92 شرح زیارت عاشورا - مجلس پنجاهم : اللهم فضاعف علیهم اللعن منک و العذاب الالیم..

  1. بسم الله الرحمن الرحیم
  2. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  3. 92 شرح زیارت عاشورا - مجلس پنجاهم : اللهم فضاعف علیهم اللعن منک و العذاب الالیم
  4. بارالها پس بواسطه کشتن حسین علیه السلام و عذاب را بر ایشان دو چندان کن فاء براى تفریع است که تعلیل لا حق را بسابق میکند و علت طلب مضاعف بواسطه آن فرح و سروریست که قاتلین در روز عاشورا داشتند که کمتر از کشتن حسین (علیه السلام) نیست
  5. شدت عذاب قاتلان حسین علیه السلام در عیون اخبارالرضا بطریق متعدد سند بحضرت رضا (علیه السلام) میرساند که آنحضرت فرمود:
  6. قال رسول الله ان قاتل حسین بن على علیهماالسلام فى تابوت من نار علیه نصف عذاب اهل الدنیا و قد شدیداه و رجلاه بسلاسل من نار منکس فى النار حتى یقع فى قعر جهنم و له ریح یتعوذ اهل و النار الى ربهم من شدة نتنه و هو فیها خالد ذائق العذاب الالیم مع جمیع من شایع على قتله کما نضجت جلودهم بدل الله عز و جل علیهم الحلود حتى یذوقوا العذاب الالیم لایفتر عنهم ساعة و یسقون من حمیم جهنم فالویل لهم من عذاب الله النار .
  7.  رسول خدا (صل الله علیه وآله وسلم ) فرمود قاتل حسین را در تابوتى آتشین میگذارند و نصف عذاب اهل دنیا را مخصوص او میگردانند و هر دو دست و هر دو پاى او را با زنجیرهاى آتشین بسته او را نگونسار در آتش دوزخ باز میدارند تا گاهى که در قعر جهنم فرود آید و دوزخیان از بوى بد او بحضرت پروردگار پناهنده میشوند و او همیشه در تنگناى جهنم در عذاب الیم است با آنهائیکه در قتل حسین علیه السلام شرکت داشتند
  8. و گاهى که پوست بدن ایشان سوخته و گداخته شود خداوند پوست و گوشت دیگرى بر بدن آنها میرویاند تا بهتر احساس عذاب کنند و عذاب ایشان در هیچ ساعتى فروکش نکند و از حمیم جهنم سیرابشان کنند واى بر ایشان از عذاب خداوند قهار.
  9. در ثواب الاعمال و بحار از امام باقر علیه السلام روایت میکند که رسول خدا (صل الله علیه وآله وسلم ) فرمود در جهنم جایى است که هیچیک از نوع بشر را استحقاق آن مکان نیست مگر کسى که قاتل حسین و یحیى علیهماالسلام باشد.
  10. از جمله روایاتى که عذاب قتله حضرت سیدالشهداء علیهم السلام را ذکر میکند روایتى است که مرحوم مجلسى ذکر میکند که ما مختصر آنرا ذکر مینمائیم .
  11. مردى اسرائیلى حضرت موسى علیه السلام را دید که بمناجات پروردگار میرود بآنحضرت عرض کرد که مرتکب گناهى شده ام از خدا بخواه تا جرم و گناه مرا عفو فرماید موسى درخواست او را قبول کرده چون بمناجات حقتعالى رفت عرض کرد پروردگارا از تو سئوال میکنم و حال آنکه میدانم قبل از آنکه بگویم تو از سر دل من آگاهى
  12. خطاب آمد که اى موسى آنچه بخواهى بتو عطا میکنم موسى عرض کرد اى پروردگار من اینک بنده تو اسرائیلى گناهى کرده و از تو طلب عفو و بخشش مینماید خطاب آمد که اى موسى مسئلت ترا باجابت رسانیدم و از گناهان او گذاشتم
  13. تو از براى هر کس طلب مغفرت کنى نزد ما پذیرفته است مگر براى کشندگان حسین بن على عرض کرد این حسین کیست خطاب آمد آنکس است که در کوه طور ترا از او آگهى دادم عرض کرد
  14. پروردگارا قاتل او کیست خطاب آمد آنکس که از امت جد او است ولى از جمله گمراهان میباشد که او را در زمین کربلا میکشد تا آنجا که میگوید چون موسى این کلمات را شنید سخت بگریست عرض کرد الهى سزا و جزاى کشندگان حسین چیست ؟
  15. خطاب آمد اى موسى عذابى بر قاتلان حسین فرود آورم که اهل جهنم از دیدار آن بجهنم پناهنده شوند و از رحمت من و شفاعت جدا و هرگز بهره مند نگردد و اگر کرم و کرامت او نبود زمین ایشان را خفه میکرد موسى عرض کرد الهى برائت میجویم در حضرت تو از این جماعت و از آنانکه بکردار این جماعت راضى باشند
  16. خطاب آمد که اى موسى من از براى شیعیان و متابعان ایشان رحمتى بزرگ مقرر داشته ام دانسته باش آنکه بر حسین بگرید یا کسى را بگریاند و یا خویشتن را بگریاند جسد او را بر آتش جهنم حرام میکنم ((بقیه زیارت ))
  17. اللهم انى اتقرب الیک فى هذا الیوم و فى موقفى هذا و ایام حیوتى بالبرائة منهم و اللعنة علیهم و بالموالات لنبیک و آل نبیک علیه و علیهم السلام .
  18. بارالها همانا در اینروز و درین وقت خود و ایام زندگانى خود به تبرى جستن از ایشان و لعنت کردن بر ایشان و بدوستى براى پیغمبر تو و آل پیغمبر تو علیهم السلام بسوى تو تقرب میجویم .
  19. این چند جمله آخر زیارت خلاصه این زیارتست چه اقوام این زیارت به سه چیز است باظهار موالات پیغمبر و آل او برائت بحسب تمام مراتب وجود از ذوات و افعال و صفات دشمنان پیغمبر و آل او اجمالا و تفصیلا.
  20. لعن بر این گروه درین فقره از زیارت هر سه مطلب مذکور است .
  21. ثواب لعن بر قاتلان حسین علیه السلام  : آنچه از اخبار بدست میآید اول کسیکه جلالت و بزرگى قدر حسین علیه السلام را بشناخت آدم صفى علیه السلام بود و بقبله آنحضرت لعن فرمود و بعد از او انبیا مرسلین به تکرار لعن کردند.
  22. در کامل الزیارة سند بکعب الاخبار میرساند که گفت اول کسیکه قاتل حسین علیه السلام را لعن کرد ابراهیم خلیل بود او فرزندان خود را بلعن قاتل آنحضرت امر فرمود و از ایشان عهد گرفت که در این امر کوتاهى نکنند و پس از او موسى بن عمران چنین کرد آنگاه داود بنى اسرائیل را بلعن قاتل حسین فرمان داد و چون نوبت بعیسى على نبینا و آله و علیه السلام رسید.
  23. فرمود اى جماعت بنى اسرائیل قاتل حسین را لعن کنید که او مانند کسى است که در جهاد جنگ میکند و از میدان جنگ نمیگریزد و در رکاب پیغمبران شهید شود و مثل اینکه بقعه او را مى بینم هیچ پیغمبرى نیست مگر آنکه حاضر بزیارت او شود و اعتکاف آنجا کند و گوید تو بقعه کثیرالخیرى هستى زیرا که ماه درخشان در تو مدفون است.
  24. در کتاب عوالم از کامل الزیارة روایت میکند و سند را به داود رقى میرساند که گفت در خدمت امام صادق علیه السلام حاضر بودم آب طلب نمود و چون آب را نوشید اشک از دیدگانش جارى شد آنگاه فرمود اى داود خداوند کشنده حسین را لعنت کند هیچ بنده اى نیست که آب بنوشد و یاد تشنگى حسین افتد و قاتل آن حضرت را لعن کند
  25. مگر اینکه حقتعالى براى او صد هزار حسنه مینویسد و صد هزار درجه براى او زیاد میکند و مثل اینکه صد هزار بنده در راه خدا آزاد کرده است و خداوند او را در قیامت شادخاطر و آرمیده دل گرداند.
  26. ثواب لعن بر قاتلان حسین بعد از نوشیدن آب مرحوم دربندى در کتاب اسرارالشهاده خود نقل میکند که شبى یکى از اصحاب امام صادق علیه السلام در خدمت آنحضرت بود پس از اداء فریضه و صرف شام آنمرد خوابید و آنحضرت مشغول عبادت شد تا طلوع فجر چون صبح شد آنمرد عرض کرد یابن رسول اله بخدا که از نجات خودم ماءیوس شدم
  27.  و دیگر امیدى ندارم حضرت فرمود چرا آنمرد عرض کرد در صورتیکه عبادت و شب زنده دارى شما چنین باشد با آن مقامیکه شما دارید و خداوند دنیا و آخرت را براى شما خلق کرده پس چگونه براى ما امید نجاتى باشد
  28. حضرت فرمود تو شب گذشته عملى کردى که فضیلت آن با عبادت من برابر است و آن این بود که در نیمه شب از شدت عطش از خواب بیدار شدى و آب نوشیدى و عطش حضرت حسین را بیاد آوردى پس سلام بر او فرستادى و لعن بر قاتلان آنحضرت نمودى و بعد خوابیدى این عمل تو بود که فضیلت بر عمل من داشت
  29. این فرمایش حضرت ناظر باین معنى است که اگر تو شب را مثل من عبادت میکردى آنچه ثواب بتو میدادن کمتر بود از اینکه نیمه شب سلام بر آنحضرت نمودى و قاتلان آنحضرت را لعن کردى .
  30. و نیز ملاآقا دربندى در همان کتاب اسرارالشهاده نقل میکند که از شخص موثقى براى من نقل کردند که گفت من شبى فتحعلیشاه را بحالت خوبى در خواب دیدم ازو پرسیدم بچه عمل باینمقام رسیدى گفت نیمه شبى از خواب بیدار شدم و بسیار عطش و تشنگى بر من غلبه کرده بود از غلامان و کنیزان خود آب طلب نمودم تا آنها را از خواب بیدار شدند و آب براى من آوردند مدتى طول کشید
  31. در آنوقت متذکر عطش حضرت سیدالشهداء علیه السلام شدم که آنحضرت در موقع شهادت چه حالتى داشت پس گریان و نالان شدم بطوریکه کنیزان که آب براى من آوردند نخوردم و ضجه و ناله میکردم بطوریکه حالت غش براى من عارض شد حال این مقام و مرتبه اثر آن گریه و ناله منست که بیاد عطش آنحضرت افتادم .
  32. فضیلت گریه برمصایب اباعبدالله الحسینعلیه السلام گریان نبودن در قیامت و نجات از آتش جهنم به واسطه زیارت ابا عبدالله  است
  33. شیخ طوسى در کتاب مصباح المجتهد از محمد بن اسماعیل بن یزبع و او از صالح بن عقبه و او از پدرش و او از حضرت باقر علیه السلام روایت میکند که فرمود: هر کس حسین بن على علیه السلام را در روز عاشورا - دهم محرم - زیارت کند و نزد قبر آنحضرت گریان شود روز قیامت خداوند را با ثواب دوهزار حج و دوهزار عمره و دوهزار جهاد ملاقات کند، آنهم ثواب حج و عمره و جهادى که در خدمت رسول اکرم و ائمه طاهرین علیهم السلام بوده باشد.
  34. عرض کردم فدایت شوم کسى که در شهر یا کشور دیگریست و نتواند درآنروز خود را به قبرآنحضرت رساند چه ثوابى خواهد بود؟ حضرت فرمودند: اگرنتواند بصحرا یا بالاى بام خانه خود رود و با سلام اشاره به سوى قبر آنحضرت کرده برلعن قاتلان آنحضرت جدیت کند،
  35. وبعد دو رکعت نماز بخواند و اینکار را هنگام برآمدن روز قبل از ظهر انجام دهد، آنگاه هم خودش در مصیبت آنحضرت گریه کند.
  36. وهم اگر ترسى نداشته باشد امرکند تا خانواده او نیز برآنحضرت گریه کنند و در خانه اش مجلس ‍مصیبتى برپا کرده ومصیبت حضرت سیدالشهداء را به یکدیگرتعزیت گویند. من ضامن شوم کسى که این عمل را انجام دهد خداوند تمام آن ثوابها را به او عنایت فرماید.
  37. چشم گریان: رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله) به فاطمه زهرا ( علیها السلام) فرمود: «هرچشمی در روز قیامت گریان است، مگر چشمی که برای مصائب حسین ( علیه السلام) گریه کرده باشد . چنین کسی در قیامت خندان و شادان به نعمت های بهشتی :
  38. دوچشم مبارک پر از اشک: ثواب سلام دادن بر حسین(علیه السلام )*** داود رقّی می گوید: من محضر امام صادق علیه السلام مشرف بودم. حضرت آب طلب کردند و همین که آب را نوشیدند؛ دیدم امام منقلب شد و حالت گریه پیدا کرد و دوچشم مبارکش پر از اشک شد. سپس به من فرمودند: ای داود خدا لعنت کند قاتل حسین را. بنده ای نیست که آب بنوشد و حسین علیه السلام را یاد نموده و قاتلش را لعنت کند مگر اینکه خدا
  39. دو سال بعد ولادت وگریه حضرت رسول برآن حضرت و چون دو سال از ولادتش گذشت حضرت (الله صلی علیه و آلهبه سفری رفت پس روزی در اثناء راه ایستاد و گفت: (انالله و انا الیه راجعون): [ما از آن خداوندیم و به سوی اوباز میگردیم]. و گریست چون از سببش سؤال کردند فرمودجبرئیل مرا خبر داد از زمینی که نزد شط فرات است که آن را کربلا میگویند، فرزندم حسین (علیهالسلام) در آنجا شهید میشود،
  40. و گویا من نظرمیکنم به محل شهادتش و موضع دفنش، و گویا نظر میکنم به اسیران که بر جهاز شتران سوارند، سر فرزندم حسین را به هدیه میبرند از برای یزید ملعون، پس قسم به خدا نظر نمیکند کسی به سوی آن سر پس خوشحال شود مگر اینکه خداوند در میان دل و زبانش مخالفت اندازد و او را عذاب شدید نماید.
  41. پس مراجعت نمود از سفر با حزن و اندوه و بر منبر بالا رفت وحسن و  حسین را به همراه خود بالا برد، پس خطبه خواند و موعظه کرد پس دست راست را بر سر حسن (علیهالسلام)، دست چپ را بر سر حسین (علیهالسلام) گذاشت و عرض کردخدایا، محمد (صلی الله علیه و آلهبنده و پیغمبر تو است،  و این دو نفر از نیکان عترت منند، و اخیارعشیرهی من، و بهترین ذریهی من، و کسانی که بعد از خود در میان امت میگذارم، و بدرستی که جبرئیل مرا خبر داده که این پسررا به زهر میکشند، و این دیگری را به شمشیر شهید میکنند،
  42.  خدایا شهادت را بر او مبارک گردان و او را سیدالشهداء قرار ده، وبرکت مده در قاتل او، و خاذل او، و ایشانرا به اسفل درک جهیم برسانراوی گویدپس صدای ناله وگریه از اهل مسجد بلند شد، حضرت فرمودایها الناس بر او گریه میکنید و او را یاری نمیکنید؟ خدایا تو یاور او باش،
    1. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید