جلسه 62- بحث بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین است .

  1. سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/        
  2. نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad 
  3. وبلاگ صفرزاده-  https://safarzade.blog.ir

                    بسم الله الرحمن الرحیم      

  1. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم        
  2. شنبه –26خرداد  1403مطابق 8 ذالحجه 1445مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح ---استاد سالک  
  3. جلسه 62- بحث بصیرت عدم رشد بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین است .
  4. .خطبه 6 نهج البلاغه مظلومیت حضرت علی علیه السلام
  5. قال الامام علي «علیه السلام »- لمّا أشير اليه بأن لا يتبع طلحة و الزّبير و لا يرصد لهما القتال: و اللَّه‏ لا أكون‏ كالضّبع‏ تنام على طول اللّدم، حتى يصل اليها طالبها و يختلها راصدها، و لكني أضرب بالمقبل الى الحق المدبر عنه، و بالسّامع المطيع العاصي المريب أبدا، حتى يأتي عليّ يومي. فو اللَّه ما زلت مدفوعا عن حقّي مستأثرا عليّ منذ قبض اللَّه نبيّه «صل الله علیه وآله » حتّى يوم الناس هذا.
  6. امام على «علیه السلام »- هنگامى كه به او گفتند در پى طلحه و زبير نرود و به جنگ كردن با ايشان برنخيزد گفت: من همچون کفتار نيستم كه افسون شوم و به خواب روم تا كسى كه در كمين نشسته است به آن برسد و دستگيرش كند، بلكه من با كسى كه رو به حق دارد، آن كس را كه پشت به حق كرده است مى‏زنم و مى‏كوبم، و با حرف‏شنو فرمانبردار، نافرمان بدگمان را به اطاعت وامى‏دارم، تا زمانى كه روز (مرگ) من فرا رسد، و از اين دنيا بروم. به خداى سوگند كه از روزى كه پيامبر «صل الله علیه وآله » از جهان رفت تا امروز، از حق خود رانده بودم و ديگران را بر من برگزيده بودند.
  7. 1- برسی چند لغت الف- كالضّبع‏ = ضّبع‏ بمعنی کفتار = گاهی به معنی سال قحطی می باشد – خواب آوراست . بخاطر اینکه خواب آور است .حضرت میفرمایند . به خدا چون كفتار نباشم كه با آهنگ به خوابش كنند و فريبش دهند و شكارش كنند. همه چیز از بین برود
  8. باء = عَلَى طُولِ اللَّدْمِ = اَّدْمِ بمعنی  کوبیدن به سنگ با چیز دیگر بر زمین است با صدایی که شدید نباشد خواب آور است .
  9. حضرت قسم می خورد می فرمایند بخدا سوگند من هموار از حق خویش محروم ماندم
  10. چه از هنگاه وفات پیامبر «صل الله علیه وآله » تا امروز حق را از من باز داشته اند وبه دیگری اختصاص داده اند.
  11. مظلومیت حضرت علی علیه السلام    
  12. جیم = يختلها راصدها، = يختلها، از ماده ختل بر وزن ختم بمعنی خدعه ونبرنگ = مخایله بر معنی راه رفتن آهسته برای صیدی ؛ بطوری که فرار نکند .
  13. دال = راصدها = از ماده رصد = بر معنی مراقبت کردن ودر کمین نشتن .
  14. 2- مظلومیت حضرت علی علیه السلام این خطبه  در زمان نقض بیعت طلحه وزبیر است از حضرت امیر المومنین فرار کردند حضرت به فرزندشان امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند: انها را تعقیب نکنند با آتها نجنگند..
  15. 3- بدانند در حیله های دشمن نباید غافل گیر شد
  16. حضرت علی علیه السلام اشاره به ضرب المثل کفتار می کنند که ابلهی است وبه آسانی می توان او را شکار کرد .
  17. اولا با کوبیدن در لانه اش او را بخواب می رود  
  18. ثانیا – کسانی که در برابر دشمن غافل گیر شوند به  کفتار تشبه می کنند
  19. ثالثا- این کلام حضرت پاسخ تقاضای عدم تعقیب  طلحه وزبیر است در حالی که نقشه طلحه وزبیر این بود که آنها را از بصره که گریخته بودند به کوفه بیاورند و کوفه را در اختیار بگیرند و سپس معاویه با آنان بیعت کند و در شام اسرار آنان را از مخفی نگهدارد.
  20. وبه همین ترتیب بخشهایی عمده از جهان اسلام را در اختیار جاه طلبان پیمان شکن قرار گیرد. وتنها مدینه در دست حضرت علی علیه السلام بماند .
  21. این غافل گیری مهمی بود ولی حضرت این غافل گیری را با حوشیاری وبصیرت و آگاهی نقشه شوم آنها بود خنثی کرد.
  22.  این حرکت یک شعار داشت = شعار این حرکت خونخواهی عثمان بود که باجنگ نرم وتبلیغ دربین مردم وایجاد هیجان می کردند وکم کم به این مرحله که رسید می گفتند قاتل عثمان را علی علیه السلام است.
  23. در نتیجه مردم نا آگاه وبی بصیرت بر علیه آن حضرت می شوریدند.
  24. 4- حضرت نقشه جدایی طلبان را در نطفه خنثی و خفه کرد وفاش ساخت وبه آسانی بصره و کوفه وتمام عراق را نجات داد .
  25. داستان پخش بیت المال خنثی کنند این توطئه‏ شیطانی طلحه وزبیر ومعاویه بود . (وَ إِنَّهُمْ لَيَطْلُبُونَ حَقّاً هُمْ تَرَکُوهُ وَ دَماً هُمْ سَفَکُوهُ).
  26. مورِّخ معروف، طبرى، در تاريخ خود، از يکى از ياران عثمان نقل مى کند که هنگامى که (مردم شورشى) عثمان را محاصره کردند، على(عليه السلام) در خيبر بود. زمانى که بازگشت، عثمان به سراغ حضرت فرستاد و او را به خانه خود دعوت کرد. امام(عليه السلام) وارد بر عثمان شد. عثمان، بعد از حمد و ثناى الهى، اظهار داشت: «من، حقوقى بر تو دارم: حقِّ اسلام و حقِّ اخوت و برادرى و حق خويشاوندى; و اگر اين حقوق هم نباشد، قبل از اسلام، نيز با هم رابطه و پيمان داشتيم.» على(عليه السلام) سخنان او را تصديق کرد و خارج شد
  27. حضرت و به سراغ خانه طلحه آمد. آنجا از افراد گوناگون، پر بود. امام (عليه السلام) به او فرمود: «اى طلحه! اين چه سر و صدايى است که به راه انداخته اى؟». طلحه گفت: «حالا اين سخن را مى گويى که کار از کار گذشته و شرّ و فساد فزونى گرفته؟!» على(عليه السلام) که سخنان خود را در او مؤثّر نيافت، از نزد او بازگشت
  28. حضرت به سراغ بيت المال رفت، فرمود: «درِ آن را بگشاييد!» اما کليد پيدا نشد، لذا فرمود: «در را بشکنيد!» در را شکستند، فرمود: «اموال بيت المال را بيرون بياوريد!» بيرون آوردند و شروع کرد به تقسيم کردن آن در ميان مردم. اين سخن، در شهر پخش شد و به گوش کسانى که در خانه طلحه جمع شده بودند، رسيد. آنها با شنيدن اين سخن، آهسته آهسته از خانه او خارج شدند تا اين که فقط طلحه در آنجا باقى ماند.
  29. عامل توقف پاک سازی شام جهل وناآگاهی وبی بصیرتی و لجاجت در برابر فریب ونیرنگ دشمن بود ؛
  30. 5- حضرت می فرمایند که من نه تنها غافل گیر نمی شوم بلکه ابتکار عمل را در دست دارم و از دست نمدهم  بلکه با شمشیر برنده هزاران نفر را که بر حق پشت کرده اند در نبردم ، لكني أضرب بالمقبل الى الحق المدبر عنه، و بالسّامع المطيع العاصي المريب أبدا،
  31. با دستیاری فرمانبران مطیع با غاصبان نا باور می جنگم واین روش همیشگی من است تاروزی که زندگی می کنم . و بالسّامع المطيع العاصي المريب أبدا، حتى يأتي عليّ يومي. فو اللَّه ما زلت مدفوعا عن حقّي مستأثرا عليّ منذ قبض اللَّه نبيّه «صل الله علیه وآله » حتّى يوم الناس هذا.
  32. نتیجه روشن است که در یک جامعه همه مردم مساوی نیستند
  33. گروهی بی ایمان ؛ ریاست طلب ؛هواپرست؛ جاه طلب ؛ وجود دارند ؛ که یک رهبر علم عادل را مزاهم منافع شخصی خود می دانند.
  34. بنابر این برای دفع دست به تو طیه وتحریکات می زنند؛ ومتوسل به حربه های فریب کارانه ؛ نیرنگ؛ دروغ ؛ تهمت ؛ شایعه ؛ پراکنی بهره می برند؛
  35. 3- رهبران آگاه وبیدار نباید به این افراد مهلت بدهند ؛ مانند یک عنصرسرطانی فاسد آنها را از پیکره جامعه جدا سازند؛.       
  36. ویا آنها را محدود کنند- وهمیشه حق را بعنوان یک صف فولادی تقویت کنند ؛
  37. نکته آخر = اشاره به اینکه جریان طلحه وزبیر بعد وفات پیامبر چیز تازه ای نیست ! بلکه از قبل این گونه جریان مستمر بوده؛
  38. وجمله آخر اشاره بمقاومتی است که پیوسته در مقابل امام مان علی علیه السلام بوده  فو اللَّه ما زلت مدفوعا عن حقّي مستأثرا عليّ منذ قبض اللَّه نبيّه «صل الله علیه وآله » حتّى يوم الناس هذا.
  39. مظلوميت حضرت على (علیه السلام ) در طول عمر - اولین مظلوم تاريخ است ..حضرت امام هادى (علیه السلام ) مى‏فرمايد: «السلام عليك يا اول مظلوم» اول مظلوم بود عجب 100 سال توى خطبه‏هاى نماز جمعه بدستور لعنت مى‏كردند به اميرالمؤمنين (علیه السلام )! «اللَّهُ أَكْبَر» و يك روز يك خ ... خطيب يادش رفت يك نفر بلند شد و گفت خطيب لعنت را فراموش كردى‏ «اللَّهُ أَكْبَر» چقدر مهم است اين قصه چقدر مهم است يك چيزى بگويم؟ حضرت امام (ره) كه از دنيا رفت تا 40 روزه مرقدش را به يك نحوى ساختند و تكميل كردند ولى تا چهلم خيلى چيزها ساخته شد 100 سال قبر اميرالمؤمنين (علیه السلام) مخفى بود 1400 سال قبر همسرش مفقود الآن پسرش حضرت مهدى (عج) مخفى است تنها كسى كه لقب ابوتراب داده شد روى خاك مى‏نشست روى خاك مى‏نشست تنها كسى كه وقتى جبرئيل نازل مى‏شد بر پيغمبر (صل الله علیه وآله) آيات وحى را مى‏خواند صداى جبرئيل را مى‏شنيد
  40. استمرار مظلوميت حضرت على (عليه السلام) شخصى نزد پيغمبر آمد، گفت: من در احُد عموى تو را كشتم. وحشى! من را ببخش! فرمود: تو را مى‏بخشم اما جلوى چشم من نباش. من نمى‏توانم به قاتل عمويم نگاه كنم. على‏بن ابى طالب قاتل همسرش را مى‏ديد. خيلى سخت است. شما قاتل پدرت را، قاتل همسرت را، قاتل پسرت را ببينى، مقابل تو باشد. ما گاهى وقت‏ها در نماز جمعه شركت مى‏كنيم. در مكه، مثلًا به ايرانى‏ها جسارت مى‏شود. تحمّل نمى‏كنند. تحمّل نمى‏كنند. خوب اين مهم است.
  41. امام حسن مجتبى مى‏نشست. امام جمعه‏ى مكه و مدينه به اميرالمؤمنين لعنت مى‏كرد. و امام حسن گوش مى‏داد. خيلى سخت است. شما يك جايى بنشينى به پدرت لعنت كنند. اين هم امام جمعه، كار به جايى برسد كه اگر امام جمعه لعنت را يادش برود مردم بگويند، پيش‏نماز امام جمعه، لعنت فراموش شد. حضرت امير فرمود: صبر كردم مثل آدمى كه تيغ در چشم من است. استخوان در گلويش است. كسى در بيست و پنج سال استخوان در گلو و تيغ در چشم! مى‏خواهيد يك سلام به نجف بدهيد. يك جمله من مى‏گويم، شما هم بگوييد. «السلام عليك يا ابالحسن، يا اميرالمؤمنين، السلام عليك و رحمه الله و بركاته»

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید