کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
- در این شبها مطالب را بقسمی ساده و واضح بیان نمائید که مورد توجّه و قابل قبول فهم همه ما باشد چون معنی زبر و بیّنه را نفهمیدیم متمنی است با بیان ساده توضیح دهید تا حلّ معمّا گردد.
- داعی- اطاعت می شود زبر عبارت از صورت حرف است که روی کاغذ نوشته می شود و بیّنه آن زیادتی است که در وقت تلفظ معلوم می آید.
- س در روی کاغذ یک حرف است ولی در وقت تلفظ سه حرف می شود س و ی و ن در تلفظ ی و ن باو زیاد می شود چون در میان بیست و هشت حرف تهجّی فقط س است که در موقع تطبیق حساب زبر و بیّنه اش مساوی می باشد.
- س شصت عدد است بیّنه اش هم که عبارت از ی و ن باشد شصت است ی (10)-ن(50)می شود شصت.
- بهمین جهت خطاب می کند در قرآن مجید بخاتم الانبیاء صلی اللّه علیه و آله و سلّم یس اشاره بظاهر و باطن پیغمبر یعنی ای کسی که از حیث ظاهر و باطن واجد اعتدال می باشی ص :179
- مراد از آلیاسین آل محمداند
- پس چون س نام مبارک آن حضرت می باشد در این آیه شریفه می فرماید: سَلاٰمٌ عَلیٰ إِلْ یٰاسِینَ یعنی سلام بر آل محمّد علیهم السلام .
- حافظ- این بیاناتی است که شما می خواهید با سحر کلام اثبات نمائید و الاّ در میان علماء چنین معنائی نیامده که سلام بر آل یس باشد.
- داعی- تمنی می نمایم در منفیّات بطور جزم کلامی نفرمائید بلکه بطریق تردید بفرمائید که در موقع جواب افسردگی حاصل نگردد اگر شما از کتب علمای خود بی خبرید یا باخبرید و صلاح در تصدیق نمی دانید ولی ما از کتب شما با خبر و انکار حق هم نمی نمائیم.
- در کتب علمای بزرگ شما زیاد اشاره باین معنی شده است از جمله ابن حجر مکّی متعصّب در ذیل آیه سیم از آیاتی که در صواعق محرقه در فضایل اهل بیت نقل نموده نوشته است که جماعتی از مفسرین از ابن عباس(مفسّر و حبر امت)نقل نموده اند که ان المراد بذلک سلام علی آل محمد یعنی مراد از آلیاسین آل محمّدند پس سلام بر آل یس یعنی سلام بر آل محمّد و می نویسد که امام فخر رازی ذکر نموده است ان أهل بیته صلّی الله علیه و سلم یسارونه فی خمسة اشیاء فی السّلام قال السّلام علیک أیها النبی و قال السّلام علی آلیاسین و فی الصلاة علیه و علیهم فی التشهد و فی الطهارة قال تعالی طه یا طاهر و قال یطهرکم تطهیرا و فی تحریم الصدقة و فی المحبة قال تعالی قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و قال قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودّة فی القربی (1) ص :180
10-
- 1) اهل بیت آن حضرت در پنج چیز با آن حضرت برابری می کنند اول در سلام فرموده سلام بر پیغمبر بزرگوار و نیز فرموده سلام بر آل یس(یعنی سلام بر آل محمد)و دوم در صلوات بر آن حضرت و بر ایشان در تشهد نماز سیم در طهارت خدای متعال فرموده است طه یعنی ای طاهر و درباره آنها آیه تطهیر را نازل فرموده و چهارم در تحریم صدقه که بر پیغمبر و اهل بیت آن حضرت صدقه حرام است پنجم در محبت که خدای تعالی فرموده بگو اگر شما دوست می دارید خدا را پس متابعت نمائید مرا تا دوست بدارد خدا شما را و درباره اهل بیت آن حضرت فرموده محمد بگو(بامت)من اجر و مزدی از شما نمی خواهم مگر دوستی ذوی القربی و اهل بیت من.
- و سیّد ابی بکر بن شهاب الدّین علوی در صفحۀ 24 باب اول رشفة الصادی من بحر فضائل بنی النّبی الهادی(چاپ مطبعۀ اعلامیۀ مصر در سال 1303 هجری از جماعتی از مفسرین از ابن عباس و نقاش از کلبی و در ص 34 از باب 2 نیز نقل نموده که مراد از آل یس در آیه آل محمّدند و امام فخر رازی در ص 163 جلد هفتم تفسیر کبیر ذیل همین آیه شریفه و جوهی در معنی آیه نقل نموده در وجه دوم گفته است مراد از الیاسین آل محمّد(سلام اللّه علیهم اجمعین )اند.
- و نیز ابن حجر در صواعق آورده که جماعتی از مفسّرین نقل نموده اند از ابن عباس که گفت سلام علی آلیاسین سلام بر آل محمّد است.
- و اما راجع بصلوات بر اهل بیت طهارت امریست مسلّم بین الفریقین حتّی بخاری و مسلم هم در صحیحین خود تصدیق دارند که پیغمبر فرمود بین من و اهل بیت من در صلوات جدائی نیندازید:
- صلوات بر آل محمد(صل الله علیه وآل محمد ) سنت و در تشهد نماز واجب است
- مخصوصا بخاری در جلد سیم از صحیح و مسلم در جلد اول صحیح و سلیمان بلخی حنفی در ینابیع الموده حتی ابن حجر متعصّب در صواعق و دیگران از علماء بزرگ شما از کعب بن عجزه نقل می کنند که چون آیه إِنَّ اللّٰهَ وَ مَلاٰئِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ الخ نازل گردید عرض کردیم یا رسول اللّه طریقه سلام کردن بر تو را دانستیم کیف نصلی علیک - چگونه صلوات بر شما بفرستیم حضرت فرمودند باین طریق صلوات بفرستید اللهم صل علی محمد و آل محمد و در روایات دیگر کما صلیت علی ابراهیم و آل ابراهیم انک حمید مجید.
- و امام فخر رازی در ص 797 جلد ششم تفسیر کبیر نقل می نماید که از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم سؤال نمودند چگونه صلوات بر شما بفرستیم فرمودند بگوئید اللهم صل علی محمد و علی آل محمد کما صلیت علی ابراهیم و علی آل ابراهیم و بارک علی محمد و علی آل محمد کما بارکت علی ابراهیم و علی آل ابراهیم انک حمید مجید. ص :181
- و ابن حجر همین روایت را با مختصر اختلافی در الفاظ از حاکم نقل نموده آنگاه اظهار عقیده و رأی نموده گوید و فیه دلیل ظاهر علی ان الامر بالصلوات علیه الصلوات علی آله-یعنی در حدیث دلیل ظاهر است بر اینکه امر بصلوات بر پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم صلوات بر آل آن حضرت هم هست
- و نیز روایت نموده است که فرمود لا تصلوا علیّ الصلاة البترا یعنی صلوات بترا و بریده بر من نفرستید عرض کردند یا رسول اللّه صلوات بترا کدام است فرمود اینکه بگوئید اللهم صل علی محمد بلکه بگوئید اللهم صل علی محمد و علی آل محمد.
- و نیز از دیلمی نقل نموده که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود الدعاء محجوب حتی یصلی علی محمد و آله.یعنی دعا در حجاب می ماند(و مستجاب نمی شود) تا صلوات بر محمّد و آل محمّد بفرستند.
- و از شافعی نقل می کنند که گفت: ..... یا اهل بیت رسول الله حبکم ..... وفرض من الله فی القرآن انزله ..... کفاکم من عظیم القدر انکم ..... من لم یصل علیکم لا صلاة له (1)
- نظر بفرموده رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم که الصلاة عمود الدین ان قبلت قبل ما سواها و ان ردت رد ما سواها (2)
- قبولی تمام اعمال بسته بنماز است و نظر باخباری که عرض شد قبولی نماز هم بصلوات بر محمّد و آل محمّد است چنانچه شافعی خود اقرار نموده است.
- و سید أبی بکر بن شهاب الدین علوی از ص 29 تا ص 35 ضمن باب 2 کتاب رشفة الصّادی من بحر فضائل بنی النبی الهادی بیاناتی در وجوب صلوات بر محمّد و آل محمّد دارد و دلائلی از نسائی و دارقطنی و ابن حجر و بیهقی از أبو بکر طرطوسی از أبو اسحاق مروزی و از سمهودی و نو وی در تنقیح و شیخ سراج الدین قصیمی یمنی آورده که صلوات بر آل محمّد بعد از نام مبارک محمّد صلی اللّه علیه و آله و سلّم در تشهد نماز واجب است . ص :182
24-
- 1) ای اهل بیت رسول اللّه دوستی شما را خدا در قرآن مجید واجب نموده در بزرگی مقام و مرتبه شما همین بس است که هر کسی بر شما صلوات نفرستد نماز او قبول نمی شود(مراد شافعی صلوات در تشهد نماز است که اگر عمدا ترک کنند باعث بطلان و عدم قبولی نماز است).
- 2) نماز ستون و نگاهبان دین است اگر نماز قبول شد ما سوای آن از اعمال قبول می شود و اگر نماز رد شد ما سوای آن هم رد می شود.
- که چون وقت گذشته از بیان مفصّل آن صرفنظر نموده و قضاوت را بضمیر پاک آقایان واگذار می نمایم.
- پس آقایان تصدیق می فرمائید که سلام و صلوات بر اهل بیت پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم بدعت نیست بلکه سنّت و عبادتی است که دستور خود پیغمبر است و انکار این معنی را قطعا نمی کنند مگر خوارج و نواصب و متعصّبین عنود و مبغضین لجوج خذلهم اللّه که امر را بر برادران اهل سنّت مشتبه نموده و می نمایند.
- بدیهی است کسانی که در این حکم قرین خاتم الانبیاء صلی اللّه علیه و آله و سلّم هستند و در ذکر مقدم بر غیرند قیاس آنان بر دیگران نمودن و دیگران را بر آنها ترجیح دادن از سفاهت و جهالت یا تعصّب و بی خبری است.
- «در این موقع چون شب از نصف گذشته و آثار کسالت در بعض جلساء ظاهر» «مجلس را ختم نمودیم پس از صرف چای و قرار اینکه فردا شب زودتر تشریف بیاورند» «متفرّق گردیدند».
- جلسه سیم لیله یکشنبه 25 رجب 1345
- اشاره
- «از نماز مغرب فارغ شدیم آقایان تشریف آوردند بعد از تعارفات معموله مشغول» «صرف چای شدند داعی هم نماز عشاء را خاتمه داده با خیال آسوده برای اصغای کلمات» «آقایان حاضر شدم».
- حافظ- قبله صاحب دیشب که بمنزل رفتیم خیلی خود را ملامت کردم که چرا ما دقت بیشتری در باب عقاید ارباب ملل نمی کنیم و فقط ببعض کتب متعصّبین(بقول شما) اکتفا می کنیم که حقیقت از ما پوشیده ماند.
- داعی- از آنجائی که خدای تعالی در آیه 150 سوره 6(انعام)می فرماید قُلْ فَلِلّٰهِ الْحُجَّةُ الْبٰالِغَةُ 1) بگو ای پیغمبر برای خدا حجة بالغه است. ) ص :183
- مجلس دیشب حجّتی از حجج الهی بود که آقایان در ابتدای صحبت قدری از عادت بیرون آمده و با دیدۀ انصاف و علم و عقل بعرایض داعی توجه نمائید و بدانید که آنچه را می گویم روی موازین علم و عقل و منطق و حقیقت است و آنچه بسمع مبارک آقایان رسانیده و ذهن شما را مشوب نموده اند روی عناد و لجاج مردمان متعصّب خود خواه بوده است.
- خدا را شاهد می گیرم که در این مجالس هیچ نظری ندارم که در گفتار خود غالب آیم و آقایان را مغلو ب نمایم بلکه مانند همیشه هدف و مقصدم دفاع از حریم تشیّع و ابراز حق و حقیقت است.
- حافظ- از جملات بیانات دیشب شما کشف شد که شیعه بر طبقات مختلفه می باشند آیا کدام طبقه از شیعه را ذیحق و گفتار و عقاید آنها را حق می دانید چنانچه ممکن است طبقات شیعه را برای روشن شدن مطلب بیان فرمائید که ما بدانیم در کدام قسمت وارد بحث شویم.
- «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ