92 شرح زیارت عاشورا - مجلس پنجاهم : اللهم فضاعف علیهم اللعن منک و العذاب الالیم
بارالها پس بواسطه کشتنحسین علیه السلام و عذاب را بر ایشان دو چندان کن فاءبراى تفریع است که تعلیل لا حق را بسابق میکند و علت طلب مضاعف بواسطه آن فرح وسروریست که قاتلین در روز عاشورا داشتند که کمتر از کشتن حسین (علیه السلام) نیست
قال رسول الله انقاتل حسین بن على علیهماالسلام فى تابوت من نارعلیه نصف عذاب اهل الدنیا و قد شدیداه و رجلاهبسلاسل من نار منکس فى النار حتى یقع فى قعر جهنم و له ریح یتعوذاهل و النار الى ربهم من شدة نتنه و هو فیها خالد ذائق العذاب الالیم مع جمیع من شایععلى قتله کما نضجت جلودهم بدل الله عز و جل علیهم الحلود حتى یذوقوا العذاب الالیملایفتر عنهم ساعة و یسقون من حمیم جهنم فالویل لهم من عذاب الله النار.
رسول خدا (صل الله علیه وآله وسلم )فرمود قاتل حسین را در تابوتى آتشین میگذارند و نصف عذاباهل دنیا را مخصوص او میگردانند و هر دو دست و هر دو پاى او را با زنجیرهاى آتشین بستهاو را نگونسار در آتش دوزخ باز میدارند تا گاهى که در قعر جهنم فرود آید و دوزخیاناز بوى بد او بحضرت پروردگار پناهنده میشوند و او همیشه در تنگناى جهنم در عذابالیم است با آنهائیکه در قتل حسین علیه السلام شرکت داشتند
و گاهى که پوست بدنایشان سوخته و گداخته شود خداوند پوست و گوشت دیگرى بر بدن آنها میرویاند تابهتر احساس عذاب کنند و عذاب ایشان در هیچ ساعتى فروکش نکند و از حمیم جهنمسیرابشان کنند واى بر ایشان از عذاب خداوند قهار.
در ثواب الاعمال و بحار ازامام باقر علیه السلام روایت میکند کهرسول خدا (صل الله علیه وآله وسلم ) فرمود در جهنم جایى است که هیچیک از نوع بشر را استحقاق آن مکان نیستمگر کسى که قاتل حسین و یحیى علیهماالسلام باشد.
از جمله روایاتى که عذاب قتلهحضرت سیدالشهداء علیهم السلام را ذکر میکند روایتىاست که مرحوم مجلسى ذکر میکند که ما مختصر آنرا ذکر مینمائیم .
مردى اسرائیلىحضرت موسى علیه السلام را دید که بمناجات پروردگار میرودبآنحضرت عرض کرد که مرتکب گناهى شده ام از خدا بخواه تا جرم و گناه مرا عفوفرماید موسى درخواست او را قبول کرده چون بمناجات حقتعالى رفت عرض کردپروردگارا از تو سئوال میکنم و حال آنکه میدانمقبل از آنکه بگویم تو از سر دل من آگاهى
خطاب آمد که اى موسى آنچه بخواهى بتوعطا میکنم موسى عرض کرد اى پروردگار من اینک بنده تو اسرائیلى گناهى کرده و ازتو طلب عفو و بخشش مینماید خطاب آمد که اى موسى مسئلت ترا باجابت رسانیدم و ازگناهان او گذاشتم
تو از براى هر کس طلب مغفرت کنى نزد ما پذیرفته است مگر براىکشندگان حسین بن على عرض کرد این حسین کیست خطاب آمد آنکس است که در کوه طور ترااز او آگهى دادم عرض کرد
پروردگارا قاتل او کیست خطاب آمد آنکس که از امت جد او استولى از جمله گمراهان میباشد که او را در زمین کربلا میکشد تا آنجا که میگوید چون موسىاین کلمات را شنید سخت بگریست عرض کرد الهى سزا و جزاى کشندگان حسین چیست ؟
خطاب آمد اى موسى عذابى بر قاتلان حسین فرود آورم کهاهل جهنم از دیدار آن بجهنم پناهنده شوند و از رحمت من و شفاعت جدا و هرگز بهره مند نگرددو اگر کرم و کرامت او نبود زمین ایشان را خفه میکرد موسى عرض کرد الهى برائت میجویمدر حضرت تو از این جماعت و از آنانکه بکردار این جماعت راضى باشند
خطاب آمد که اىموسى من ازبراى شیعیان و متابعان ایشان رحمتى بزرگ مقرر داشته ام دانسته باش آنکهبر حسین بگرید یا کسى را بگریاند و یا خویشتن را بگریاند جسد او را بر آتش جهنمحرام میکنم((بقیه زیارت))
اللهم انى اتقرب الیک فى هذاالیوم و فى موقفى هذا و ایام حیوتى بالبرائة منهمو اللعنة علیهم و بالموالات لنبیک و آل نبیک علیه و علیهم السلام.
بارالها همانا در اینروز و درینوقت خود و ایام زندگانى خود به تبرى جستن از ایشان ولعنت کردن بر ایشان و بدوستى براى پیغمبر تو وآل پیغمبر تو علیهم السلام بسوى تو تقرب میجویم .
این چند جمله آخر زیارت خلاصهاین زیارتست چه اقوام این زیارت به سه چیز استباظهار موالات پیغمبر و آل او برائت بحسب تمام مراتب وجود از ذوات وافعال و صفات دشمنان پیغمبر و آل او اجمالا و تفصیلا.
لعن بر این گروه درین فقره از زیارت هر سه مطلب مذکور است .
ثواب لعن بر قاتلان حسین علیه السلام : آنچه از اخبار بدست میآید اول کسیکه جلالت و بزرگى قدر حسین علیه السلام را بشناختآدم صفى علیه السلام بود و بقبله آنحضرت لعن فرمود و بعد از او انبیا مرسلین بهتکرار لعن کردند.
در کامل الزیارة سند بکعب الاخبار میرساند که گفتاول کسیکه قاتل حسین علیه السلام را لعن کرد ابراهیمخلیل بود او فرزندان خود را بلعن قاتل آنحضرت امر فرمود و از ایشان عهد گرفت کهدر این امر کوتاهى نکنند و پس از او موسى بن عمران چنین کرد آنگاه داود بنىاسرائیل را بلعن قاتل حسین فرمان داد و چون نوبت بعیسى على نبینا و آله و علیه السلامرسید.
فرمود اى جماعت بنى اسرائیل قاتل حسین را لعن کنید که او مانند کسى است که درجهاد جنگ میکند و از میدان جنگ نمیگریزد و در رکاب پیغمبران شهید شود ومثل اینکه بقعه او را مى بینم هیچ پیغمبرى نیست مگر آنکه حاضر بزیارت او شود واعتکاف آنجا کند و گوید تو بقعه کثیرالخیرى هستى زیرا که ماه درخشان در تو مدفوناست.
در کتاب عوالم از کامل الزیارةروایت میکند و سند را به داود رقى میرساند که گفت در خدمتامام صادق علیه السلام حاضر بودم آب طلب نمود و چون آب را نوشید اشک از دیدگانشجارى شد آنگاه فرمود اى داود خداوند کشنده حسین را لعنت کند هیچ بنده اى نیست که آببنوشد و یاد تشنگى حسین افتد و قاتل آن حضرت را لعن کند
مگر اینکه حقتعالى براى اوصد هزار حسنه مینویسد و صد هزار درجه براى او زیاد میکند ومثل اینکه صد هزار بنده در راه خدا آزاد کرده است و خداوند او را در قیامت شادخاطر و آرمیدهدل گرداند.
ثواب لعن بر قاتلان حسین بعداز نوشیدن آبمرحوم دربندى در کتاب اسرارالشهاده خود نقل میکند که شبى یکى از اصحاب امام صادقعلیه السلام در خدمت آنحضرت بود پس از اداء فریضه و صرف شام آنمرد خوابید وآنحضرت مشغول عبادت شد تا طلوع فجر چون صبح شد آنمرد عرض کرد یابنرسول اله بخدا که از نجات خودم ماءیوس شدم
و دیگر امیدى ندارم حضرت فرمودچراآنمرد عرض کرد در صورتیکه عبادت و شب زنده دارى شما چنین باشد با آن مقامیکه شمادارید و خداوند دنیا و آخرت را براى شما خلق کرده پس چگونه براى ما امید نجاتىباشد
حضرت فرمود تو شب گذشتهعملى کردى که فضیلت آن با عبادت من برابر استو آن این بود که در نیمه شب از شدت عطش از خواب بیدار شدى و آب نوشیدى و عطشحضرت حسین را بیاد آوردى پس سلام بر او فرستادى و لعن بر قاتلان آنحضرت نمودىو بعد خوابیدى این عمل تو بود که فضیلت برعمل من داشت
این فرمایش حضرت ناظر باین معنىاست که اگر تو شب رامثل من عبادت میکردى آنچه ثواب بتو میدادن کمتر بود از اینکه نیمه شب سلام برآنحضرت نمودى و قاتلان آنحضرت را لعن کردى .
و نیز ملاآقا دربندى در همان کتاب اسرارالشهادهنقل میکند که از شخص موثقى براى من نقل کردند که گفت من شبى فتحعلیشاه را بحالتخوبى در خواب دیدم ازو پرسیدم بچه عمل باینمقام رسیدى گفت نیمه شبى از خواببیدار شدم و بسیار عطش و تشنگى بر من غلبه کرده بود از غلامان و کنیزان خود آب طلبنمودم تا آنها را از خواب بیدار شدند و آب براى من آوردند مدتىطول کشید
در آنوقت متذکر عطش حضرتسیدالشهداء علیه السلام شدم که آنحضرت درموقع شهادت چه حالتى داشت پس گریان و نالان شدم بطوریکه کنیزان که آب براى منآوردند نخوردم و ضجه و ناله میکردم بطوریکه حالت غش براى من عارض شدحال این مقام و مرتبه اثر آن گریه و ناله منست که بیاد عطش آنحضرت افتادم .
فضیلت گریه برمصایب اباعبدالله الحسین. علیه السلام گریان نبودن در قیامت و نجات از آتش جهنم به واسطه زیارت ابا عبدالله است
: شیخ طوسى در کتاب مصباحالمجتهد ازمحمد بناسماعیل بن یزبعو او ازصالح بن عقبهو او از پدرش و او از حضرت باقر علیه السلامروایت میکند که فرمود: هر کس حسین بن على علیه السلامرا در روز عاشورا - دهم محرم - زیارت کندو نزد قبر آنحضرت گریان شود روز قیامت خداوند را با ثواب دوهزار حج و دوهزار عمرهو دوهزار جهاد ملاقات کند، آنهم ثواب حج و عمره و جهادى که در خدمترسول اکرم و ائمه طاهرین علیهم السلام بوده باشد.
عرض کردم فدایت شوم کسى که در شهر یاکشور دیگریست و نتواند درآنروز خود را به قبرآنحضرت رساند چه ثوابى خواهد بود؟ حضرت فرمودند: اگرنتواند بصحرا یا بالاى بام خانه خود رود و با سلام اشارهبه سوى قبر آنحضرت کرده برلعن قاتلان آنحضرت جدیت کند،
وبعد دو رکعت نمازبخواند و اینکار را هنگام برآمدن روز قبل از ظهر انجام دهد، آنگاه هم خودش در مصیبتآنحضرت گریه کند.
وهم اگر ترسى نداشته باشد امرکندتا خانواده او نیز برآنحضرت گریه کنند و در خانه اش مجلس مصیبتى برپا کرده ومصیبت حضرتسیدالشهداء را به یکدیگرتعزیت گویند. من ضامن شوم کسى که اینعمل را انجام دهد خداوند تمام آن ثوابها را به او عنایت فرماید.
چشم گریان:رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله)به فاطمه زهرا ( علیها السلام) فرمود: «هرچشمی در روز قیامت گریان است، مگر چشمی که برای مصائب حسین ( علیه السلام) گریه کرده باشد . چنین کسی در قیامت خندان و شادان به نعمت های بهشتی :
دوچشم مبارک پر از اشک: ثواب سلام دادن بر حسین(علیه السلام )*** داود رقّی می گوید: من محضر امام صادق علیه السلام مشرف بودم. حضرت آب طلب کردند و همین که آب را نوشیدند؛ دیدم امام منقلب شد و حالت گریه پیدا کرد و دوچشم مبارکش پر از اشک شد. سپس به من فرمودند: ای داود خدا لعنت کند قاتل حسین را. بنده ای نیست که آب بنوشد و حسین علیه السلام را یاد نموده و قاتلش را لعنت کند مگر اینکه خدا
دو سال بعد ولادت وگریه حضرت رسول برآن حضرتوچوندوسالازولادتشگذشتحضرت (اللهصلیعلیهوآله) بهسفریرفتپسروزیدراثناءراهایستادوگفت: (اناللهواناالیهراجعون): [ماازآنخداوندیموبهسویاوبازمیگردیم]. وگریستچونازسببشسؤالکردندفرمود: جبرئیل مرا خبر داداززمینیکهنزدشطفراتاستکهآنراکربلامیگویند،فرزندمحسین (علیهالسلام)درآنجاشهیدمیشود،