- --«سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/«
- صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»
- صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ«اللهم »
الحمد للّه رب العالمین بارى الخلائق اجمعین و الصلاة و السلام على عبد اللّه و رسوله، و حبیبه و صفیه، و حافظ سره و مبلغ رسالاته، سیدنا و نبینا و مولانا ابى القاسم محمد ( صل الله علیه وآله وسلم)، و على آله الطیبین الطاهرین المعصومین اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم - غدیر3
- اکنون که این سطرها را مىنویسم، شبى است که حضرت على علیه السلام در روز آن در غدیر خم به امامت نصب شد، همانها که «یدخلون فى دین اللّه افواجا» بودند، صحنه را دیدند و تبریک هم گفتند، اما پس از چندى على علیه السلام را رها کردند، زیرا ایمان در قلبشان داخل نشده بود. این است تفاوت دخول مردم در دین با دخول دین در مردم.
- از مجموع آیاتى که راجع به حضرت على علیه السلام مىباشد، دو آیه مربوط به ماجراى نصب حضرت به امامت، در غدیر خمّ است که عبارتند از: آیات 3 و 67 سوره مائده.
- علاوه بر این دو آیه، روایات بسیارى از یاران پیامبر درباره واقعه غدیر رسیده است که مرحوم علامه امینى نام 110 نفر از آنان و نام دانشمندان و مورخان و شاعران بسیارى از شیعه و سنّى، که در طول 14 قرن گذشته به این موضوع پرداختهاند، در مجموعه یازده جلدى الغدیر آورده است.
- هنگام بازگشت، جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ...» و پیامبر را مامور نمود تا ولایت على ابن ابىطالب را اعلام کند. لذا پیامبر در منطقهاى به نام غدیر خمّ، دستور توقف داد
- روز نصب امام: روشن است هیچ موضوعى نیست که مایه ناامیدى کامل دشمنان گردد، جز تعیین جانشین، آن هم جانشینى همچون على ابن ابىطالب که شجاعت و زکاوت او مورد پذیرش همه، از دوست و دشمن بود. و این امر در روز هجدهم ذىالحجه در سرزمین غدیر خمّ اتفاق افتاد و حضرت على علیه السلام به امامت مسلمین منصوب گردید. کسى که امام خمینى دربارهاش فرمود: اگر پیامبر صلّى الله علیه و آله هیچ کارى نمىکرد و فقط یک على علیه السلام تربیت مىکرد، کافى بود.
- قرآن در سه مورد مىگوید: در آینده نعمت را بر شما تمام خواهم کرد. یک جا پس از تغییر قبله است که مىفرماید: «وَ لِأُتِمَّ نِعْمَتى علیکُمْ» (بقره/ 150) در فتح مکه نیز مىگوید: «وَ یُتِمَّ نِعْمَتَهُ علیکَ» (فتح/ 2) در پایان آیه کسب طهارت براى نماز نیز مىگوید: «وَ لِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ علیکُم» (مائده/ 6) اما در آیه غدیر خم مىفرماید: «أَتْمَمْتُ علیکُمْ نِعْمَتى» نعمتم را بر شما تمام کردم. یعنى با نصب امام، نعمت الهى بر مردم کامل شد.
- اسلام بر ادیان غالب شده و کره زمین را خواهد گرفت. اما کدام اسلام؟ این آیه مىفرماید: اسلامى که کره زمین را فرامىگیرد، اسلامِ غدیر خم است، زیرا در آیه غدیر خم فرمود: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ علیکُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِیتُ لَکُمْ الْإِسْلَامَ دِینًا» یعنى اسلامى را که در غدیر خمّ کامل کردم، به عنوان دین براى شما پسندیدم. آن وقت راجع به آینده جهان مىگوید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الْأَرْضْ ... وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِى ارْتَضى لَهُم» (نور/ 55) خدا به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته کردهاند، وعده داده است که
- در غدیر خم مىگوید: «رَضِیتُ»، و در مورد حکومت بر زمین مىگوید: «ارْتَضى»، ریشه هر دو یکى است. پیداست مکتبى که مىتواند همه دنیا را زیر پرچم خودش جمع کند، مکتب اهل بیت علیهم السلام است.
- امام خمینى فرمود هر کس بخواهد اطلاعات از چگونگى حدیث غدیر پیدا کند، باید به کتاب عبقاتالانوار سید بزرگوار حامدحسین هندى که چهارده جلد بزرگ در حدیث غدیر تصنیف کرده و چنین کتابى تاکنون در شیعه نوشته نشده، مراجعه کند. کشفالاسرار، صفحه 141.
- غدیر در قرآن : یاس کفّار به تنهایى در روزى اتفاق افتد، کافى است که آن روز ایّاماللّه باشد. تا چه رسد به روزى مثل غدیر ، که همهى این ویژگىها را یک جا دارد. به همین دلیل در روایات اهلبیت علیهم السلام عید غدیر ، از بزرگترین اعیاد به شمار آمده است.
- امام صادق علیه السلام فرمود: على علیه السلام هزاران شاهد در ماجراى غدیر خم داشت، ولى نتوانست حقّ خود را بگیرد، در حالى که اگر یک مسلمان دو شاهد داشته باشد، حقّ خود را مىگیرد!
- این آیه به دلایلى که خواهد آمد مربوط به جانشینى حضرت على علیه السلام و نصب او به ولایت در غدیر خم به هنگام برگشت پیامبراکرم صلى الله علیه و آله از سفر حج در سال دهم هجرى است.
- همهى مفسّران شیعه به اتکاى روایات اهل بیت علیهم السلام و نیز بعضى از مفسّران اهلسنت به عنوان یکى از مصادیق، آیه را مربوط به نصب حضرت على علیه السلام در غدیر خم به ولایت و امامت دانستهاند. جالب آنکه صاحب تفسیر المنار از مسند احمد و ترمذى و نسائى و ابن ماجه، حدیثِ «مَن کنتُ مولاه فعلى مولاه» را با سند صحیح و موثّق بیان کرده است و سپس با دو جمله به خیال خود در آن تشکیک نموده است: اوّل اینکه مراد از ولایت، دوستى است. (غافل از آنکه دوستى نیاز به بیعت گرفتن و تبریک گفتن و آن همه تشریفات در غدیر خم نداشت) دوّم آنکه اگر حضرت على علیه السلام امام و رهبر بعد از رسولاکرم صلى الله علیه و آله بود، چرا فریاد نزد و ماجراى نصب خود را در غدیر نگفت؟! (غافل از آنکه در سراسر نهجالبلاغه و کلمات حضرت على علیه السلام نالهها و فریادها مطرح است، ولى صاحب المنار گویا آن نالهها و فریادها را نشنیده است.
- روایات بسیارى از شیعه و سنّى، ما را از تحیّر نجات داده و راه را نشان مىدهد. روایات مىگوید: آیه مربوط به هجدهم ذیحجه سال دهمهجرى در سفر حجةالوداع پیامبر اسلام است، که آن حضرت در بازگشت به سوى مدینه، در مکانى به نام «غدیر خم» به امر الهى فرمان توقّف داد و همه در این منطقه جمع شدند. مکانى که هم آب و درخت داشت و در گرماى حجاز، کارساز بود و هم محلّ جداشدن کاروانهاى زائران مکّه بود و اهل یمن، عراق، شام، مدینه و حبشه از هم جدا مىشدند.
- حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام ) به آنها می فرمود : مگر نبودید و نشنیدید که رسول خدا در غدیر خم چه فرمود؟ مىگفتند: ما در غدیر خم، در فاصله دورى بودیم و صداى پیامبر را نمىشنیدیم!! اللّه اکبر از کتمان، از ترس، از بىوفایى و از دروغ گفتن به دختر پیامبر خدا.
- پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در آخرین حج خود در مسیر برگشت از مکّه (روز هیجدهم ذىالحجه) در غدیر خم به فرمان خداوند حضرت على علیه السلام را جانشین خود قرار داد، آیه نازل شد امروز من اسلام را براى شما پسندیدم؛ «رَضیتُ لکم الاسلام دیناً» در این آیه نیز مورد وعدهى خداوند پیروزى آن دینى است که خدا پسندیده است؛ «دینهم الّذِى ارتضى لهم» و دینى که خدا پسندیده و اعلام کرده، همان مکتب غدیر خم است.
- چنانکه ملاحظه مىکنید در هر دو آیه «اتمام نعمت» به صیغه فعل مضارع بیان شده است که نشانهى حدوث آن در آینده است؛ ولى در آیه 3 سورهى مائده که به هنگام بازگشت از حجة الوداع در سال دهم هجرى و بعد از معرفى رهبرى معصوم در غدیر خم نازل مىشود، اینگونه مىفرماید: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى» امروز نعمت خود را بر شما تمام کردم.
- خداوند، پیامبرش را نیز مأمور استفاده از تمثیل کرده، میفرماید: «واضرب لهم مثل الحیاه الدنیا ...». در سخنان ائمه علیهم السلام نیز بسیار دیده میشود که از تمثیل استفاده کردهاند. همچنین امّ الائمه، حضرت صدّیقه شهیده، فاطمه زهراء علیها السلام نیز در مسجد مدینه در خطبهاى علیه حاکمان وقت، آیه 92، سوره مبارکه نحل را تلاوت کرد و فرمود: مثال شما به خاطر پیمان شکنى نسبت به بیعتى که در غدیر خم با على علیه السلام داشتید، مثال همان زنى است که میبافت و سپس بافتههاى خود را پنبه مىکرد.
- ما مىتوانیم تمام کارهاى خود را رنگ الهى دهیم، چنانکه قرآن مىفرماید: «صبغةاللّه و مَن أحسن من اللّه صبغة» مثلًا هرگاه صورت خود را مىشوییم، قصد وضو نماییم، هرگاه مىنشینیم مثل پیامبر صلى الله علیه و آله روبه قبله نشینیم، به جاى مدرک و مقام، براى رضاى خداوند درس بخوانیم، لباسى که براى همسر مىخریم، به مناسبت اعیاد مذهبى همچون عید غدیر یا تولّد حضرت زهرا علیها السلام باشد، هدیهاى که براى فرزند خود مىخریم به مناسبت کسب یک کمال معنوى باشد، همان گونه که در این آیه به جاى هشت سال فرمود: به اندازهى هشت حج.
- هنگامى که رسول خدا صلى الله علیه و آله در غدیر خم، حضرت على علیه السلام را به جانشینى خود منصوب کرد، بعضى گفتند:
- پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در آخرین حج خود در مسیر برگشت از مکّه (روز هیجدهم ذىالحجه) در غدیر خم به فرمان خداوند، حضرت على علیه السلام را جانشین خود قرار داد، آیه نازل شد امروز من اسلام را به عنوان دین کامل براى شما پسندیدم؛ «رَضیتُ لکم الاسلام دیناً» در این آیه نیز وعدهى خداوند پیروزى آن دینى است که پسندیده است؛ «دینهم الّذِى ارتضى لهم». بنابراین اسلامى که جهان را خواهد گرفت، اسلامِ غدیر خم است.
- اگر مسلمانان تسلیم این آیه بودند، پس از آن که پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در غدیر خم به فرمان خداوند على علیه السلام را به جانشینى خود و رهبرى امّت اسلام معرّفى کرد و فرمود: «من کنت مولاه فهذا على مولاه» دیگرى را بر على علیه السلام ترجیح نمىدادند.
- عید غدیر رهبری معرفی و نصب می شود که هم تمام وجودش وظیفه است و هم در سایه او مردم وظیفه حاکمیت و غریزه را کنترل میکنند. رهبری تعیین میشود که حاکمیت او بر تمام شئون وجودی انسان مسلم است و لذا در روایات:
- 2. واقعه غدیر : ماجرای غدیر موقع نماز در جای مناسبی که اسم آن مکانها در الغدیر برده شده خواندند و وارد مکه شدند، مناسک را به جا آوردند و مراجعت کردند تا رسیدند به غدیر
- خم (غدیر خم مکانی است که راههای عراق، مصر و مدینه از آنجا جدا میشوند) روز 18 ذی الحجه که مصادف با روز پنج شنبه بود به آنجا رسیدند، جبرئیل نازل شد: یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ مائده/ 67. و دستور داد که حضرت علی (علیه السلام) را پیشوای مردم معرفی کند و امر به علاقه به وی و وجوب اطاعتش را به همه گوشزد کند، چون عدهای از مردم تندرو بودند و از حضرت جلو افتاده بودند و نزدیک جحفه رسیده بودند. وقتی آیه نازل شد، پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) امر فرمود: جلوئیها برگردند و عقب ماندهها خود را برسانند. برای تشکیل آن اجتماع مهم پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) دستوراتی دادند و سایهگاهی برای آن وجود مقدس قرار داده شد، آن روز آنقدر گرم بود که این جمعیت انبوه از شدت گرما بعضی لباسهای خود را به سر افکنده و بعضی زیر پا انداخته تا ریگها پای آنها را آسیب نرساند، خلاصه موقع ظهر شد. ندای ظهر بلند شد، با حضرت نماز را خواندند، یک بلندی از پالانهای شتر تشکیل داده و در وسط جمعیت پیامبر ( صلی الله علیه وآله وسلم) بالا رفته با صدای بلند که همه بشنوند شروع به خطبه کرده
- و فرمودند: الحمد لله و نستعینه و نومن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا الذی لا هادی لمن ضل و لا یضل لمن هدی و اشهد ان لا اله الا الله و ان محمداً عبده و رسوله اما بعد یا ایها الناس قد نبانی اللطیف الخبیر انه لم یعمر نبی الا مثل نصف الذی قبله و انی اوشک ان ادعی فاجبت و انی مسئول و انتم مسئولون فماذا انتم قائلون؟ قالوا نشهد انک قد بلغت و نصحت و جهدت فجزاک الله خیرا قال الستم تشهدون ان لا اله الا الله و ان محمدا عبده و رسوله و ان جنته حق و ناره حق و ان الموت حق و ان الساعه آتیة لا ریب فیها و ان الله یبعث من فی القبور؟ قالوا بلی نشهد بذلک. قال: اللهم اشهد ثم قال: ایها الناس الا تسمعون؟ قالوا: نعم. قال فانی فرط علی الحوض و انتم واردون علی الحوض و ان عرضه ما بین صنعا و بصری و (صنعاء عاصمة الیمین و بصری من دمشق) فیه اقداح علی عدد النجوم من فضه فانظروا کیف تخلفونی فی الثقلین (الثقل کل شییء خطیر نفس) فنادی مناد و ما الثقلان یا رسول الله ( صل الله علیه وآله وسلم)؟ قال الثقل الاکبر کتاب الله طرف بید الله و طرف بایدیکم فتمسکوا به لا تضلوا و الاخر الاصغر عترتی و ان اللطیف اللخبیر نبانی انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض فسالت ذلک لهما ربی فلا تقدموهما فتهلکوا و لا تقصروا عنهما فتهلکوا ثم اخذ بید علی (علیه السلام) فرفعها حتی روی بیاض اباطهما و عرّفه الیوم اجمعون فقال: ایها الناس من اولی الناس بالمومنین من انفسهم؟ قالوا: الله و رسوله اعلم قال ان الله مولای و انا مولی المؤمنین و انا اولی بهم من انفسهم فمن کنت مولاه فعلی مولاه یقولها ثلاث مرات (و فی لفظ احمد امام الحنابله اربع مرات) ثم قال اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و احب من احبه
- 2. ناقلین حدیث غدیر 3. کتاب در حوزه غدیر 4. تصریح علماء به واقعه غدیر ..غزالی بعد از نقل کلماتی مفصل گفته: جمهور علماء اتفاق دارند به حدیث غدیر و کلمه (من کنت الخ) و لکن هوا و هوس و حب ریاست غالب شد و شد آنچه نباید بشود.
- ابن جوزی حنفی گفته اتفاق دارند علماء بر قصه غدیر 18 ذی الحجه با بودن 120000 نفر در حجه الوداع و منتشر شد در تمام شهرها.
- قال ابو سالم شافعی: نزلت آیه یوم غدیر خم فی علی بن ابیطالب.
- قال الحافظ ابوالقاسم ابن عباس: نَزَلَتِ الایَةُ یَوْمَ غدیر خُمفِی علی بْنِ أَبِی طَالِب.
- قال الحافظ ابی حاتم: نَزَلَتِ الایَةُ یَوْمَ غدیر خُمفِی علی بْنِ أَبِی طَالِب.
- قال الحافظ ابوبکر: نَزَلَتِ الایَةُ یَوْمَ غدیر خُمفِی علی بْنِ أَبِی طَالِب.
- قال ابوالحسن الواحدی: نَزَلَتِ الایَةُ یَوْمَ غدیر خُمفِی علی بْنِ أَبِی طَالِب.
- قَال ابْنُ عَبَّاسٍ:" نَظَرَ علی فِی وُجُوهِ النَّاسِ فَقَالَ إِنِّی لاخُو رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ وَزِیرُهُ وَ لَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنِّی أَوَّلُکُمْ إِیمَاناً بِاللَّهِ تَعَالَی وَ بِرَسُولِهِ ثُمَّ دَخَلْتُمْ بَعْدِی فِی الاسْلامِ وَ أَنَا ابْنُ عَمِّ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ أَخُوهُ وَ شَرِیکُهُ فِی نَسَبِهِ وَ أَبُو وَلَدَیْهِ وَ زَوْجُ ابْنَتِهِ سَیِّدَةِ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ لَقَدْ عَرَفْتُمْ أَنَّا مَا خَرَجْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) مَخْرَجاً إِلا رَجَعْنَا وَ أَنَا أَحَبُّکُمْ إِلَیْهِ وَ أَوْثَقُکُمْ فِی نَفْسِهِ وَ أَشَدُّ نِکَایَةً فِی الْعَدُوِّ وَ آثَرُ وَ لَقَدْ رَأَیْتُمْ بَعْثَهُ إِیَّایَ مَرَّاتٍ وَ وَقْفَتَهُ یَوْمَ غدیر خُمٍّ وَ قِیَامِی مَعَهُ وَ رَفْعَهُ بِیَدِی وَ لَقَدْ آخَی بَیْنَ الْمُسْلِمِینَ فَمَا اخْتَارَ لِنَفْسِهِ أَحَداً غَیْرِی وَ لَقَدْ قَالَ لِی أَنْتَ أَخِی وَ أَنَا أَخُوکَ فِی الدُّنْیَا وَ الاخِرَةِ" کشفالغمة، ج 1، ص 80.
- امام حسن علیه السلام فرمودند :اگر مردم با پدرم بیعت میکردند رحمت خدا از آسمان بر آنها نازل میگشت، لکن اختلاف شد تا امر رسید به بردگان آزاد شده (معاویه و پدرش) در حالی که پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: رمز عقب نشینی مردمی این است که مفضول بر فاضل مقدم شود. بنی اسرائیل هارون را رها کردند و سامری را اختیار نمودند، مردم هم پدرم را رها کرده و ....، من و پدرم معذوریم، چون یاور نیافتیم، شما غدیر خم را فراموش کردید". (خطبه مفصل است. صلح امام حسن علیه السلام ص 387) و از بحار ج 10، ص 114.
- منصور، خودش فضائل علی (علیه السلام ) را نقل میکند و خودش راوی حدیث غدیر است و اولین بار مردم را به اسم اهل بیت (علیه السلام) دعوت میکرد، ولی بعد کار به جائی رسید که بنی امیه را عظمت میداد. ص 569
- بخاری گویا مواظب بوده از امام صادق (علیه السلام) حدیثی نقل نکند.!!! با اینکه از شاگردان امام صادق (ع) حدیثها نقل کرده است. بخاری از اینکارها زیاد کرده مثلا آیه تطهیر و حدیث غدیر و ثقلین را هم با داشتن صدها مدرک معتبر از باقی صحاح و کتب معتبره نقل نکرده واین تفسیری جز این که ایشان شهامت نداشتند و ترسو و دست نشانده حکام جور بودند، ندارد.
- بخاری آیه غدیر را نقل نکرده با اینکه بیش از 30 کتاب مستقل درباره غدیر خم نوشته شده است و بیش از 100 صحابی و 80 تابعی آنرا نقل کرده است.. غدیر خم مکمل حج است ..نصب امام درمسیر حج (غدیر خم)
- جابر بن عبدالله انصاری و ابوذر غفاری و ... درایام حج شرکت کرده از هر فرصتی استفاده می نمودند و حدیث غدیر خم را نقل میکردند.
- حضرت به انس بن مالک فرمود: بیا شهادت بده که پیامبر ( صل الله علیه وآله وسلم) در غدیر فرمود: من کنت مولاه فهذا علی مولاه گفت پیر شدهام، فراموش کردهام. اللهم صل علی محمد وآل محمد عجل فرجهم باز نگری 9 /12/1402—18 شعبان1445چهار شنبه