جلسه 71-2 بحث بصیرت عدم رشد بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعینهج البلاغة –خطبه 154.اعتقادی ؛ اخلافی .بخش هایی فضیتهای امیر المومنین وبینش وبصیرت

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/        

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad 

وبلاگ صفرزاده-  https://safarzade.blog.i

شنبه –26/8/ 1403مطابق 14 جمادی الاول 1446مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک  

جلسه 71-2 بحث بصیرت عدم رشد بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم  الحمد لالله رب العالمین

َللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله‌ لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خذله –

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم 

  1. مقدمتا= امسال 25آبان مصادف گشته با شهادت ایشان حضرت الزهرا علیها السلام
  2. ایشان 1- نماد حق و باطل-هم وسيله‏ى ارشاد و هم وسيله دريافت رحمت الهى است. «لِتُبَيِّنَ، هُدىً، رَحْمَةً»
  3. ایشان 2- محور رضا و قضا - خشيت، تقوا، دوري از شقاوت، انتخاب بهترين‏ها، بركت، رضا به قضا، يقين، اخلاص، نور ،چشم بصيرت در دين،
  4. ایشان 3- نقش در حکمرا نی اسلامی طبق ایات قرآن- «مَنْ كَانَ مِنْكُمْ قَدْ رَوَى حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِى حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا فَارْضَوْا بِهِ حَكَماً فَإِنِّى قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً فَإِذَا حَكَمَ‏ بِحُكْمِنَا فَلَمْ يَقْبَلمن» (الكافى/ ج 7/ ص 412)
  5. ایشان 4- محور جهان هستی فاطمه زهرا عصاره هستى است. زهرا يعنى عصاره هستى. چون هستى براى بشر است به دليل‏ «لَكُمْ»، «لَكُمْ»، «خَلَقَ لَكُم»، «سَخَّرَ لَكُمْ»، و بشر براى عبادت‏ است‏
  6. ایشان -5- درکلام  حضرت امام صادق علیه السلام : ما به مادرمان تمسک وتوسل پیدامی کنیم در مشکلات .ایشان نزد خدا حجت ما هستند –
  7. ایشان 6- عبادت حضرت زبان زد خاص وعام - افضل عبادت‏ اخلاص است و از فاطمه زهرا عليها السلام نقل شده كه فرمود: «من اصعد الى اللّه خالص عبادته اهبط اللّه عزّ و جلّ افضل مصلحته»
  8. ایشان 7 – مدد جو و حکمرانی در . فاطمه زهرا همين كه از بستر تولد امام حسن كمى استراحت كرد، شنيد كه وضع جنگ‏ بد شده، از بستر زايمان بلند شد و با چهارده زن رفت تا كمك‏ رزمنده‏ها بكند
  9. ایشان 8- الگو در نماد مادری برای همه مادران عالم - حضرت مهدى (عج) حديث داريم فرمود من از مادرم الگو مى‏گيرم الگوى من زهرا مادرم است‏
  10. ایشان 9- نقش آفرین و حکم آفرینی در نظام عالم - حضرت رسوا اکرم وامیر المومنین –اولین و آخرین - كل هستى هدف دارد. انسان محور هدف هاست.وعصمت محور انسان و فاطمه محور اين عصمت است، فاطمه عصمت است‏ پس فاطمه محور جهان هستی
  11. ایشان 10- در 1435سال قبل - درسال 11هجری درب خانه حضرت را آتش زدند و زهرا –علیها السلام در پشت درب-  با لکد - حضرت را بین درب دیوارمجروح وبه شهادت رسید..
  12. ایشان 11-وصیت نامه دارند فرمودند: یا علی شبانه مرا غسل وکفن و دفن نما نمی خواهم اینهادر مراسم من شرکت کنند!! مصیبت وارده به محضر امام زمان ومقام معظم رهبری تسلیت عرضه بداریم...
  13. اما ۲۵ آبان، روز حماسه و ایثار مردم اصفهان و یادآور تشییع ۳۷۰ شهید گلگون‌کفن عملیات محرم در سال ۱۳۶۱ است که در تقویم به نام «روز اصفهان» به ثبت رسیده است، این روز نماد دلدادگی، ایثار و شدت علاقه‌مندی مردمان این دیار به انقلاب اسلامی در سال 1342است.بعضا دو برادار – پدروپسر- باهم شهید شدند . ما مردم عزیز فدا کار داریم –
  14. مثل مادری که هفت فرزند خود را تقدیم اسلام کرده لگویی زنان حماسه ساز درعرصه انقلاب اسلامی ما هستند.حضرت امام خمینی فرمودند در کجای دنیا سراغ همچون شهر اصفهان که با 370 شهید هما ن روز استقبال اعزام به جبهه داشته باشد.    
  15. این روز ها متعلق طهرانی‌مقدم - روز او به عنوان یکی از پایه‌گذاران برنامه موشکی در سپاه پاسداران شناخته می‌شود و به «پدر موشکی ایران» معروف شده است. طهرانی‌مقدم در سال ۱۳۹۰ در پی حادثه انفجار زاغه مهمات واقع در پادگان مدرس همراه هم رزمندانش کشته شد.تلاش وزحمات اوست که ایران در حال حاضر موشک قاره پیما تولید می کند .
  16. جلسه 71- 2بحث بصیرت را از نگاه کلام نورانی علی علیه السلام
  17. موضوع بحث وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت
  18. و من خطبة له علیه السلام يذكر فيها فضائل أهل البيت- ترجمه خطبه 154 (برخى از شارحان گفتند اين سخنرانى در شهر مدينه ايراد شد)
  19. نهج البلاغة –خطبه 154.اعتقادی ؛ اخلافی .بخش هایی فضیتهای امیر المومنین وبینش وبصیرت بالا و قابل توجه حضرت ایشان اعم ازسیاسی ؛اجتماعی؛ اخلاقی؛ تربیتی ؛ نکات قابل توجهی از بدست خواهیم آورد
  20. در این خطبه در 3 محور
  21. محور اول  1- دانش و علم  فوق العاده اهل بیت باء - توضیف مردم ازنگاه حضرت جیم - پیروی از نگاه حضرت امیر المومنین –
  22. محور دوم 2- حضرت پیروان خود را از باطن وناپاک جدا می کند که ظاهر پاک در بردانده با طن پاک است وبه باطن پاک بر می گردد. که ظاهر نشاندهنده باطن است این باب نشاندهنده ابواب تشکلات وتشکیلات است واسلام دین تشکلات وتشکیلات است.
  23. محور سوم 3- .در امر اصلاح اگر قابل اصلاح و رسیدن به باطن پاک  رسد در اصل  پاکی را باید پایه و ریشه بدهد. وقلب را از ناپاکی رهایی بخشید.
  24. قسمت های انتخاب استاد از این خطبه
  25.  نکته 1- بانگاه به قبل (دعوت پیامبر) سرانجام رهبریت وسرپرستی امت را بنگرد و دعوت کننده را پاسخ واطاعت کند. در این خطبه داع و راعی آمده.وفابل تحلیل است. انسان عاقل با چشم دلش  بصیرت را دریابد وپایان کار بنگرد -کلمه نَجْدَهُ یعنی بنگرد پایان کار آن هم با چشم دل وبصیرت  يَعْرِفُ ای عرفه تشخیص پست وبلندی عمق و بالا و پایین کار.را می رساند.
  26. دعوت کننده حضرت نبی اکرم صل الله علیه وآله وسلم - دَاعٍ = داعی و راعی امیرالمومنین علی علیه السلام . دعوت حضرتش را لبیک گفته و به پایان رساند.
  27. در این جاست که رهبری امت به امر سرپرستی قیام کرده پس باید به دعوت کننده حق باید پاسخ مثبت داد.
  28. نکته دوم انتجاب استاد 2- وَ اتَّبِعُوا الرَّاعِيَ . دعوت راعی را باید اطاعت کرد. این حرف هم امروز مطرح است.کلام رهبری فهمیدن با دل اگر بادل نباشد جواب نمی دهد ثمر ندارد و به نا کجا آباد می کشد.
  29. فَاسْتَجِيبُوا ... وَ اتَّبِعُوا. چند پیام دارد برای من وشما کاربردی استفاده  می کنیم .
  30. نکته 1-انسان عاقل به ظاهر امر قناعت نمی کند تلاش می کند در مسیر با عمل تا رسیدن به مقصد درست حرکت کند در بحث سیاست جمهوری اسلامی – انواع سیاست سکولار علمانی– کاپیتالیست سرمایه داری  – کمن هدفمند-  سیاست جمهوری اسلامی محوریت ولی فقیه است. که 46 محور را به اندازه تعین کند به سیاست ..پس آدم عاقل باید پایان کار را خوب ببندد..
  31. نکته 2- دعوت کننده امر پیامبر است پیامبر چه کرد پیامبر صل الله علیه وآله اسلام را بنیان نهاد راعی که حضرت امیر المومنین علی علیه السلام است بیان فَاسْتَجِيبُوا ... وَ اتَّبِعُوا.
  32. ابن ابی الحدید- در شرح‏ نهج‏ البلاغه ابن ابي الحديد، 24 روایت از اهل تسنن و شیعه که راعی امیر المومنین علی علیه السلام است. که اگر بحث شود یک ماه روزی دوجلسه به طول می انجامد  
  33. نکته 3- در ولایت - راعی امیرالمومنین علی علیه السلام. علامه امینی نویسنده کتاب الغدیر، اعلی الله مقامه 300 روایت اهل سنت را آورده  که 11جلد آن چاپ شده است ایشان خیلی زحمت کشیده به کشور وکتابخانه هند بخواهد نسخه هایی رداشت کند وبا زحمات فراوان كتاب در 112 جلد کتاب الغدیر برای اثبات در ولایت - راعی امیرالمومنین علی علیه السلام. جمع آوری شده.
  34. انصافا علماء ما خیلی برای اسلام خصوصا علماء شیعه خیلی زحمت کشیدند تا راعی - ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام که آیه يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ‏ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ «67» به سر منزل مقصود به دست ما رسیده الحمد الله رب العالمین..
  35. که اگر این آیه ولایت بَلِّغْ‏ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ -23 سال زحمات حضرت رسول الله (صل الله علیه وآله وسلم) ازبین رفته بود . پس سرپرستی امت رسوا الله به امیر المومنین علیه السلام تا پایان کار به شهادت رسیدن وپذیرفت حضرت انجامید
  36. نکته 4-. ما چه رسالتی داریم َاسْتَجِيبُوا ... وَ اتَّبِعُوا و معکم .اجابت دستورات پیامبر وامیرالمومنین واطاعت –اطاعت فقط به چشم گفتن کافی نیست در میدان عمل کاربرآید به سخن رانی نیست ؛ چه بسیاری گفتند چشم ولی در عمل مرد عمل نبودند.  نمونه بارز در نظام جمهوری و بعض متصدیان ما داریم ،  که چشم می گویند ولی اطاعت نیست که چشم گفتن به درد نمی خورد . اتصال امر لازم است . چشم گفتن دلیل اطاعت از مولا نیست عمل به اعضاء وجوارح لازم است. اتصال امر مولا لازم  اتیع الله أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم‏ لازم است با اعضاء وجوارح- تنها گقتن چشم وعمل نکردن دروغ از کار در می آید.  اطاعت عمل به اتصال امرخیلی جا ها به درد می خورد .
  37. نکته 5 -.حضرت می فرمایند : فَالنَّاظِرُ بِالْقَلْبِ الْعَامِلُ بِالْبَصَرِ... كَانَ عَلَيْهِ وَقَفَ عَنْهُ. قلب منیب ، قلب سلیم ، قلب عامل بالبصر- با چشم دل نگاه کند و اطاعت عمل نماید با دورنش توجه دارد وکار را به پیش می برد میبیند وبا بصیرت عمل می کند این شخص عامل به بصر است. در آغاز هر کار بیندیشد اگر به سود بود ادامه دهد واگر بهسود بصیرت نباشدبه ایستد. لذا این بیان حضرت امام سه شرط دارد که برای پیروزی بیان کرده.
  38. الف- اندیشیدن در اصل کار نه با شک وتردید- باء – عمل کردن با بصیرت وآگاهی که شکی دران نیست – جیم - مطالعه در کار و انجام آن وکامل کردن آن  بدون تردید کار رابه مقصد می رساند  وسر انجام نیکان و بدان را در می یابی .که آِیا این کار ما را سر جام خوبی ونیکی می رساند  و یا نه جام خطرناک برما می نوشاند
  39. خلاصه مطلب 1- اندیشه در اصل کار 2- دقت درکار  3- نتیجه کار آیا به سود ماست یا به زیان - سود دربصیرت در رشد اجتماعی – رشد سیاسی – رشد اقتصادی – رشد حکومتی – رشد علمی  است
  40. چرا حضرت به شرکت دانش بنیان ها توجه دارند – چرا به رشد علمی توجه دارند بخاطر اینکه سود در انجا هست . ادمه بحث در جلسه بصیرت 72ان شا الله ...
  41. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید