرت فرمود تو و امثال تو معذورند قصه من آن کسانى بود که با دسترنج خودکار نمیکنند و اگر بخواهند هر جمعه به زیارت آنحضرت بروند و براى آنها سهل است از براى چنین کسى که در روز جزا نزد خدا و رسول الله ش عذرى نیست .
- جامع بودن زیارت آنحضرت : خداوند تبارک و تعالى روى حکم و مصالحى اعمالى از وجوب و مستحب و حرام و مکروه بر بندگان خود تکلیف فرمود و از براى هر یک از آنها اثرات خاصى قرار داد مانند اغذیه که هر کدام اثر مخصوص براى بدن دارد و باید همه آنها براى سلامتى بدن استفاده کنیم ، پس همانطور که بجهت سلامتى مزاج باید از همه غذاهاى دنیا استفاده کرد، همچنین براى سلامتى روح هم باید از همه اعمال واجب و مستحب استفاده کرده و از حرام و مکروه پرهیز نمود.
- امروز مى بینیم که بعضى قرص و شربتها درست کرده اند که اثر تمام ویتامینها در آنها یافت میشود و اگر از آنها بخوریم از خوردن بسیارى از قرصها و شربتها مستغنى میگردیم .درست است که خداى متعال بجهت هر عملى اثرى در روح و انسانى قرار داده ولى در بین اعمال عملى قرار داده که اثر تمام اعمال در آن موجود است و آن زیارت حضرت حسین ( علیه السلام ) میباشد.
- شرح بیان مطلب : اول رکن دین اسلام نمازست که فرق بین مسلمان و کافر همین است که فرمود: من ترک الصلوة متعمدا فقد کفر. زیارت حضرت سیدالشهداء ( علیه السلام ) ثواب نماز به این مهمى را دارد.
- در روایت است که خداوند هفتاد هزار ملک قرار داده که اطراف قبر حسین ( علیه السلام ) نماز میخوانند و نماز هر یک از آنها معادل نماز هزار نفر از آدمیان میباشد، خداوند ثواب نماز آن ملائکه را براى زائرین قبر حسین ( علیه السلام ) قرار میدهد.
- پس زیارت حسین ( علیه السلام ) ثواب و خاصیت نماز را دارد، آنهم نمازیکه ملائکه بخوانند، آنهم نمازیکه معادل یک میلیون نماز بشر است .
- یکى از ارکان دین اسلام روزه است که اهمیت زیادى در اسلام دارد و فقها در کتب فقهى خود دستوراتى براى آن ذکر کرده اند، زیارت حضرت سیدالشهداء ثواب روزه را دارد در روایت وارد شده که زیارت آنحضرت ثواب هزار صائم و روزه دار را دارد.
- یکى دیگر از ارکان اسلام جهاد است که زیارت حسین ( علیه السلام ) ثواب جهاد را هم دارا میباشد، در روایت است که فضل زیارت آنحضرت اجر هزار شهداى بدر خواهد بود، بلکه ثواب آن شهیدى را باو میدهند که در راه خدا بخون آغشته شده باشد، ناگفته نماند که بعد از شهداء کربلا به هیچیک از شهداء مقام شهداء بدر را ندادند اگر بتاریخ جنگ بدر مراجعه شود مطلب معلوم میگردد.
- یکى دیگر از ارکان اسلام زکوة است که به زیارت حضرت حسین ( علیه السلام ) ثواب زکوة را هم دارد، در روایت وارد شده که زائر حسینى در هر زیارتش ثواب هزار زکوة مقبوله در نامه عملش ثبت میگردد.
- یکى دیگر از ارکان اسلام حج است که بسیار در اسلام تاکید در آن شده که فرمودند تارک آن یا یهودى و یا نصرانى از دنیا خواهد رفت ، زیارت حضرت حسین ( علیه السلام ) ثواب حج و عمره را دارد، آنهم نه یکى بلکه بیش از هفتاد هزار حج و عمره .
- در بعضى از اخبار است که زیارت حضرت امام حسین ( علیه السلام ) معادل یک حج و یک عمره است ، در بعضى دیگر معادل دوازده حج و بعضى بیست و دو حج و بعضى بیست و هشت حج و بعضى هشتاد و بعضى صد حج و در بعضى از روایات ثواب هر قدم زائر حسینى ثواب یک حج و یک عمره میباشد.
- در روایت بیشتر ازآن در خصوص زیارت روز عرفه است که میفرماید: ان الرجل منکم لنعتیسل على شاطى الفرات ثم یاتى قبرال حسین عارفا بحقه فیعطیه الله بکل قدم یرفغها و یضعها ماءة حجة مقبولة و ماءة عمرة مبرورة .
- مردى از شما غسل میکند در نهر فرات بعد مشرف میشود به زیارت قبر حسین ( علیه السلام ) در حالتى که عارف است بحق آنحضرت ، خداوند عطا میفرماید به هر قدمى که بر زمین میگذارد و بر میدارد ثواب صد حج مقبوله و صد عمره مبروره .
- در بعضى از روایات اضافه از اینهم وارد شده که ثواب حجى میدهند که با رسول الله خدا بجا آورده باشد و در بعضى دیگر است : حجة مع الرسول الله مقبولة راکیه . یعنى ثواب حجى میدهند که با رسول الله خدا بجا آورده و قبول و پاکیزه باشد.
- مهمتر از همه اینها در یکدسته از روایات فضیلت زیارت آنحضرت را به ثواب حج پیغمبر میرساند که خود آنجناب کرده باشد، نه اینکه با او بجا آورده باشند، آنهم نه ثواب یک حج از حجهاى آنحضرت بلکه زیاد میکند تا میفرماید:
- من زاره کتب الله تسعین حجة من حجى باعمارها.: یعنى هر کس زیارت کند آن مظلوم را خداى تعالى مینویسد براى وى ثواب نود حج از حجهاى من با عمره هایش
- و این اختلافات روایات در ثواب زیارت آنحضرت محمولست بر اختلاف بمراتب معرفت و ایمان زیارت کنندگان و محبت آنان نسبت به خاندان عصمت و طهارت .
- تا اینجا جامعیت زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام نسبت به واجبات و ارکان دین معلوم گشت اینک جامعیت زیارت آنحضرت نسبت به مستحبات بیان میشود.
- در روایت وارد شده که : من زاره کمن حمل على الف فرس فى سبیل الله مسرجة تلحمة .
یعنى : کسى که آنحضرت را زیارت نمود مثل کسى است که هزار راس اسب در راه خدا داده باشد که همه آنها بازین و لجام باشد. - در روایت دیگر ثواب زیارت آنحضرت ثواب آزاد کردن هزار بنده وارد شده که همه آنها براى رضاى خدا باشد.
- روایت دیگر: انه من زار قبر الحسین علیه السلام ماشیا کتب الله بکل قدم یرفعها و کل قدم یضعها عتق رقبة من ولد اسماعیل .
- یعنى : هر کس پیاده قبر حسین ( علیه السلام ) را زیارت کند هر قدمیکه بر زمین میگذارد و بر میدارد ثواب آزاد کردن یک بنده از اولاد حضرت اسماعیل را دارد.
- در خبر است که : ان الله یخلق من عرق زوار ال حسین کل عرفة سبعون الف ملک یسبحون الله و یقدسونه .
- یعنى : خدایتعالى از هر قطره عرق زوار حسین ( علیه السلام ) هفتاد هزار ملک خلق میفرماید که تسبیح و تقدیس او را کند.
- خواص و فضایل زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام براى زائر : زیارت ابا عبدالله ال حسین ارواح العالمین له الفداء خواص زیادى براى شخص زائر در دنیا و آخرت دارد که از احادیث صحیح استفاده میشود و ما به نقل چند خاصیت از آن اکتفا کرده و از بقیه صرف نظر مینمائیم .
- اول : امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: زمانیکه زائر قبر حسین ( علیه السلام ) قصد کرد که بزیارت آنحضرت رود: ان الله ملائکة موکلین بقبر الحسین(علیه السلام)فاذا اهم الرجل بزیارته اعطاهم الله ذنوبه فاذا خطا محوها ثم خطاضا عفو اله حسناته فلم تزال تضاعف حتى توجب له الجنة .
- براى خدا ملائکه هایى هست که به قبر حسین ( علیه السلام ) موکلند، پس وقتى شخص زائر زیارت آنحضرت را قصد نمود، حقتعالى گناهانش را بوى ببخشد و زمانیکه براه افتاد قدم گذاشت گناهانش را محو فرماید و پس از آنکه قدم میگذارد مضاعف فرماید حسنات او را و بقدرى حسنات او را مضاعف فرماید که به مقامى رسد که بهشت براى او واجب میگردد.
- در این روایت سه مرتبه براى شخص زائر ذکر شده است :
- مرتبه اول آنکه چون قصد زیارت کند گناهانش بخشیده شود.
- مرتبه دوم چون براه افتاد آنها را محو فرماید، چه بخشیدن غیر از محو شدن است مثل اینکه یک نفر زندانى که حکم زندانش را دادگاه داده کسى میآید از او شفاعت میکند و او را از زندان نجات میدهند بعد پرونده او را برداشته پاره میکند و از بین میبرد که یکروزى دست دیگران نیفتد تا بدانند این شخص زندانى و مقصر بوده و عفوش نموده اند.
- پس بعد از آنکه حقتعالى گناهان این بنده را محو کرد که از یاد ملائکه هم برود تا نزد آنان خجل و شرمنده نشود، آنگاه بجاى آن گناهان حسنات بنویسد و بقدرى آنها را مضاعف فرماید تا به مرتبه و مقامى رسد که بهشت بر او واجب گردد.
- دوم : چون زائر حسینى در سفر زیارت خود انفاق نماید خداوند به هر درهمى که انفاق نموده بقدر کوه حسنات به او عوض دهد و به هر درهمى که درین راه مصرف نموده به اضعاف مضاعف عوض دهد و آن بلاهایى که بر او نازل گردیده و باید به او برسد از او دور میگرداند.
- در روایت از ابن سنان است که : یجب لهم بالدرهم الف و الف و الف حتى عد عشرة .
یعنى : واجب میشود براى آنها بعوض یک درهم هزار و هزار و هزار تا ده مرتبه . بعد فرمود: و رضا الله خیر له و دعا محمد و دعا امیرالمؤ منین و دعا الائمة خیر له . - یعنى : رضا و خشنودى خدایتعالى براى او خیر است و دعاى محمد (صل علی محمد وآله وسلم ) و دعاى امیرالمؤ منین ( علیه السلام ) و دعاى سایر ائمه صلوات الله علیهم اجمعین براى او خیر است .
- سوم : چون شخص زائر حسینى از منزل خود بیرون آید ششصد ملک از شش جهت او را مشایعت کنند
- و چون آفتاب بر او بتابد گناهانش را محو کند همچنانکه آتش هیزم را محو سازد.
- و چون از حرارت هوا و یا زحمت راه عرق کند خداوند از هر قطره عرق او هفتاد هزار ملک خلق کند که همه خدا را تسبیح میکنند و زوار حسین ( علیه السلام ) طلب مغفرت میکنند.
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم