جلسه 65- بحث بصیرت عدم رشد بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام تبریک 1186سالگرد امامت حضرت ولی عصر روحی له الفدا عج الله تعالی فرجه الشریف.
بهشت دری دارد بنام مجاهدون والملایکه سر حب بهم - ودر را به خود باز می بندند. در حال که شمشیر ها به کمر بسته اند این در حالی است که سایرین درموقوف حساب ایساده اند وانتظار حساب می کشند ( اما مجاهدین بدون حساب به بهشت میروند) ودر آستانه بهشت فرشتگان به آنها تبریک می گویند .
اینکه در اسلام جهاد دوشعبه دارد1- جهاد با دشمن برون که جهاد اصغرگفته میشود 2- جهاد اکبر که جهاد با نفس اماره است اما جهاد اصغر از هر دری از درب های بهشت است که بدون جهاد اکبر به لغاء پرور دگار انسان نمی رسد
بدون جهاد اصغر انسانسر بلند نمی شود.
بخش دومین مرحله میفرماید = فتحه الله لحاجه اولیاء – خداوند ان را به روی دوستان خاص خود است.
الف وظیفه هرمسلمان است که درمیدان جهادبا دشمن جهاد کند وبا نفس اماره مبارزه کند واز دوستان خاص خداوند باشد خالص تا آخر راه را می پیمایند .
ب وظیفه هرمسلمان = خاصانند اولیاء اللهی در برابر همه مشکلات و سختی ها برون ودرون صبر وشکیبایی بخرج می دهند وراه برون رفت از مشکلات را تدبیر میکنند وتسلیم نمیشوند.
بخش سومین مرحله میفرماید وهولباس التقوی ان لباس تقویی است که است که نقش لباس در بدن انسان هم ما یه زینت وزیبایی زندگی وهم حافط بدن انسان او از گرما ودر سرما آفات دیگرکه در صورت عریان بودن وارد می شود.
جهاد مایه آبرو وعزتوصر بلندی قوام وملت ها وپشگیری از انواع آفات است .
در این کلام لباس تقویاضافه شده شاید به خاطر این باشد که ازاصول تقوی امنیت باشد که تقوی بدون امنیت ممکن نیست همان گونه که امنیت در درون جهاد حاصل نمی شود .
ولباس تقوی .. از لباس ظاهری هم بهتر وهم کارسازتر است. يا بَني آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُواري سَوْآتِكُمْ وَ ريشاً وَ لِباسُ التَّقْوى ذلِكَ خَيْرٌ ذلِكَ مِنْ آياتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ (اعراف/26)
مرحله چهارم وپنجم در اهمیتجهاد = در جهاد زره محکم وسپر مطمین کشیدن جهاد نمودن هر دو ازوسایل دفاعی در جنگ است .
مرحله ششم در اهمیت جهاد= برای حفظ جامعه اسلامی واز بین بردن موانع تبلیغ ورفع موانع آزادی بیان تشریع شده است.
با رعایت موارد فوق الذکربه عمق بصیرت سیاسی حضرت امیر المومنین علی علیه السلام پی می بریم وشیعه آن حضرت باید ازخواص دوستان خدا باشد.
به هفت مورد منفی بخاطر تر ک جهاد فرموده اند.
1- کسی که ترك كند جهاد را، هر كه جهاد را واگذارد و ناخوشايند داند، خدا جامه ذلت بر او بپوشاند، کسی که ترك كند جهاد را، هر كه جهاد را واگذارد و ناخوشايند داند، بر سرش كشاند گرفتار بلا شود،فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اللَّهُ ثَوْبَ الذُّلِ وَ شَمِلَهُ الْبَلَاءُ وَ دُيِّثَ بِالصَّغَارِ وَ الْقَمَاءَةِ وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالْإِسْهَابِ وَ أُدِيلَ الْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْيِيعِ الْجِهَادِ وَ سِيمَ الْخَسْفَ وَ مُنِعَ النَّصَف
2-خدا جامه خوارى بر تن اوپوشاند، أَلْبَسَهُ اللَّهُ ثَوْبَ الذُّلِّ وَ شَمِلَهُ الْبَلاءُ وَ دُيِّثَ بِالصَّغَارِ وَ الْقَمَاءَةِ ، و فوج بلا بر سرش كشاند - هر كه جهاد را واگذارد و ناخوشايند داند، و در زبونى و فرومايگى بماند.
3-دل او در پردههاى راهىنهان، ُ وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالْإِسْهَابِ و
4-وحقّ از او روى گردان. به خوارى محكوم وَ أُدِيلَ الْحَقُّ مِنْهُ
5- و از عدالت محروم. و مُنِعَ النَّصَف و حقّ از او روى گردان. به خوارى محكوم و از عدالت محروم. حق گرفتنی است نه دادنی زور گویان , جهان خوار- غاصبان وطیانگران حق سر سپرده مثل اسراییل غاصب پسباید فوی واقتدار شد حدیث = قال علی علیه السلام درخطبه 29 وَ لَا يُدْرَكُ الْحَقُ إِلَّا بِالْجِدِّ أَيَّ دَارٍ بَعْدَ دَارِكُمْ تَمْنَعُونَ وَ مَعَ أَيِّ إِمَامٍ بَعْدِي - حق جز با تلاش وبستر برای ظهور آقا فراهم کردن به دست نمی آید.
6- کسی که ازجهاد گریزان است=چنین کسی به راه محو ونابودی خویش کشیده میشود خف از ماده خوف = محو نور ماه گفته اند سیم ازماده سوم به معنی دنبال چیزی حرکت کردن است... و سيم الخسف، نتیجه : تارک جهاد درطریق محو ونابودی خویش کام برمی دارد.
7- و منع النصف = از علدالتمحروم می گردد.. چون ملت های مظلوم وستمدیده تنهادر سایه جهاد می توانند عدالت اجتماعی را متحقق بخشند واز فشارظالم وظلم ستم انها نجات پیدا کنند وآزاد شوند. مثل طوفان الاقصی - و منع النّصف.
رمز عظمت در جهاد = 1- جهاد رمزعظمت وعزت وسر بلندی پیروزی مات هاست.
جهاد قانون حیات وزندگیاست.همه موجودات عالم برایزنده ماندن موانع مظرات حیات را برطرف می کنند
جهادی که در مسیر حقوعدالت باشد= رمز حیات – ضامن سعادت – سبب پیروزی – عامل سر بلندی است.