کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص561
- حافظ- آیات شریفه حق است و البته اگر کسی کتمان حق بنماید مشمول همین آیات می باشد ولی ما تاکنون حقّی را نشناخته ایم که کتمان بنمائیم و البته بعد از معرفت هر حقّی اگر کتمان بنمائیم ما هم در حکم همین آیات خواهیم بود و امیدواریم که هیچ وقت در حکم آیات قرار نگیریم.
- داعی- اینک بلطف و عنایت خداوند منان و توجهات خاصّۀ خاتم الانبیاء صلی اللّه علیه و آله و سلّم تا آنجا که مقدور داعی می باشد حق را که اظهر من الشمس است از زیر پرده استتار بیرون می آورم و بر برادران عزیزم(اشاره باهل تسنّن حاضر در مجلس)ظاهر می کنم امیدوارم آیتین شریفتین پیوسته در مقابل روی ما باشد نکند خدای نکرده عادت و تعصّب غالب آید و کتمان حقّی بشود.
- حافظ- خدا را شاهد می گیرم هر ساعتی که حقّی بر من ظاهر شود جدال نمی نمایم چون جنابعالی با حقیر معاشرت ننموده اید و از اخلاقم آگاهی ندارید بقدری جدّی هستم و سعی می کنم که بر هوای نفس غالب آیم و هرگاه شما دیدید که حقیر در مقابل بیانی ساکت شدم بدانید که در آن موضوع کاملا روشن شده ام اگر راهی هم برای مجادله و مغلطه و غلبه در مطالب داشته باشم جدل نمی کنم و اگر در جدال بر آمدم قطعا مشمول همین دو آیه خواهم بود.
- الحال حاضر برای استماع بیانات حق شما هستم امید است خداوند ما و شما را راهنمای حق گردد.
- داعی- حافظ ابو نعیم اصفهانی احمد بن عبد اللّه که از أجلّۀ علماء عظام و محدثین فخام و محققین کرام شما می باشد که ابن خلّکان در وفیات الاعیان تعریف او را کرده است که از اکابر حفّاظ ثقات و اعلم محدّثین است و مجلّدات عشره کتاب(حلبة الاولیاء) او از احسن کتب است. و صلاح الدّین خلیل بن ایبک الصّفدی در وافی بالوفیات دربارۀ او گوید تاج المحدثین حافظ ابو نعیم که امام در علم و زهد و دیانت بوده و در نقل و فهم روایات و قوۀ حفظ و درایت مقام عالی اعلا داشته و از مصنّفات بسیار زیبای او ده جلد حلیة الاولیاء می باشد که مستخرج از صحیحین است که علاوه بر احادیث بخاری و مسلم احادیث بسیاری نقل نموده کانه بگوش خود شنیده. ص :155
- و محمد بن عبد اللّه الخطیب در رجال مشکاة المصابیح در تعریف او گوید هو من مشایخ الحدیث الثقات المعمول بحدیثهم المرجوع الی قولهم کبیر القدر و له من العمرست و تسعون سنة خلاصه یک همچو عالم حافظ محدّث نود و شش ساله ای که محل وثوق و مفخر علمای شماست در کتاب معتبرش(حلیة الاولیاء) روایت می کند باسناد خودش از ابن عباس(حبر امت)که چون نازل شد آیه 6 از
- آیات و اخبار در تشریح مقام تشیع
- سوره 98(البینة) إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ أُولٰئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ جَزٰاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنّٰاتُ عَدْنٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهٰارُ خٰالِدِینَ فِیهٰا أَبَداً رَضِیَ اللّٰهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ
- 1) آنان که ایمان آورده اند و نیکوکار شدند بحقیقت بهترین اهل عالم اند پاداش آنها نزد خدا باغهای بهشت عدن است که نهرها زیر درختانش جاریست و در آن بهشت ابد جاودان متنعمند و خدا از آنها خشنود و آنها هم از خدا راضی و خشنودند. )
- رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم خطاب کرد به علی بن أبی طالب و فرمود یا علی هو انت و شیعتک تاتی انت و شیعتک یوم القیمة راضین مرضیین 2) یا علی مراد خیر البریه در آیه شریفه توئی و شیعیان تو.روز قیامت تو و شیعیان تو بیائید در حالتی که خداوند از شما راضی و شما هم از خداوند راضی و خشنود باشید. )
- ابو المؤید موفق بن احمد خوارزمی در فصل هفدهم مناقب و حاکم ابو القاسم عبید اللّه بن عبد اللّه الحسکانی که از فحول اعلام مفسّرین بزرگ شما است در کتاب شواهد التّنزیل فی قواعد التفصیل و محمّد بن یوسف گنجی شافعی در ص 119 کفایت الطالب و سبط ابن جوزی در ص 31 تذکرة خواص الامة فی معرفة الائمة(بحذف آیه
- ) و منذر بن محمد بن منذر و مخصوصا حاکم روایت نموده که حاکم ابو عبد اللّه حافظ (که از اکابر علمای شما می باشد)خبر داد ما را با اسناد مرفوع بیزید بن شراحیل انصاری کاتب حضرت أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب کرّم اللّه وجهه که گفت شنیدم از آن حضرت فرمود وقت رحلت خاتم الانبیاء صلی اللّه علیه و آله و سلّم پشت مبارکش بسینۀ من بود فرمودند یا علی أ لم تسمع قول الله تعالی ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة-الخ-هم شیعتک و موعدی و موعدکم الحوض اذا اجتمعت الامم للحساب تدعون غرا محجلین ص :156-
- یا علی آیا نشنیده ای آیه شریفه را(صاحبان اعمال صالحه و خیر البریه)ایشانند شیعیان تو و وعده گاه من و شما کنار حوض کوثر خواهد بود در وقتی که جمع شوند خلایق برای حساب شما را بخوانند و شما سفید رویان باشید و شما را آن روز غر محجلین ندا کنند یعنی پیشوای سفید رویان. )
- و نیز جلال الدین سیوطی که از مفاخر علمای شما است و در قرن نهم هجری او را مجدّد طریقۀ سنّت و جماعت دانسته اند(چنانچه صاحب فتح المقال نوشته)در تفسیر خود(درّ المنثور فی کتاب اللّه بالمأثور)از ابو القاسم علی بن الحسن معروف بابن عساکر دمشقی که از فضلای دهر و محل وثوق رجال علمای شما می باشد(چنانچه ابن خلّکان در وفیات الاعیان و ذهبی در تذکرة الحفّاظ و خوارزمی در رجال مسند ابی حنیفه و در طبقات شافعیه و حافظ ابو سعید در تاریخ خود او را تعریف و توثیق نموده اند که ابن عساکر فخر شافعیّه و در زمان خود امام اهل حدیث بوده کثیر العلم و غریز الفضل ثقة و باتقوا و در سال 550 هجری در میان علماء سنّت و جماعت علم بوده)از جابر بن عبد اللّه انصاری که از کبار صحابه خاتم الانبیاء صلی اللّه علیه و آله و سلّم بوده نقل می نماید که گفت در خدمت رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم بودیم که علی بن أبی طالب علیه السّلام وارد شد پیغمبر فرمود و الذی نفسی بیده ان هذا و شیعته لهم الفائزون یوم القیمة فنزل ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة ( قسم بکسی که جان من در قبضه قدرت او است این مرد(اشاره بعلی)و شیعه او روز قیامت رستگارانند آنگاه آیه مذکوره نازل گردید
- و نیز در همان تفسیر از ابن عدی از ابن عبّاس(حبر امت)روایت نموده که چون آیۀ مذکور نازل گردید رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم بامیر المؤمنین علی علیه السلام فرمود تأتی انت و شیعتک یوم القیمة راضین مرضیین () می آئی تو و شیعیان تو روز قیامت درحالی که از خداوند راضی و خداوند از شما راضی باشد. ص :157
- و در فصل نهم مناقب خوارزمی مسندا از جابر بن عبد اللّه نقل نموده که گفت خدمت رسول خدا بودیم علی علیه السلام رو بما آمد حضرت فرمود قد اتاکم اخی یعنی رو بشما آمد برادر من(علی)آنگاه ملتفت شد بسمت کعبه و دست علی را گرفت و فرمود: و الذی نفسی بیده ان هذا و شیعته هم الفائزون یوم القیمة (1)
- سپس فرمود این علی اول از همه شما ایمان آورد و باوفاترین شماها می باشد بعهد خدا و عادل ترین شماها است در میان رعیّت و تقسیم کننده تر از همه شما بالسّویّه و مرتبه اش از همه شماها در نزد پروردگار بزرگتر است در همان وقت آیه مذکوره نازل گردید از آن به بعد هرگاه علی در میان قومی ظاهر می شد اصحاب پیغمبر می گفتند جاء خیر البریة یعنی آمد بهترین مردم.
- و نیز ابن حجر در صواعق و ابن اثیر در جلد سوم نهایه همین خبر را در نزول آیه شریفه نقل نموده اند.
- و نیز ابن حجر در باب 11 صواعق از حافظ جمال الدین محمّد بن یوسف زرندی مدنی که از فحول فقهاء و علمای شما می باشد نقل نموده که چون آیه مذکوره نازل گردید رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم بعلی علیه السلام فرمود یا علی انت و شیعتک خیر البریة تاتی یوم القیمة انت و شیعتک راضین مرضین و یأتی عدوک غضبانا مقمحین فقال من عدوی قال من تبرء منک و لعنک (2)
- و نیز علاّمه سمهودی در جواهر العقدین نقلا از حافظ جمال الدین زرندی مدنی و نور الدین علی بن محمّد بن احمد مالکی مکی مشهور بابن صباغ که از اکابر علماء و فحول فقهاء شما است در ص 122 فصول المهمّه از ابن عباس نقل می نمایند که چون آیه مذکوره نازل شد رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم بعلی علیه السلام فرمود هو انت و شیعتک تاتی یوم القیمة انت و هم راضین مرضیین و یأتی اعداءک غضبانا مقمحین (3)
- و نیز میر سیّد علی همدانی شافعی که از موثقین علمای شما است در کتاب (مودّة القربی)و ابن حجر متعصّب در صواعق محرقه از امّ سلمه امّ المؤمنین زوجه محترمۀ رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم نقل نموده اند که آن حضرت فرمود یا علی انت و اصحابک فی الجنة انت و شیعتک فی الجنة ص :158(1)
- 1) بآن خدائی که جان من در دست اوست این علی و شیعیان او رستگارانند روز قیامت.
- 2) یا علی تو و شیعیان تو خیر البریه هستید می آئید روز قیامت تو و شیعیان تو در حالتی که از خدا راضی و خدا هم از شما راضی است و می آیند دشمنان تو خشمناک دستهایشان بگردنشان بسته می باشد پس امیر المؤمنین عرض کرد کیست دشمن من فرمود کسی که بیزاری می جوید از تو و لعن می نماید ترا.
- 3) یعنی آن خیر البریه تو و شیعیان تو هستید می آئید روز قیامت تو و آنها درحالی که از خداوند راضی هستید و خدا هم از شما راضی است و می آیند دشمنان تو خشمناک دستهاشان بگردنشان بسته می باشد.
- و موفق بن احمد اخطب الخطباء خوارزم در فصل نوزدهم مناقب مسندا نقل می نماید از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم که بعلی علیه السلام فرمودند مثلک فی امتی مثل المسیح عیسی بن مریم یعنی مثل تو در امت من مثل عیسی بن مریم حضرت مسیح است که قوم او سه فرقه شدند فرقه ای مؤمنین و آنها حواریّون بودند و فرقه ای دشمنان او و آنها یهود بودند فرقه ای غلات که دربارۀ آن جناب غلو نمودند(یعنی او را خدا و شریک خدا قرار دادند)و امت من هم درباره تو سه فرقه می شوند فرقة شیعتک و هم المؤمنون یعنی فرقه ای شیعیان تو هستند و آنها مؤمنین اند-و فرقه ای دشمنان تو هستند و آنها ناکثین و شکنندگان عهد و بیعت تو می باشند-و فرقه ای غلو کنندگان درباره تو می باشند و آنها جاحدین و گمراهان اند فانت یا علی و شیعتک فی الجنة و محبو شیعتک فی الجنة و عدوک و الغالی فیک فی النار یعنی تو یا علی و شیعیان تو و دوستان شیعیان تو در بهشت خواهید بود و دشمنان و غلو کنندگان درباره تو در آتش جهنم اند. 1) یا علی تو و اصحاب و شیعیانت در بهشت می باشید.
- «در این موقع صدای مؤذن اعلان نماز عشاء داد آقایان برخاستند برای نماز» «پس از فراغت از نماز و اشتغال بخوردن چای جناب آقای سید عبد الحیّ که برای» «اداء نماز جماعت بمسجد رفته بودند مراجعت نمودند فرمودند چون منزل نزدیک بود این» «چند جلد کتاب را با خود آوردم و اینها تفسیر سیوطی و مودّة القربی و مسند امام احمد» «ابن حنبل و مناقب خوارزمی است(که تا شب آخر جلسات این کتابها نزد داعی» «ماند)کتابها را باز نموده همان احادیث قرائت شد
- بعلاوۀ چند حدیث دیگر مؤید» «همین مطلب.آقایان رنگ برنگ می شدند مخصوصا متوجه بودم که در پیش اتباع» «خودشان خجالت می کشیدند». ص :159
- «آنگاه در مودّة القربی حدیث فوق را خواندند بعلاوه این دو حدیث هم پیش آمد» «قرائت نمودند که روایت می نماید از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم که فرمود یا علی ستقدم» علی الله أنت و شیعتک راضین مرضیین و یقدم علیه عدوک غضبانا مقمحین ( یا علی زود است تو و شیعیانت بر خدا وارد می شوید در صورتی که از خدا راضی و خدا از شما راضی است و دشمنانت بر خدا خشمناک وارد می شوند در حالتی که دستشان بر گردنشان بسته می باشد. ».
- داعی- این بود مختصری از دلایل محکمه مؤید بکتاب اللّه مجید و اخبار معتبره مندرجه در کتب اکابر علماء خودتان گذشته از اخباری که در تمامی کتب و تفاسیر علماء شیعه نقل گردیده که اگر بخواهم تا صبح برای شما از حفظ و از روی همین کتابهائی که در برابر شما است اثبات مرام نمایم بحول و قوۀ پروردگار قادرم ولی گمان می کنم برای نمونه و رفع اشتباه بهمین مقدار نقل روایات کافی باشد که آقایان بعدها تفوّه بجملات بی سروته معاندین ننمائید و با پیروی از مجعولات خوارج و نواصب و امویها امر را بر عوام بی خبر مشتبه نکنید که واضع لفظ شیعه عبد اللّه بن سبا یهودی ملعون بوده.
- آقایان محترم ما شیعیان یهودی نیستیم بلکه محمّدی هستیم و واضع لفظ شیعه هم بر پیروان علی علیه السلام عبد اللّه بن سباء ملعون نبوده بلکه شخص رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم بوده و عبد اللّه را هم مردی منافق و ملعون می دانیم و تبعیت از هیچ فرد و جمعی هم بدون دلیل و برهان نمی نمائیم.
- از زمان عثمان ببعد بنا بگفته شما لفظ شیعه را بر پیروان علی اطلاق ننمودند بلکه در زمان خود پیغمبر صحابه خاصّ آن حضرت را شیعه می خواندند چنانچه حافظ أبو حاتم رازی در کتاب(الزینة)که در تفسیر الفاظ متداوله میان ارباب علوم نوشته می نویسد اولین نامی که در اسلام در زمان رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم بوجود آمد نام شیعه بوده است که چهار تن از صحابه دارای این لقب بودند 1-ابو ذرّ غفاری 2-سلمان فارسی 3-مقداد ابن اسود کندی 4-عمّار بن یاسر.
- آقایان فکر کنید چگونه ممکن است زمان پیغمبر چهار نفر از صحابه خاصّ بلکه محبوب خدا و پیغمبر را بلقب شیعه بخوانند و پیغمبر بداند که این کلمه بدعت است و آنها را منع ننماید.
- پس معلوم می شود که آنها از خود پیغمبر شنیده بودند که شیعیان علی علیه السلام اهل نجات اند لذا افتخار باین سمت می نمودند تا آنجائی که بر ملا آنها را شیعه می خواندند. ص :160
- مقام سلمان و ابو ذرّ و مقداد و عمار
- از این بیان گذشته شما عمل اصحاب پیغمبر را حجّت می دانید و حدیثی از آن حضرت نقل می نمائید که فرمود
- انّ اصحابی کالنّجوم بایّهم اقتدیتم اهتدیتم 1) بدرستی که اصحاب من مانند ستاره گانند بهر یک از آنها اقتدا کنید هدایت می شوید.)
- مگر ابو الفداء در تاریخ خود ننوشته که این چهار نفر از جمله اصحاب پیغمبر بودند که روز سقیفۀ بنی ساعده به همراهی علی از بیعت ابی بکر خودداری نمودند پس چرا عمل آنها و سرپیچی از بیعت را حجت نمی دانید با اینکه علماء خودتان نوشته اند آنها محبوب خدا و پیغمبر بودند و ما هم پیرو آنها می باشیم که آنها پیرو علی علیه السلام بودند پس بحکم حدیث منقولۀ خودتان ما راه هدایت را بدست آورده ایم.
- با اجازه آقایان بمقتضای وقت چند خبر برای شما نقل می نمایم حافظ ابو نعیم اصفهانی در ص 172 جلد اول حلیة الاولیاء و ابن حجر مکّی در حدیث پنجم از چهل حدیثی که در صواعق محرقه در فضایل علی علیه السلام آورده از ترمذی و حاکم از بریده نقل نموده اند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود ان الله امرنی بحب اربعة و اخبرنی انه یحبهم یعنی خداوند مرا امر فرموده بدوستی چهار نفر و مرا خبر داده که آنها را دوست می دارد عرض کردند یا رسول اللّه آن چهار نفر کیانند فرمود علی ابن أبی طالب و ابو ذر و مقداد و سلمان.
- و ابن حجر در حدیث 39 از ترمذی و حاکم از أنس بن مالک نقل نموده که آن حضرت فرمود الجنة تشتاق الی ثلاثة علی و عمار و سلمان یعنی بهشت اشتیاق دارد بسوی سه نفر و آن سه نفر علی و عمار و سلمان اند.
- آیا اعمال و رفتار اصحاب خاص رسول خدا که محبوب خدا و پیغمبر و اهل بهشت اند سند نیست و حجّیت ندارد که مورد قبول مسلمانان باشد و بآنها ترتیب اثر بدهند؟
- آیا خجالت آور نیست که اصحاب در نظر شما همان عده ای باشند که موافقت با بازی سقیفه نمودند و بقیه صحابه پاک رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم که مخالفت با مرام اهل سقیفه نمودند از درجه اعتبار ساقط و بی اثر باشند؟!
- پس خوب بود حدیثی را که نقل نمودید بطور اطلاق نمی گفتید بلکه می گفتید انّ بعض اصحابی کالنجوم تا گرفتار این محذور نشوید و ما را از دائرۀ هدایت خارج ننمائید.ص :161«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ