کتاب (صلوات 202
سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
پردازش اربعین حسینی http://safarzade.blog.ir/-
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»
«اللهم صل على محمد و آل محمد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ»
- کتاب (صلوات202
- تجدید پیمان
- یک مؤمن واقعی مؤمنی است که عهد و پیمانی که با خدا و با اولیای خدا، چه در عالم الست و چه عالم قبل و چه عالم دنیا بسته است، وفادار باشد.
- یکی از نام های خدا وفی است. این نام خدا باید در اهل ایمان هم تجلی پیدا کند. یعنی عهد و پیمان هایی را که روح و جان ما در عالم ذر و عالم اشباح با خداوند بسته است، در دنیا به آنها وفادار باشد. و یکی از راه های اعلام وفاداری به این عهد و پیمان صلوات بر محمد و آل محمد است.
- امام صادق علیه السلام فرمودند: من صلی علی النبی صلی الله علیه وآله فمعناه آنی آنا علی المیثاق و الوفاء الذی قبلت حین قوله الست بربکم قالوا بلی؛ کسی که بر محمد و آل محمد صلوات میفرستد، معنای آن این است که من بر میثاق و وفایی که پیش از این قبول کردم، پایبندم؛ هنگامی که خدای متعال فرمود:أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُوا بَلَی؛ آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: بله هستی. معانی الأخبار، ص ۱۱۶؛ فلاح السائل، ص ۱۲۰؛ بحارالانوار، ج ۹۱، ص ۵۴.
- یعنی خدا و اولیای خدا را که محمد و آل محمد هستند قبول کردیم. چون صلوات در واقع اقرار به اصول دین است. اقرار به خداست، اقرار به پیامبر است، اقرار به آل پیغمبر که دوازده امام هستند. و اقرار به قیامت و معاد است. و چون اقرار به همه اینهاست، در واقع آن عهد و پیمانی که ما در عالم ذر بستیم، با صلوات بر محمد و آل محمد تجدید می کنیم.
- امیدواریم که بر همان میثاق و وفایی که در عالم ذر بستیم، باقی باشیم؛ به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
- راز گریه کودکان خردسال
- ما ظاهراعمال و رفتار موجودات را درک می کنیم، ولی روح و ملکوت و جان عالم چه می گوید، برای ما قابل درک نیست. هر موجودی فراخور حال خود نطقی دارد. همه موجودات عالم تسبیح دارند، فقه و فهم دارند، سجده دارند، ذکر دارند.
- چنان که قرآن می فرماید: وَإِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَکِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ ؛ هر موجودی، تسبیح و حمد او می گوید،ولی شما تسبیح آنها را نمی فهمید. سورة اسراء، آیه ۴۴.
- انسان که گل سر سبد همه موجودات است. اگر می خندد، اگر گریه می کند، اگر شاد می شود، اگر غمگین می شود، همه این حالات انعکاس تجلیاتی در روح و جان و باطن انسان از سوی خدای متعال است. اهل عرفان و معنا این تجلیات را بهتر متوجه می شوند.
- همین تجلیات باعث گریه یا خنده نوزادان می شود. مثلا در بعضی روایات آمده است که نوزاد وقتی امام خود را می بیند می خندد. وقتی امام غایب می شود، از فراق امام خود گریه می کند. یعنی روح و جان او وابسته به امام است.
- بر اساس این روایات، روح و جان نوزاد حقایقی را از عالم معنا درک می کند و عکس العمل نشان می دهد. از این رو پیغمبر خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: لاتضربوا أطفالکم علی بکائهم فان بکاء هم أربعة اشهر شهادة أن لا إله الا الله و أربعة أشهر الصلاة علی النبۍ و آله أربعة اشهر الدعاء لوالدیه؛ کودکان خود را به خاطر گریستن نزنید؛ چرا که گریه آنان چهار ماه شهادت به یگانگی خداست، چهار ماه درود بر پیامبر و آل اوست، و چهار ماه دعا برای پدر ومادرشان می باشد. التوحید، ص ۳۳۱؛ علل الشرایع، ج ۱، ص ۸۱؛ وسائل الشیعة، ج ۲۱، ص ۴۴۷.
- چقدر زیباست که نوزادان با گریه خود «لا إله إلا الله» می گویند، بر محمد و آل محمد صلوات می فرستند و برای پدر و مادر خود دعا می کنند. آنان بر فطرت توحید به دنیا آمده اند و هنوز دست نخورده و پاک اند و صدایشان به تسبیح و تقدیس خدا و درود بر پیامبر و آلش و دعا به پدر و مادران بلند است.
- البته معلوم است که این در صورتی است که نوزاد به اندازه معمول گریه کند. اگر بیش از حد معمول گریه کند و باعث آزار خودش و دیگران شود، ممکن است مشکلی داشته باشد. باید در پی علت گریه او بود و او را آرام کرد. ولی نباید مانع گریه معمولی او شد. می فرماید: این بچه ها را به خاطر گریه مختصری که دارند نهی نکنید که این گریه ها نجوای توحید و صلوات و دعا در حق پدر و مادر است.
- حاملان صلوات
- پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله می فرماید: من صلی علی النبی و آله مائة مرة فی کل یوم اسداها سبعون ملکا یبلغها إلی رسول الله صلی الله علیه و آله قبل صاحبه؛ اگر کسی در هر روز صد بار بر پیامبر و آلش صلوات بفرستد، هفتاد فرشته آن صلوات ها را استوار کرده و قبل از صاحبش به محضر پیغمبر خدا می رسانند.یعنی این صلوات ها به عنوان هدیه، بر طبق هایی از نور به محضر پیغمبر خدا فرستاده می شود. جامع الاخبار، ج ۱، ص ۵۹؛ بحارالانوار، ج ۹۱، ص ۶۳.
- از بهشتیان
- پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: جائنی جبرئیل و قال إنه لا یصلی علیک احد الا و یصلی علیه سبعون ألف ملک و من صلی علیه سبعون الف ملک کان من أهل الجنة ؛ جبرئیل امین بر من وارد شد و گفت: کسی بر تو صلوات نمی فرستد، مگر این که هفتاد هزار فرشته بر او صلوات می فرستند. و کسی که هفتاد هزار فرشته بر او صلوات بفرستند، قطعا اهل بهشت خواهد بود. جامع الاخبار، ص ۶۰؛ بحارالانوار، ج ۹۱، ص ۶۴؛ مستدرک الوسائل، ج ۵، ص ۳۳۵.
- امیدوار هستیم که - إن شاء الله - این حدیث ها را با دل و جان باور بکنیم، از عظمت صلوات و پیوند با چهارده معصوم هیچ بعدی ندارد. یعنی باید قبول کنیم که برای خدا کاری ندارد. این عمل، عمل بسیار بلند و بزرگی است. اگر کسی واقعا با اعتقاد این ذکر را بگوید و به این دستور العمل عمل کند، بداند که پایان کار او بهشت خواهد بود.
- سجدۂ شکر پیامبر صلی الله علیه و آله
- پیامبر عظیم الشأن صلی الله علیه و آله نوعا وقتی که یاد نعمت مهمی می افتادند، سجده شکر به جای می آوردند و سیرة مسلم پیغمبر خدا سجده شکر و تشکر کردن از خدای متعال بود.
- وقتی انسان نعمتی را درک کرد، به جاست همان موقع از خدا تشکر ویژه بکند و تشکر ویژه هم همین است که سجده برود.
- در روایات آمده است گاهی که پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله سوار مرکب بودند، از مرکب پیاده می شدند و روی زمین می افتادند و سجده می کردند و دوباره سوار می شدند. و اگر در محلی بودند که امکان پیاده شدن نبود، یا محل عبور و مرور بود، یا موقعیت و شرایط ایجاب نمی کرد، روی همان زین مرکب و پالان حیوان خم می شدند، پیشانی خود را قسمت جلوی زین مرکب می گذاشتند و آنجا سجده شکر را به جای می آوردند.
- شخصی می گوید: روزی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله از منزل خارج شدند، من هم ایشان را دنبال کردم تا این که داخل نخلستانی شدند و سجده کردند و آن قدر سجده را طولانی کردند که من بر جان آن حضرت ترسیدم که نکند از دنیا رحلت فرمودند. همین طور که نگران به آن حضرت نگاه می کردم، سر مبارک خود را بلند کردند و به من فرمودند: چه شده؟ من هم نگرانی خود را ابراز کردم. حضرت فرمودند: ان جبرئیل قال لی ألا أبشرک آن الله عز وجل یقول لک من صلی علیک صلیت علیه و من سلم علیک سلمت علیه فسجدت الله شکرا ؛ جبرئیل به من گفت: آیا به تو بشارت ندهم که خدای عزوجل به تو می فرماید: کسی که بر تو صلوات بفرستد، من بر او صلوات میفرستم و کسی که بر تو سلام دهد، من بر او سلام می دهم. و من به پاس این بشارت به سجده افتادم. کشف الغمة، ج ۱، ص ۲۸؛ حلیة الأبرار، ج ۱، ص ۳۳۸.
- هزار حسنه
- معمولا ثواب هایی که خداوند برای کار نیک به ما می دهد ده برابر است. و گاهی هفتاد برابر است، و گاهی صد برابر است. ولی باید توجه داشته باشیم که خداوند به ذکر صلوات ثواب فوق العاده ای عنایت می کند.
- پیامبر عظیم الشان فرمود: من صلی علی محمد وأهل بیته کتب الله له ألف حسنة؛ اگر کسی بر پیامبر و آل او صلوات بفرستند، خدای متعال با هر صلواتی هزار حسنه به او مرحمت می کند. - بحار الأنوار، ج ۹۱، ص ۶۵.
- صلوات مکتوب
- پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله فرمودند: من صلی علی فی کتاب لم تزل الملائکة تستغفر له ما دام اسمی فی ذلک الکتاب؛ کسی که در نوشته ای بر من درود بفرستد، تا زمانی که نام من در آن نوشته باقی است، فرشتگان برای او استغفارمی کنند. منیة المرید، ص ۳۴۷؛ بحار الأنوار، ج ۱۱، ص ۷۱ مکاتیب الرسول صلی الله علیه و آله، ج ۱، ص ۳۸۳.
- بسیار به جاست که همه نویسنده ها در موقع نوشتن نام یا القاب پیغمبر، به خود زحمت بدهند و ذکر صلوات که همان «صلی الله علیه و آله» است را هم بنویسند، تا این حدیث شامل حال آنها بشود و تا زمانی که آن نوشته باقی است، فرشتگان برای او استغفار کنند. حالا ممکن است یک نوشتاری صدها سال باقی بماند.
- مرحوم محدث قمی در «سفینة البحار» نقل کرده است که اول کسی که رمز «ص» یا «ع» را اختراع کرد تا به خود زحمت ندهند و به جای درود و سلام به پیغمبر یا امامان «ص» یا «ع» بنویسند و فقط رمز بیاورند، دست او فلج و شل شد.
- إن شاء الله احترام بگذاریم و همان طور که وقتی نام پیغمبر را در گفتار خود می آوریم و بعد از آن صلوات می فرستیم، در نوشتار هم نام حضرت را با احترام بنویسیم.
- لذا مستحب است هنگام نوشتن نام پیغمبر هم ذکر صلوات نوشته شود تا به عنوان یک حسنه برای ما پایدار و باقی بماند و ملائکه برای ما استغفار کنند.
- عروج دعا
- رمز بالا رفتن دعا و رسیدن به هدف اجابت، صلوات بر محمد و آل محمد است. امام صادق علیه السلام فرمودند:من دعا و لم یذکر النبی صلی الله علیه و آله رفرف الدعاء علی رأسه و اذا ذکر النبی صلی الله علیه و آله رفع الدعاء؛
- اگر کسی دعا کند و یاد پیغمبر نکند، این دعا همچون پرنده ای بالای سربچرخد و چون یاد پیامبر کند، دعا بالا رود. الکافی، ج ۲، ص ۴۹۱ ؛عدة الداعی، ص ۱۶۶؛ بحارالانوار، ج ۹۰،ص۳۱۶.
- یعنی اگر کسی بدون یاد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله دعا کند، این دعا همان طور بالای سر او بند می شود و عروج نمی کند. اما وقتی که یاد پیغمبر کرد، عروج می کند. بلا تشبیه مثل موشکی است که چاشنی ندارد. آن چاشنی و خرجی است که باید موشک را به مقصد برساند. اگر خرجی نباشد، حرکت نمی کند.
- آن خرجی که پشتوانه دعاست و آن را به مقصد می رساند، ذکر پیغمبر و صلوات بر محمد و آل محمد است که اگر ذکر پیغمبر شد دعا بالا می رود.
- امیدواریم که إن شاء الله به برکت صلوات های ما دعاها بالا برود و مورد پذیرش قرار بگیرد!
- «اللهم صل على محمد و آل محمد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ»