- سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
- نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
- وبلاگ صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
- بسم الله الرحمن الرحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- شنبه –19خرداد 1403مطابق 1 ذالحجه 1445مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح ---استاد سالک
- جلسه 61- بحث بصیرت وموانع رشد بصیرت عدم رشد بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- آگاهی وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی است .
- .تسلیت شهادت جواد الایمه علیه السلام وحول ماه ذالحجه را برشما تبریک می گویم
- برسی قسمت دوم خطبه 131 نهج ابلاغه آقا امیر المومنین علی علیه السلام.
- اما در نهج البلاغه آقام امیر المومنین علی بن ابیطالب علی علیه السلام می فرمایند : در موضوع حکومت اگر جامعه رشد بصیرت نداشته باشد دور از عدل و داد باشد .. خطبه 131.
- أَيَّتُهَا النُّفُوسُ الْمُخْتَلِفَةُ …..اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ - و كجىها بسبب شما براستى پويد خداوندا تو ميدانى كه من هواى سلطنت در سر نپروراندم و طالب متاع فانى دنيا نبودم
- وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ - اما خواستار شناسائى دين تو بودم و ظاهر نمودن صلاح در ممالك تو را قصد نمودم تا آنكه بندگان مظلوم و ستم ديده تو در امان باشند و حدود و فرامين تو بر جاى ماند-
- اللَّهُمَّ إِنِّي أَوَّلُ مَنْ أَنَابَ وَ سَمِعَ وَ أَجَابَ لَمْ يَسْبِقْنِي إِلَّا رَسُولُ اللَّهِ صل الله علیه وآله بِالصَّلَاةِ - خداوندا تو ميدانى اول كسى كه روى آورد و گوش فرا داشت و پذيرفت من بودم جز رسول و فرستاده تو كسى بر من پيشى نگرفت-
- وَ قَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّهُ لَا يَنْبَغِي أَنْ يَكُونَ الْوَالِي عَلَى الْفُرُوجِ وَ الدِّمَاءِ وَ الْمَغَانِمِ وَ الْأَحْكَامِ وَ إِمَامَةِ الْمُسْلِمِينَ- خداوندا سزاوار نيست كه زمام دار و حاكم شود بر خونها و نواميس و اموال مسلمين و احكام و حرام و پيشواى مسلمين و امور مؤمنين
- الْبَخِيلُ فَتَكُونَ فِي أَمْوَالِهِمْ نَهْمَتُهُ وَ لَا الْجَاهِلُ فَيُضِلَّهُمْ بِجَهْلِهِ وَ لَا الْجَافِي فَيَقْطَعَهُمْ بِجَفَائِهِ وَ لَا الْحَائِفُ لِلدُّوَلِ- كسى كه بخيل است زيرا كوشش او در فراهم آوردن مال است و نه كسى كه جاهل و نادان باشد زيرا بنادانى خود گمراه ميكند و نه كسى كه جفاكار باشد –
- فَيَتَّخِذَ قَوْماً دُونَ قَوْمٍ وَ لَا الْمُرْتَشِي فِي الْحُكْمِ فَيَذْهَبَ بِالْحُقُوقِ وَ يَقِفَ بِهَا دُونَ الْمَقَاطِعِ وَ لَا الْمُعَطِّلُ لِلسُّنَّةِ فَيُهْلِكَ الْأُمَّة- زيرا بجفاكارى مردم را از خود براند و نه كسى كه ترسان باشد زيرا بدسته پناه مىبرد و جمعى را رها ميكند و نه كسى كه رشوه گير در حكم باشد زيرا حقوق را از بين مىبرد و نه كسى كه طريق رسول خدا را واگذار زيرا مردم را بفسق و فجور كشاند و نه كسى كه ستمكار باشد زيرا حق را نابود سازد و نه كسى كه فاسق و متجاوز از حد باشد زيرا شريعت مقدس را ننگين نمايد.
- اهم مطالب –برسی لغت مُنَافَسَةً مُنَافَسَة- رقابت يا كوشش براى همانند شدن با مردمان با فضيلت و پيوستن به آنهاست بدون اينكه به ديگرى زيانى برسانند، در اصل محبتی است از طرف انسان بر انسان دیگر که هر کدام می خواهند نفس طرف مقابل را برخود جذب کنند .نظر خود نصیب او نیزبشود. در درون یک رغابت ومسابقه سالم دو انسان در مسیر به کمال رسیدن از کمالات است .
- گاهی این واژه مُنَافَسَةً در مورد منفی نیز یکار یرده می شود. برای کسانی که برای غلبه بر مال ومقامی با یک دیگر رقابت می کنند . در این خطبه بحث مُنَافَسَةً در معنی دوم اراده شده است
- دوم لِنَرِدَ از ماده رد شی – باز گردندن است .
- سوم اهداف حکومت اسلامی مبتنی بر بصیرت کامل پی ریزی شده است .
- در مقدمه از تعبیر اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ - و كجىها بسبب شما براستى پويد خداوندا تو ميدانى كه من هواى سلطنت در سر نپروراندم و طالب متاع فانى دنيا نبودم..چند مطلب مورد توجه است >
- الف = این تعبیر می تواند اشاره به اصل پذیرش بیعت بر خلافت از سوی مردم باشد. یا
- باء = یا می تواند اشاره به جنگهایی که قیما بین حضرت علی علیه السلام ودشمنان در صفین ومانند آن باشد.
- جیم = یا می تواند اشاره به خود کامگی حکومتی است که مبنی به هدف بدست آوردن به هر قیمت که باشد وبه چنگ در آوردن مال دنیا از هر کس وهر جا به مصداق (حب جاه وحب الامال) تا هر کجا که باشد.
- چهارم - بیان اهداف چهار گانه برای پذیرش حکومت اسلامی
- الف = لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ – نشانه های محو شده دینی را یاز گردان و با بر پاشدن احیاء دین حق وعدالت یعنی یک فعالیت دقیق وعمیق ومبارزه با انهرافات در صحنه جامعه در حقیقت مبارزه با هر فرهنگ و راه وروش غیر از صراط توحید و ولایت
- باء وجیم = آشکار سازی واصلاحات در شهرهای زیر پوشش با هدف ایجاد امن وامنیت وامان واین برای مردم مظلوم منطقه در جامعه اسلامی ( نجات ملت از برتری حکومت ظالمانه) یعنی ایجاد سازمانهایی وساختار هایی که عمرانی باشد وایجاد فرهنگ در جامعه اسلامی با محوریت ولایت وامامت .
- وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ –
- دال = اقامه واجرای حدود و قوانین تعطیل شده الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ –
- ایشادن در چهار محور حکومت مبنی بر ارزشها وبر نامه های معنوی و ارزشها وبرنامه های مادی وظاهری
- اهداف حکومت اسلامی مبتنی بر بصیرت کامل پی ریزی شده است .
- نتیجه = عامل قوی اداره حکومت اسلامی بصیرت وآگاهی فوق العاده را می طلبد که مسولین واداره کنندگان آن از شرح وظایف آنهاست
- زیر مجموعه بیان اهداف چهار گانه برای پذیرش حکومت اسلامی جهت بصیرت در قرآن و نهج البلاغه آقایمان علی بن ابیطالب علی علیه السلام می توانیم دربیش از55 موضوع تر جمه محمد دشتی می توانیم مطالعه کنیم لذا حدود 10 نمونه اینجا (اربعین حسینی)جهت مطالعه خدمت شما ارایه می گردد..
- اوّلين وظيفه حكومت اسلامى اقامه نماز است «الّذين ان مكنّاهم فى الارض اقاموا الصلوة»
- شرط اساسى مديريّت در حكومت اسلامى چيست؟ پاسخ: به گفتهى قرآن، اصلىترين شرط مديريت و مسئوليت در جامعه دينى، ايمان است: «لايتّخذ المؤمنون الكافرين أولياء»
- حفظ حكومت اسلامي و وحدت كلمه- نوحهها و اشعار ومرثيهها پرمحتوا و كوبنده باشد. برملّت عظيمالشان ايران است كه در تحقق محتواي حكومت اسلامي به جميع ابعاد و حفظ وحراست درحكومت اسلامي از آن كه حفظ اسلام است ودررأس تمام واجبات است بكوشند.
- حكومت اسلامي- الف: دركنار هم بودن ماديّات و معنويّات- ب: تحقق عدالت اجتماعي وسياست سالم - ج: رسيدگي به حال محرومان جامعه - د: مالكيت و سرمايه داري- ه: مقابله باكج فهمي ها از مواضع اقتصادي اسلام (كه بعضاً باكمونيسم و مواضع آن خلط ميشود) - و: مقابله باتوطئه دشمن كه هميشه قصددارد ملّت را از اسلام و حكومت آن مأيوس كند.- ز: اسلام باتمدّن مخالف نيست، بامظاهر فساد مخالف است- ح: اسلام با فقه سنّتي جواهري جواب گوي همه مشكلات جامعه است (و نسبت ارتجاعي دادن بي اساس است) امامخميني-وصيتنامه، ص: 5
- از نشانه هاي حكومت اسلامي - الَّذِينَ إِنْ مَكَّنّاهُمْ فِي الارْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ حج/ 41.
- شرايط مجريان حكومت اسلامي- به افراد قاصر و ناتوان پست و مقام واگذار نكنيد (به عنوان اينكه كمكي به او باشد تا اعاشه زندگي كند.) و كمك را از راه ديگر بكنيد. معمولا فردي را ترحمّا به مقامي واميدارند تا درآمدي برايش باشد. حتي گاهي رهبري و امام جماعتي را ترحمّا در مركزي واميدارند. وَ لا تُوتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتي جَعَلَ اللّهُ لَكُمْ قِياماً وَ ارْزُقُوهُمْ فيها وَ اكْسُوهُمْ وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلا مَعْرُوفاً نساء/ 5 قاعده كلي در هر كار اجتماعي: إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُودُّوا الاماناتِ إِلي أَهْلِها نساء/ 58
- حكومت اسلامي - اهميت: حراست از مكتب و برخورد با منحرفين- عمل به احكام ديني نظير دفاع، نصرت مظلوم، نهي از منكر و اجراء حدود. -نظام، امنيت، مديريت و سياست در جنگ و صلح و قرارداد و تعهد. - همه موارد فوق بدون امامت و رهبري ممكن نيست. -عنايت رسول اسلام (صل الله علیه وآله): از همان روز اول براي جامعه، رهبر بعد از خودش را تعيين كرد. هذا اخي و وزيري و خليفتي من بعدي فاسمعوا له و اطيعوا- مردم بايد او را بشناسد من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميته جاهليه
- وظائف حكومت اسلامي در كشاورزي1. برنامه ريزي -حاكم اسلامي بايد برنامه ريزي دراز مدت نسبت به كشاورزي داشته باشد: 1 اميد دادن2 برنامه داشتن 3 شكوفا كردن استعدادها
- بهرهگيري كامل از طبيعت. -حضرت علي (علیه السلام) شخصي است كه دوشادوش كارگران و كشاورزان كار مي كند. و پيرامون بار هسته خرما فرمود:" اينها خرماست اگر خدا بخواهد". كه امام باقر (علیه السلام) فرمودند:" يكي از آنها خطا نرفت و همه به بار نشست".
- درحكومت اسلامى، وظايف متقابل مردم و حكومت [01/ 06/ 75] بسم الله الرحمن الرحيم 1- در جمهورى اسلامى محور همه كارها بايد خدا باشد...
- نقش مردم در حكومت اسلامى - سؤال سوم: مردم در حكومت اسلامى چه نقشى دارند؟ -جواب: نقش مردم در حكومت اسلامى تعيين كننده است، اگر طرفدار حاكم اسلامى باشند او هم زور و قدرت دارد. برنامه درسهايى از قرآن ونهج البلاغه ،
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم