کتاب (صلوات 6 19 ذکر های سنگین «سُبحانَ الله» و «لا اِلهَ اِلّا الله» و «اللهُ اَکبَرُ»، ذکرهای بلندی است. سنگین تر از این ذکرها

کتاب (صلوات 619

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad 

پردازش اربعین حسینی http://safarzade.blog.ir/-

بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِيمِ‏»

«اللهم صل على  محمد و آل  محمد وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ»  

  1. کتاب (صلوات 6 19
  2. ذکر های سنگین «سُبحانَ الله» و «لا اِلهَ اِلّا الله» و «اللهُ اَکبَرُ»، ذکرهای بلندی است. سنگین تر از این ذکرها در میزان حسنات نهاده نمی شود.
  3. ولی در روایت آمده است که امام رضا(عَلَیه السلام ) فرمودند: الصَّلاةُ عَلی محمد و آلهِ تَعدِلُ عِندَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ التَّسبیحَ وَ التَّهلیلَ وَ التَّکبیرَ؛  (صلوات بر محمد و آل او در نزد خداوند عز وجل، معادل تسبیح و تهلیل و تکبیر است.
  4. ذکر (صلوات ثواب این ذکرها را دارد؛ یعنی جامع این ذکرهاست. کسی که (صلوات می فرستد، در حقیقت هم «سُبحانَ الله» می گوید، هم «لا اِله اِلّا الله» می گوید و هم «اللهُ اَکبَرُ». اگر کسی می خواهد ثواب این ذکرها را در یک جا جمع کند، بر محمد و آل او (صلوات بفرستد.
  5. انهدام گناهان
  6. یکی از آثار بسیار (صلوات فرستادن بر پیامبر و آلش، پاک شدن گناهان است. امام هشتم(عَلَیه السلام ) فرمود:

مَن لَم یَقدِر عَلی ما یُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فُلیُکثِر مِنَ الصَّلوۃِ عَلَی محمد و آلهِ فَاِنَّها تَهدِمُ الذُّنُوبَ هَدماً؛ کسی که نمی تواند گناهانش را تدارک و جبران کند، باید بر محمد و آلش بسیار (صلوات بفرستد که (صلوات بسیار گناهان را به کلی منهدم می کند.

  1. انهدام یعنی هیچ چیز از آن باقی نمی گذارد و همه را نابود می کند. ببینید (صلوات بر پیغمبر و آل او چقدر قوّت و قدرت دارد! همان طور که وقتی نور می آید ظلمت را از بین می برد و چیزی از ظلمت باقی نمی ماند، (صلوات هم نور است، ظلمت گناه را نابود می کند.
  2. شیرین ترین ذکرها
  3. شیرین ترین ذکرها بعد از ذکر خدا، ذکر پیامبر و اهل بیت(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) از است. بلکه ذکر آنها ذکر خداست و از ذکر خدا جدا نیست. اهل بیت (صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) ممسوس و فانی در ذات خدا هستند. وجه الله و عین الله و پدالله هستند. این است که یاد آنها یاد خداست.
  4. در روایتی از امام صادق (عَلَیه السلام ) آمده است: شِیعَتُنا الرُّحَماءُ بَینَهُم اَلَّذینَ اِذا خَلَوا ذَکَرواللهَ [إنَّ ذِکرَنا مِن ذِکرِ اللهِ ] ، اِنّا اِذا ذُکِرنا ذُکِرَاللهُ وَ اِذا ذُکِرَ عَدوُّنا ذُکِرَ الشَّیطانُ؛ شیعیان ما با مهر و محبت با یکدیگر برخورد می کند. آنان هرگاه در جایی اجتماع کنند، خدا را یاد می کنند. البته هر زمان یادی از ما شود، یاد خدا شده است و هرگاه یادی از دشمنان ما بشود، یادی از شیطان شده است. الکافی، ج ۲، ص ۱۸۶، ح ۱؛ بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۲۵۸، ح ۵۵.
  5. از این جهت، از چیزهایی که هم دل را نورانی می کند و هم مجالس را، (صلوات بر محمد و آل محمد است.
  6. رهایی از نفاق
  7. (صلوات موجب می شود که شیاطین بروند و ملائکه بیایند. با (صلوات، رحمت خداوند جذب می شود و نفاق و دورویی و تفرقه از بین می رود. پیامبر خدا(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) فرمودند: اِرفَعُوا اَصواتَکُم بِالصَّلاةِ عَلَیَّ فَاِنَّها تَذهَبُ بِالنِّفاقِ؛1 با صدای بلند بر من (صلوات بفرستید که نفاق و دورویی را می برد.
  8. سعی کنید - ان شاء الله - نه فقط با زبان، بلکه با قلب و دلتان به پیامبر و اهل بیت او توجه کنید که خیلی نورانیت می آورد. بلند فرستادن (صلوات، هم تکبر و هم تعین را از بین می برد. و این از آثار پر برکت و گرانبهای (صلوات بر محمد و آل محمد است.
  9. خاطرخواه پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم)هر کس، کسی یا چیزی را بسیار یاد کند، یا خاطر خواه آن است، یا خاطر خواه خواهد شد. این دو لازم و ملزوم اند. بزرگان فرموده اند: مَن اَحَبَّ شَیئاً اَکثَرَ ذِکرَهُ؛ کسی که چیزی را دوست

دارد، فراوان از آن یاد می کند.

  1. انسان اگر چیزی را دوست نداشته باشد، از آن یادی نمی کند. اگر بغضش نسبت به آن چیز کامل باشد، از آن بدش می آید. اصلاً دوست ندارد حرفش را بشنود. امیر المؤمنین(عَلَیه السلام ) می فرمایند: مَن اَبغَضَ شَیئاً اَبغَضَ اَن یَنظُرَ اِلَیهِ وَ اَن یَذکُرَ عِندَهُ؛ کسی که چیزی را مبغوض و منفور می دارد، نگاه کردن به آن و یادآوری آن را نیز مبغوض و منفور

می شمارد.

  1. کسی که یاد پیامبر خدا می کند و بر او درود و سلام  می فرستد، خاطر خواه اوست. اگر هم نباشد - ان شاء الله - می شود.

 

  1. مهریۀ حوا
  2. تنهایی فقط زیبندۀ خداست. خداوند است که احد و واحد و فرد است. غیر از خدا در همۀ موجودات زوجیت وجود دارد. تا زوجیت نباشد، تولید و بقاء نیست.
  3. چون خداوند اراده کرده بود انسان ها را خلق کند، حضرت حوا را خلق کرد تا نسل بشر زیاد شود. وقتی حضرت حوا را خلق کرد، تمایلی در حضرت آدم ایجاد شد.
  4. از جبرائیل پرسید: این کیست؟ گفت: این همسر توست. خواست نزدیک شود، گفت: باید خواستگاری کنی و عقد بخوانی. گفت: چگونه؟ گفت: باید برای او مهریه قرار دهی.
  5. آدم هم که مال و ثروتی نداشت. گفت: من چیزی ندارم تا مهر او قرار دهم. جبرئیل گفت: سه مرتبه بر حبیب خدا(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) (صلوات بفرست تا حوا بر تو حلال گردد. در حقیقت مهریۀ حضرت حوا سه (صلوات بود. ان شاء الله همۀ ازدواج ها همین طور آسان و راحت باشد.
  6. پاداش هفتاد و دو شهید
  7. در روایات برای (صلوات تعبیرات فوق العاده آمده است. در روایتی از پیامبر خدا(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) نقل شده است که فرمودند:مَن قالَ صَلَّی اللهُ عَلی محمد و آل محمد اَعطاهُ اللهَ أَجرَ اثنَینِ وَ سَبعینَ شَهیداً وَ خَرَجَ مِن ذُنُوبِهِ کَیَومٍ وَلَدَتهُ اَمُّهُ؛ هر کس بگوید: «درود خدا بر محمد و آل محمد»، خداوند به او پاداش هفتاد و دو شهید عطا می کند و از گناهانش همچون روزی که از مادر متولد شده است بیرون می آید.
  8. شبیه این روایات نیز برای زیارت امام حسین (عَلَیه السلام ) آمده است. شاید اهمیت آن در این است که هم (صلوات مهم است و هم خدای بزرگ، اجر و پاداش او بزرگ است. ما چیزی نیستیم. مهم نیستیم. یک مخلوق فقیر ناچیز هستیم. ولی کسانی که بر آنها درود می فرستیم، یا به آن ها توسل می کنیم بزرگ اند.
  9. لذا اگر شبیه این روایات را می بینید. تعجب نکنید. تحفه ای برای رسول خدا (صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم)

(صلوات های ما تحفه و هدیه ای به محضر پیامبر گرامی اسلام (صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) است. چون با (صلوات فرستادن بر آن حضرت از خداوند درخواست رحمت برای ایشان می کنیم. و قطعاً پیامبر خدا(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) پاسخ این هدیه را خواهند داد. چون آن حضرت مؤدب به آداب الهی هستند.

  1. خداوند در قرآن فرموده است: وَ اِذا حُیِّیتُم بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِاَحسَنَ مِنها اَو رُدُّها؛ هرگاه به شما تحیت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید، یا دست کم به همان گونه پاسخ دهید.
  2. اَنَس بن مالک می گوید: در محضر امام حسین(عَلَیه السلام ) بودم. کنیزی از کنیزان حضرت به خدمت ایشان آمد و دسته گلی به عنوان تحیت به ایشان تقدیم کرد.حضرت به او فرمود: در راه خدا آزاد هستی! اَنَس می گوید: به حضرت گفتم: به خاطر یک دسته گل که چندان ارزشی ندارد او را آزاد ساختید؟!
  3. حضرت فرمودند: خداوند این چنین ما را ادب فرموده است که «هر گاه به شما تحیت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید، یا دست کم به همان گونه پاسخ گویید.» و بهتر از این دسته گل، آزادی او بود.
  4. بنابر این، کسی که با (صلوات خود تحفه ای تقدیم پیامبر خدا کند، آن حضرت هدیه ای بهتر از آن به او خواهد داد. چنان که در روایت آمده است:
  5. کسی از رسول خدا(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) پرسید: (صلوات فرستادن امت، فرستادن تحفه ای به سوی شماست. آیا از جانب شما هم تحفه ای برای آنها خواهد بود؟ حضرت فرمودند: امروز، (صلوات امت بر من، تحفه ای از ایشان برای من است. و تحفۀ من برای ایشان، در بهشت خواهد بود.
  6. از این که حضرت تصریح نفرمود تحفۀ من برای ایشان چه خواهد بود، فهمیده می شود که آن تحفه چیزی است که قابل درک و تعریف نیست و کنه آن را نمی توان شناخت. فردای قیامت معلوم می شود که تحفۀ پیامبر عظیم الشأن چه خواهد بود. تحفۀ شخصیت بزرگی همانند پیامبر خدا(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) البته بسیار بزرگ و غیر قابل تصور است. بنابر این، تا می توانید با (صلوات خود برای آن حضرت تحفه بفرستید.
  7. هدیۀ (صلوات
  8. یکی از رفقای ما می گفت: مشهد مشرف شده بودیم. به ما گفتند که آیت الله بهاء الدینی هم به مشهد آمده اند. اتفاقاً ایشان را در یکی از دفاتر حرم جا داده بودند و جای بسیار خوبی بود.
  9. اواخر شب برخی از رفقا به خدمت ایشان آمدند و گفتند: الآن دور ضریح خلوت شده است. اگر دوست دارید کنار ضریح بیایید، الآن وقت خوبی است.
  10. فرمودند: ما همین جا هم که هستیم لذت و بهره می بریم. بعد فرمودند: ما امشب کاری نکردیم، فقط سه (صلوات به حضرت هدیه کردیم. و ذکر (صلوات خیلی بلند است!
  11. (صلوات از روی اخلاص
  12. (صلوات بر محمد و آل محمد(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم) برکات فراوانی دارد. یکی از برکات آن بر آورده شدن حوائج دنیا و آخرت است. به ویژه اگر از روی صدق نیت و اخلاص باشد.
  13. امام صادق (عَلَیه السلام ) فرمودند:مَن صَلّی عَلَی النَّبیِّ وَ آلِهِ مَرَّةً واحِدَةً بِنِیَّةٍ وَ إِخلاصٍ مِن قَلبِه ِ قَضَی اللهُ لَهُ مِائَةَ حاجَةٍ مِنها ثَلاثُونَ لِلدُّنیا و سَبعُونَ لِلآخِرَۃِ؛ کسی که با توجه و از روی اخلاص یک مرتبه با دل و جان بر پیامبر و آل او (صلوات بفرستد، خداوند یکصد حاجت او را بر آورد. از این یکصد حاجت سی حاجت برای حوائج دنیوی است و هفتاد حاجت مربوط به حوائج اخروی است.
  14. در این روایت قید نیت و اخلاص دل و جان آمده است. یعنی اگر (صلوات از روی دوستی و محبت باشد و مقصود نیل به ثواب و مسائل دیگر نباشد، این آثار پر برکت را به دنبال خواهد داشت. در برخی از روایات تعبیر به محبت شده است. چون انسان تا از وادی محبت سر در نیاورد، خالص نمی شود. مادر فرزند خودش را دوست دارد، هر چند این فرزند به او بدی کند و هر چند مادر بداند این فرزند در آینده به او خدمتی نخواهد کرد و بی اعتنا خواهد بود، ولی محبت فرزند با وجود این مادر عجین شده است. این محبت بدون غرض و خالص است و نمونه ای از اخلاص است.(صلوات هم اگر با اخلاص باشد، به برکت آن حوائج دنیا و آخرت برآورده می شود. ص: ۶۴
  15. «اللهم صل على  محمد و آل  محمد وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ»

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید