جلسه 69- بحث بصیرت عدم رشد بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/        

  1. نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad 
  2. وبلاگ صفرزاده-  https://safarzade.blog.i
  3. بسم الله الرحمن الرحیم 
  4. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم  
  5. شنبه12/8/1403 برابر 30 ربع الثانی –  1445 مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح ---استاد سالک
  6. جلسه 69- بحث بصیرت عدم رشد بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
  7. .13آبان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا اول در اصفهان دوم در تهران
  8. فَلا تُطِعِ الْكافِرينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبيراً (52فرقان)
  9. اوّل: عدم اطاعت از آنان. «فَلا تُطِعِ‏»
  10. دوّم: مبارزه و جهاد. «وَ جاهِدْهُمْ‏»
  11. سازش با كفّار ممنوع است. «فَلا تُطِعِ‏» (هرگونه تقاضاى انحرافى كفّاررا با قاطعيّت رد كنيد)
  12. زمانى مى‏توانيد در برابر كفّار، مستقل و مقاوم و با صلابت باشيد كه متمركز باشيد. «لَوْ شِئْنا لَبَعَثْنا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ نَذِيراً- فَلا تُطِعِ‏» يعنى اكنون كه رهبرى در وجود يك پيامبر متمركز است، شما نيرومنديد، پس سازش نكنيد.
  13. پيروى نكردن از كفّار كافى نيست، جهاد لازم است، آن هم جهادى بزرگ و همه‏جانبه. فَلا تُطِعِ‏ ... وَ جاهِدْهُمْ‏ بِهِ‏ جِهاداً كَبِيراً
  14. مبارزه‏ى منفى، يكى از شيوه‏هاى مبارزه است. (با ترك اطاعت از كفّار، با آنان جهاد كن) فَلا تُطِعِ‏ ... وَ جاهِدْهُمْ‏
  15. قرآن بهترين ابزار جهاد علمى و فرهنگى و نيرومندترين وسيله‏ى بحث و محاجّه با دشمنان اسلام است. «جاهِدْهُمْ‏ بِهِ‏»
  16. دشمنان شما براى تهاجم فرهنگى و فكرى تلاش‏ها دارند، شما هم بيكار نباشيد. «جاهِدْهُمْ‏» طرفينى است.
  17. جهاد علمى و منطقى عليه كفر و شرك، بزرگ‏ترين جهاد است. «جِهاداً كَبِيراً»
  18. خدايى كه اجازه نمى‏دهد آب گوارا و آب شورى كه در كنار يكديگرند با هم مخلوط شوند، چگونه اجازه مى‏دهد حقّ و باطل و كفر وايمان، آميخته شوند؟ فَلا تُطِعِ‏ الْكافِرِينَ‏ وَ جاهِدْهُمْ‏ بِهِ‏ جِهاداً كَبِيراً ... مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ ...
  19. جهاد بزرگ با كفار : عبارتِ «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ» دو بار در قرآن آمده است: يك بار در سوره فرقان آيه 53 و يك بار در اين سوره. در آنجا ابتدا از جهاد بزرگ با كفار سخن مى‏گويد.
  20. «فَلا تُطِعِ‏ الْكافِرِينَ‏ وَ جاهِدْهُمْ‏ بِهِ‏ جِهاداً كَبِيراً» و به دنبال آن مى‏فرمايد: «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ جَعَلَ بَيْنَهُما بَرْزَخاً وَ حِجْراً مَحْجُوراً» ولى در اين سوره، ابتدا سخن از ميزان و حساب و عدل‏.
  21. اهم مطالب
  22. .بیان دو دستور مهم یا دو برنامه اساسی
  23. الف= روی دشمن به پیامبرصلی الله علیه وآله از کافران اطاعت مکن .. 
  24. نکته مهم = به هیچ وجه  راه سازشکاری با دشمنان  وکافران .. برنامه ای با 23 قسمت بخش ترتیب داده در این موضوع
  25. زیرا سازشکاری آفت دعوت الهی است. بلکه در برابرآنه محکم بایست وبا اصلاح آنها بکوش ومراقب با ابدا تسیم حوسها وانحرافات آنها نشوی
  26. باء =  به وسیله قرآن با آنها جهاد بزرگی بنما قرآن‏ بهترين ابزار جهاد علمى و فرهنگى و نيرومندترين وسيله‏ى بحث و محاجّه با دشمنان اسلام است. «جاهِدْهُمْ بِهِ»
  27. عظمت رسالت و جهاد = وسعت جهاد در مبارزه به عظمت رسالت و عظمت جهاد پیامبران – جهادکه که تمام روح وفکر مردم را در بر گیرد. واصلاح  فرهنگ در بعد جهاد جهانی  - کبیرا    
  28. بی تردید منظور جهاد در این آیه شریفه = عبارت است از جهاد فکری ؛ فرهنگی ؛ تبلیغاتی  که در رسالت همه انبیاء الهی  وعلماء است نه جهاد تسلیحاتی  چونکه  پرورش روح سرآمد هر گونه تهاجم است.
  29. مرحوم طبرسیدر مجمع البیان می فرماید : دلیل اینکه جهاد فکری در برابر وسوسه های  شیطان ودشمنان حق  از بزرگترین جهاد ها است
  30. حدیث = قال رسول الله صلی الله علیه وآله : رجع من جهاد اصغر الی جهاد اکبر – ما ازجهاد کوچک به جهاد بزرگ باز گشتیم .
  31. بیان امام خامنه ای مد ظله العالی = در اهمیت جهاد اکبر می فرمایند این جهاد کبیر است .. مجاهدت در راه خدا یعنی یک مبارزه‌ِی درونی؛ هر جهاد بیرونی، در واقع تکیه دارد به یک جهاد درونی؛ یعنی آن مردی که میرود جلوی دشمن و واهمه نمیکند و در همه‌ی میدانها نه خستگی میفهمد، نه سرما میفهمد، نه گرما میفهمد، این اگر چنانچه در درون خودش در آن جهاد اکبر پیروز نشده بود، این جور نمیتوانست [جلوی دشمن] برود؛ پس مجاهدتهای بیرونی، متّکی به مجاهدتهای درونی است۱۳۹۸/۱۰/۱۳
  32. روز13 آبان روزمبارزه با تعین شده است امام خامنه ای حفظ الله می فرمایند : سرمایه ملت ایران شعار مبارزه با استکباررا باید به عنوان یم پرچم ومشعل حفظ کرد . مرگبر آمریکا  
  33. حدیث =  قال علی علیه السلا م= الحياة با ترجمه احمد آرام ج‏1 269 حديث . ص : 267 فانظروا كيف كانوا حيث كانت الأملاء مجتمعة، و الأهواء مؤتلفة، و القلوب معتدلة، و الأيدي مترادفة، و السّيوف‏ متناصرة، و البصائر نافذة، و العزائم واحدة؟! پس بنگر که چه حال و روزی داشتند که آرزوهایشان یکی بود، امیالشان یکی بود، دلهایشان معتدل بود، دستشان همگام بود، شمشیرهایشان در هم بود، بینش هایشان نیرومند، و عزمشان یکی بود؟! ألم يكونوا أربابا في‏ أقطار الأرضين، و ملوكا على رقاب العالمين؟ ..
  34. امام على «علیهالسلام » در احوال مؤمنان پيشين نيك بينديشيد، تا ببينيد كه ايشان در فتنه و بلا چگونه بوده‏اند. و خوب توجه كنيد كه در آن حال كه آنان با هم بودند، و آرزوها و خواستها هماهنگى داشت، و دلها بر حالت اعتدال بود، و دستها با يك ديگر همكارى مى‏كرد، و شمشيرها به يارى هم برمى‏خاست، و شناختها و بصيرتها ژرف و دريابنده بود، و آهنگها يك جهت داشت، آيا خداوندگاران همه سرزمينها نبودند و بر سر جهانيان فرمان نمى‏راندند؟
  35. فَانْظُرُوا إِلَى‏ مَا صَارُوا إِلَيْهِ فِي آخِرِ أُمُورِهِمْ حِينَ وَقَعَتِ الْفُرْقَةُ وَ تَشَتَّتَتِ الْأُلْفَةُ وَ اخْتَلَفَتِ الْكَلِمَةُ وَ الْأَفْئِدَةُ وَ تَشَعَّبُوا مُخْتَلِفِينَ وَ تَفَرَّقُوا مُتَحَارِبِينَ وَ قَدْ خَلَعَ اللَّهُ عَنْهُمْ لِبَاسَ كَرَامَتِهِ وَ سَلَبَهُمْ غَضَارَةَ نِعْمَتِهِ وَ بَقِيَ قَصَصُ أَخْبَارِهِمْ فِيكُمْ عِبَراً [عِبْرَةً] لِلْمُعْتَبِرِينَ [مِنْكُمْ‏]
  36. پس بنگريد چسان مى‏نمودند، آن گاه كه گروهها فراهم بودند، و همگان راه يك آرزو را مى‏پيمودند، و دلها راست بود و با هم سازوار و دستها يكديگر را مددكار، شمشيرها به پارى هم آخته، و ديده‏ها به يكسو دوخته، و اراده‏ها در پى يك چيز تاخته، آيا مهتران سراسر زمين نبودند، و بر جهانيان پادشاهى نمى‏نمودند؟ پس بنگريد كه پايان كارشان به كجا كشيد، چون ميانشان جدايى افتاد، و الفت به پراكندگى انجاميد، و سخنها و دلهاشان گونه‏گون گرديد. از هم جدا شدند، و به حزبها گراييدند، و خدا لباس كرامت خود را از تنشان برون آورد، و نعمت فراخ خويش را از دستشان به در كرد، و داستان آنان ميان شما ماند
  37. موضوع اتحال و وحدت  - واختلاف وپراکندگی  محمترین عامل پیروزی وشکست است
  38. بیان هشت جمله عامل وحدت و پیروزی =
  39. الف = اتحاد  واتفاق را در همه مطاهرش بیان کرده وانرا عامل سر بلندی  وحاکمیت – وقدرت عطیم شمرده است باء = اتفاق درخواسته ها وَ كُلُّهُمْ‏ آتِيهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَرْداً «95» جیم = اتفاق در برنامه ها وتصمیم ها -دال = اتفاق در عمل  - هاء = اتفاق  بهنگام صلح وجنگ  - ذال = اتفاق در استدلال و قرب اندیشه ها - راء = اتفاق در یک کلمه صرف در جمیع مظاهرحیات  یک اصل کلی در هر زمان  اتحاد در وحدت  صفوف واتفاق نظر  در حوادث وآگاهی . با تصمیم وبرنامه  حاصل شد پیروزی را دنبال دارد

عامل اصلی شکست عبارتند از  امام علیه السلام  در ضمن پنج جمله  به آن اشاره کرده اند - الف=در میان آنها جدایی افتاد.- باء = القت شان به پراکندگی گرایید -جیم = به گروه های مختلف تقسیم شدن- دال =اهداف ودلهایشان از هم دور شد.- هاء = اختلاف در ظراکندگی که به نبرد با هم پرداختند

  1. نتیجه = .خداوند لباس کرامت خود را از بدنشان برون کرد .-غفاره . وسعت و شادابی نعمت را از انها برگرفت درس عبرت ازتاریخ گذشتهگان نگرفتند.-تنها چیزی که باقی مانده سرگذشتشان در میان شما بود.-داستان موسی علیه السلام وپیروزی ها یآنها و نابودی قوم فرعون - بنی اسراییل پس از اختلافات (قوم موسی علیه السلام)
  2. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم 

 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید