کتاب (صلوات 195سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده
-https://hosein128.ir/
نهج البلاغه فرزاد
-@nahjolbalaghehfarzad
وبلاگ اربعین حسینی - صفرزاده-
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»
«اللهم صل على محمد و آل محمد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ»
کتاب (صلوات 195
- پیغمبر لب هایم را بوسید
- از مرحوم آیت الله آخوند ملا علی معصومی همدانی نقل کرده اند که می فرمود: روزی پیرمردی نورانی و ناشناس بر من وارد شد. احساس کردم بوی عطر دلپذیری از او استشمام می کنم. سلام کرد و نشست. هر لحظه آن بوی خوش توجه مرا جلب می کرد. همان جا ماند تا نوبت به او رسید. آمد پهلوی من نشست و گفت:
- برای حساب خمس شرفیاب شده ام. صورت اموال خود را به دست من داد. از بس آن بوی عطر مرا جلب کرده بود، می خواستم از او بپرسم این چه عطری است که شما استفاده کرده اید؟ دیدم سؤال من ایهام دارد و شاید برداشت کند که من می خواهم از آن عطر برایم بیاورد. منصرف شدم و گفتم با شئونات من مناسب نیست.
- صبر کردم تا موقع رفتن او شد. خلاصه نتوانستم تحمل کنم. به ناچار از او دربارۀ آن عطر سؤال کردم. خندید و در جواب گفت: آقا، اگر مرجع تقلید من نبودید ابراز نمی کردم، اما احترام شما بر من لازم است. می گویم، اما به شرط آنکه تا زنده هستم، آن را به کسی نگویید.
- عادت من این است که زیاد (صلوات می فرستم. از هر فرصتی استفاده می کنم و به ذکر (صلوات مشغولم. شبی در عالم رؤیا محضر مبارک خاتم انبیا مشرف شدیم. ما سه نفر بودیم که در مقابل آقا قرار گرفته بودیم. حضرت رو به ما کرد و فرمود: کدام یک از شما بیشتر بر من (صلوات می فرستد؟
- خواستم بگویم: من، پیش خود گفتم: از کجا که من بیشترین (صلوات را بر آن بزرگوار می فرستم؟ آنها از ما فی الضّمیر افراد مطّلع هستند. سکوت کردم. مرتبۀ دوم باز سؤال فرمود که کدام یک از شما بیشتر بر من (صلوات می فرستد؟
- باز به همین جهت ساکت ماندم. در مرتبۀ سوم، حضرت فرمود:
شما بیشترین (صلوات را بر من می فرستی، جلو بیا. بر خاستم و دو زانو در خدمت آن حضرت نشستم. آقا خم شد و لب های مرا بوسید.
- از وقتی که حضرت بوسه بر لبانم زد، این بوی خوش از من متصاعد است و من اصلاً از عطر استفاده نکردم و هرچه حمّام هم می روم و صابون می زنم، اثر ندارد و این بوی خوش از من جدا نمی شود. البته هر کسی این بوی خوش را استشمام نمی کند، بلکه معدودی از افراد هستند که متوجه می شوند.
- آن گاه فرمودند: من هم موفق شدم و جای بوسۀ رسول اکرم(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) را بوسیدم. مرحوم آیت الله آخوند همدانی در سالهای آخر عمر، تقریباً بینایی خود را از دست داده بود و از فاصلۀ بسیار نزدیک کمی دید داشت، به قدری که نوشته را می خواند. اما اگر کسی بر او وارد می شد، تشخیص نمی داد، بلکه سؤال می کرد، و او را معرفی می کردند. آن وقت احوالپرسی می نمود و به مناسبت صحبت می کرد. ولی هرگاه آن پیرمرد از در می رسید، با استشمام آن بوی خوش، او را می شناخت و احتیاج به معرفی نداشت.
- یاد پیغمبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) و در کنار یاد خدا
- در روایتی در ذیل آیۀ «اَقیمُوا الصَّلوة» آمده است : یعنی (صلوات بر محمد و آل محمد را به پا دارید. خداوند می فرماید:
قَد اَفلَحَ مَن تَزَکّی»؛1یعنی رستگار شد کسی که خودش را تزکیه و پاک کرد، یا کسی که زکات داد.
خداوند در باب تزکیه در قرآن کریم می فرماید:
- فَلا تُزَکُّوا اَنفُسَکُم؛ پس خودستایی نکنید. یعنی نگویید من خوبم.
- اللهُ یُزَکّی مَن یَشاءُ؛ خداوند است که هر کس را می خواهد پاک می کند. یعنی کسی که خودش را در معرض تزکیه قرار دهد، خداوند او را پاک خواهد کرد.
- خداوند در آن آیه می فرماید: «قَد اَفلَحَ مَن تَزَکّی وَ ذَکَر اسمَ رَبِّهِ فَصَلّی»؛ یعنی رستگار شد کسی که بعد از پاکیزگی اسم ربش را یاد کرد، «فَصَلّی».
- امام هشتم(عَلَیه السلام ) فرمودند: «فصلّی» که در این آیه آمده است، معنایش نماز نیست؛ اگر معنایش نماز باشد، مشقت بار و طاقت فرساست. چون بنابر این معنا، هر وقت کسی یاد خدا کرد، باید نماز بخواند. یعنی باید دائما در حال نماز باشد. بلکه معنایش این است که هر وقت یاد خدا کرد، بر محمد و آل محمد (صلوات بفرستد.
- نام و یاد پیامبر، در کنار نام و یاد خداست. انسان باید بداند که یاد خدا مرهون پیامبر و آل اوست. چنان که امام صادق(عَلَیه السلام ) می فرمودند: بِنا عُرِفَ اللهُ وَ بِنا عُبِدَ اللهُ؛ خداوند به وسیلۀ ما شناخته شده و به وسیلۀ ما عبادت شد. هر چه خوبی دیدی و هر چه یاد خدا کردی، در کنارش (صلوات بر محمد و آل او را فراموش نکن.
- کار همیشگی خدا و فرشتگان
- گمان نمی کنم ذکری زیباتر و جامع تر و کامل تر از ذکر (صلوات وجود داشته باشد. اگر کاری بهتر از (صلوات بر محمد و آل او بود، خدا و ملائکه هم همان کار را می کردند. خداوند متعال و ملائکه چه می کنند؟ قرآن پاسخ می دهد: إنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا؛ خداوند و فرشتگان بر پیامبر درود می فرستند؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، بر او درود فرستید و سلام گویید و کاملاً تسلیم (فرمان او) باشید.
- کار همیشگی خدا و ملائکه (صلوات فرستادن بر پیامبر است. ان شاء الله هر وقت انسان متذکر شد، بر محمد و آل محمد (صلوات بفرستد تا همکار خدا و ملائکه شود.
- تسبیح خداوند
- شخصی از امام صادق(عَلَیه السلام ) پرسید: در یک آیه آمده است: یُسَبِّحُونَ اللَّیلَ وَ الَّنهارَ لا یَفتَرُونَ؛ فرشتگان (تمام) شب و روز را تسبیح می گویند و سست نمی گردند.
- یعنی ملائکه شب و روز مشغول تسبیح خدا هستند و هیچ سستی در این کار ندارند. از طرف دیگر فرمودند: خداوند و ملائکه دائماً مشغول (صلوات فرستادن هستند. چگونه این دو را جمع کنیم؟ حضرت فرمودند: (صلوات مشتمل بر تسبیح خداوند هم هست.
- درود خداوند
- یک وقتی دیدند که پیامبر اکرم(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) بسیار متبسم و خندان اند. طبیعی است که آدم عاقل خنده و گریه اش دلیلی دارد. کسی پرسید: یا رسول الله، چرا خندان هستید؟ فرمود: خدای متعال به من وحی فرمود: ای پیغمبر، هر کس بر تو (صلوات بفرستد، من بر او ده مرتبه (صلوات می فرستم. هر کس به تو سلام کند، من به او ده مرتبه سلام می کنم.
- خیلی عجیب است! پیغمبر پیش خدا چقدر عزیز است که اگر کسی به این عزیز خدا یک مرتبه درود بفرستد، خدا بر او
ده مرتبه درود می فرستد و اگر کسی یک بار سلام کند، خدا بر او ده بار سلام می کند!
- چنان که رسول خدا(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) فرمودند:
مَن صَلّی عَلیَّ مَرَّةً صَلَّی اللهُ عَلَیهِ عَشرَاً وَ مَن صَلّی عَلَیَّ عَشرَاً صَلّی اللهُ عَلَیهِ مِائَةَ مَرَّةٍ وَ مَن صَلّی عَلَیَّ مِائَةَ مَرَّةٍ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ اَلفَ مَرَّةٍ وَ مَن صَلّی عَلَیَّ اَلفَ مَرَّةٍ لا یُعَذِّبُهُ اللهُ فِی النّارِ اَبَداً؛ هر کس یک مرتبه بر من (صلوات بفرستد، خداوند ده مرتبه بر او (صلوات می فرستد. و هر کس ده مرتبه بر من (صلوات بفرستد، خداوند صد مرتبه بر او (صلوات میفرستد. و هر کس هزار مرتبه بر من (صلوات بفرستد، خداوند هرگز او را در آتش عذاب نخواهد کرد.
- بخل در (صلوات
- بخل ریشۀ بسیاری از خصلتهای زشت و ناروا و منشأ گناهان فراوانی است. امیر المؤمنین(عَلَیه السلام ) فرمودند: البُخلُ جامِعٌ لَمِساوِی العُیُوبِ وَ هُو زِمامٌ یُقادُ بِهِ اِلی کُلِّ سُوءٍ؛ بخل جامع همۀ عیب هاست و این افساری
است که انسان را به سوی هر بدی می کشاند.
- در روایات چند دسته بخیل شمرده شده اند؛ یک گروه کسانی هستند که از سلام کردن بخل بورزند. امام صادق(عَلَیه السلام ) فرمودند: اَلبَخیلُ مَن بَخِلَ بِالسلام ؛ بخیل کسی است که درسلام کردن بخل بورزد.
- یک سلام مگر چقدر مایه می برد که سلام کردن برای برخی افراد این قدر سنگین است!
- گروه دیگری که در روایات بخیل شمرده شده اند، کسانی هستند که نام مبارک پیامبر خدا(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) را بشنوند و بر او (صلوات نفرستند:
- اَلبَخیلُ مَن ذُکِرتُ عِندَهُ فَلَم یُصَلِّ عَلَیَّ؛ بخیل به تمام معنا کسی است که نام من نزد او برده شود و بر من (صلوات نفرستد.
- (صلوات و سلام بر پیامبر خدا
- ذکر (صلوات بهترین ذکرهاست، اثر عجیبی در پاک کردن گناهان دارد. امیر المؤمنین(عَلَیه السلام ) فرمودند:
اَلصَّلاةُ عَلَی النَّبیِّ (صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) أمحَقُ لِلخَطایا مِنَ الماءِ لِلنّارِ؛ ذکر (صلوات برای از بین بردن گناهان، از تأثیر آب برآتش قوی تر است. بعد فرمودند:
- وَ السلام علی النَّبیِّ(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) اَفضَلُ مِن عِتقِ رِقابٍ؛ سلام دادن به پیغمبر خدا(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) از آزاد کردن بنده در راه خدا برتر و بالاتر است.
- در آیۀ قرآن آمده است: «وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا». بیشتر مفسران گفته اند: «سَلِّموا» در اینجا به معنای سلام دادن است. به معنای تسلیم و رضا هم آمده است.
- در باب کیفیت (صلوات، (صلوات های مختلفی نقل شده است که در بسیاری از آنها سلام نیز هست: «اَللّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّم وَ بارِک...» علاوه بر آن انسان می تواند هر روز به پیامبر خدا سلام بدهد: «السلام عَلَیکَ یا رَسُولَ الله!» امیر المؤمنین(عَلَیه السلام ) فرمودند:
- وَ حُبُّ رَسُولِ الله(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) اَفضَلُ مِن مَهَجِ الاَنفُسِ؛ محبت پیغمبر خدا(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) از جهاد و شهادت در راه خدا بهتر است.
- جامع ترین ذکرها
- گمان نمی کنم ذکری جامع تر و کامل تر و بهتر از ذکر (صلوات باشد؛ هم ذکر است، هم توسل است و هم دعا. در این ذکر دو بار نام پیامبر را می بریم. ص: 55
- «اللهم صل على محمد و آل محمد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ»