جلسه 67-1بحث بصیرت عدم رشد بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی احدیث = قال المهدی علیه السلام:

  1. سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/        
  2. نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad 
  3. وبلاگ صفرزاده-  https://safarzade.blog.i

بسم الله الرحمن الرحیم 

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم 

  1. شنبه 21/7/1403مطابق 9 ربع الاول 1445مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح ---استاد سالک  
  2. جلسه 67-1بحث بصیرت عدم رشد بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
  3. ابتداء میلاد با سعادت حضرت امام حسن عسگری علیه السلام را به شما بزرگواران تبریک میگویم وشهادت سیدحسن نصرالله..
  4. حدیث = قال المهدی علیه السلام: كان [الإمامُ العَسكَري عليه السلام] نُورا ساطِعا و قَمَرا زاهِرا اختارَ اللّه ُ لَهُ ما عِندَهُ فَمَضى عَلى مِنهاجِ آبائِهِ حَذوَ النَّعلِ بِالنَّعلِ ؛ امام مهدى عليه السلام فرمودند :او نورى فروزان و ماهى درخشان بود كه خداوند آنچه را نزد خود بود براى او برگزيد . او راه و روش پدران بزرگوار خود را گام به گام دنبال كرد تا رحلت فرمود .بحارالانوار 53/111
  5. بخش چهارم خطبه 27
  6. پس از فلسفه جهاد وآثار پر برکت جهاد درجند جمله - آثارشوم  ترک جهاد در هقت جمله – جهاد در اسلام
  7. جهاد دو شعبه دارد 1-جهاد بانفس جهاد اکبر 2- جهاد با دشمن اماره جهاد اصغر

 

  1. ملت های مظلوم وستم دیده . تنها در سایه جهادمی توانند عدالت اجتماعی را تحقق بخشند واز فشاظلم وستم آنها برهند
  2. اگر از اين پس مرد مسلمانى از غم چنين حادثه بميرد، چه جاى ملامت است، وَ لَا أُرِيقَ لَهُمْ دَمٌ فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً
  3. كه در ديده من شايسته چنين كرامت است. شگفتا! عِنْدِي جَدِيراً فَيَا عَجَباً عَجَباًبه خدا قسم قلب را می میراند و غم واندوه را به انسان سرا زیر میکند که آنها درباطل خوش چنین متحد وشما درطریق حقتان این گونه پراکنده ومتفرق هستید
  4. به خدا كه هماهنگى اين مردم در باطل خويش، وَ يَجْلِبُ الْهَمَّ مِنَ اجْتِمَاعِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ عَلَى بَاطِلِهِمْ
  5. و پراكندگى شما در حقّ خود، دل را مى‏ميراند، وَ تَفَرُّقِكُمْ عَنْ حَقِّكُمْ  وَ اللَّهِ يُمِيتُ الْقَلْبَ به خدا قسم
  6. و اندوه را تازه مى‏گرداند. زشت باديد و از اندوه برون نياييد! مَا كَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ كَانَ بِهِ
  7. كه آماج تير بلاييد، بر شما غارت مى‏برند و ننگى نداريد.  فَقُبْحاً لَكُمْ وَ تَرَحاً حِينَ صِرْتُمْ غَرَضاً يُرْمَى يُغَارُ 75
  8. اهم مطالب:
  9. 1- تحلیل دیگری از حضرت علی علیه سلام برای شفافیت عمق بصیرت  آنحضرت نسبت به  پردازش  بیان عامل شکست وعقب نشینی مردم کوفه وعراق..
  10. 2- مسله  شگفتا!–  چه گونه مطرح می شود  - اگر دیدیم  ظرفدارن حق پراکنده اند وبی اراده وسست وضعیف هستند . اما طرفداران باطل متحد ومنسجم ودر راه خود مصمم هستند  سبب شگفتی می شود. عِنْدِي جَدِيراً فَيَا عَجَباً عَجَباً
  11. هم اکنون ما شاهد پراکندگیکشورهای مسلمان هستیم در مقابل با صهونیسم واسراییل غاصب خونخار که با طل است ولی با آمریکا واروپا  متحد هستند جای شگفتی دارد
  12. - توجه به چند نکته مهم
  13. الف =برسی تاریخ گذشتهگان موجب عبرت باید باشد. عراق پیشوایشان علی علیه السلام بود که مورد سفارش حضرت پیامبر صلی الله علیه وآله به ویژه دیگر در غدیر خم بود.با جمعیت صد و بيست و چهار هزار تا، و أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما» بگو آنچه را كه گفتم‏
  14. باء = همه مردم مکه ومدینه اعم از مهاجر وانصار باجمعیت صد و بيست و چهار هزار تا، باعلی علیه السلام بیعت کردند .
  15. جیم = دلایل حقانیت آنحضرت  از افکار – ازاعمال -  وقراین مستند  نمایان و روشن بود. به گواهى تاريخ به حقانيت‏ غدير -از على بگويم، هر كس دو تا شاهد داشته باشد حقش را مى‏گيرد در دادگسترى، اما اميرالمومنين در غدير خم صد هزار شاهد داشت نتوانست حقش را بگيرد. علامه امينى مى‏گويد: قرن دوم 56 نفر قرن سوم 99 نفر قرن چهارم 24 نفر قرن پنجم 25 نفر قرن ششم 21 نفر قرن هفتم 21 نفر قرن هشتم 19 نفر فرن نهم 16 نفر قرن دهم 14 نفر قرن يازدهم 11 نفر قرن دوازدهم 13 نفر قرن سيزدهم 11 نفر قرن چهاردهم 18 نفر مجموعا چند صد نفر از علماى برجسته گفته اند پيغمبر در بازگشت از حج دست على را گرفت و فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِىٌّ مَوْلَاه» (الكافى/ ج 1/ ص 420)
  16. دال =  امام غارتگران شام یعنی معاویه لعنت الله علیه  او مردی طقینگر – جاه طلب – با سوابق زشت خاندان او قبل اسلاو ودوران جاهلیت برکسی پوشیده نبود , معاویه در بیست و پنجم محرم سال سی و هفتم عام الفیل برابر با ۶۰۰ میلادی)m -سه سال قبل از بعثت پیامبر اسلام و پانزده سال پیش از هجرت - در مکه متولّد شد. پدرش ابی سفیان از سرشناسان قریش بود. مادرش هند دختر عتبه از زنان اهل پرچم بود. نسب معاویه به حرب بن امیه بن عبدشمس بن عبدمناف قریشی می‌رسید. معاویه همراه پدرش ابوسفیان در بدر، خندق و چند جنگ دیگر بر ضد پیامبر اسلام جنگید. عتبة بن ربیعه رهبر گروهی از قریش در جنگ‌های فجّار بود.
  17. هاء = معاویه سر به شورش گذاشت در مفابل حضرت علی علیه السلام امام برحق وعدالت  جای تعجب نیست ! که پشت سر حضرت به ایستند و پیمان شکنی کنند. موارد مختلفی در تاریخ نقل شده که به برخی از آنها اشاره می‌شود:
  1. معاویه اولین کسی است که ﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ[۱] را از نماز حذف کرد[۲]؛
  2. امام صادق (ع) درباره آیه شریفه ﴿سَوَاءً الْعَاكِفُ فِيهِ وَالْبَادِ﴾[۳]. فرمود: "در مکه خانه‌ها نباید در داشته باشد" و معاویه اولین کسی بود که برای خانه‌های مکه در گذاشت[۴]؛
  3. جعل احادیث بر ضد علی (علیهالسلام) و منسوب کردن روایات به رسول خدا (صل الله علیه وآله)[۵]؛
  4. تحریم تلبیه در مراسم حج[۶]؛
  5. خطابه بر منبر رسول خدا (صل الله علیه وآله) بدعت است[۷]؛
  6. قرار دادن اذان و اقامه برای نمازهای عیدین[۸]؛
  7. انجام رمی به طور سواره[۹]؛
  8. قرار دادن پانزده پله برای منبر رسول خدا (صل الله علیه وآله)[۱۰] و فرستادن بت به سرزمین هندوستان[۱۱]؛
  9. او اولین کسی است که داخل محراب، اتاقکی بنا کرد که به آن داخل می‌شد و برای مردم نماز می‌خواند[۱۲].[۱۳]
  10. از بدعت‌های معاویه، بیعت گرفتن اجباری از مردم و شخصیت‌ها برای ولایت‌عهدی فرزند شراب‌خوار و نالایقش "یزید" بود. قوی‌ترین گروه مخالف با آن بیعت، بنی‌هاشم و در رأس آنان حسین بن علی (علیه السلام) بود که مخالفت خویش را آشکارا اعلام کرد. اغلب چهره‌های سرشناس یا با تهدید یا با تطمیع، پذیرفته بودند ولی امام حسین (علیه السلام) حتی در برابر معاویه که به ستایش یزید پرداخت، به بیان زشتی‌های یزید اشاره کرد و از کار معاویه نکوهش نمود و رسوایش ساخت[۱۴].[۱۵]
  11. 4- در چنین شرایطی حضرت علی علیه السلام شدیدا نارا حت شدند وآنهارا زیر شلاق سرزنش و ملامت می گذارند  ومی فرمایند : فَقُبْحاً لَكُمْ وَ تَرَحاً حِينَ صِرْتُمْ غَرَضاً يُرْمَى يُغَارُ – روی شما زشتبا , همواره غم وانده قرینتان باشد – چرا که (آنچنان سستی وپریشانی به دشمن نشان دادید که) هدف تیر ها قرار گرفته اید – که پی در پی به شما حمله می کنند وشما به حمله متقابل دست نمی زنید.
  12. انها باشما می جنگند ولی شما با آنها پیکار نمی کنید لا تغزون ولا تغرون - عَلَيْكُمْ وَ لَا تُغِيرُونَ وَ تُغْزَوْنَ وَ لَا تَغْزُونَ وَ يُعْصَى اللَّهُ وَ تَرْضَوْن‏
  13. وآشکارا معصیت خدا می شود   وشما با اعمال نادرستتان به آن رضایت می دهید. وَ يُعْصَى اللَّهُ وَ تَرْضَوْن‏

 

  1. نتیجه = ریشه همه این امور پیمان شکنی  یک امر است وآن عبارت است از سستی وتنبلی وبی تفاوتی  تا آنجا که دشمن چنین جسور می شود.
  2. گویا هم اکنون در نبرد بین طوفان الاقصی واسراییل  وسران کشور های اسلامی  مصداق این مطلب علی علیه السلام هستند  که با کشتار مردم مظلوم فلسطین  ولبان وغارت  آنها  ودرنده خویی ؛ فقط تماشاچی هستند!
  3. 6= حضرت به عنوان یک دلیل  روشن برمحکومیت آنان بخاطر سستی و بی ارادگی وصعف ونا توانی شان  دست گذارد می فرمایند.زشت باديد و از اندوه برون نياييد! كه آماج تير بلاييد، بر شما غارت مى‏برند و ننگى نداريد. با شما پيكار مى‏كنند و به جنگى دست نمى‏گشاييد. خدا را نافرمانى مى‏كنند و خشنودى مى‏نماييد. عَلَيْكُمْ وَ لَا تُغِيرُونَ وَ تُغْزَوْنَ وَ لَا تَغْزُونَ وَ يُعْصَى اللَّهُ وَ تَرْضَوْنَ فَإِذَا أَمَرْتُكُم‏
  4. اگر در تابستان شما را بخوانم، گوييد هوا سخت گرم است، مهلتى ده تا گرما كمتر شود. اگر در زمستان فرمان دهم، گوييد سخت سرد است، فرصتى ده تا سرما از بلاد ما به در شود. شما كه از گرما و سرما چنين مى‏گريزيد، با شمشير آخته كجا مى‏ستيزيد؟ فَإِذَا أَمَرْتُكُمْ بِالسَّيْرِ إِلَيْهِمْ فِي أَيَّامِ الْحَرِّ قُلْتُمْ هَذِهِ حَمَارَّةُ الْقَيْظِ أَمْهِلْنَا يُسَبَّخْ عَنَّا الْحَرُّ وَ إِذَا أَمَرْتُكُمْ بِالسَّيْرِ إِلَيْهِمْ فِي الشِّتَاءِ قُلْتُمْ هَذِهِ صَبَارَّةُ الْقُرِّ أَمْهِلْنَا يَنْسَلِخْ عَنَّا الْبَرْدُ كُلُّ هَذَا فِرَاراً مِنَ الْحَرِّ وَ الْقُر
  5. نتیجه ترک جهاد =
  6. 1- ولی همه اینا بهانه هایی است  برای گرما وسرما أَمْهِلْنَا يَنْسَلِخْ عَنَّا الْبَرْدُ كُلُّ هَذَا فِرَاراً مِنَ الْحَرِّ وَ الْقُر

 

  1. 2- شما یی که از سرما و گرما وحشت دارید  سوگند از شمشیر دشمن بیشتر وحشت خواهید کرد .فَإِذَا كُنْتُمْ‏ مِنَ الْحَرِّ وَ الْقُرِّ تَفِرُّونَ فَأَنْتُمْ وَ اللَّهِ مِنَ السَّيْفِ أَفَر 
  2. 3- ریشه وسرچشمه مساله  فرار از  جهاد در راه خداست. در نفاقی که ناشی از ضعف ایمان آنهاست  به بینایی اسلام و امامان  همچو حضرت علی بن ابیطالب امیرالمومنین علیه السلام است.
  3. 4=  شباهت کوفیان به قوم اسراییل که لجوج در عصر حضرت موسی علیه اسلام داشت این زمان  درسی است عبرت انگیز که باید در حال حاظر پند گرفت  هرچه تشویق برای حمله به دشمنانشان در بیت المقدس کرد انها گفتد ما از آنها می ترسیم  وحشت داریم وتا آنها در بیت المقدس هستند  ما هرگز وارد نمی شویم 
  4. گفنتند = قالوا یا موسی ان فیهاقوما جبارین (5) المائدة : 22 قالُوا يا مُوسى‏ إِنَّ فيها قَوْماً جَبَّارينَ وَ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها حَتَّى يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنَّا داخِلُون‏- - راحت‏طلبى، ممنوع است بايد اقدام كرد و امداد خواست تا دشمن را بيرون راند. (انتقاد قرآن از بنى‏اسرائيل كه گفتند: «إِنَّا لَنْ‏ نَدْخُلَها») - توقّع پيروزى بدون مبارزه، تفكّرى نادرست است. «فَإِنْ‏ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنَّا داخِلُونَ‏»
  5. برسی لغات 

عُقْرُ الدَّارِ: وسط خانه، درون خانه

تَوَاكَلْتُمْ: كار را بيكديگر سپريد (و هيچيك از شما عهده دار انجام آن نشديد). 

شُنَّتْ الْغَارَات: از هر طرف بشما حمله شد

الَانْبَار: شهرى بر كناره شرقى فرات كه در آن زمان رو برويش شهر «هيت» قرار داشت

الْمَسَالِح: جمع «مسلحة»، سر حدات، برج هاى نگهبانى، جاهايى كه خطر حمله دشمن وجود دارد

الْمُعَاهَدَة: ذمّى، امان داده شده

الحِجْل: خلخال

الْقُلُبْ: جمع قلب، النگوها، دستبندها

رُعُث: جمع «رعاث» و رعاث جمع «رعثة» است، گوشواره ها، گردن بندها

الِاستِرْجَاع: گفتن جمله «انّا للّه و انّا اليه راجعون» در حالت گريه

الِاسْتِرْحَام: شفقت و مهربانى خواستن

وَافِرِينَ: تمام و بدون كم و كاست

الْكَلْمُ: جراحت و زخم

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید