سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
- وبلاگ صفرزاده- https://safarzade.blog.i
- شنبه – 17/9/ 1403مطابق 5جمادی الثانی 1446مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک
- جلسه 73بحث بصیرت عدم رشد بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت وآگاهی بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
- بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لالله رب العالمین .
- اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً
- الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خذله –
- شهادت حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها را به پیشگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی ومقام معظم رهبری وشما بزرگوارن محب اهل بیت تسلیت وتهنیت عرضه بداریم هر چه زودتر فرج ایشان نزدیک و مردم دنیا از گرفتاری مادی نجات وبه سرحد کمال انسانیت برسند ان شا الله.
- امید است که صراط مستقیم حضرت فا طمه الزهراء سلام الله علیها را با قدرت و اندیشه بصیرت دنبال کنیم تا ظهور فرزندش برای مان زوتر میسر گردد ان شا الله .
- همچو حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها که فرزندشان را در پشت درب صدا زدند ماحق وسیر امام خاضرمان حضرت حجت بن الحسن روحی لهما فداء را بیش از پیش بشناسیم وظیفه مان را انجام دهیم
- حد یث 60 ص 193 از کتاب فرهنگ سخنان حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها – الظن یا ابا الحسن - ان هذا الرجل وحده والله ما هو الا صلیقته قوم یلبثون ان یکشفوا عن وجوهم اقنغتهاعنه ما نلوح لهم الفریضه - ای ابالحسن آیا گمان می کنی در مخالفت غدبر این مرد تنهاست ؟ سوگندبخدا او پیشگام قومی است که هنوز نقاب از چهرشان فرو نیفتاده است وآنگاه که فرصت بدست آورند مخا لفت خود را آشکار خواهند ساخت.
- آگاهی وبصیرت از مخالفان و پیمان شکنان ولایت در همان آغاز غدیر وبیان ولایت وجانشینی امیرالمومنین علی علیه السلام – حضرت زهراء سلام الله علیها از پیمان شکنان ومخالفان غدبر آگاهی و بصیرت داشنه است.
- آنگاه که حارث بن نعمان در روز عید غدیر در ولایت آقا مان علی امیر المومنین مخالفتکرد وگفت , خدایا اگر ولایت علی علیه السلام بحق است واز طرف تو اعلام شده سنگی برمن فرود آید ؛ وبه زندگی من خاتمه دهد ؛ که فورا عذاب الهی رسید وسنگی از اسمان فرود آمد واو را کشت؛
- چند نکته مهم و قابل استفاده به مناسبت بحث بصیرت
1- کلام حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها کلام الهی است .
2- شناخت دقیق وعمیق حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها وبیان مخالفان غدیر وولایت .
3- شناخت حارث بن نعمان وعقیده ونقشه مخالفان علی علیه السلام در غدیر و ولایت .
4- یعنی شناخت مخالفت آیندگان یعنی مخالفان را می شناخت .
5- این کلام حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها نشانه عمق بصیرت واگاهی آنحضرت است.که یک هشدار مهم در دفاع از ولایت ورهبری حضرت علی علیه السلام است .
- در پی سخنان حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها با حضرت علی علیه السلام پاسخ حضرت این چنین است .
- 1- من دستور خدا وپیامبر صل الله علیه وآله وسلم را انجام می دهم وبخدا توکل می کنم که بهترین یاری دهنده است .
- 2- پاسخ آنحضرت ضمن حفظ مقام وموقعیت حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها وما موریت الهی است ازطرف خدا به حضرت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم که خداوند فرموده است آیه قرآن = يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرين (المائدة : 67)...
- امام رضا عليه السلام فرمود: بعد از نزول اين آيه كه خداوند ضامن حفظ رسول اكرم صلى الله عليه و آله شد، «وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» پيامبر هر نوع تقيّه را از خود دور كرد.
- 1- نوع خطاب، بايد با نوع هدف، هماهنگ باشد. چون هدف، رسالت و پيام رسانى است، خطاب هم «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ» است.
- 2- انتخاب رهبر اسلامى (امام معصوم) بايد از سوى خداوند باشد. «بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ»همراه باشد،
- 3-ابلاغ ولايت با سخن گفتن تنها كافى نيست؛ بلكه بايد با عمل همراه باشد. «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ» به جاى «ان لم تبلغ»
- 4- احكام و پيامهاى الهى، همه در يك سطح نيست. گاهى كتمان يك حقيقت، با كتمان تمام حقايق برابر است. «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»
- 5- اگر رهبرى صحيح نباشد، مكتب نابود و امّت گمراه مىشود. «فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»
- 6- ركن اصلى اسلام، امامت و حكومت است. «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»
- 7- انكار ولايت، نوعى كفر است. «إِنَ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ»
- نتیجه در امر بصیرت و آگاهی جامعه اسلامی
- 1- باید ژرفنگر و عمیق بودن را در آگاهی و بصیرت محیط پیرامونی را و جریانات سیاسی ممخالف را با دقت دنبال کرد وشناخت.
- 2- کلامی که از حلقوم عناصر مخالف بیرون می آید عقبه وفرهنگ آن مخالفت را درفتنه شناخت وتعقیب کرد .
- 3- ما باید مامور عمل به دستورات خداوند وایمه اطهار وسیره نبوی وعلوی در جریان حکم الهی باشیم.
- بصیرت و آگاهی وروشنگری حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها آقایمان مولی امیر المومنین علی علیه السلام در خطبه 179 نهج البلاغه . می فرمایند.
- خطبه 179 نهج البلاغه - إنّ أمرنا صعب مستصعب، لا يحمله الّا عبد مؤمن امتحن اللّه قلبه للإيمان و لا يعى حديثنا إلّا صدور أمينة و احلام رزينة
- و در خطبه 189 نهج البلاغه تذكّر دادند كه اين گونه پژوهشها از عهده هر كسى بر نيايد:.
- شناخت مسائل ما، كارى است بس دشوار، كه جز بنده مؤمنى كه خداوند قلبش را با ايمان آزموده، آن را نپذيرد، و احاديث ما را جز سينههاى امانت دار و عقلهاى سالم نمىتوانند نگاهبان باشند.
- شناخت موقعیت ما کاریست بس دشوار مگر بنده ای موفق شود که خداوند باری تعالی که قلبش را به وسیله ایمان آزموده است آن را پزیرا نمی شود واحادیث ما را جز این گروه واین دسته ها وافکار امین وعقول عقلی های امین درک نمی کنند
- اين دسته از مباحث را بايد با فراگيرى علوم مقدّماتى حوزههاى علميه و آگاهى از اصول استنباط و شيوههاى اجتهاد، به ارزيابى گذاشت و در ترجمه، حاصل تحقيقات عميق و گسترده را گنجاند، تا خواننده ترجمه نهج البلاغه به آسانى پيام امام عليه السّلام را دريافت كند.
- صعب، در زبان عربی، به مرکب سرکشی گفته میشود که رام نمیشود و سواری ---مقصود اصلی احادیث صعب و مستصعب، خودداری از بازگوکردن کمالات وجودی اهلبیت علیهم السلام برای کسانی است که ظرفیت تحمل آن را ندارند.
- آزمایش قلبی ایمان - «ان امرنا صعب مستصعب، لا یحمله الا عبد مومن امتحن الله قلبه للایمان. امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۱۸۹، خطبه۱۸۹. قطعی است که امرها (اهل بیت) سخت است و بس دشوار، آن را تحمل نمیکند مگر مؤمنی که خداوند قلب او را برای ایمان آزمایش نموده است».
- روايات دقيق و عميق توحيدى -مؤمن امتحن اللّه قلبه للإيمان -- ممكن است اشاره به روايات دقيق و عميق توحيدى مربوط به صفات جمال و جلال خدا و مقامات پيامبر و ائمه معصومان عليهم السّلام و نفوذ آنها در جهان تكوين به اذن خدا و شفاعت گسترده آنان از خاطيان امّت و آگاهى آنها بر غيب و حوادث آينده به تعليم الهى بوده باشد كه همه كس توان تحمل آنها را ندارد، زيرا بسيارى از ناآگاهان صفات خدا را همچون صفات مخلوقات مىپندارند.
- سخن حضرت باقر عليه السّلام و رَوَى عَنْهُ مَعْرُوفُ بْنُ خَرَّبُوذَ قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ: «إِنَّ حَدِيثَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ، لاَ يَحْتَمِلُهُ إِلاَّ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ، أَوْ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ، أَوْ عَبْدٌ اِمْتَحَنَ اَللَّهُ قَلْبَهُ للإيمان» . معروف ابن خربوذ گويد: از حضرت باقر عليه السّلام شنيدم ميفرمود: حديث بسيار مشكل و عميق است، جز فرشتگان مقرب و پيغمبران مرسل و بندگان ويژه پروردگار كه در طرق ايمان آزمايش شده باشند معانى روايات ما را درك نميكنند.
- سينه هاى امانتدارى و خردهاى و لا يعى حديثنا الا صدور امينه و احلام رزينه. و حديث ما را فرا نگيرد جز سينه هاى امانتدارى و خردهاى بردبار. ممكن است اطلاق اسم "صدور و احلام" مجاز از "اهل صدور و احلام" باشد از باب اطلاق اسم متعلق بر متعلق. نيز مى توانيم آن را مصادقى بر "مجاز از نوع حذف مضاف" بدانيم كه تقدير آن چنين است: "اصحاب صدور امينه و اصحاب احلام رزينه". [ شرح ابن ميثم ج 4 ص 199. ]
- نظير اين تعبير امام در احاديث ديگر - إلّا صدور أمينة - و احلام رزينة - نيز از امامان معصوم رسيده است و ممكن است اشاره به روايات دقيق و عميق توحيدى مربوط به صفات جمال و جلال خدا و مقامات پيامبر و ائمه معصومان عليه السّلام و نفوذ آنها در جهان تكوين به اذن خدا و شفاعت گسترده آنان از خاطيان امّت و آگاهى آنها بر غيب و حوادث آينده به تعليم الهى بوده باشد كه همه كس توان تحمل آنها را ندارد، زيرا بسيارى از ناآگاهان صفات خدا را همچون صفات مخلوقات مىپندارند و پيامبر امام معصوم را در حدّ انسانى معمولى. بديهى است اينگونه افراد تحمّل پذيرش آن احاديث را ندارند، همانگونه كه در بعضى از خطبههاى نهج البلاغه آمده است وقتى امير مؤمنان على عليه السّلام بخشى از اخبار غيبى را بيان فرمود،
- امانتدار و خردهاى استوار - لايعى حديثنا إلا صدور أمينة وأحلام رزينة. --حديث مارا فرا نگيرد جز سينه هاى امانتدار و خردهاى استوار. ماحصل این گفتگو بحث از وضرورت وآگاهی بصیرت سیاسی اجتماعی – ان شاالله همگی دریافت کنیم والسلام
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم