«سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/«
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل غلی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- پنجمین برداشت مطلب درشناخت غدیر
- . تبریک به حضرت علی (علیه السلام)
- علامه امینی در جلد 1، 60 مدرک از اهل سنت میآورد که روز غدیر خم ابوبکرو عمر نزد علی (علیه السلام) آمدند و تبری گفتند در تفسیر المنار جلد 6، ص 155.
- عید غدیر رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم ) عمّامهای را به نحو مخصوصی که نشانه عظمت باشد، دور سر حضرت علی (علیه السلام) بست.
- نام عمّامه رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) سحاب بود و شیعه که میگوید علی فی السّحاب مرادش این است. اگر عدّهای او را مسخره میکنند که علی در ابرهاچه میکند اطلاعی از این ماجرا ندارد. الغدیر، ج 1.
- 9. موارد اتفاقات مصادف با روز غدیر
- روز قبولی اعمال شیعیان و برطرف شدن غمها است.
- روزی است که موسی (علیه السلام) بر ساحران غلبه کرد.
- روزی است که آتش را بر ابراهیم (علیه السلام) سرد و سلامت قرار داد.
- روزی است که موسی (علیه السلام) یوشع بن نون را وصی خود قرار داد.
- روزی است که عیسی (علیه السلام) شمعون را وصی خود قرار داد و سلیمان (علیه السلام) رعیّت خود را بر جانشینی آصف بن برخیا گواه گرفت.
- روزی است که حضرت محمد (صلی الله علیه وآله وسلم ) میان مردم برادری برقرار کرد.
- 10. غدیر در کلمات امام راحل (ره)
- روز عید غدیر روزی است که رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم ) طبقه حکومت را معین فرمودند و الگوی حکومت اسلامی را تا آخر تعیین فرمودند. صحیفه نور، ج 3، ص 197
- ارزش غدیر برای آن است که با اقامه ولایت؛ یعنی با رسیدن حکومت به دست صاحب حق، همه این مسائل حل میشود و همه انحرافات از بین میرود. صحیفه نور، ج 20، ص 29
- اگر پیامبر اکرم غیر از این موجود (علی ابن ابیطالب) تربیت نکرده بود برای او کافی بود. صحیفه نور، ج 10، ص 174
- غدیر؛ یعنی از حج چگونه باید استفاده کرد. صحیفه نور، ج 19، ص 41
- غدیر مهر طومار حج است. فقها، علما، پهلوانان، فلاسفه، عباد، زهاد همه علی را از خود میدانستند و می دانند. صحیفه نور، ج 19، ص 63
- در دعای غدیر میخوانیم: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنْ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوَلایَةِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (علیه السلام) نه تمسک به محبت. صحیفه نور، ج 18، ص 126
- غدیرعلی را نساخت، علی سبب پیدایش غدیر شد.
- غدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر پیش گرفته است باید روش ملت ها و دست اندرکاران باشد. صحیفه نور، ج 20، ص 28
- غدیر؛ یعنی نشان دادن مصلحت، مسلمین به اندازه ضرورت مشاور بگیرند نه اندازه دلخواه، به اندازه ضرورت خدمت گزار بگیرید نه اندازه دلخواه. صدا و سیما و روزنامهها و کتابهای مدارس هرچه مینویسند باید به مصلحت و رشد مردم باشد.
- معنای سیر و سلوک گوشهگیری نیست. ابراهیم، موسی و علی اهل سیر و سلوک بودند، ولی علیه نمرود و فرعون قیام کردند. صحیفه نور، ج 20، ص 30
- اگر از فرصت غدیر خم استفاده نکنی و علی (علیه السلام ) را معرفی ننمایی فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ مائده/ 67.
- دین در غدیر خم کامل شد و سالها مردم درباره هر بخشی که وحی میرسید، به آن عمل میکردند و هیچ نیازی نبود که سال اول همه دین را بفهمند، زیرا دین در مدت 23 سال تکمیل شد.
- 7. حضور درغدیرخم در غدیر خم پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم ) مقداد، سلمان، ابوذر و عمار را خواست و آنها را امر فرمود:
- دعا المقداد و سلمان و أبا ذر و عمار فأمرهم أن یعمدوا إلی أصل شجرتین فنقبوا [فنقموا] ما تحتهما فکسحوه و أمرهم أن یضعوا الحجارة بعضها علی بعض کقامة رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) و أمرت [أمروا] بثوب فطرح علیه ثم صعد النبی (صلی الله علیه وآله وسلم ) المنبر إقبالالاعمال، ص 456.
- جمعیت در غدیر خم چقدر بودند، چند قول است، یک قول مىگویند، یک چیزى مىگویم که تا آخر عمر یادتان باشد، چند تا پیغمبر داریم؟ صد و بیست و چهار هزار تا، یک قول این است که جمعیت در غدیر خم صد و بیست و چهار هزار تا بود. حالا، کمتر هم گفتهاند، بیشتر هم ممکن است گفته باشند، حالا، صد و بیست و چهارهزار تا را دیگر آدم یادش نمىرود،
- عیدهاى مهم ما عیدهایى است که مثل 22 بهمن عید غدیر عید ما است. ماشین هر چه خوب باشد تا راننده خوبى پشت فرمان نباشد ارزشى ندارد، اسلام ماشینى بود و عید غدیر به دست پیغمبر امام تعیین شد و به فرمان خدا راننده لایقى پشت این فرمان نشست، نصب رهبر عید است عید قربان و عید فطر هم عید است.
- در ماجراى غدیر خم، پیغمبر اسلام، على بن ابیطالب را معرفى کرد و از نظر سند، محکم ترین سندهارا براى غدیر خم داریم. اما چون در غدیر خم حماسهاى به وقوع نپیوست و خونى ریخته نشد و جنجالى نبود، لابه لاى کتابها، على را کنار زدند.
- بزرگ ترین نعمتها، نعمت رهبرى است. روزعید غدیر یک دعاى خوبى دارد که وقتى همدیگر را مىبوسند این را مىخوانند. «الحمد لله الذى جعلنا من المتمسکین بولایه أمیر المؤمنین و الأئمه (علیه السلام)» (إقبالالأعمال، ص 464)
- در کربلا شهیدى داریم که در غدیر هم شاهد بود و در کربلا شهید شد. یعنى در غدیرخم بود که پیغمبر فرمود: هر کس من پیغمبرش هستم، على (علیه السلام )، امیر اوست. شهیدى که هم شهید باشد، هم شاهد صحنهى غدیر خم باشد. اینها چیزهایى است که جاى دیگر نیست. هفتهى گذشته گفتم، ما مىگوییم جنوب، کربلاى ایران. اما هر صفحه و حدیث و تکهى تاریخى که مىخوانیم، مىبینیم که خیلى چیزها در کربلا هست که در جبههها نیست،
- شکست غدیر براى چه بود؟ چون که تسلیم حکم خدا و پیغمبر نشدند. قرآن مىفرماید: «وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَهٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَهُ مِنْ أَمْرِهِمْ» (احزاب/ 36) همین که خدا و رسول تصمیمى را گرفتند: تسلیم شوید.
- تسلیم عدالت نبودند. چون تسلیم حکم خدا نبودند، غدیر خم شکست خورد. امام حسین در صحراى کربلا راضى بود. مىفرمود: همان که خدا مىخواهد من راضى هستم. «رِضَى اللَّهِ رِضَانَا أَهْلَ الْبَیْتِ» (اللهوف، ص 60)
- در غدیر خم فرمود: «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِىٌّ مَوْلَاهُ» فرمود: هرکس رهبرى من را پذیرفته است قائم مقام من على بن ابیطالب است.
- در مورد حضرت على (علیه السلام) شروع به صحبت کردن مىکند. «اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاه» (بحارالانوار، ج 99، ص 106) یعنى خدایا هرکس على را دوست دارد او را دوست بدار و هرکس با على بد است او را دشمن بدار. «وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ» (بحارالانوار، ج 99، ص 106) هرکس على را نصرت مىکند او را یارى کن. «وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ» (بحارالانوار، ج 99، ص 106) هرکس على را خوار مىکند او را خوار کن. مىگوید: یا على! من و تو از یک درخت هستیم. یا على تو جانشین من هستى. همچنان که هارون جانشین حضرت موسى بود. یا على علم و حکمتى که خدا به من داده پیش تو ودیعه هست. یا على من شهر علم هستم. تو درگاه این شهر هستى. یا على تو وصى من هستى. یا على «لَحْمُکَ لَحْمِى» گوشت تو گوشت من است. «وَ دَمُکَ دَمِى» خون تو و خون من یکى است. «وَ سِلْمُکَ سِلْمِى» هرکس تو را بپذیرد من را پذیرفته است. «وَ حَرْبُکَ حَرْبِى»
- هرکس روى تو شمشیر بکشد روى من شمشیر کشیده است. من و تو یکى هستیم. «وَ الْإِیمَانُ مُخَالِطٌ لَحْمَکَ وَ دَمَک» (بحارالانوار، ج 99، ص 106) ایمان با گوشت و خون من ادغام شده است. همچنان که ایمان با گوشت و خون تو ادغام شده است. «لَا یُسْبَقُ بِقَرَابَهٍ فِى رَحِم» هیچ کس از من به تو نزدیکتر نیست. «وَ لَا بِسَابِقَهٍ فِى دِین» (بحارالانوار، ج 99، ص 106) در دین هیچ کس سابقهاش از تو بیشتر نیست. «وَ لَا یُلْحَقُ فِى مَنْقَبَه» (بحارالانوار، ج 99، ص 106) در هیچ فضیلتى هیچ کس به پاى تو نمىرسد. «یَحْذُو حَذْوَ الرَّسُولِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِمَا وَ آلِهِمَا» (بحارالانوار، ج 99، ص 106) پایت را جاى پاى رسول مىگذارى. مو به مو دستورات من را عمل مىکنى.
- دعاى ندبه و توجه به انحراف در مسیر امامت : حالا این همه پیغمبر مردم را جمع کرد. فرمود: من مزد نمىخواهم. جز پیروى از اهل بیت! «لَمْ یُمْتَثَلْ أَمْرُ رَسُولِ اللَّه» (بحارالانوار، ج 99، ص 106) امر پیغمبر اطاعت نشد. امتثال نکردند. یعنى خطى را که پیغمبر ترسیم کرده بودند آن خط را کور کردند. امامها همه هادى هستند. خط هدایت را کور کردند. «وَ الْأُمَّهُ مُصِرَّهٌ عَلَى مَقْتِهِ مُجْتَمِعَه» (بحارالانوار، ج 99، ص 106) امت مصر بود که خط اهل بیت را کور کند. اجتماع کردند و تار و مار کردند. در خانه را آتش زدند. چند نفر قلیلى وفادار بودند. «فَقُتِلَ مَنْ قُتِل» (بحارالانوار، ج 99، ص 106) همه را کشتند. «وَ سُبِىَ مَنْ سُبِى» (بحارالانوار، ج 99، ص 106)
- بالاى منبر به امیرالمومنین جسارتها کردند. «وَ أُقْصِىَ مَنْ أُقْصِى» (بحارالانوار، ج 99، ص 106) بچههاى اهل بیت را تبعید کردند. اینها که در امامزادههاى روستاها هستند، اینها انقلابیونى بودند که زمان خلفا از ترس جانشان بعنوان ناشناس فرار مىکردند. «وَ جَرَى الْقَضَاءُ لَهُم» (بحارالانوار، ج 99، ص 106) این همه سفارش کرده بود، اینچنین شد.
- اللهم صل علی محمد وآل محمد عجل فرجهم