- @nahjolbalaghehfarzad یا https://safarzade.blog.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
شنبه ----29 اردیبهشت 1403مطابق 9 ذالقعده 1445مدرسه صدر بازار ساعت هشت ونیم صبح ---استاد سالک
جلسه 59- بحث بصیرت وموانع رشد بصیرت عدم رشد بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- حزب الله وحزب شیطان3
- ضرورت آگاهی های سیاسی حزب الله وحزب شیطان بخش 3- از نگاه حضرت مولی امیر المومنین علی علیه السلام
- دهه کرامت میلاد حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام .کیفیت کرامت..دربحث کرامت.. وضرورت کرامت .. 3- 3- حزب الله وحزب شیطان3.. شرح خطبه 50 نهج البلاغه – نکات بحث – فتنه
- من كلام له (علیه السلام) و فيه بيان لما يخرب العالم به من الفتن و بيان هذه الفتن:
- إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ، يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اللَّهِ وَ يَتَوَلَّى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَيْرِ دِينِ اللَّهِ. فَلَوْ أَنَّ الْباطل خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحق لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ، وَ لَوْ أَنَّ الْحق خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْباطل انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ، وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ، فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشيطان عَلَى أَوْلِيَائِهِ وَ يَنْجُو الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى.
- پس از پايان جنگ صفّين و ماجراى حكميّت در سال 38 هجرى در شهر كوفه ايراد فرمود).
- علل پيدايش فتنه ها:
- همانا آغاز پديد آمدن فتنه ها، هوا پرستى، و بدعت گذارى در احكام آسمانى است، نوآورى هايى كه قرآن با آن مخالف است، و گروهى «با دو انحراف ياد شده» بر گروه ديگر سلطه و ولايت يابند، كه بر خلاف دين خداست.
- پس اگر باطل با حق مخلوط نمى شد، بر طالبان حق پوشيده نمى ماند، و اگر حق از باطل جدا و خالص مى گشت زبان دشمنان قطع مى گرديد. امّا قسمتى از حق و قسمتى از باطل را مى گيرند و به هم مى آميزند،
- نقد تفكّر التقاطى، آنانكه مى خواهند مكاتب شرقى يا غربى را با آب و رنگ اسلامى جلوه گر سازند، زيرا هر مكتبى و هر واژه اى جايگاه خاصّ خودش را دارد.
- آنجاست كه شيطان بر دوستان خود چيره مى گردد و تنها آنان كه مشمول لطف و رحمت پروردگارند نجات خواهند يافت.
- تباین حزب الله وحزب شیطان ،احکام فی کتاب الله ان البا طل مزاح الحق .
- سوره انبیاء إِنَّ الَّذينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى أُولئِكَ عَنْها مُبْعَدُونَ (101)
- خداوند، به وعدههايى كه به اهل ايمان و تقوى داده است وفا مىكند. «سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى أُولئِكَ عَنْها مُبْعَدُونَ»
- كسى كه به بهشت وارد شود، ديگر وارد جهنّم نمىشود. «أُولئِكَ عَنْها مُبْعَدُونَ»
- دوزخ مىروند كه بخواهند معبود باشند، نظير فرعون ولى عيسى و عزير هرگز حاضر به معبود شدن نبودند. به علاوه در ادامهى همان سوره، حساب اين افراد برجسته از حساب بتها جدا شده است، چنانكه مىفرمايد: «إِنَ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى أُولئِكَ عَنْها مُبْعَدُونَ» اين بندگان خدا (كه حاضر نبودند معبود قرار گيرند) و از طرف ما وعده نيك به آنان داده شده از دوزخ دورند. به هر حال مشركان عيسى را مَثَل زدند و خنديدند و فكر كردند پيامبر جوابى ندارد ولى تشبيه عيسى به بتها، جدلى بيش نيست.
- نکات برجسته این آیه ریشه وسرچشمه فتنه هارا بیان می کند .1- ریشه وسرچشمه فتنه ها هوی پرستی است. 2-تصرف در احکام خدا ونوآوری ونو ظهوری –بدعت نکته ظریف اینجاست که این بدعت ریشه اش به همان هوای پرستی بر می گرددکه یک عامل پیدا می شود.
- ریشه فتنه ها که از هوی پرستی سرچشمه میگیرد از 4000 حدیث جعلی روشن می شود مرحوم علامه محمد تقی مجلسی در عمر گران مایه خود در 120 جلد کتاب خود احادیث جعلی را از غیر جعلی جدا کرده که حدیث واقعی وغیره را باتفاوت ها سر چشمه فتنه هارا می شود در این کتاب می شود شناخت!!!
- نکته دوم در خطبه 50 نهج البلاغه وخطبه 30 نهج البلاغه ودیگر خطبه ها ریشه فتنه هارا حضرت آقا امیر المومنین علی علیه السلام بیان فرموده اند.در ایجاد احادیث جعلی وغیر جعلی بین علماء دو قول است .
- قول اول در ایجاد احادیث جعلی در آغاز شوم حکمیت شان در عرض 6 روز است بعد از وفات حصرت رسول الله
- وقول دوم در ایجاد احادیث جعلی بعد از آغاز شوم حکمیت بعد از 20 سال بوده
- در هر حال هر دو نقطه آغاز گر حرف فتنه از هوی پرستی است که در احکام دین رخنه پیدا کرده است.
- ایجاد فتنه که در جوامع اسلامی رقم می خورد جامعه اسلامی را گرفتار چنین موضوعی می کندکه امروز ما گرفتار آن هستیم که ریشه آن هوی پرستی است. که از گروه های ظالم وحاکم بر جامعه شاهد هستیم که چه جنایاتی صورت می گیرد.چرا چون جای عابد ومعبود عوض می شود. در هوای پرستی آیات قرآن در این موضوع مفضل آمده است.
- نکته دیگر این حوادث که قابل توجه است بعد از رحلت پیامبر اکرام (صل الله علیه وسلم) اتفاق افتاده است. حوادث جمل – صفین – نهروان – نا کثین – مارقین – را حضرت امیرالمومنین علی ابن ابطالب علی علیه السلام داشته است .
- اگر بخواهیم ابعاد شخصیت .و مظلومیت حضرت را بشناسیم در احکام و نوآوری واحایث جعلی و هوی پرستی باید حوادث تاریخ معاویه را در اسلام پی گیری کند.
- در جمله إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ – 7 محور در بر دارد. که اگر کتاب الله آثار اجرایی قوانین آن پیاده شود.ریشه های فتنه خشکیده خواهد شد.
- محوریک مقابله با هرگونه هوای وهوس پرستی.در گسترش فرهنگ عدل وعدالت – فر هنگ عبودیت – قابل توجه است مرحوم حسن زاده عاملی می فرماید تا عبد عبد نشود عبد الله نمی شود .این اولین مسله مبارزه است.
- محور دوم مقابله با هرگونه هوای وهوس پرستی.امیرالمومنین می فرمایند اجرای احکام الهی ریشه همه خود خواهی ها و فتنه هارا می خوشکاند. و این آثار اجرای احکام الهی است.
- محور سوم مقابله با هرگونه هوای وهوس پرستی.اجرای قانون احکام الهی در حق یقت اجرای عدالت در جامعه است.که اگر اجرای عدالت شود حفظ حق وق همه مردم خواهد بود کسی قدرت پیدا نمی کند به هوای نفس خود عمل خلاف احاد افراد گام بردارد.
- محور چهارم مقابله با هرگونه هوای وهوس پرستی. بدعت ونوآوری ها مولودد و ریشه در هوی پرستی و خود خواهی است.بنیان گذارد ونطفه گذار نطفه اسراییل به این نیجه رسید که اگر بخواهد ریشه دین را بخوشکاند باید از راه مذهب ودین وارد شود.و دین ابزار رسیدن اهداف وامبال خودش را در ندبه پیاده کرد ودیوار ندبه را در عبادت یهودیان قرار داد.( یهودیان می روند کنار آن می ایستندبه خیال خودشان عبادت می کنند )
- محور پنجم مقابله با هرگونه هوای وهوس پرستی. معاویه آمد خلافت فرهنگ مسلمین را موریثی کرد نیرنگ وشیطنت هایی که در حیات خودش وبعیعت هایی که در حیات خودش انجام داد دنبال رو او بود قضیه حضرت امام حسین علیه السلام شکل پیدا کرد. صب امیر المومنین را 20سال یا بیشتر فرهنگ کرد که بعد از 5 نماز سنت کرد.این جنگ نرم علیه امیر المومنین است. 5 ضرب در مثلا 100 مکان در روز ضرب درهفته وماه ودر سال .بر علیه حق جامعه را از درون خالی کرد. بزرگت ترین بدعت بر امیر المومنین است .که یک روزش هم سنگین است امپراتوری رسانهای معاویه .علیست اولین مظلوم عالم . امروزه هم این امپراتوری ارسانه ای در جهان حاکم است که نقش معاویه را دارد. که ذکر خدا فراموش می شود . ودر داستان امام حسن مجتبی امپراتوری معاویه همین نقش را داشت است.
- محور ششم مقابله با هرگونه هوای وهوس پرستی.چشم بسته، گوش بسته ، نادان ، جاهل ،محروم ؛ تسلیم شایعات این گروه شیطان پرست با بدعت گذاری ؛ اگر جامعه بصیرتش پایین باشدو ساده لوح ؛ کوته بین و جاهل باشد.شیطان علیه این گروه حاکم می شود؛ تسلیم این گونه شایعات شیطان صفت شد خطر این جاست .
- در حکمت 147نهج البلاغه می فرمایند قَالَ علیه السلام - لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ يَا كُمَيْلُ إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا احْفَظْ عَنِّي مَا أَقُولُ لَكَ النَّاسُ ثَلَاثَةٌ عَالِمٌ رَبَّانِيٌ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ يَلْجَئُوا إِلَى رُكْنٍ وَثِيقٍ - مردم به سه گروه، تقسيم مىشوند: نخست، دانشمند ربانى الهى، دوم، دانشجويى كه در راه نجات قدم نهاده و براى رهايى خويش از جهل مىكوشد و سوم مردم عوام و ناآگاهى كه همانند پشههاى ريز براى جلب منفعت مادى، بر سر و روى هر كس مىنشينند و با هر بادى كه از هر سو بوزد در حركت درمىآيند؛ اين گروه نه از نور علمى براى حركت در تاريكيها استفاده مىكنند و نه به پناهگاهى محكم و استوار پناه مىبرند. معاویه عامل قتل عثمان بود.ودر مقابل امیرالمومنین خون خواهی عثمان شد.این جامعه این زمان , این سیاست شوم سیاست جهانی است. وَ يَتَوَلَّى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَيْرِ دِينِ اللَّهِ.
- محور هفتم مقابله با هرگونه هوای وهوس پرستی.سیاست مداران جهان سیاست معاویه ترا طی می کنند وما شاهد اینگونه صفات هستیم در این خطبه 50 امیر المومنین صفت معاویه را معرفی می کند کسی که خالصانه به دنبال حق است. سراغ باطل نمی رود اگر در جامعه حق خالص معرفی شود کسی دنبال باطل نمی رود همه شیفته حق می شوند لکن معاویه صفتان بخشی از حق را گرفته وبا بطل مخلوط و ممزوج می کنند در این مورد آدمها سه گروهند –
- گروه یک -إِنَّ الَّذينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى أُولئِكَ عَنْها مُبْعَدُونَ (101) – مشمول رحمت الهی هستند دوست ودشمن شناسند گول و فریب نیرنگ ها وتبلیغات دشمن را نمی خورند حق وباطل برایشان مشخص و آشکار است اینها اهل نجاتند . اینها یک ویژگی خاص دارند که تکیه بر رهبریت جامعه است. وما خدارا شاکریم در این جا که عامل نجات َ أُمِرْتُ أَنْ أُطِيعَكَ فِيمَا تَأْمُرُنِيداریم. (در حاشیهخطبه حضرت زهرا علیها سلام 17 قسمت است. دو قسمت آخرش عوامل سقط جامعه است – قرآن را پشت سر می گذارند – عدم توجه به رهبری که در بینشان است. علی هست ولی سراغ معاویه می روند. این دوعامل باعث سقوط جامعه می شود)
- گروه دو- فهمیده وآگاهند-.می دانند ولی با پوشش حف آب به آسیاب دشمن می ریزندو باطل می گویند به دلیل منا فع باطل اژ دهای هفت سر جامعه اسلامی خودمان.اژدها های اقتصادسرمایه داری (بیان محسن اژه ای در کهکیلویه ..می دانند پا در خلاف وباطل می گذارند)
- گروه سوم – ساده لوح _.کم خرد بی بصیرت عقلشان درچشم عدم آینده نگری نان به نخر روز می خورند ، دین شناخت نیستند ابزار برای باطل هستند،در حق یقت در برابر حق ایستاده اند.
- در خطبه 78- 96- 98-. لاجرم گویند فریب خوردیم گول خوردیم!! همان کاری که معاویه گوسفند ازمردم میدزذید می گفت علی دزدیده بی دینی در پوشش حق – یک طرف بچه های غزه را می کشند در طرف دیگر غذا برایشان می فرسند. یا مانند پزشکان بدون مرزکه همشان در شبکه جاسوس ، جاسوس بیگانه اند.باطل در پوشش حق ؛ یا در شبکه مجازی فرازی از قبل اسلام را میاورند وحمله می کنند به حق ، حمله می کنند به حجاب ، دفاع می کنند از باطل . این فتنه ها یی است که مخالف اصلی باحق امیر المومنین است. عبدالله نوری درلحظه تنفس دادگاه گفته به اطرافیان اصل در این است که ما با این سید علی مخالفیم !!! در حوادث جمل – صفین – نهروان – نا کثین – مارقین –همچنین بود حکومت می خواستند.
- نکته 7 رمز پیروزی از شیطان پیروی ازحق استکه شیطان می داند در پیروی ازحق سلاح او کار آیی ندارد لذا در پوشش حق باطل را محق ق می کند.
- جمع بندی ما.ما در دنیایی زندگی می کنیم اگر بصیرت نداشت باشیم قدربینش نداشته باشیم ؛ کلاه سرمان رفته لازم است قضیه قضیه بصیرت ضرورت است. ارتباط .خرد . بصیرت. یکی از واجبات است. سوره یوسف 108 أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى بَصيرَة
- خطبه 10 نهج البلاغه – أَلَا وَ إِنَّ الشيطان قَدْ جَمَعَ حِزْبَهُ وَ اسْتَجْلَبَ خَيْلَهُ وَ رَجِلَهُ وَ إِنَ مَعِي لَبَصِيرَتِي مَا لَبَّسْتُ عَلَى نَفْسِي وَ لَا لُبِّسَ عَلَيَّ وَ ايْمُ اللَّهِ لَأُفْرِطَنَّ لَهُمْ حَوْضاً أَنَا مَاتِحُهُ لَا يَصْدُرُونَ عَنْهُ وَ لَا يَعُودُونَ إِلَيْه
آگاه باشيد كه شيطان حزب خود را فراهم ساخته، و سوار و پيادهاش را فراخوانده، و- به سوى شما- تاخته. حق يقت بينى من با من است، نه حق را از خود پوشيده داشتهام، و نه بر من پوشيده بوده است. به خدا سوگند، براى آنان آبگيرى پر كنم كه چون بدان در آمدند، برون شدن نتوانند، و چون برون شدند، خيال بازگشتن در سر نپرورانند.
- حضرت بلافاصله بعد از جمله اسْتَجْلَبَ خَيْلَهُ وَ رَجِلَهُ می فرمایند إِنَ مَعِي لَبَصِيرَتِي.. حق يقت بينى من با من است، نه حق را از خود پوشيده داشتهام، مقام معظم رهبری در این مورد در جواب بعضی از افراد که از امر ولایت سرباز زده اند 3مرتبه به سینه خود زدند وفرمودند می دانم، می دانم، می دانم،. طلحه وزبیر کی هستند. چقدر خون دل می خواهد در امر ولایت !!! من وشما که لباس روحانیت در برداریم باید حرمت این لباس را حفظ کنیم و بیش از هر چیز بینش وبصیرتمان را بکار گیریم حرفی که می زنیم به شکافیم که چه واقعیتی دارد در اینجا ضرورت حکمت است.من هذا ومن هذا حق ومن هذا ومن هذا باطل را قاطی نکنیم حرکت در مسیر وشناخت حق وباطل یک ضرورت حکومت می باشد. جکومت بصیرت می خواهد. شخص بصیر می خواهد که حکومت کند. والا آثار شوم حکمیت دارد. که هنوز برجاست !!!
سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم.. صفرزاده وبلاگ- https://safarzade.blog.ir