بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد عجل فرجهم
چهارمین برداشت مطلب درشناخت غدیر
- پیام غدیر در آفتاب داغ بود، در سفر حج بود، در روز روشن بود، با حدود صد هزار مخاطب بود، بعد از نماز ظهر بود، در سال آخر عمر پیامبر بود، در مسیر راه مکه و مدینه بود، در محل جدایی مسلمانان از یکدیگر بود، همراه با خدا حافظی پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم ) بود، همراه با اقرار مردم به توحید و نبوت و معاد بود، همراه با تبریک و بیعت بود، کدام برنامه و قانون با این همه تشریفات و اهمیت ابلاغ شد.
- در حدیث میخوانیم و ما نودی بشیی مثل ما نودی بالولایه؛ یعنی هیچ چیز مثل رهبری پیامش ابلاغ نشد.
- در زمان حکومت حضرت علی علیه السلام در یک سال روز غدیر با روز جمعه مصادف شد، حضرت خطبه بسیار مهمی خواندند که در آن فرمودند:" امروز روز سقوط شیطان و روشن شدن حق است، امروز روز عهد و پیمان است، امروز روز گشایش است، من راه خدا، حجت خدا، رمز هدایت و شرافت امت اسلامی هستم. در قیامت بهشت و دوزخ به واسطه من تقسیم میشود". خطبه بسیار مفصل است، مستدرک نهج البلاغه کاشف الغطاء
- 6. نکات حول غدیر
- 1) تنها مسألهای که درمیان حدود صد هزار نفر مطرح شد.
- 2) تنها مسألهای که در آن متقدّمین برگشتند و صبر کردند تا بازماندگان برسند.
- 3) مسألهای که همه مأمور شدند به غائبین خبر دهند.
- 4) از هنگام رفتن به مکّه مؤذّن اعلام کرد که کاروان رسول الله عازم حجّ است تا مردم ملحق شوند.
- 5) در این سفر رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم ) تمام همسران را با خود برد.
- 6) قبل از سخنرانی اقرار گرفت که: أَ لا تَسْمَعُونَ
- 7) حصرت خبر مرگ خود را در جمله اوّل داد: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم) إنی أوشک أن أدعی فأجیب کمالالدین، ج 1، ص 235.
- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم) عَلِّی لا أَلْقَاکُمْ بعد عامی هذا بحارالانوار، ج 37، ص 348.
- 8) از مردم رأی اعتماد گرفت. فماذا انتم قائلون؟ قالوا: قد بلغت و نصحت و جاهدت فجزاک الله عنا أفضل الجزاء بحارالانوار، ج 37، ص 121.
- 9) از تمام عقاید و اصول دین اقرار گرفت. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم) أ لستم تشهدون أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له و أن محمدا عبده و رسوله و أن الجنة حق و النار حق بحارالانوار، ج 37، ص 184.
- 10) سه بار تکرار کرد: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم) مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ
- امام حنبل میگوید: چهار بار تکرار کرد.
- 11) قبل از متفّرق شدن، آیه الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الاسْلامَ دِیناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجانِفٍ لاثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ مائده/ 3.نازل شد.
- 12) در همان مکان قبل از همه ابوبکر و عمر،مردم و قبل از همه ابوبکر و عمر، به علی (علیه السلام) تبریک گفتند. با جمله بخّ بخّ
- 13) همانجا حسّان شعر سرود.
- 14) چهارده نفر از علمای عامّه ادّعای تواترکردهاند. الغدیر، ج 1، ص 152.
- 15) امام احمد حنبل از چهل طریق، طبری از بیش از هفتاد طریق و ابن عقده 105 طریق نقل کردهاند.
- 16) 110 نفر از اعاظم صحابه نقل کردهاند.
- 17) نفر از علمای عامّه نقل کردهاند. الغدیر، ج 1، ص 14 الی ص 60.
- 18) 12 نفر از عامّه کتاب مستقل برای ماجرای غدیر نوشتهاند.
- 19) 20 نفر ماجرای غدیر را در کتب خود آوردهاند که از جمله آنها المنار و ابن ابی الحدید است.
- چند نکته از المنار، جلد 6، ص 154، ذیل تفسیر آیه الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الاسْلامَ دِیناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجانِفٍ لاثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ مائده/ 3.
- 1) مَکَثَ رسول الله بعد نزول هذه الایة احدی و ثمانین یوما ثم قبضه الله. با توجه به این که از غدیر تا محرم، روز 11محرم 29 روز صفر 30 روز و اهل سنّت رحلت را دوازدهم ربیع میدانند، میشود 81 روز.
- 2) یهودیان به عمرگفتند: اگر آیه الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الاسْلامَ دِیناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجانِفٍ لاثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ مائده/ 3. بر ما نازل میشد، ما آن روز را عید میگرفتیم. المنار، ج 6، ص 155.
- 3) یک نصرانی گفت: یا اهل الاسلام آیهای به شما نازل شد که اگر بر ما نازل میشد، آن روز و آن ساعت را تا دو نفر مسیحی روی زمین باقی بودند، ما آن را عید میگرفتیم. المنار، ج 6، ص 155.
- گر چه روایاتی آوردهاند که روز عرفه است، ولی روزعرفه با دو روز قبل و بعدش یکی است. مسألهای که یأس کفار باشد در آن نیست و با محاسبات چند سطر قبل که حضرت بعد از این آیه، 81 روز بیشتر زنده نماندند سازگار نیست.
- 7. عید غدیر خم..1. زنده نگه داشتن یاد غدیر چون از عیدهای بزرگ است، پوشیدن لباس نیکو، زینت کردن، بوی خوش و عطر زدن، شاد بودن و شادکردن دیگران تا آنجا که غذا دادن به یک نفر در روز غدیر به منزله غذا دادن به همه انبیا است.
- زنده نگه داشتن یک مسئله تاریخی برای همه انبیا است، زیرا که حضرت موسی و عیسی و سلمان نیز در چنین روزی جانشین خود را معین کردند.
- در این روز مسلمانان با یکدیگر صیغه برادری میخوانند که در کتاب مفاتیح آمده است. روزه گرفتن دراین روز پاداش بسیار دارد که جبران شصت سال گناه است، همان گونه که غسل و زیارت و سلام کردن به حضرت علی (علیه السلام) سفارش شده است
- اگر در کلمات ترجمه آیه غدیر دقت کنید نکاتی را میفهمیم، از جمله آنکه:
- 1. تو باید حرف ما را به دیگران با صراحت و به طور کامل برسانی. یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ مائده/ 67.
- 2. پیام وحی الهی و از سرچشمه علم بی نهایت خداست. أُنْزِلَ إِلَیْکَ مائده/ 67.
- 3. در این پیام رشد و تربیت نهفته شده است. مِنْ رَبِّکَ مائده/ 67.
- 4. اگر این پیام را در این سال آخر عمر و در این برگشت از حج و در این مسیر زمین که گلوگاه همه مسافرین است نرسانی، رسالت خدا را ابلاغ نکردهای و تمام زحمات 23 ساله تو فرو میپاشد. وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ مائده/ 67.
- 5. پیام ما را برسان و نگران مباش، خدا تو را از شر مردم حفظ میکند. وَ اللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ مائده/ 67.
- غدیر یک روز نیست، یک تاریخ است، یک نوع عقیده و فکر است و ضامن اجرای احکام خدا است. غدیر بذر ولایت در دل امت و نشان دادن خورشید است. غدیر به معنای دست انسان در دست ولی خدا و امام معصوم و بیمه شدن از طاغوتها است. غدیر؛ یعنی تداوم رسالت، غدیر؛ یعنی همان گونه که انسان نیاز به پیامبر دارد و پیامبر را خدا تعیین میکند، بعد از پیامبر، انسان به امام نیاز دارد و امام را نیز خدا تعیین کند، زیرا انسان همان انسان است و نیاز به رهبری الهی در همه زمان ها و مکان ها دارد.
- اللهم صل علی محمد وآل محمد عجل فرجهم