کتاب (صلوات 194 ذکر  (صلوات با آتش و جهنم سازگاری ندارد. اگر کسی بر ذکر  (صلوات مداومت داشته باشد، از آتش محفوظ می ماند. نزدیک ت

کتاب (صلوات 419سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده

-https://hosein128.ir/

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad 

وبلاگ اربعین حسیتی - صفرزاده-

بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِيمِ‏»

  1. «اللهم صل على  محمد و آل  محمد وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ»  کتاب (صلوات 194 ذکر  (صلوات با آتش و جهنم سازگاری ندارد. اگر کسی بر ذکر (صلوات مداومت داشته باشد، از آتش محفوظ می ماند. نزدیک ت

رین مردم به پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم)

  1. روایات فراوانی راه نزدیک شدن به پیامبر خدا را برای ما ترسیم می کند. اگر یکی از مسیرها را طی کنیم، در حقیقت همۀ راه های نزدیک شدن به پیامبر را طی کرده ایم؛ یعنی همه را جمع کرده ایم.
  2. هر کس عبودیتش بیشتر است، به پیامبر خدا نزدیک تر است؛ چون جایگاه پیامبر خدا در آنجا قرار دارد. در نماز این گونه شهادت می دهیم: «اَشهَدُ اَنَّ  محمداً عَبدُهُ وَ رَسُولُه.» او در مقام عبودیت است.
  3. هر کس خاکی تر است، هر کس در پیشگاه خداوند افتاده تر است، هر کس در عالمِ نیستی و فنا بیشتر راه می رود، هر کس بیشتر جان به خدا داده است، هر کس بیشتر تفویض کرده است و هر کس بیشتر مرده است، آن کس جلوتر و به پیامبر نزدیک تر است.
  4. زنده کدام است بر هوشیار ..... آن که بمیرد به سر کوی یار
  5. مردن هم مراتب دارد. هر کس بیشتر مرده است، جلوتر است. خداوند به پیامبرش می فرماید: «ِانَّکَ مَیتٌ.»
  6. در رأس همۀ بندگان شایستۀ خدا که موت کامل داشتند و در برابر خدای متعال تسلیم محض بودند، پیامبر خدا و بعد از ایشان امیر المؤمنین(عَلَیه السلام ) است.
  7. خداوند نمی فرماید که ای پیامبر ما، بعداً می میری، بلکه می گوید: «اِنَّکَ مَیتٌ؛ الآن مرده هستی.» یعنی در برابر ارادۀ

حق تعالی هیچ اراده ای نداری؛ تسلیم محض! کسانی هم که به تو گرایش دارند، باید بمیرند؛ یعنی از خودشان بگذرند و خدا را ببینند. و کسانی به پیامبر خدا نزدیک ترند که مرده تر باشند.

  1. باز در روایت آمده است: هر کس خوش اخلاق تر است، به پیامبر نزدیک تر است. یا هرکس که محبتش به پیامبر بیشتر است، به آن حضرت نزدیک تر است. و در رأس همه، امیر المؤمنین (عَلَیه السلام ) قرار دارد که جان پیامبر است.
  2. یکی دیگر از راه های نزدیک شدن به پیامبر خدا، درود و (صلوات فرستادن بر آن حضرت است. پیامبر خدا(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) فرمودند: اَولَی النّاسِ بی یَومَ القیامَةِ اَکثَرُهُم عَلَیَّ صَلاةً فِی دارِ الدُّنیا؛ 
  3. نزدیک ترین مردم به من در روز قیامت کسی است که در دنیا بیشتر بر من (صلوات بفرستد.
  4. انسان کسی را که بیشتر دوست دارد، بیشتر یاد می کند، بیشتر دعایش می کند و دوستیش افزایش می یابد. چون کسی را که زیاد یاد کرد و دعا نمود، عشق و محبت او بیشتر در دلش می نشیند و به او نزدیک تر می شود.
  5. از هر طریق که بروید، به همین جا می رسید. این یک واقعیت است. و زیاد (صلوات فرستادن بر پیامبر و آل او یکی از راه های آسان و سبک و سریع برای دست یافتن به این قرب است.
  6. (صلوات و آمرزش گناهان
  7. روایات فراوانی داریم که یکی از خاصیت ها و برکات ذکر (صلوات پاک کردن گناهان است. البته گوینده و مراتب اخلاص عمل هم تأثیر گذار است.
  8. میزان تأثیر (صلوات خود پیامبر، یا امام زمان(عَلَیه السلام )، یا ملائکه تا انسان های معمولی و کلاس های پایین متفاوت است. ولی (صلوات به طور کلی این خاصیت و کاربرد را دارد که می تواند همۀ گناهان را پاک کند. همانند برخی از شوینده ها که قدرت پاک کنندگی آنها بسیار بالاست و همه نوع چرک و آلودگی را پاک می کند.
  9. این خاصیت (صلوات است. بستگی به این دارد که شما با صدق و اخلاص خویش چقدر از آن بهره بگیرید. از پیامبر خدا(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) نقل شده است: مَن صَلّی عَلَیَّ کُلَّ یَومٍ ثَلاثَ مَرّاتٍ وَ فی کُلِّ لَیلَةٍ ثَلاثَ مَرّاتٍ حُبّاً لی وَ شَوقاً اِلَیَّ کانَ حَقّاً عَلَی اللهعَزَّوَجَلَّ اَن یَغفِرَ لَهُ ذُنوبَهُ تِلکَ اللَّیلَةَ وَ ذلِکَ الیَومَ؛
  10. کسی که هر روز سه مرتبه و هر شب سه مرتبه از روی محبت و اشتیاق به من، بر من (صلوات بفرستد، سزاوار است که خداوند عز و جل گناهان آن شب و
  11. روزش را بیامرزد.
  12. از روی محبت یعنی دلش برای رسول خدا تنگ شده است و دوست دارد از او یاد کند. اصلاً دنبال ثواب و پاداش نیست.

هر چه میزان خلوص و معرفت زیادتر باشد، برکات (صلوات هم بیشتر است.

  1. در فرمایشات معصومین(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) هیچ گونه شک و تردید به خود راه ندهید. قُولُکُم حُکمٌ وَ حَتمٌ؛  سخنان شما حکمی حتمی و تخلف  ناپذیر است.
  2. (صلوات گناهان را پاک می کند. منطق پیامبر منطق وحی است. سخنش محکم و استوار و حتمی است. آنچه می گوید، بر اساس حقیقت است و یقینی است.
  3. (صلوات اتصال است؛ اتصال به پیامبر و اهل بیتش. قطره ای که به دریا متصل شود، پاک می شود. و (صلوات از روی اخلاص و حقیقت اتصال می آورد.
  4. مقام خُلّت
  5. از عواملی که موجب محبت و دوستی با خدا می شود، مداومت بر ذکر (صلوات است. خداوند پیغمبر را خیلی دوست دارد. مراد و محبوب خدا از عالم پیغمبر است. لذا کسی که زیاد یاد پیغمبر خدا کند و برای او دعا کند، قطعاً مورد محبت خدا قرار می گیرد.
  6. خداوند متعال حضرت ابراهیم(عَلَیه السلام ) را به مقام «خُلّت» رساند. همۀ انبیا به مقام خلّت و دوستی خاص خدا نرسیده اند؛ چون مقام بسیار بلندی است. همۀ پیامبران دوست خدا بوده اند، ولی نه آن دوست خاص و صمیمی.
  7. حضرت ابراهیم(عَلَیه السلام ) که از همۀ انبیا به پیغمبر خدا و امامان نزدیک تر بوده است، به مقام امامت و خلّت رسیده است.
  8. در روایتی از امام عسکری(عَلَیه السلام ) آمده است: انما اتَّخَذَ اللهُ اِبراهیمَ خَلیلاً لِکَثرَة صَلاتِهِ عَلی مُحَمَّدٍ وَ اهل بیتهِ (صلوات اللهِ عَلَیهِم؛ خداوند حضرت ابراهیم(عَلَیه السلام ) را به مقام خُلّت برگزید، به خاطر این که بر محمد و آل محمد زیاد (صلوات می فرستاد.
  9. ابراهیم(عَلَیه السلام ) آن محبوب حقیقی خدا را زیاد یاد می کرد و بر او درود می فرستاد.اگر در روایات علل دیگری برای مقام خُلّت حضرت ابراهیم ذکر کرده اند، شاید آن هم فرع همین علت باشد؛ چون وقتی انسان محب اصلی را پیدا کرد، بقیۀ چیزها همه شعاع آن است.
  10. روایات اوصاف دیگری را هم برای حضرت ابراهیم برشمرده اند که موجب شده تا به این مقام دست یابد، ولی این علت کامل تر است.
  11. محبوبیت الهی
  12. از چیز هایی که موجب می شود انسان دوست خدا بشود، یعنی خداوند او را به دوستی برگزیدند، زیاد (صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد است؛ چون پیغمبر محبوب و حبیب خداست.
  13. حبیب الله از لقب های پیغمبر ماست، هم به معنای فاعلی و هم به معنای مفعولی؛ یعنی هم محب خداست و هم محبوب خدا.

یُحِبُّهُم وَ یُحِبُّونَهُ؛ خداوند آنان را دوست دارد و آنان نیزخدا را دوست دارند.

  1. اصلاً شاید بتوان گفت: تنها محبوب خدا در دنیا پیامبر است و همۀ خوب ها و خوبی های عالم هم در اوست.
  2. یکی از بزرگان می فرمود: خوب است انسان بیش از یک معشوق نداشته باشد. خداوند احد است و یک معشوق هم

بیشتر ندارد و آن هم پیامبر است. همۀ امام ها و پیغمبرها و نور حضرت زهرا(عَلَیها السلام ) هم در او هست. یکی یعنی همه. امیر المؤمنین فرمود:کُلُّنا مُحَمَّدً؛ همۀ ما محمدیم.

  1. خداوند است و محبوبش. همۀ خوبی ها در محبوب اوست. این قدر وجود او وسعت و گسترش دارد! قرآن از زبان فرشتگان می فرماید: رَبَّنا وَسِعتَ کُلَّ شَیءٍ رَحمَةً وَ عِلماً؛ پروردگارا!

رحمت و علم تو همه چیز را فرا گرفته است.

  1. شاید مراد از رحمت در این آیۀ شریفه، وجود نازنین پیامبر عظیم الشأن اسلام  (صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) و سعۀ وجودی آن حضرت باشد.
  2. بنابر این، اگر کسی می خواهد محبوب شود، یکی از راه هایش این است که به محبوب خدا زیاد دعا کند.

برخی از پدر و مادرها خیلی بچه شان را دوست دارند و یک فرزند هم بیشتر ندارند. خداوند پس از چهل سال به آنان یک فرزند داده است. همۀ محبت و عشقشان در آن فرزند است. هر چه دارند فدای او می کنند.

  1. این فرزند برای آنان محبوب بالذات است، اما رفقای این فرزندشان را هم دوست دارند؛ چون بوی فرزندشان ر

می دهند. آنچه متعلق به این فرزند است، همه را دوست دارند؛ وسائل، لباس ها و ... .

  1. در روایات آمده است که محبوب حقیقی خداوند متعال همین پیامبر است. اگر شما می خواهید شعاع آن محبت شما را هم بگیرد، پیامبر را محبوب بدارید و بر او و آلش (صلوات بفرستید.
  2. «اللهم صل على  محمد و آل  محمد وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ»

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید