حق تعالى زیارت امین الله و دعاى او را در نامه‏اى ازنور بالا برد ومهر حضرت محمد صلى الله علیه و آله را بر آنزند

زیارت  امین الله

1- : حق تعالى زیارت امین الله و دعاى او را

در نامه‏اى ازنور بالا برد ومهر حضرت محمد صلى الله علیه و آله

را بر آنزند و محفوظ باشد. پس استقبال نماید إن شاء الله تعالى.

  1. بسم الله الرحمن الرحیم

           اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم ... شرح زیارت امین الله 1-  

  1. زیارت  امین الله : زیارتی است که زائر با دو سلام بر ولی خدا، صاحب ولایت مطلقه محمدیه (صلی الله علیه و آله) که به منزله کلیدهای ورود به دریای معرفت است، از طریق باب ولایت، به دریای موّاج معرفت حق پا می گذارد و دیری نمی پاید که خود را در آغوش لطف حق می یابد و والاترین خواسته های ماورایی را از خدا طلب می کند.
  2. زیارت  امین الله : اززیارت معروفه است که در نهایت اعتبار است‏،و در تمام کتب مزاریه و مصابیح نقل شده است.
  3. زیارت  امین الله : علامه مجلسى رحمة الله علیه فرموده ازبهترین زیارات امین الله است جهت متن وسند وباید درجمیع روضات مقدسه مواظبت نمایند.
  4. زیارت  امین الله : کیفیت زیارت امین الله به سندهاى معتبرازجابرازامام محمد باقرعلیه السلام آمده که امام زین العابدین علیه السلام به زیارت امیرخواند.
  5. زیارت  امین الله : حضرت امام محمد باقر علیه السلام فرمود: از شیعیان ما این زیارت امین الله را و دعا را نزد قبر امیر المؤمنین علیه السلام بخواند.
  6. زیارت امین الله : را نزد قبر یکى از ائمه علیهم السلام بخوانید البته حق تعالى این زیارت و دعاى او را در نامه‏اى ازنور بالا برد.
  7. زیارت  امین الله : حق تعالى زیارت امین الله و دعاى او را در نامه‏اى ازنور بالا برد ومهر حضرت محمد صلى الله علیه و آله را بر آنزند ومحفوظ باشد. محفوظ باشد تا تسلیم نمایند به قائم آل محمد علیهم السلام پس استقبال نماید صاحبش رابه بشارت و تحیت و کرامت إن شاء الله تعالى.
  8. زیارت  امین الله : مؤلف گوید که این زیارت شریفه امین الله هم از زیارات مطلقه محسوب مى‏شود و هم از زیارات مخصوصه روز غدیر. زیارت شریفه امین الله هم اززیارات مطلقه هم مخصوصه روزغدیرهم اززیارات جامعه درجمیع روضات مقدسه ائمه علیهم السلام است.
  9. حکایت سعید صالح صفى متقى حاجى على بغدادى‏ : باغى است مال شخصى که او را حاجى میرزا هادى مى‏گفتند و از متمولین معروفین عجم بود که در بغداد ساکن بود گفتم سیدنا راست است که مى‏گویند زمین باغ حاجى میرزا هادى مال حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام است فرمود چه کار دارى به این و از جواب اعراض نمود پس رسید به ساقیه آب که از شط دجله مى‏کشند براى مزارع و بساتین آن حدود و از جاده مى‏گذرد و آنجا دو راه مى‏شود به سمت بلد یکى راه سلطانى است و دیگرى راه سادات و آن جناب میل کرد به راه سادات پس گفتم بیا از این راه یعنى راه سلطانى برویم فرمود نه از این راه خود مى‏رویم پس آمدیم و چند قدمى نرفتیم که خود را در صحن مقدس در نزد کفشدارى دیدیم و هیچ کوچه و بازارى را ندیدیم پس داخل ایوان شدیم از طرف باب المراد که از سمت شرقى و طرف پایین پا است و در در رواق مطهر مکث نفرمود و اذن دخول نخواند و داخل شد و در در حرم ایستاد پس فرمود زیارت بکن
  10. گفتم من قارى نیستم فرمود براى تو بخوانم گفتم آرى پس فرمود أَ أَدْخُلُ یَا اللَّهُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ و همچنین سلام کردند بر هر یک از ائمه علیهم السلام تا رسیدند در سلام به حضرت عسکرى علیه السلام و فرمود السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ الْعَسْکَرِیَّ
  11. آنگاه فرمود امام زمان خود را مى‏شناسى گفتم چرا نمى‏شناسم فرمود سلام کن بر امام زمان خود گفتم السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ یَا ابْنَ الْحَسَنِ پس تبسم نمود و فرمود عَلَیْکَ السَّلامُ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ پس داخل شدیم در حرم مطهر و ضریح مقدس را چسبیدیم و بوسیدیم پس فرمود به من زیارت کن گفتم من قارى نیستم فرمود زیارت بخوانم براى تو گفتم آرى فرمود کدام زیارت را مى‏خواهى گفتم هر زیارت که افضل است مرا به آن زیارت ده فرمود زیارت امین الله افضل است
  12. آنگاه مشغول شد به خواندن و فرمود السَّلامُ عَلَیْکُمَا یَا أَمِینَیِ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ حُجَّتَیْهِ عَلَى عِبَادِهِ الخ و چراغهاى حرم را در این حال روشن کردند پس شمعها را دیدم روشن است و لکن حرم روشن و منور است به نورى دیگر مانند نور آفتاب و شمعها مانند چراغى بودند که روز در آفتاب روشن کنند و مرا چنین غفلت گرفته بود که هیچ ملتفت این آیات نمى‏شدم چون از زیارت فارغ شد از سمت پایین پا آمدند به پشت سر و در طرف شرقى ایستادند و فرمودند آیا زیارت مى‏کنى جدم حسین علیه السلام را گفتم آرى زیارت مى‏کنم شب جمعه است پس زیارت وارث را خواندند و مؤذنها از اذان مغرب فارغ شدند پس به من فرمود نماز کن و ملحق شو به جماعت پس تشریف آورد در مسجد پشت سر حرم مطهر و جماعت در آنجا منعقد بود و خود به انفراد ایستادند در طرف راست امام جماعت‏..مفاتیح‏الجنان ص 487  
  13. زیارت  امین الله : زیارتی است که امیر عابدان و سید و سالار پرستشگران، امام زین العابدین (علیه السلام) در اوج عرفان، خطاب به امیر مؤمنان علی (علیه السلام) آن را انشاء فرموده و از بهترین زیارت نامه هاست و امام باقر (علیه السلام) فرمودند: می توان آن را در تمام زیارت گاه های ائمه (علیهم السلام) خواند.
  14. زیارت  امین الله : این زیارت نامه دربردارنده معارف بلند و مسائل اخلاقی والایی است که در قالب دعا انسان را ترغیب می کند تا به این کمالات متصف شود.
  15. زیارت  امین الله :  زیارتی است در اوج اعتبار؛ هم از جهت سند و هم از حیث متن و محتوا، که جابر بن عبدالله انصاری آن را از امام باقر (علیه السلام) نقل می کند
  16. زیارت  امین الله :  زیارتی است که گرچه خطاب به امیر مؤمنان (علیه السلام) از دو لب مبارک زین العابدین (علیه السلام) برآمده؛ اما می توان با آن، در همه روضه های مقدس، سر بر آستان های بلند و ملکوتی سایید و این سرود عرفانی را سر داد و در موجی از دریای معرفت و معنویت غوطه زد.
  17. زیارت  امین الله : زیارتی است که زائر با دو سلام بر ولی خدا، صاحب ولایت مطلقه محمدیه (صلی الله علیه و آله) که به منزله کلیدهای ورود به دریای معرفت است، از طریق باب ولایت، به دریای موّاج معرفت حق پا می گذارد و دیری نمی پاید که خود را در آغوش لطف حق می یابد و والاترین خواسته های ماورایی را از خدا طلب می کند.
  18. زیارت  امین الله :  زیارتی عرفانی است که گرچه مخاطب نخست آن، علی (علیه السلام) است، اما در این زیارت ، از آن بزگوار جز با لقب «امیرالمؤمنین» که لقب ویژه و نشان برجسته اوست، یاد نمی شود؛ زیرا به حقیقت و به طور مطلق، کسی جز او امیر مؤمنان نیست و اطلاق این لقب بر دیگران از حاکمان و زمامداران مسلمانان، استعمال لفظ در معنایی بوده که برای آن وضع نشده است.
  19. زیارت  امین الله :  زیارتی است که احتمالا پیش از آشکار شدن قبر امیر مؤمنان (علیه السلام) و زمانی که نجف جز نیزاری در نزدیکی کوفه و آن قبر مطهر, جز تپه ای پوشیده از نی و علف نبوده، صادر شده است. پیش از آن که قبر امیر مؤمنان (علیه السلام) آشکار شود و ضریح و بارگاهی بر آن برافراشته گردد، آهوان نیزار نزدیک کوفه که جولانگاه صیادان آن سرزمین، به ویژه صیادان بغداد بوده، از شرّ آنان به تپه ای انباشته از نی پناه می آورده اند و شکارچیان از این تپه رازآلود به شگفت آمده و شاید با پرسش از کهنسال ترین مردمان آن سامان، به رمزگشایی از آن می پرداخته اند. مَحْبُوبَةً فِی أَرْضِکَ وَ سَمَائِکَ...
  20. زیارت  امین الله :  زیارتی است که : امام خمینی (ره) در مدت چهارده سال اقامت در نجف اشرف، هر شب برای زیارت  حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) به حرم مطهر مشرف می شدند و روبه روی صورت و محل دو انگشت حضرت امیر می ایستادند و زیارت  امین الله را می خواندند.[1]
  21. زیارت  امین الله :  زیارتی است که : حضرت آیت الله العظمی بهجت (رحمه الله) فرموده اند: همه زیارت نامه ها مورد تأیید هستند. زیارت  جامعه کبیره را بخوانیدزیارت  امین الله مهمّ استقلب شما بخواند. با زبان قلب خود بخوانید. لازم نیست حوائج خود را در محضر امام علیه السلام بشمرید. حضرت علیه السلام می دانند. مبالغه در دعاها نکنید. زیارت  قلبی باشد. امام رضا علیه السلام به کسی فرمودند که از بعضی گریه ها ناراحت هستم![2]
  22. زیارت  امین الله :  زیارتی است که : هدف از آفرینش انسان , جز بندگی و معرفت حق تعالی - که انسان با رسیدن به آن, به مقام والای خلیفة اللهی نایل می شود - چیز دیگری نیستخداوند تبارک و تعالی برای دست یابی انسان به این مقام والا، وسایلی را مقرر فرموده تا با چنگ زدن و عمل نمودن به آنها، استعدادهای خود را به فعلیت برساند و این مهم، جز با متابعت از انبیا و اولیای او ممکن نیست.
  23. ١٠. زیارت  امین الله زیارتی است که : اطاعت از انبیا و اولیا و تبعیت از ایشان، اطاعت خداوند متعال استمَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَنْ تَوَلَّی فَمَا أَرْسَلْنَاک عَلَیهِمْ حَفِیظًا؛[3] هر کس از پیامبر فرمان بَرَد، در حقیقت، خدا را فرمان برده و هر کس رویگردان شود، ما تو را بر ایشان نگهبان نفرستاده ایم.
  24. زیارت  امین الله زیارتی است که : محبت است و شرط محبت خداوند, متابعت از پیامبر (صلی الله علیه و آله) است: قُلْ إِنْ کنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکمُ اللَّهُ وَیغْفِرْ لَکمْ ذُنُوبَکمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ ؛[4] بگو: اگر خدا را دوست دارید، از من پیروی کنید تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشاید، و خداوند آمرزنده مهربان است.
  25. زیارت  امین الله زیارتی است که : محبت است : اجر رسالتی که لازم است اعطاء گردد, چیزی جز مودت ذوی القربی و اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) نیست:
  26. زیارت  امین الله زیارتی است که : محبت است دوستی خویشاوندانم : ذَلِک الَّذِی یبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُلْ لَا أَسْأَلُکمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی وَمَنْ یقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکورٌ ؛[5] این همان [پاداشی] است که خدا بندگان خود را که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند [بدان] مژده داده است. بگو: به ازای آن [رسالت] پاداشی از شما خواستار نیستم، مگر دوستی خویشاوندانم، و هر کس نیکی به جای آورد [و طاعتی اندوزد]، برای او در ثواب آن خواهیم افزود؛ قطعاً خدا آمرزنده و قدرشناس است.
  27. زیارت  امین الله زیارتی است که  راه یابی به حق است. : رسالت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) و مزد آن، جز به نفع انسان نیست : قُلْ مَا سَأَلْتُکمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکمْ إِنْ أَجْرِی إِلَّا عَلَی اللَّهِ وَهُوَ عَلَی کلِّ شَیءٍ شَهِیدٌ ؛[6] بگو: هر مزدی که از شما خواستم، آن از خودتان؛ مزد من جز بر خدا نیست و او بر هر چیزی گواه است. و آن منفعت, جز راه یابی به حق تعالی نیست:
  28. زیارت  امین الله زیارتی است که  نبی اکرم راه یابی به حق را مزد خود قرار داده. : قُلْ مَا أَسْأَلُکمْ عَلَیهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شَاءَ أَنْ یتَّخِذَ إِلَی رَبِّهِ سَبِیلًا ؛[7] بگو: بر این [رسالت] اجری از شما طلب نمی کنم، جز این که هر کس بخواهد، راهی به سوی پروردگارش [در پیش] گیرد.
  29. زیارت  امین الله  راه یابی به حقی است موجب محبت ومودت اهل بیت می گردد : و این راه یابی جز با مودت ذوی القربی و اهل بیت آن حضرت محقق نمی شوداز این رو امر به مودّت ایشان کرده است. پس مراد از مودّت ایشان باید تبعیت از آنان، از روی مهر و محبت باشد. بنابراین اهل بیت (علیهم السلام) باید به گونه ای باشند که محبت و تبعیت و قرب به آنها، موجب محبت و تبعیت و قرب به خداوند متعال شود و این در صورتی است که ایشان به تمام معنا و در تمام شئون هستی، بنده حضرت حق باشند.
  30. زیارت  امین الله زیارتی است به حق از مردان حق طلب  : البته این تبعیت و محبت، از آزمایش های بزرگ الهی برای انسان است تا جوهره وجودی او به وسیله آن ظهور کند و افراد حق طلب از دیگران ممتار شوند.
  31. زیارت  امین الله انسان را به شناخت حقیقی رهنمود می کند :  هدف اصلی از آفرینش انسان، معرفت و شناخت حقیقی خداوند متعال استاگر انسان خدا را بشناسد, خود را هم خواهد شناخت و این مهم جز با مراقبت دائمی در مسیر بندگی خداوند و محاسبه نفس، میسر نمی گردد. قَالَ الصَّادِقُ (ع): اللَّهُمَ‏ عَرِّفْنِی‏ نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ اللَّهُمَ‏ عَرِّفْنِی‏ رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ اللَّهُمَ‏ عَرِّفْنِی‏ حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی‏ کافی، ج 1، ص 337.
  32. زیارت  امین الله زیارتی که مایه نزدیکی زائر به خداوند است. ١٢سرّ سفارش های فراوان به زیارت  ائمه (علیهم السلام) این است که زیارت , یکی از راه های ابراز محبت به ایشان و مایه نزدیکی زائر به خداوند متعال و هدف آفرینش می باشد و در حقیقت، با زیارت  ایشان می خواهیم آنها را الگوی خود در سیر و سلوک به سوی کمال نهایی قرار دهیم.
  33. زیارت امین الله : «کلمة ْ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ حصنى فمن دخل حصنى امن من عذابى و انا من شروطها»
  34.  زیارت امین الله ، حصنى فمن دخل جصنی : چهاردیواری ولایت ، 1-محبت به امام باشناخت آفتهایش 2- ایجاد معرفت امام  باشناخت آفتهایش 3- اطاعت باشناخت آفتهایش 4- ایجاد سنخیت با امام 5- ارتباط با منتظران دیگر 6- دعا براى تسریع در ظهور 7- نصرت باشناخت آفتهایش. 8- ارتباط با امام 9- یاد فراوان حضرت 10- دادن صدقه براى سلامتى فرزندش 11- ایجاد آمادگى دائم رزمى 12-
  35. زیارت  امین الله زیارتی که : امام باقرفرماید: امام زین العابدین علیه السلام به زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام آمد و نزد قبر آن حضرت ایستاد و گریست واین زیارت  را با این مظامین عرفانی گفت که کلمه به کلمه با آیات قرآنی به حمد الله مطابقت خواهیم کرد.
  36. السَّلامُدر7سوره قرآن کریم السَّلامُ درود و22سلام برانبیاء واولیاء وپیامبران، صابرین ....آمده، سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ(القدر/5) [درمعنى سلام‏] سلامت از آفت و آسیب خالی از نقص گوینده سلام خواهان ودرخواست دارد که سلامتی برای شخص مخاطب لازم و ضروری گشته و از هر گونه نقص یا عدم کمال أو زواله أو و نزدیک شدن به ببعض زیانهایی که  مانع از سلامت می گردد، وگوینده سلام مشتاق است برای شخص مخاطب از آنچه که باعث فساد و تباهى باشد که در امان بماند. السلام  با الف ولام معنی عام هر گونه آفت جسمی روحی معنوی را می رساند. سلامت ذاتی در مصداق وعرضی کسبی یا موهبتی ؛
  37. على أی حال السلام اسم عام است وضع شده برای معنی عام ، چه ثلاثی یعنی سه استعمال شود؛  أو مزید فیه و کلاهما إما بمعنى الاسمیة أو المصدریة أو المشتقات من المصدر، ففی جمیع هذه الموارد قد استعملت فیه السلامة بما لها من المعنى العام.
  38. عَلَیْکَ:52 باردرقرآن آمده، إِنَّا سَنُلْقی‏ عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقیلاً ما سخنى سنگین بر تو نازل خواهیم کرد (المزمل/5)

            40- اللهم صل علی محمد وآل محمد عجل فرجهم

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید