جلسه 60- بحث بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی.

    1. سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/        
    2. نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad 
    3. وبلاگ صفرزاده-  https://safarzade.blog.ir

بسم الله الرحمن الرحیم      

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم        

شنبه –12خرداد  1403مطابق 24 ذالقعده 1445مدرسه صدر بازار ساعت هشت ونیم صبح ---استاد سالک  

جلسه 60- بحث بصیرت وموانع رشد بصیرت  عدم رشد بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعیاست .

.به مناسبت خطبه 131نهج البلاغه و چند از آیات قران استفاده خواهیم کرد

  1. به مناسبت شهید خدمت رییس جمهور رییسی وهییت همراه ضایعه بزرگی بود امیدواریم رییس جمهور آینده قوی تر از آقای رییسی باشیم ؛ البته ریل انقلاب کما کان پیش می رود ورویش نخبه گان را در طول انقلاب داشیم که در انقلاب فراز وفرود دارد ولی سوخت وسوز ندارد . وقتی امام وارد ایران شدند نوشتند 12میلیون استقبال امام آمدند ودرارتحال حضرت امام 35 سال قبل ومتصدی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای حفظ ا.. در استقبال و آمدن حضرت امام در ایران 12میلیون وتجهیز ارتحال حضرت امام هم 12 مییلون مردم پیکراو را تشیع وبدرقه کردند. خدا را شکر که ما مردم آگاه بر امور و بصیر داریم ..
  2. مسأله مهم امام رفت وانقلاب نرفت .. تبلیغات جهانی وتمام رسانه های خارجی با تیتر درشت نوشتند که با رفتن امام انقلاب اسلامی ایران تمام شد.تا 12 ساعت تبلیغات فشرده در فاتحه جمهوری اسلامی ایران را در رسانه ها بوق کردند .ساعت 8 شب با نامید شدن فضا عوض شد ، تبلیغات را بر گردانند. پس امام رفت ولی انقلاب نرفت..مقام معظم رهبری همچو کوه در استمرار انقلاب اسلامی ایستاده..
  3. هم چنین در تشیع پیکر رییس جمهور خدمت حضرت آیت الله ابراهیم رییسی .رییس  جمهورما رفت ولی تا این ساعت انقلاب نرفت و نخواهد رفت  الحمد لالله رب العالمین .. نتیجه در تحت تاثیر تبلیغات بیگانه نباشیم .. امام رفت؛  شهدا رفتند ،18000 شهید تمام رفتند ولی خدای متعال نخواست انقلاب نرفت ...
  4. 5 نتیجه از موضوع می توان گرفت :

1-بصیرت وآگاهی بالا – وقدرت مدیریت حضرت امام ره ومقام معظم رهبری دوام انقلاب را رقم می زند که امام بصیر  ورهبران بصیرسرنوشت جامعه جامعه را رقم میزنند 2-شکست ها پشت شکست هایی که دشمنان بر ما تحمیل کردند ومی کنند با قدرت خداوند نمی تواند این ملت را ازپای درآورد الحمد الله رب العالمین.3-فرمایش ونامه مقام معظم رهبری به دانچویان آمریکا جاودانی وقدرت وسلطه اسلام در حکومت اسلامی را به جهانیان نشان می دهد که فلسطینی در جایگاه درستی است. که سیاست مدارشان گفته که اگر بخواهیم به این نامه رضایت بدهیم باید به فروپاشی نظام سلطه رضایت دهیم واین نکته مهم است!!4- نامه مقام معظم رهبری تحول بنیادین در سطح جهان را رقم می زند واین موضوع نشان می دهد که شیعه در مقام بصیرت وآگاهی جهانی است که احداث یک سازمان جدیدی با هسته مقاومتی در جهان تشکیل  ود جایگاهای مختلف را در دنیا رقم می زند. که همچو نامه حضرت امام به گرباچوف نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکا به سراسر امریکا تاثیر گذاری دارد. همانند نامه های حضرت رسول الله درصدر اسلام به سلاطین وقت باشد . ونامه امام حسن عسگری به ابن بابويه است. ونامه حضرت آقا به جوانان امریکاست . نکته 5 جهان استکباروشیطان بزرگ امریکا درپی جبران شکست ورسیدن به پیروزی است ترفند ها درجنگ روانی ایجاد می کند روش خنثا کردن جنگ روانی را از نگاه قرآن وبیان مقام رهبری باید بکاربرد. در قرآن 260 آیه درمقابله تر فند های دشمن و مقابله با آنها وپزیرش حکومت اسلامی آمده است که یکی از راه های حنثی کردن جنگ نرم همین نامه رهبری به جوانان امریکاست . که بصیرت جوامع وپزیرش حکومت اسلامی را در پی دارد.

  1.  اما در قرآن به سه آیه اشاره می کنیم

درپزیرش حکومت اسلامی سوره جمعه: هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبينٍ (2) چهار هدف مهم در تشکیل حکومت اسلامی در بردارد .

درپزیرش حکومت اسلامی سوره حدید:  لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ «25»

درپزیرش حکومت اسلامی سوره حج : «و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم النّاس بالقسط»، (41)هدف انبياء، كتب آسمانى و قرآن، آن است كه مردم بر قسط و عدالت قيام نمايند.

  1. اما در نهج البلاغه آقام امیر المومنین علی بن ابیطالب علی علیه السلام می فرمایند : در موضوع حکومت اگر جامعه رشد بصیرت نداشته باشد دور از عدل و داد باشد .. خطبه 131.
  2. أَيَّتُهَا النُّفُوسُ‏ الْمُخْتَلِفَةُ وَ الْقُلُوبُ الْمُتَشَتِّتَةُ الشَّاهِدَةُ أَبْدَانُهُمْ وَ الْغَائِبَةُ عَنْهُمْ عُقُولُهُمْ أَظْأَرُكُمْ عَلَى الْحَقِّ - فرمود اى نفسهاى مختلف و دلهاى پراكنده‏اى كه بدنهاى شما موجود و دانش شما مفقود است
  3. وَ أَنْتُمْ تَنْفِرُونَ عَنْهُ‏ نُفُورَ الْمِعْزَى مِنْ وَعْوَعَةِ الْأَسَدِ هَيْهَاتَ أَنْ أَطْلَعَ بِكُمْ سَرَارَ الْعَدْلِ - چقدر راهنمائى كنم شما را بحق و راستى آن حقى كه از وى فرار ميكنيد مانند فرار كردن بزغاله از صداى شير چقدر دور است از اينكه شما مردم سبب بلندى‏ و پيدايش عدل و داد باشيد
  4. أَوْ أُقِيمَ اعْوِجَاجَ الْحَقِّ اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْ‏ءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ - و كجى‏ها بسبب شما براستى پويد خداوندا تو ميدانى كه من هواى سلطنت در سر نپروراندم و طالب متاع فانى دنيا نبودم
  5. وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ - اما خواستار شناسائى دين تو بودم و ظاهر نمودن صلاح در ممالك تو را قصد نمودم تا آنكه بندگان مظلوم و ستم ديده تو در امان باشند و حدود و فرامين تو بر جاى ماند-
  6. اللَّهُمَّ إِنِّي أَوَّلُ مَنْ أَنَابَ وَ سَمِعَ وَ أَجَابَ لَمْ يَسْبِقْنِي إِلَّا رَسُولُ اللَّهِ صل الله علیه وآله  بِالصَّلَاةِ - خداوندا تو ميدانى اول كسى كه روى آورد و گوش فرا داشت و پذيرفت من بودم جز رسول و فرستاده تو كسى بر من پيشى نگرفت-
  7. وَ قَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّهُ لَا يَنْبَغِي أَنْ يَكُونَ الْوَالِي عَلَى الْفُرُوجِ وَ الدِّمَاءِ وَ الْمَغَانِمِ وَ الْأَحْكَامِ وَ إِمَامَةِ الْمُسْلِمِينَ- خداوندا سزاوار نيست كه زمام دار و حاكم شود بر خونها و نواميس و اموال مسلمين و احكام و حرام و پيشواى مسلمين و امور مؤمنين
  8. الْبَخِيلُ فَتَكُونَ فِي أَمْوَالِهِمْ نَهْمَتُهُ وَ لَا الْجَاهِلُ فَيُضِلَّهُمْ بِجَهْلِهِ وَ لَا الْجَافِي فَيَقْطَعَهُمْ بِجَفَائِهِ وَ لَا الْحَائِفُ لِلدُّوَلِ- كسى كه بخيل است زيرا كوشش او در فراهم آوردن مال است و نه كسى كه جاهل و نادان باشد زيرا بنادانى خود گمراه ميكند و نه كسى كه جفاكار باشد
  9. فَيَتَّخِذَ قَوْماً دُونَ قَوْمٍ وَ لَا الْمُرْتَشِي فِي الْحُكْمِ فَيَذْهَبَ بِالْحُقُوقِ وَ يَقِفَ بِهَا دُونَ الْمَقَاطِعِ وَ لَا الْمُعَطِّلُ لِلسُّنَّةِ فَيُهْلِكَ الْأُمَّة- زيرا بجفاكارى مردم را از خود براند و نه كسى كه ترسان باشد زيرا بدسته پناه مى‏برد و جمعى را رها ميكند و نه‏ كسى كه رشوه گير در حكم باشد زيرا حقوق را از بين مى‏برد و نه كسى كه طريق رسول خدا را واگذار زيرا مردم را بفسق و فجور كشاند و نه كسى كه ستمكار باشد زيرا حق را نابود سازد و نه كسى كه فاسق و متجاوز از حد باشد زيرا شريعت مقدس را ننگين نمايد.
  10. در خطبه دیگر میفرمایند : فَقَدِ اشْتَهَرَ عَنْهُ ع أَنَّهُ قَالَ‏ لَوْ ضَرَبْتُ خَيْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَيْفِي هَذَا عَلَى أَنْ يُبْغِضَنِي مَا أَبْغَضَنِي وَ لَوْ صَبَبْتُ الدُّنْيَا بِجُمْلَتِهَا عَلَى الْمُنَافِقِ أَنْ يُحِبَّنِي مَا أَحَبَّنِي وَ ذَلِكَ أَنَّهُ قُضِيَ فَاقْتَضَى عَلَى لِسَانِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ أَنَّهُ لَا يُبْغِضُكَ مُؤْمِنٌ وَ لَا يُحِبُّكَ مُنَافِق‏- آن جناب فرمود: اگر از بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد او با من دشمن نخواهد شد، و اگر چنانچه تمام دنيا را در كام منافق بريزم كه با من دوست گردد با من دوستى نميكند، پيغمبر قبل از اين فرمود: تو را دشمن نميدارد جز منافق، و دوست ندارد جز مؤمن.
  11. احداف حضرت را بر سه محور می توان دریافت کرد .

1- حلکومت از برای برافراشتن پرچم دین

2- اجرای عدالت جامعه اسلامی رقم خورد  وخیشوم شتر سرکش تعدی وتجاوز به سمت عدالت در مسؤوليت‏هاى اجتماعى‏ - واجرای عدالت جامعه اسلامی - اين است كه اگر سوار كار مهار شتر سركش‏ را سخت بكشد، و مركب چموشى نافرمانى كند، بينى او پاره مى‏شود، و اگر مهارش را رها كند، چموشى كرده در پرتگاه سقوط قرار مى‏گيرد و صاحبش قدرت كنترل او را ندارد. مى‏گويند «اشنق الناقه» يعنى بوسيله مهار، سر شتر را بالا بكشد تا محار شتر در دست سوار کار باشد.نهج البلاغه محمد دشتی –  جای دیگر در اجرای عدالت حضرت میفرمایند : حق الناس اگر چه در کابین زنها باشد برای اجرای عدالت اجتماعی باید به صاحب حق برگردد. 

3- امنیت ودفاع ازمظلومین- قاطعيّت در اجراى عدالت‏ و طرفدارى از انسان مظلوم‏ و محروم و اسير در چنگال سرمايه‏داران كلان و گرگهاى اقتصاد و بازار .. 1 وَ إِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ، إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ‏*

در اقامه حکومت قسط وعدل سوره حج 41 می فرمایند : الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ (41)اگر صالحان حكومت را بدست گيرند، نماز به پا مى‏دارند و زكات مى‏دهند و امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنند. و بدين وسيله رابطه خود را با خداوند و محرومان جامعه حفظ مى‏كنند، ولى اگر نا اهل به قدرت رسيد و ولايت مردم را بدست گرفت، بخاطر طوفان هوسهاى درونى و ناآگاهى‏ها و فشارهاى بيرونى، همه چيز جامعه را فداى خود مى‏كند. به گفته‏ى الميزان؛ تاريخ گواه آن است كه چه مسلمان نمايانى به نام اسلام و تظاهر به ايمان، بر مردم حاكم شده و حَرث و نَسل را نابود ساختند.

- اگر امكانات در دست صالحان باشد، نماز را برپا مى‏دارند. «إِنْ‏ مَكَّنَّاهُمْ‏ فِي‏ الْأَرْضِ‏ أَقامُوا الصَّلاةَ» ولى اگر در دست نااهلان بى ايمان باشد، فساد و گناه مى‏كنند. مَكَّنَّاهُمْ ... فَأَهْلَكْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ

- «الَّذِينَ‏ إِنْ‏ مَكَّنَّاهُمْ‏ فِي‏ الْأَرْضِ‏ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ نَهَوْا عَنِ‏ الْمُنْكَرِ» مؤمنان واقعى آنانند كه اگر در زمين به آنها مكنت و قدرت بخشيم، نماز به پا مى‏دارند و زكات مى‏پردازند.

قدرتى را كه خداوند به اولياى خويش مى‏دهد، (همچون حضرت سليمان و يوسف و برخى مؤمنان) براى استفاده در راه خداست. قرآن درباره بندگان خوب خدا مى‏فرمايد: الَّذِينَ‏ إِنْ‏ مَكَّنَّاهُمْ‏ فِي‏ الْأَرْضِ‏ أَقامُوا الصَّلاةَ ... آنان كسانى هستند كه اگر تمكّن و قدرت به آنان دهيم به اقامه‏ى نماز و پرداخت زكات و احياى امربه‏معروف و نهى‏از منكر مى‏پردازند. واز كسانى كه از قدرت خود در مسير ناحق استفاده كنند، انتقاد كرده و مى‏فرمايد: «كَمْ أَهْلَكْنا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ» چه بسيار كسانى را كه پيش از شما هلاك كرديم، زيرا از قدرت وحكومت خود سوءاستفاده مى‏كردند.

15 پیام - كسانى كه اگر آنان را در زمين به قدرت رسانيم،

  1.  1- يارى خداوند از طريق احياى دين اوست. «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ»، الَّذِينَ‏ إِنْ‏ مَكَّنَّاهُمْ‏ ...
  2. 2- امر به معروف و نهى از منكر، به قدرت نياز دارد. «مَكَّنَّاهُمْ‏»
  3. 3- پيروزى مؤمنان، زمينه‏ى بندگى و تعاون مالى و فرهنگى را فراهم مى‏كند و غفلت و غرور را از بين مى‏برد. إِنْ‏ مَكَّنَّاهُمْ‏ ...
  4. 4- براى مؤمنان، تمام زمين يكسان است، آنان هر كجا كه توان دارند هدف مقدّس خود را پياده مى‏كنند. «فِي‏ الْأَرْضِ‏»
  5. 6- اوّلين ثمره‏ى حكومت صالحان، نماز و زكات و امر به معروف و نهى از منكر است. إِنْ‏ مَكَّنَّاهُمْ‏ فِي‏ الْأَرْضِ‏ أَقامُوا الصَّلاةَ ...
  6. 7- رابطه با خدا و دستگيرى از محرومان و آگاهى دادن به جامعه و جلوگيرى از مفاسد، از هم جدا نيست. أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ‏ ...
  7. قطعى مسئولان حكومت اسلامى است. «أَقامُوا» نه «يقيمون»
  8. 9- حاكمان مؤمن، هم در فكر ارتقاى روحى و رشد امور معنوى هستند و هم به دنبال رفاه و حل مشكلات اقتصادى و فقرزدايى و اصلاح جامعه. أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ ...
  9. 10- جامعه‏اى تحت حمايت خداوند است كه اين چهار ارزش محورى را داشته باشد: نماز، زكات، امر به معروف و نهى از منكر. «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ»، «الَّذِينَ‏ إِنْ‏ مَكَّنَّاهُمْ‏ فِي‏ الْأَرْضِ‏ أَقامُوا الصَّلاةَ»
  10. 11- امر و نهى شما، زمانى در جامعه موثّر است كه اوّل به وظايف فردى خود عمل كنيد. أَقامُوا الصَّلاةَ ... أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ
  11. 12- اقامه‏ى نماز، به قدرت و امكانات نياز دارد. إِنْ‏ مَكَّنَّاهُمْ‏ ... أَقامُوا الصَّلاةَ
  12. 14- با انجام همه‏ى وظايف، باز هم به حسن عاقبت خود و نتيجه‏ى نهايى كارتان مطمئن نشويد و بر خداوند اميد و توكل داشته باشيد. «وَ لِلَّهِ‏ عاقِبَةُ الْأُمُورِ»
  13. 15- امكانات، بيش از چند روزى در دست شما نيست. «وَ لِلَّهِ‏ عاقِبَةُ الْأُمُورِ»
  14. چوب لای چرخ حکومت گذاشتن سزاوار نیست - چو سردسته‏ى منافقان عبداللَّه‏بن‏ ابىّ در زمان رسول الله و طلحه وزبیر وعایشه در زمان امیر المومنین ‏ -
  15. بخش دوم خطبه 131اشاره به امرفکری و اعتقادی والقلبی دارد. أَيَّتُهَا النُّفُوسُ‏ الْمُخْتَلِفَةُ وَ الْقُلُوبُ الْمُتَشَتِّتَةُ الشَّاهِدَةُ أَبْدَانُهُمْ وَ الْغَائِبَةُ عَنْهُمْ عُقُولُهُمْ أَظْأَرُكُمْ عَلَى الْحَقِّ - فرمود اى نفسهاى مختلف و دلهاى پراكنده‏اى كه بدنهاى شما موجود و دانش شما مفقود است
  16. نکته بحث ما قسم سوم خطبه است. حضرت در معرفی خودش می فرمایند: اللَّهُمَّ إِنِّي أَوَّلُ مَنْ أَنَابَ وَ سَمِعَ وَ أَجَابَ لَمْ يَسْبِقْنِي إِلَّا رَسُولُ اللَّهِ ص بِالصَّلَاةِ - خداوندا تو ميدانى اول كسى كه روى آورد و گوش فرا داشت و پذيرفت من بودم جز رسول و فرستاده تو كسى بر من پيشى نگرفت-
  17. فشرده خطبه 131- 97- 29- ای هل  النفوس... القلوب  الیه النفوس   أَيَّتُهَا النُّفُوسُ‏ الْمُخْتَلِفَةُ وَ الْقُلُوبُ الْمُتَشَتِّتَةُ الشَّاهِدَةُ أَبْدَانُهُمْ – برآن تعریف حکومت اسلامی  من وشما اختلاف قکری داریم ایا می توانیم اجرای عدالت کنیم نمی توانیم -
  18. ابو الجارود از امام باقر عليه السّلام روايت كند كه فرمود: آنچه را چشم براه آن هستيد (از پيروزى حكومت حقه و ظهور حضرت مهدى عليه السّلام) نخواهيد ديد تا آن زمانى كه چون يك دسته بز بى‏جان (يا لاغرى) باشيد كه باكى ندارد از اينكه شير (درنده خونخوار) بهر جاى او كه خواهد دست خود را دراز كند، جاى بلندى براى شما بجاى نماند كه بدان بالا رويد، و تكيه‏گاهى بجاى نماند كه بدان تكيه زنيد.
  19. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام -  قَالَ‏ لَا تَرَوْنَ الَّذِي تَنْتَظِرُونَ حَتَّى تَكُونُوا كَالْمِعْزَى الْمَوَاتِ الَّتِي لَا يُبَالِي الْخَابِسُ أَيْنَ يَضَعُ يَدَهُ فِيهَا لَيْسَ لَكُمْ شَرَفٌ تَرْقَوْنَهُ وَ لَا سِنَادٌ تُسْنِدُونَ إِلَيْهِ أَمْرَكُمْ‏ وَ عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي الْجَارُودِ مِثْلَهُ‏ قَالَ قُلْتُ لِعَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ مَا الْمَوَاتُ مِنَ الْمَعْزِ قَالَ الَّتِي قَدِ اسْتَوَتْ لَا يَفْضُلُ بَعْضُهَا عَلَى بَعْض‏
  20. تعریف حکومت اسلامی – می فرمایند ما وشما که اختلاف فکری که داریم !!! ایا می توانیم به اجزاء عدالت کنیم- اظْأَرُكُمْ عَلَى الْحَقِّ - فرمود اى نفسهاى مختلف و دلهاى پراكنده‏اى كه بدنهاى شما موجود و دانش شما مفقود است
  21. بعد می فرماید: وَ أَنْتُمْ تَنْفِرُونَ عَنْهُ‏ نُفُورَ الْمِعْزَى مِنْ وَعْوَعَةِ الْأَسَدِ هَيْهَاتَ أَنْ أَطْلَعَ بِكُمْ سَرَارَ الْعَدْلِ - چقدر راهنمائى كنم شما را بحق و راستى آن حقى كه از وى فرار ميكنيد مانند فرار كردن بزغاله از صداى شير چقدر دور است از اينكه شما مردم سبب بلندى‏ و پيدايش عدل و داد باشيد. مثل بزغاله – وع وع – فرار می کند. نه از شیر بلکه از وع وع شیر فرار می کند- از موج تبلیغات - أَطْلَعَ همزه لازم و هم  همزه متعدی حضرت استفاده کردند .در این زمان هم یک سری به حرفهای رهبری گوش ندادند حضرت می فرمایند حق وباطل را مخلوط به خورد مردم می دهند.
  22. نکته بعد - بیشترین آگاهی وبصیرت در مدیریت نیاز به عمق بصیرت است .
  23. تکته بعد مخاطب شناسی از بهترین ابعاد مدیریت است.
  24. نکته آخر نکات ضعف را در3 عامل می شود جستجو کرد.1- اختلاف و تفرقه افکنی 2- عدم استفاده از عقل  3- فرار از واقعیت های جامعه واجزای عدالت .
  25. آخرین نکته قانون کلی در این مقطع زمانی   بدون شرکت وسیع مردم وعدم حضور حکومت عملیاتی وریل گذاری نخواهد شد.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید