کتاب  شفاء الصدور ص:155...  در اسم دوم زهراء است، اسم سوم سيدة نساء العالمين است، و در اخبار متواتره از طريق اهل بيت عصمت و طهارت اين لقب شريف براى آن مكرمه ثابت و وارد شده

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/        

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad 

وبلاگ صفرزاده-  https://safarzade.blog.ir 

«بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِيمِ‏»

«اللهم صل علی ‏ محمد و آل محمد وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ»

  1. کتاب  شفاء الصدور ص:155...  در اسم دوم زهراء است،
  2. اسم سوم سيدة نساء العالمين است،
  3. و در اخبار متواتره از طريق اهل بيت عصمت و طهارت اين لقب شريف براى آن مكرمه ثابت و وارد شده بلكه اين معنى از ضروريات مذهب شيعه است و كثيرى از علماء سنت مثل فخر رازى و سعد تفتازانى در مقاصد و شرح مقاصد و شرح عقائد و شريف جرجانى در شرح مواقف و عمر نسفى در عقايد و محمد بن يعقوب فيروزآبادى و محب الدين طبرى و فضل بن روزبهان اصفهانى و شمس الدين يوسف سبط ابن الجوزى و كمال الدين محمد بن طلحه و ابن أبي الحديد و غير ايشان اعتراف به ثبوت اين لقب كرده‏اند. ولى چون با وجود اين تصريحات خلافى بين اهل سنت و جماعت است كه افضل نساء عالم كيست، و در رساله شيخ محمد ضبّان است كه اقرب نزد كثيرى آن است كه افضل مريم است، بعد خديجه، بعد فاطمه ، بعد عايشه و جماعتى تقديم عايشه كرده‏اند.
  4. و از اشعرى توقف حكايت شده و از شيخ الاسلام ايشان كه ابن حجر متقدم عسقلانى است در شرح بهجة تفصيل از جهات مختلفه نقل شده گفته است عايشه از جهت علم افضل است و خديجه از جهت سبق باسلام و اعانت رسول و فاطمه  از جهت قرابت و بضعه بودن و مريم از جهت اختلاف در نبوت.
    1. __________________________________________________
  5. مجده العالى) ص 83 سيوطى در طبقات الشافعيه او را امام محدث، فقيه الحرم، شيخ الشافعيه، محدث الحجاز خوانده و صفدى در وافى بالوفيات او را شيخ الحرم و فقيه زاهد محدث گفته، و عبد الوهاب بن السبكى در طبقات شافعيه، شيخ الحرم و حافظ الحجاز بلا مدافعه لقب داده و اسنوى در طبقات الشافعيه گفته: شيخ الحجاز كان عالما عاملا جليل القدر، عالما بالاثار وافقه، و ذهبى در عبر، و دول الاسلام، و تذكره الحفاظ، و معجم، آورده كه الامام المحدث المفتى، فقيه الحرم مصنف الاحكام كان عالما عاملا جليل القدر عارفا بالاثار و من نظر في احكامه عرف محله من العلم و الفقه، عاش ثمانين سنه مات سنه اربع و تسعين و ستماه و اگر احاطه تفصيليه به مدايح او كه علماء سنت اعتماد دارند
  6. بخواهى رجوع كن به كتاب عبقات الانوار تصنيف سيد جليل محدث عالم عامل نادره الفلك و حسنة المنة و مفخره لكهنو و غرة العصر، خاتم المتكلمين المولوى الامير حامد حسين المعاصر الهندى اللكنهوى قدس سره و ضوعف بره كه عقيده من بنده اينست كه از ابتدا تاسيس علم كلام تا حال تاليف اين مختصر، كتابى در مذهب شيعه از جهت اتفاق نقل و كثرت اطلاع بر كلمات اعداء و احاطه به روايات وارده از آنها در باب فضايل تا آنجا كه نوشته است مثل اين كتاب مبارك تصنيف نشده است فجزاه الله عن آبائه الاماجد خير جزاء ولد عن والده و وفق خلفه الصالح لاتمام هذا الخير النجاح، و آنچه در آن كتاب است (منه دام العالى).
  7. و اين كلمات جمله باطل و مخالف نصوص ثابته از حضرت رسالت و عترت اطهار آن جناب است چه اتّفاق علماء شيعه هيچ زنى را در نزد خدا قرب و منزلت فاطمه  نيست. بلكه از بعض اخبار استفاده شده كه از جميع انبيا و مرسلين حتى اولو العزم افضل بوده بلكه بعض علما او را تفضيل بر حسنين و ساير ائمه داده‏اند چون در قانون مناظره اولى‏تر آن است كه از مسلمات خصم دليل بياورند ما در اين مختصر از آن مكرمه استمداد جسته از كتب معتبره اهل سنت و جماعت بعون خداى تعالى اخبار صحيحه معتبره چند ايراد مى‏كنيم كه دلالت داشته باشد كه فاطمه  سيده نساء عالميان است و تمام زنان عالم دون مرتبه او هستند.
  8. خبر اوّل:
  9. محمد بن اسمعيل بخارى در جامع صحيح خود مى‏گويد:قال النبىّ صلّى اللّه عليه و سلّم‏فاطمة سيّدة نساء اهل الجنّة.
    1. پيغمبر فرمود: فاطمه  سيده زنان اهل بهشت است.
  10. و اين روايت اگر چه مرسله است، ولى به جهت بودن در خصوص كتاب بخارى در نزد اهل سنت حكم صحت دارد. چه اجماع دارند بر صحت جميع ما في البخارى اگر چه راوى ضعيف باشد. و حديث مرسل چنانچه ابن خلدون در مقدمه تاريخ تصريح به اين كرده و اين حديث را در بحار از مناقب ابن شهرآشوب نقل كرده كه مسلم در صحيح و أبو السعادات در فضائل العشره و أبو بكر بن شيبه در امالى و ديلمى در فردوس روايت نموده‏اند.
  11. خبر ثانى:
  12. مسلم بن الحجاج القشيرى النيسابورى در صحيح خود بدو سند و احمد بن شعيب نسائى در خصايص از عايشه نقل كرده‏اند كه فاطمه  عليها السّلام فرمود كه پيغمبر باو فرمود:أ ما ترضين أن تكونى سيّدة نساء المؤمنين او سيّدة نساء هذه الامّة.
  13. يعنى: آيا راضى نيستى تو كه سيده نساء مؤمنين باشى يا سيّده نساء اين امت.
  14. و ظاهر اين است كه ترديد از راوى باشد و لفظ روايت هر چه باشد دال بر افضليت از مريم خواهد بود. اگر مومنين باشد شامل مريم است بنفسه مگر اينكه دعوى انصراف بمؤمنين اين امت بشود و اين جاى منع دارد. و اگر نساء هذه الامه باشد هم بمعونه روايت منقوله در همين جامع اثبات مطلوب مى‏شود.
  15. و در هر دو صورت چه در باب فضايل خديجه عليها السّلام روايت كرده از امير المؤمنين عليه السّلام كه گفته شنيدم از پيغمبر كه گفت:خير نسائها مريم بنت عمران و خير نسائها خديجه بنت خويلد.
  16. و اين روايت را بچهار سند نقل كرده يعنى در اثناء ذكر سند سه جا لفظ حاكه در اصطلاح محدثين علامت تحويل نسبت سند است آورده. و در يكى از طرق أبو كريب از وكيع روايت كرده. لهذا بعد از نقل حديث مى‏گويد: وكيع در وقت روايت اشاره كرد بآسمان و زمين يعنى مرجع ضمير در نساءها را تعيين كرده كه مقصود دنيا است. چنانچه متعارف عرب است و از اين حديث متكرر الاسناد مذكور در صحيح مسلم.
  17. معلوم مى‏شود تساوى درجه مريم و خديجه در طريقه اهل سنت و شك نيست كه خديجه از نساء مؤمنين و از نساء اين امت است و فاطمه  عليها السّلام بحكم حديث مذكور سيده نساء اين امت است و لازم مى‏آيد كه از مريم هم افضل باشد چه افضل از احد المتساويين افضل از ديگرى است. علهذا فاطمه  سيدة نساء العالمين است. بمقتضاى حديث صحيح مسلم متفق عليه بين اهل سنت و اين بيان از غنايم اين شرح است و الحمد لله علی ‏ وضوح الحجة.
  18. خبر سوّم
  19. عز الدين أبو الحسن علی ‏ بن محمد بن عبد الكريم بن الاثير الجزرى در اسد الغابه. در ذيل روايت مفصله كه سندش بمسروق منتهى مى‏شود از عايشه نقل كرده كه فاطمه  عليها السلام براى او از پيغمبر نقل كرد كه فرمود: رسول خدا باو،الا ترضين ان تكونى سيدة نساء العالمين؟
  20. آنگاه نقل كرده از أبو صالح كه گفته رواه البخارى في الصحيح عن ابى نعيم و هذا من غريب الصحيح فان ذكريا روى عن الشعبي احاديث في الصّحيحين و هذا يرويه عن فراس عن الشعبى.
  21. خبر چهارم‏
  22. ترمذى در صحيح خود از حذيفه روايت كرده كه رسول خداى فرمود بوى:أ ما
  23. رأيت العارض عرض لي قبل ذلك هو ملك من الملائكة لم يهبط إلى الارض قطّ قبل هذه اللّيلة استاذن ربّه ان يسلّم علی ‏ و يبشّرنى انّ الحسن و الحسين سيّد اشباب اهل الجنة و انّ فاطمة سيّدة نساء اهل الجنة.
  24. بحذيفه فرمود نديدى اين عارض را كه نمودار شد قبل از اين او ملكى بود از ملائكه كه هر گز بزمين نيامده بود قبل از اين شب از پروردگار استيذان كرد كه بر من سلام كند و مرا بشارت دهد كه حسن و حسين دو سيد جوانان اهل بهشتند و فاطمه  سيده زنان اهل بهشت است.
  25. در صواعق ابن حجر است: اخرج احمد و الترمذى و النسائى و ابن حيّان عن حذيفة الحديث.
  26. خبر پنجم‏
  27. احمد بن شعيب نسائى در كتاب خصايص از عايشه نقل كرده كه او از فاطمه  عليها السّلام روايت مى‏كند كه رسول خداى به آن مكرمه فرمود:يا فاطمه  أ ما ترضين ان تكونى سيّدة نساء هذه الامّة و سيّدة نساء العالمين.
  28. قال في الصواعق اخرجه احمد و نسائى و ابن حيّان.
  29. خبر ششم‏
  30. احمد بن عبد الله بن محمد أبو العباس محب الدين الطبرى المكى كه امام ائمه اهل سنت است در ذخاير العقبى از ام سلمه نقل كرده كه آن مكرمه از فاطمة عليها السّلام روايت كرده كه رسول خداى باو فرمود:أ ما ترضين ان تاتى يوم القيمة سيّدة نساء المؤمنين او نساء اهل الجنة.
  31. و چون اين اخبار را بطرق مختلفه و الفاظ متفاوته از طريق بخارى و مسلم ترمذى و دولابى و غير ايشان روايت كرده به جهت جمع بين اخبار احتمال تعدد قصه داده است و اين وجهى است وجيه، چنانچه ابن حجر در باب اخبار كسا به اين احتمال عمل كرده كه پيغمبر چند دفعه اين چهار نفر را در زير كسا آورده و آيه تطهير خوانده و همچنين ملتزم شده، در حديث تمسك بثقلين كه گفته روايت كرده است او را بيست و اند نفر صحابى در مواضع مختلفه از حضرت رسالت.
  32. خبر هفتم
  33. روايت كرده در بحار از مناقب ابن شهرآشوب كه از اجله علماء اماميه است و علماء سنت بر او ثناء بليغ كرده‏اند و بوثاقت و ديانت او اعتراف نموده‏اند، چنانچه سيد جليل معاصر هندى از وافى بالوفيات صلاح صفدى آورده كه محمد بن علي بن شهرآشوب احد شيوخ الشيعه حفظ اكثر القران و له ثمان سنين كان يرحل إليه من البلاد و كان صدوق اللهجة مليح المحاورة واسع العلم كثير الخشوع و العبادة و التهجد لا يكون الا علي وضوء اثنى عليه ابن أبي طى كثير و از صاحب قاموس در بلغه نقل كرده كه هم بسعه علم و كثرت عبادت و دوام وضوء او اعتراف كرده و هم از سيوطى در بغيه اعتراف به اين فضايل باضافه كثرت خشوع حكايت كرده
  34. و از طبقات المفسرين شمس الدين محمد بن علی ‏ المالكى تلميذ جلال سيوطى نقل كرده اشتغل بالحديث و لقى الرجال و تفقه فبلغ النهاية حتى صار رحلة و تقدم في علم القران و التفسير و النحو و كان امام عصره و واحد دهره و هو عند الشيعة كالخطيب البغدادى واسع العلم كثير الفنون انتهت عبايرهم ملخصة محذوفة الاكثر.
  35. و نكته اين تطويل كه ذكر مناقب ابن شهرآشوب از كتب اهل سنت كرديم آن است كه مبادا گمان اتهام در نقل او شود. اگر چه اين بنده بواسطه بحار حال تأليف حكايت مى‏كنم، ولى نسخ مناقب بحمد الله موجود است و بقلت آن كتبى كه در او از آنها نقل مى‏كند نيست بالجمله در مناقب از خطيب بغدادى نقل فرموده و گفته تاريخ بغدادباسناد الخطيب عن حميد الطويل عن انس قال قال النبى‏خير نساء العالمين مريم بنت عمران و خديجه بنت خويلد و فاطمة بنت محمد و اسيه امراة فرعون ثم انّ النّبي فضّلها علی ‏ سائر نساء العالمين في الدنيا و الاخرة
  36. وروت عايشه و غيرها عن النبي انّه قال‏يا فاطمة انّ الله اصطفاك علی ‏ نساء العالمين و علی ‏ نساء الاسلام و هو خير دين.
  37. يعنى: پيغمبر فرمود اين چهار زن كه مريم و خديجه و فاطمه  و آسيه باشند بهترين زنانند از آن پس تفضيل داده فاطمه  را بر همه زنان در دنيا و آخرت چه عايشه و جز عايشه.
  38. روايت كرده‏اند كه پيغمبر به فاطمه  فرمود خداى تورا برگزيده و اختيار فرموده بر زنان عالميان و بر زنان اسلام و او بهترين اديان است.
  39. من مى‏گويم از اين عبارت اخيره مستفاد مى‏شود كه اگر كسى بهترين زنان اين امت باشد بهترين زنان ساير امم است، و بنا بر اين اخبارى چند كه در صحيح مسلم و صحيح ترمذى و خصايص نسائى و ساير كتب معتمده اين جماعت است كه در آنها اطلاق سيده نساء امت شده شاهد مدعى مى‏شود. هان مراجعه كن و تأمل نما
  40. و شكر اين نعمت كن كه چگونه با آن همه كوشش اعدا در كتمان فضائل اهلبيت باز بما رسيده و ما موفق باقرار و نشر آنها شده‏ايم.و في ذلك فليتنافس المتنافسون‏و الحمد للّه كلما حمده الحامدون.
  41. خبر هشتم
  42. «اللهم صل علی ‏ محمد و آل محمد وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ»

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید