سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص :70
- و از سلیم بن قیس هلالی از سلمان فارسی نقل می کنند که گفت وارد شدم بر رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم دیدم حسین بر پای آن حضرت نشسته و پیوسته دو طرف صورتش را می بوسید و می فرمود: انت سیّد بن السیّد اخو السید و انت امام بن الامام و انت حجّة بن الحجّة أخو الحجّة ابو حجج تسعة تاسعهم قائمهم المهدیّ علیه السلام )توئی سید پسر سید و توئی امام پسر امام برادر امام و توئی حجة پسر حجة و برادر حجة و پدر حجتهای نه گانه که نهمی آنها قائم مهدی می باشد.
- و نیز شیخ الاسلام حموینی در فرائد از سعید بن جبیر از ابن عباس نقل می کند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود: انّ خلفائی و اوصیائی و حجج اللّه علی الخلق بعدی الاثنا عشر أولهم علی و آخرهم ولدی المهدی فینزل روح اللّه عیسی بن مریم فیصلّی خلف المهدی و تشرق الارض بنور ربها و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب ) بدرستی که خلفاء و اوصیاء من و حجتهای خدا بر خلق بعد از من دوازده نفرند اول آنها علی و آخر آنها فرزند من مهدی است پس نازل می گردد عیسی بن مریم روح اللّه پس نماز می گذارد عقب مهدی و روشن می کند(آن مهدی)زمین را بنور خدا و می رساند سلطنت او را بمشرق و مغرب.( ص :70
- و نیز از سعید بن جبیر از ابن عباس(حبر امت)نقل می کند که آن حضرت فرمود: انّ علیّا وصیّی و من ولده القائم المنتظر المهدی الّذی یملأ الارض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما و الّذی بعثنی بالحقّ بشیرا و نذیرا انّ الثابتین علی القول بامامته فی زمان غیبته لا عزّ من الکبریت الاحمر - بدرستی که علی وصی من است و از اولاد او قائم منتظر مهدی است که پر می کند زمین را از عدل و داد همچنان که پر شده باشد جور و ظلم بآن خدائی که مرا بحق مبعوث گردانیده بشارت دهنده و بیم دهنده بدرستی که ثابتین بر قول و عقیده بامامت آن حضرت در زمان غیبتش عزیزترند از کبریت احمر
- فقام الیه جابر بن عبد اللّه فقال:یا رسول اللّه و للقائم من ولدک غیبة قال(صل الله علیه وآله وسلم)ای و ربّی و لیمحّص اللّه الذین آمنوا و یمحق الکافرین ثمّ قال یا جابر انّ هذا امر من امر اللّه و سرّ من سرّ اللّه فإیّاک و الشکّ فانّ الشکّ فی امر اللّه عزّ و جلّ کفر - جابر از جا برخاست عرض کرد یا رسول اللّه برای قائم از فرزند شما غیبتی است فرمودند آری قسم بپروردگار من آنگاه آیه 135 سوره 3(آل عمران)را قرائت نمودند.یعنی پاک و پاکیزه گرداند خدا مؤمنان را از گناهان در وقت مغلوبیت ایشان و نیست گرداند و هلاک سازد کافران را اگر مغلوب گردند. (ملخص معنی آنکه در آن غیبت اگر دولت بر مؤمنان باشد بجهت تمیز است و استشهاد و تمحیص و غیر آن از آنچه اصلح باشد مر ایشان را-و اگر بر کافرانست بجهت محق و محو آثار ایشانست) پس از آن فرمود ای جابر این غیبت امری است از امر خدا و سری است از سر خدا پس بپرهیز از شک بدرستی که شک در امر خدای عز و جل کفر است.). ص :71
- و نیز خواجه کلان حنفی در باب 79 ینابیع المودة از فصل الخطاب خواجه سید محمّد پارسا که از اکابر علمای عامه است نقل می کند که گوید از امامان اهل بیت طهارت ابو محمّد امام حسن عسکری علیه السلام می باشد که متولد گردیده در سال 231 روز جمعه ششم ربیع الاول و بعد از پدر بزرگوارش شش سال زندگانی نمود و در پهلوی پدرش دفن گردید آنگاه نوشته:
- و لم یخلّف ولدا غیر أبی القاسم محمّد المنتظر المسمّی بالقائم و الحجّة و المهدی و صاحب الزّمان و خاتم الائمّة الاثنا عشر عند الامامیة و کان مولد المنتظر لیلة النصف من شعبان سنة خمس و خمسین و مائتین امّه امّ ولد یقال لها نرجس توفی أبوه و هو ابن خمس سنین فاختفی الی الان) برای آن حضرت(یعنی امام حسن عسکری)فرزندی نماند مگر ابو القاسم محمد منتظر نامیده شده بقائم و حجة و مهدی و صاحب الزمان و خاتم امامان دوازده گانه نزد امامیه و مولد آن امام منتظر نیمه شعبان سال دویست و پنجاه و پنج بوده است و مادرش ام ولد بود که او را نرجس می گفتند و در موقع وفات پدر بزرگوارش پنج ساله بوده و الی الان مخفی و پنهان می باشد.).
- حافظ ابن حجر مکی در ص 127 صواعق محرقه بعد از شرح حالات حضرت عسکری امام یازدهم گوید: و لم یخلف غیر ولده(ابی القاسم محمّد الحجّة)و عمره عند وفاة أبیه خمس سنین لکن اتاه اللّه(تبارک و تعالی)فیها الحکمة و یسمّی القائم المنتظر لانّه ستر بالمدینة و غاب فلم یعرف أین ذهب (باقی نماند برای آن حضرت مگر فرزندش ابی القاسم محمد حجة و عمر آن حضرت در وقت وفات پدرش پنج ساله بوده است لکن در همان طفولیت خداوند متعال او را حکمت داده بود و نامیده شد بقائم منتظر برای آنکه آن حضرت غیبت نموده و پنهان شد و شناخته نشد بکجا رفت.).
- شیخ سلیمان بلخی حنفی از باب 71 تا باب 86 را اختصاص داده است بحالات حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه-و نقل نموده است اقوال اکابر علماء خودشان را از قبیل هاشم بن سلیمان در کتاب المحجّة-و علامۀ سمهودی در جواهر العقدین و ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه-و محمّد بن ابراهیم در فرائد السمطین-و محمّد الصبان المصری در اسعاف الراغبین-و محمّد بن طلحه در مطالب السئول-و صلاح الدین صفدی در شرح الدائره-و ابو نعیم در حلیة الاولیاء-و ابن صباغ در فصول المهمّه-و گنجی شافعی در کتاب البیان-و خوارزمی در مناقب-و غیرهم از بسیاری از صحابه-و مخصوصا باب 82 را اختصاص داده بکسانی که حضرت مهدی را در زمان حیات پدر بزرگوارش دیدند باین عنوان:
- فی بیان الامام ابو محمّد الحسن العسکری اری ولده القائم المهدی لخواص موالیه و اعلمهم انّ الامام من بعده ولده رضی اللّه عنهما (در بیان آنکه امام ابو محمد حسن العسکری نشان داد:فرزندش قائم مهدی را بخواص دوستانش و بآنها تعلیم نمود که امام بعد از او فرزندش مهدی می باشد) ص :72
- و در این باب دوازده خبر نقل می کند از جمع بسیاری که حضرت مهدی را در زمان پدرش امام حسن عسکری زیارت نمودند.
- تا پیروان کسروی بخوانند و بر انگیخته حیّالشان را بشناسند که نوشته است وجود مهدی امام غائب را شیعیان ساخته اند و احدی او را ندیده چگونه بوده و کجا بوده
- علاوه بر صدها کتب غیبت که اکابر علماء و موثقین و محدثین شیعه نوشته اند از بیانات علماء سنی بشنوید و بر کسروی و احمد امین و مردوخ(و بازیگران و فریبندگان و دین سازان مغلطه کار لعنت نمائید).
- و در باب 83 همان کتاب یازده خبر نقل می کند از کسانی که در غیبت کبری خدمت آن حضرت رسیده اند باین عنوان. فی بیان من رای صاحب الزمان المهدی(علیه السلام)بعد غیبته الکبری (در بیان کسانی که دیده اند صاحب الزمان مهدی(ع)را بعد از غیبت کبری(یعنی در مدت هزار سال)..
- که از نقل آن اخبار جهة حفظ اختصار صرفنظر شد هر کس طالب است باصل کتاب ینابیع المودة مخصوصا باب 82 و 83 مراجعه نمایند تا کشف حقیقت شود.
- خلاصه اکثر علماء منصف عامه با نقل اخبار بسیار که ضیق صفحات مجال نقل همه آنها را نمی دهد اظهار عقیده و نظر هم نموده اند که مراد از حضرت مهدی ابی القاسم محمد فرزند برومند حضرت امام حسن عسکری می باشد.
- چنانچه محمّد بن طلحه شافعی در مطالب السئول فی مناقب آل الرسول در حق آن حضرت گوید: هو ابن أبی محمد العسکری و مولده بسامراء (او فرزند ابی محمد امام حسن عسکری می باشد و محل تولدش سامراء بوده است.)
- و نیز شیخ صلاح الدین صفدی در شرح الدائره نوشته است. انّ المهدی الموعود هو الامام الثّانی عشر من الائمّة اوّلهم سیّدنا علی و آخرهم المهدی رضی الله عنهم (بدرستی که مهدی موعود او امام دوازدهم از ائمه ای می باشد که اول آنها علی و آخر آنها حضرت مهدی رضی اللّه عنهم است.. )ص :73
- و خواجه کلان بلخی حنفی در آخر باب 79 ینابیع الموده بعد از نقل اقوال اکابر علماء عامه راجع بحضرت مهدی علیه السلام و ولادت آن حضرت چنین اظهار عقیده نموده. المعلوم المحقق عند الثقات ان ولادة القائم علیه السلام کانت لیلة الخامس عشر من شعبان سنة خمس و خمسین و مائتین فی بلدة سامرّاء عند القران الاصغر 9الذی کان فی القوس و هو رابع القران الاکبر الذی فی القوس و کان الطالع الدرجة الخامسة و العشرین من السرطان و زایجته المبارکة فی افق سامرّاء (معلوم و محقق است نزد ثقات اینکه ولادت قائم(علیه السلام )در شب پانزدهم شعبان سال دویست و پنجاه و پنج بوده است در سامراء نزد قران کوچک آن چنانه ای که باشد در قوس و او چهارم قران بزرگ آن چنانه ایست در قوس و بوده است طالع او در درجه بیست و پنج از سرطان و زایجۀ مبارکه او در افق سامراء بوده است.)
- و ابو عبد اللّه فقیه محمّد بن یوسف گنجی شافعی در کتاب البیان فی اخبار صاحب الزمان در آخر باب 20 نوشته است. ان المهدی ولد الحسن العسکری فهو حیّ موجود باق منذ غیبته الی الان و لا امتناع فی بقائه بدلیل بقاء عیسی و الخضر و الیاس علیهم السلام ). بدرستی که مهدی فرزند حسن عسکری زنده و موجود و باقیست غیبت او الی الان و امتناعی ندارد بقای او بدلیل بقای عیسی و خضر و الیاس علیهم السلام . )
- و یوسف سبط ابن جوزی در ص 204 تذکرة خواص الامّه فی معرفة الائمّة پس از اینکه سلسلۀ نسب آن حضرت را بعلی بن أبی طالب نقل نموده آنگاه گوید: و هو الخلف الحجّة صاحب الزّمان القائم المنتظر و التّالی و هو آخر الائمّة و اوست خلف حجة صاحب الزمان قائم منتظر و تالی و اوست آخر امامان و اوست مهدی(علیه السلام) .
- بعد از نقل چند خبر از طرق علماء خودشان(اهل سنت)راجع بظهور آن حضرت چنین گوید:فذلک هو المهدی علیه السلام. ص :74
- و محمّد بن طلحه شافعی در باب 12 مطالب السئول فی مناقب آل الرسول با دلائل بسیاری اثبات وجود حضرت مهدی عجل اللّه فرجه را می نماید باین عنوان الباب الثّانی عشر فی ابی القاسم محمّد بن الحسن الخالص بن علی المتوکّل بن محمّد القانع بن علیّ الرّضا بن موسی الکاظم بن جعفر الصّادق بن محمد الباقر بن علی زین العابدین بن الحسین الزّکی بن علیّ المرتضی امیر المؤمنین بن ابی طالب،المهدی الحجّه الخلف الصّالح المنتظر علیهم السلام .
- و ابتداء می نماید این باب را باشعاری در مدیحه آن حضرت و اثبات مقامات عالیۀ آن وجود مقدس که برای اثبات مرام ذکر می شود.
- فهذا الخلف الحجّة قد أیّده اللّه ..... هذا یا منهج الحقّ و اتاه سجایاه ......
- و اعلی فی ذری العلیا بالتأیید مرقاه ...... و اتاه خلی فضل عظیم فتحلاه ......
- و قد قال رسول اللّه قولا قد رویناه ..... و ذو العلم بما قال اذا ادرک معناه .....
- یری الاخبار فی المهدی جاءت بمسماه ..... و قد ابداه بالنسبة و الوصف و سماه .....
- و یکفی قوله منی لاشراق محیاه ...... و من بضعة الزهراء مرساه و مسراه .....
- و لن یبلغ ما اوتیه امثال و اشباه ..... فمن قالوا هو المهدی ما مانوا بمافاه
- بیش از یک ورق با دلائل عقلیه و براهین نقلیه ثابت می نماید که جمیع اخبار مأثوره از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم و ادله و علاماتی را که راجع بحضرت مهدی بیان نموده و در کتب فریقین حتی صحیح بخاری و مسلم و ترمذی نقل گردیده کاملا مطابقت دارد با محمّد المهدی خلف صالح حضرت عسکری عجل اللّه فرجه که در ایام معتمد علی اللّه خلیفۀ عباسی در سامراء متولد و از ترس اعادی پنهان گردیده.
- و نیز قاضی فضل بن روزبهان که از اکابر متعصبین علماء عامه می باشد که از شدت تعصب انکار اخبار صحیحه صریحه را می نماید ولی در موضوع حضرت ولی عصر مهدی آل محمّد عجل اللّه تعالی فرجه موافقت با نظر و عقیده امامیه اثناعشریه دارد و عجب آنکه در کتاب ابطال الباطل که ردّ بر نهج الحق علامه حلی قدس سرّه(یعنی رد بر شیعیان نوشته)کلماتی در فضائل و مناقب اهل بیت طهارت دارد که از جمله اشعاری در مدح ائمه اطهار انشاء نموده که اشاره بحضرت مهدی و ظهور آن حضرت می نماید که بمناسبت مقام ذکر می نمائیم ص :75
- که گوید سلام علی المصطفی المجتبی سلام علی السیّد المرتضی سلام علی سیّدتنا فاطمة من اختارها اللّه خیر النساء
- سلام من المسک انفاسه ...علی الحسن الالمعیّ الرضا .....
- سلام علی الاورعی الحسین ..... شهید یری جسمه کربلا
- سلام علی السیّد العابدین ..... علی بن الحسین الزّکی المجتبی
- سلام علی الباقر المهتدی ..... سلام علی الصّادق المقتدی
- سلام علی الکاظم الممتحن ..... رضیّ السجایا امام التقی
- سلام علی الثامن المؤتمن ...... علیّ الرضا سید الاصفیاء
- سلام علی المتّقیّ التّقی ...... محمّد الطیّب المرتجی
- سلام علی الالمعیّ النّقی ...... علیّ المکرم هادی الوری
- سلام علی السیّد العسکریّ ..... امام یجهز جیش الصّفا
- سلام علی القائم المنتظر ..... أبی القاسم الغر نور الهدی
- سیطلع کالشّمس فی غاسق ..... ینجیه من سیفه المنتفی
- تری یملأ الارض من عدله .....کما ملأت جور أهل الهوی
- سلام علیه و آبائه ..... و انصاره ما تدوم السماء
«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ